Venner av Avantgarde Acoustic hornhøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    LMC skrev:
    du må fjerne hornet fra drivern og skjære forsiktig med skalpell mellom bugscreenen og metallet rundt membranet
    bare bruk god tid så går det helt fint
    med en gang du ser hele greia skjønner du at det MÅ bare lyde bedre uten
    det finnes ikke et argument om forbedring av lyden i verden som rettferdiggjør det gitteret
    det skaper bare turbulens og ulyder,men har nok et sikkerhetsaspekt ifht diskanten
    go get it!
    imo
    mvh
    Spennende Leif, har du gjort dette nylig? :)
    Kan "prosessen" reverseres? Tenker på om man ved evt salg vil ha de på (noen ønsker jo å kjøpe "as was")?
    mvh
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    LMC skrev:
    du må fjerne hornet fra drivern og skjære forsiktig med skalpell mellom bugscreenen og metallet rundt membranet
    bare bruk god tid så går det helt fint
    med en gang du ser hele greia skjønner du at det MÅ bare lyde bedre uten
    det finnes ikke et argument om forbedring av lyden i verden som rettferdiggjør det gitteret
    det skaper bare turbulens og ulyder,men har nok et sikkerhetsaspekt ifht diskanten
    go get it!
    imo
    mvh
    Kjøper denne Leif.
    Skal nok prøve dette før eller senere.
    Er dog mulig at jeg stresser Armin og Matthias på dette først.
    Viktig at ikke produsentene kan gjøre som de vil uten at vi andre stiller spørsmål vet du ;D
    Men vil ikke dette også tilsi at man får enda mer følsomhet i diskanten?
    Vil da kanskje virke ha enda bedre på Duo og Mezzo ???
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    joaquin skrev:
    men hva skjer hvis det flyr en bug inn der da, lmc? ;D
    Hos meg falt en skjæreunge ned i pipa for noen år siden. Jeg åpnet feieluka (som er ved ovnen i stua) og forsøkte å få den over i en pappeske (hørte at den var inne bak luka). Men fuglen slapp unna, og tok peiling på det den trodde var åpning ut i den frie verden. "Åpningen" var imidlertid bare et stort (fast) vindu rett ved siden av stereoanlegget. Fuglen fløy rett i ruta, 10 - 15 cm foran en av høyttalerne :eek: Og den tapte dessverre kampen mot den harde glassruta, døde ila få sekunder etterpå :(
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det kan kanskje reverseres med litt plukk,men det er en uaktuell problemstilling.
    dessuten........man kan ikke leve et helt liv og la være å gjøre ting i tilfelle retrett eller behov for å reversere det man har gjort!
    da går man glipp av mye
    "hedging is for gardeners"
    imo
    mvh
    Leif
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    LMC skrev:
    det kan kanskje reverseres med litt plukk,men det er en uaktuell problemstilling.
    dessuten........man kan ikke leve et helt liv og la være å gjøre ting i tilfelle retrett eller behov for å reversere det man har gjort!
    da går man glipp av mye
    "hedging is for gardeners"
    imo
    mvh
    Leif
    Sant nok ;D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    [/quote]

    Finnes det noen bilder av det som må gjøres?
    Er litt usikker på hva som skal fjernes
    [/quote]

    foran tweeteren men innenfor horn-"halsen" sitter det et lite ganske finmasket metallgitter for å beskytte elementet mot uønskede elementer type barnefingre og andre "pølser"
    gitteret har absolutt ingen tiltenkt funksjon for lydgjengivelsen og er per se bare i veien.
    det har vært hevdet at diskanten blir for påtrengende pga et løft i nivået,men hos meg var det motsatt og jeg nekter å tro at det blir en hørbar/målbar endring i lydnivået på tweeteren etter inngrepet
    de som vil ha en skramlete te-sil foran diskanten, får bare ha det så godt!
    imo
    mvh
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Finnes det noen bilder av det som må gjøres?
    Er litt usikker på hva som skal fjernes
    [/quote]

    foran tweeteren men innenfor horn-"halsen" sitter det et lite ganske finmasket metallgitter for å beskytte elementet mot uønskede elementer type barnefingre og andre "pølser"
    gitteret har absolutt ingen tiltenkt funksjon for lydgjengivelsen og er per se bare i veien.
    det har vært hevdet at diskanten blir for påtrengende pga et løft i nivået,men hos meg var det motsatt og jeg nekter å tro at det blir en hørbar/målbar endring i lydnivået på tweeteren etter inngrepet
    de som vil ha en skramlete te-sil foran diskanten, får bare ha det så godt!
    imo
    mvh
    [/quote]

    Denne tesilen finnes vel foran de andre elementene også? (er ikke hjemme akkurat nå, og får ikke sjekket hønna selv). Har du vurdert å fjerne dette på de andre elementene også? Skulle vel kunne tro at man kan oppleve en forbedring i mellomtoneområdet ved å fjerne et evt. gitter? Jeg har i hvertfall erfart at konvesjonelle høyttalere påvirkes langt ned i mellomtoneområdet med "gitter" foran elementene..
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    nei den finnes kun på diskanten
    men presisjonen i toppen ble hevet flere hakk!
    imo
    mvh
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    rykter om trio + basshønn og en av ag-sjefene bak spakene i horten neste helg?
     

    Skrotnisse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Innlegg
    231
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    joaquin skrev:
    rykter om trio + basshønn og en av ag-sjefene bak spakene i horten neste helg?
    Det er nok ikke bare et rykte, følgende er å lese på lyrichifi.no :

    AVANTGARDE ACOUSTIC TRIO OMEGA med HORN-WOOFERS vil demonstreres med bl.a. CARY AUDIO's
    legendariske mono rør poweramper CAD 805 AE, SLP- 05 pre-amp og den nye CD-306SACD PRO cd spilleren.
    Eiere og framtidig potensielle AVANTGARDE ACOUSTIC kunder ønskes velkommen. ARMIN KRAUSS stiller opp
    fra AVANTGARDE ACOUSTIC fabrikken både lørdag og søndag i vårt 110m2 demorom som du finner ved å ta til
    høyre innenfor hovedinngangen.
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    The_Fjomp skrev:
    joaquin skrev:
    rykter om trio + basshønn og en av ag-sjefene bak spakene i horten neste helg?
    Det er nok ikke bare et rykte, følgende er å lese på lyrichifi.no :

    AVANTGARDE ACOUSTIC TRIO OMEGA med HORN-WOOFERS vil demonstreres med bl.a. CARY AUDIO's
    legendariske mono rør poweramper CAD 805 AE, SLP- 05 pre-amp og den nye CD-306SACD PRO cd spilleren.
    Eiere og framtidig potensielle AVANTGARDE ACOUSTIC kunder ønskes velkommen. ARMIN KRAUSS stiller opp
    fra AVANTGARDE ACOUSTIC fabrikken både lørdag og søndag i vårt 110m2 demorom som du finner ved å ta til
    høyre innenfor hovedinngangen.
    Da er det vel noen som tar med en tapetkniv og fjerner fluenettingen for dem ;D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    med alle de løse pølsefingrene som kommer til å streife rundt der nede,ville selv jeg latt de sitte ;D
    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    mens jeg husker det om noen skulle prøve seg på bugscreenen:

    bruk helst noe UMAGNETISK 8)

    go 4 it!
    lykke til
    mvh
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Btw
    Jeg vil tro at muligheten for støv i kammeret mellom membran og hornåpning er til stede? Ettersom selve horna er full i støv etter noen uker må jo noe trenge helt inn. Noen som har sett på dette?
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Mannet meg opp i går og gikk løs på diskantene. Fikk bare tid til den ene, så jeg har ingen anelse hva som har skjedd lydmessig enda. Det som bekymrer meg litt er at det nå er en bitteliten spalte mellom driver og horn, og nå er det lett å se at overgangen er alt annet enn smooth. LMC....har du brukt kitt eller lignende for å glatte over?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    så ikke det problemet i mine
    mvh
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    The_Fjomp skrev:
    joaquin skrev:
    rykter om trio + basshønn og en av ag-sjefene bak spakene i horten neste helg?
    Det er nok ikke bare et rykte, følgende er å lese på lyrichifi.no :

    AVANTGARDE ACOUSTIC TRIO OMEGA med HORN-WOOFERS vil demonstreres med bl.a. CARY AUDIO's
    legendariske mono rør poweramper CAD 805 AE, SLP- 05 pre-amp og den nye CD-306SACD PRO cd spilleren.
    Eiere og framtidig potensielle AVANTGARDE ACOUSTIC kunder ønskes velkommen. ARMIN KRAUSS stiller opp
    fra AVANTGARDE ACOUSTIC fabrikken både lørdag og søndag i vårt 110m2 demorom som du finner ved å ta til
    høyre innenfor hovedinngangen.

    skuffende forsterkeri.
    805 holder ikke mål i dette selskapet, imho.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    joaquin skrev:
    The_Fjomp skrev:
    joaquin skrev:
    rykter om trio + basshønn og en av ag-sjefene bak spakene i horten neste helg?
    Det er nok ikke bare et rykte, følgende er å lese på lyrichifi.no :

    AVANTGARDE ACOUSTIC TRIO OMEGA med HORN-WOOFERS vil demonstreres med bl.a. CARY AUDIO's
    legendariske mono rør poweramper CAD 805 AE, SLP- 05 pre-amp og den nye CD-306SACD PRO cd spilleren.
    Eiere og framtidig potensielle AVANTGARDE ACOUSTIC kunder ønskes velkommen. ARMIN KRAUSS stiller opp
    fra AVANTGARDE ACOUSTIC fabrikken både lørdag og søndag i vårt 110m2 demorom som du finner ved å ta til
    høyre innenfor hovedinngangen.

    skuffende forsterkeri.
    805 holder ikke mål i dette selskapet, imho.
    Man kan jo håpe det ligger noen hemmeligheter i uttrykket "med bl.a." ;)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    bl.a kunne jo fex henvist til Avantgardes egne forsterkere?
    vi får se/høre
    mvh
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hva annet har de på lyric som kunne vært fett på ag, da?

    kanskje du skal ta med deg blokkene dine på innelomma, lmc?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    aldri
    de skal snart på operasjonsbordet og få we437 driverrør i yamamoto teflon sokler og chimera vibrasjonsdempende 300b sokler
    mvh
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    lol, kjiping ;D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det er ikke bare å ta 4 chassier og 100 kilo i sekken på båten! 8)
    mvh
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hehe, jeg har vel forståelse for det.
    de til erland er jo heller ikke noe man putter i en bag og slenger over skulderen...

    dessuten er vel lyric mest hypp på å demme med sine egne saker.
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    joaquin skrev:
    hva annet har de på lyric som kunne vært fett på ag, da?

    kanskje du skal ta med deg blokkene dine på innelomma, lmc?
    Lyric har vel ikke så mye annet på rørsiden å tilby. Men de burde ha tatt med Avantgarde sine egne amp'r eller så funker det jo greit med at par Accuphase klasse A blokker også da - selv om det blir lite rør....
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg personlig har aldri forstått hvorfor Lyric tviholder på Cary (og Proac for den saks skyld!)?
    IMNSHO
    mvh
    Leif
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Den så feiende flott ut...er hullene tatt ut for rørene på siden som horna henger i ?

    hva koster disse for paret da =?

    men de passer sikkert ikke til den mindre uno som jeg har , den har 225 sub er...

    så LITT dyr ut og ,. gjorde den , så er jo høyttalern for min del høy nok fra før , for så vidt....men denne var utrolig flott i finishen...

    Mvh Espen
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Modernisering på kontoret gir muligheter!
    En haug med gamle skillevegger, slik man har mellom pulter for å dempe, skulle kastes. Jeg har tatt med meg 8 plater i forskjellig utførelse og størrelse, fra 1,4x40 cm til 1,4x1 m.

    Veldig spennende effekt å plassere dem ut i stuen. Ikke så vakkert, men veldig bra for lydopplevelsen. Dette er ikke en permanent løsning da den har temmelig lav WAF ;D

    Gir likevel en indikator på hva demping har å si for lydbildet. Trioene låter hysterisk bra etterhvert :) :) :)

    Skal se om jeg kan få tatt et bilde av galehuset...
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Ja gjør det HSobstad , kan du ikke kle noen med noe pent stoff....Er redd for at de fleste akkustikktiltak kanskje ikke er så lett å få med fruer på , i allefall ikke om det blir både digert og stygt ,

    Var inne å titta på de røde flotte horna dine tidligere i tråden , og jeg syntes fargen er umåtelig vakker , vanvittig glans i disse ..Basstårnene ser og vanvittig flotte ut , har du fått til å tune det hele sammen nå , og hvordan gikk det med den nye forsterkern(e) du bestillte , er det fortsatt ventetid der kanskje , ....flotte saker i allefall.

    Mvh Espen
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    ixos_76 skrev:
    Ja gjør det HSobstad , kan du ikke kle noen med noe pent stoff....Er redd for at de fleste akkustikktiltak kanskje ikke er så lett å få med fruer på , i allefall ikke om det blir både digert og stygt ,

    Var inne å titta på de røde flotte horna dine tidligere i tråden , og jeg syntes fargen er umåtelig vakker , vanvittig glans i disse ..Basstårnene ser og vanvittig flotte ut , har du fått til å tune det hele sammen nå , og hvordan gikk det med den nye forsterkern(e) du bestillte , er det fortsatt ventetid der kanskje , ....flotte saker i allefall.

    Mvh Espen
    Hei Espen

    Takk for hyggelig kommentar :)

    Forsterkerne/pre er fortsatt under produksjon. De er ferdig konstruert, altså teknisk spesifikasjon/sammensetning. Komponenter er bestilt. Rammer/kasser er startet på nå som konstruksjonen er avklart. Volumkontrollen er ennå ikke avklart da det er en helt ny (og bedre) type under produksjon fra en konstruktør. Tipper det går mot jul før de er i hus..

    Nå spiller jeg på en Decware Zen Taboo som er en amerikanskprodusert integrert single-ended pentode stereoforsterker på 2x6w. Denne spiller med 2xTelefunken EL84 i output, 1xTelefunken ECC82 i input og Bendix Red Bank 6106 som rectifier. Denne forsterkeren er laget for bruk på høysensitive høyttalere som bl.a. Avantgarde og er HELT uten sus. Den er BILLIG i innkjøp. Den er faktisk så bra at jeg er ikke så rent lite nervøs for at de nye forsterkerne ikke skal bli den oppturen jeg håpet på da jeg bestilte dem (og det var før jeg kjøpte Decware-en)... :-\

    Det er i hvertfall hysterisk bra allerede, så dårligere blir det ikke. Da beholder jeg Dec-en i stedet ;D

    Helge
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    HSobstad skrev:
    Skal se om jeg kan få tatt et bilde av galehuset...
    Bilder følger..
    Merk også at det står to burgunderfargede kontorskillevegger bak høyttalerne. Vet dette ser j... ut og helt sikkert ikke er etter boka, men en viss virkning var det absolutt å spore her...
     

    Vedlegg

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Dæven det så fett ut med hele bakveggen full av basshorn ;D
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    ixos_76 skrev:
    Den så feiende flott ut...er hullene tatt ut for rørene på siden som horna henger i ?

    hva koster disse for paret da =?

    men de passer sikkert ikke til den mindre uno som jeg har , den har 225 sub er...

    så LITT dyr ut og ,. gjorde den , så er jo høyttalern for min del høy nok fra før , for så vidt....men denne var utrolig flott i finishen...

    Mvh Espen
    Yup...Hulla er tilpasset Duo ramme, bytter man topp plate kan enn bruke Uno. Det som er kult er det skjulte vibrasjons oppheng som virker fra 7 Hz (tilpasset egenvekt) og Soundcare spikes som jobber fra 100 Hz slik at man kan få bedre kontroll med uønsket lave frekvenser. Pris...tipper 3000 pr stk.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    H sobstad : opplever du bedre lydbilde med nassene vsa hverandre enn oppå hverandre hjørneplassert? ikke bare jeg som har det trangt sideveis ser jeg.......fy for en flott farge det der....
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    ixos_76 skrev:
    H sobstad : opplever du bedre lydbilde med nassene vsa hverandre enn oppå hverandre hjørneplassert? ikke bare jeg som har det trangt sideveis ser jeg.......fy for en flott farge det der....
    Ja, nydelig farge :D hehe.............
     

    Vedlegg

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    ixos_76 skrev:
    H sobstad : opplever du bedre lydbilde med nassene vsa hverandre enn oppå hverandre hjørneplassert? ikke bare jeg som har det trangt sideveis ser jeg.......fy for en flott farge det der....
    Skal jeg være ærlig (og det skal man vissnok) så favoriserer jeg faktisk bassene som de står på bildet. Men jeg har ikke testet tilstrekkelig til at jeg kan argumentere for det. Dermed blir dette en affektiv preferanse. Jeg tror det viktigste med plasseringen er å få horna lengst mulig fra hverandre sideveis. Bassens plassering er nok viktig, men likevel underordnet plasseringen av selve trio-ht.

    Takk for skryt av fargen. Blir fint når jeg får re-dekorert stuen slik at den matcher ht. Ser at ixos_76 har noenlunde samme farge...

    Mvh
    Helge
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    skutelos skrev:
    mange fine farver paa trio'ene ja.
    Mvh Lars
    Et godt valg! Meeeget vakker og stilfull farge!!!

    Jens sine gullfargede trio-classico er også et syn. Har også veldig sans for blåfargen som er standardfarge i avantgardes utvalg. Antar det er den Janly har.

    Trio er jo en svært vakker og fasinerende konstruksjon. Selv de underligste farger tar seg egentlig bra ut:
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn