Venner av Avantgarde Acoustic hornhøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    HSobstad skrev:
    Vakkert Janly. Et fantastisk flott oppsett. Her har du virkelig lagt arbeid og samvittighet i å få det gjennomført til fingerspissene.

    Du får veldig fin bredde og dertil god avstand mellom hornene.

    Inspirerende :)
    Takker så mye ;)
    Jeg har forsøkt en haug med plasseringe og det er slik det ser ut nå som gir meg best lyd. Til å begynne med var jeg rimelig oppgitt, da rommet skapte problemer. Men med ganske stor avstand mellom hornene og vinkling mot sweetspot funker det bra. Rommet er ikke mer enn 30kvm, dedikert lytterom.
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    KapteinUfattelig skrev:
    Se der, ja. Og takk for sist, Jan, hvordan går det med integreringen av basstårnene? Her er jeg strålende nøgd med de gamle DUOene dine! Selv om jeg synes de har sine begrensninger er de likevel miles and miles ahead ifht annet jeg har hatt.

    Mvh Kaptein Ufattelig
    Takk for sist!!
    Godt å høre at du liker DUO'ene. De begrensningene du føler de har kan kanskje kompenseres med tuning av tilknyttet utstyr, kabler eller tweeks? Eller flere 225 basser - har jo et par stående her ;D ;D
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    janly skrev:
    Takk for sist!!
    Godt å høre at du liker DUO'ene. De begrensningene du føler de har kan kanskje kompenseres med tuning av tilknyttet utstyr, kabler eller tweeks? Eller flere 225 basser - har jo et par stående her ;D ;D
    Mitt inntrykk etter rundt en måneds lytting er at DUOene høres ut til å ha en liten nivådip et sted i frekvensområdet hvor mellomtone- og basselementene overlapper. Jeg har lekt meg med innstillinger på nivå og avrullingsfrekvenser uten helt å klare å fjerne denne effekten. Mine Respons Grand har et herlig skyv i øvre bass som kanskje ikke er helt nøytralt men veldig gøy og der henger nok DUOene litt etter; det høres kanskje best på dårlige innspillinger av klassisk 70-tallsrock. På alt annet er DUOene Grandene langt overlegne! Har prøvd 3 ulike forsterkere og det høres likedan ut på alle.

    Flere 225-basser ja :) Hehe, jeg snakket med den nyinnflyttede naboen igår og sa at hun bare måtte si fra dersom jeg spilte litt høyt til tider (selv om jeg aldri drar på etter kl.22), men hun sa hun ikke hadde hørt noe som helst. Mye å gå på der, altså ;D Men ikke vet jeg, det er vel en grunn til at naboene i begge leilighetene ved siden av min flyttet ut i løpet av mars måned....kanskje jeg er fryktelig dårlig til å ta et hint ??? ;)

    Mvh Kaptein Ufattelig
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    KapteinUfattelig skrev:
    janly skrev:
    Takk for sist!!
    Godt å høre at du liker DUO'ene. De begrensningene du føler de har kan kanskje kompenseres med tuning av tilknyttet utstyr, kabler eller tweeks? Eller flere 225 basser - har jo et par stående her ;D ;D
    Mitt inntrykk etter rundt en måneds lytting er at DUOene høres ut til å ha en liten nivådip et sted i frekvensområdet hvor mellomtone- og basselementene overlapper. Jeg har lekt meg med innstillinger på nivå og avrullingsfrekvenser uten helt å klare å fjerne denne effekten. Mine Respons Grand har et herlig skyv i øvre bass som kanskje ikke er helt nøytralt men veldig gøy og der henger nok DUOene litt etter; det høres kanskje best på dårlige innspillinger av klassisk 70-tallsrock. På alt annet er DUOene Grandene langt overlegne! Har prøvd 3 ulike forsterkere og det høres likedan ut på alle.

    Flere 225-basser ja :) Hehe, jeg snakket med den nyinnflyttede naboen igår og sa at hun bare måtte si fra dersom jeg spilte litt høyt til tider (selv om jeg aldri drar på etter kl.22), men hun sa hun ikke hadde hørt noe som helst. Mye å gå på der, altså ;D Men ikke vet jeg, det er vel en grunn til at naboene på begge leilighetene ved siden av min flyttet ut i løpet av mars måned....kanskje jeg er fryktelig dårlig til å ta et hint ??? ;)

    Mvh Kaptein Ufattelig
    Du trenger ikke spille høyere med flere subber. To par gir (hos meg) bedre fylde. Merkelig nok bedres mellomtonen betydelig, noe som kan virke ulogisk med tanke på at det er subber som føyes til.
    Skulle ikke forundre meg om forskjellen var merkbar også hos deg.

    Men her har vel Janly erfaringer i massevis :)
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    HSobstad skrev:
    Du trenger ikke spille høyere med flere subber. To par gir (hos meg) bedre fylde. Merkelig nok bedres mellomtonen betydelig, noe som kan virke ulogisk med tanke på at det er subber som føyes til.
    Skulle ikke forundre meg om forskjellen var merkbar også hos deg.

    Men her har vel Janly erfaringer i massevis :)
    Hmm...hva mener du med "bedre"? Høyere nivå (i.e. kraftigere) og/eller fyldigere eller...?
    Jeg har en liten plass-issue, ettersom min lille stue allerede er overfylt med stereoanlegg, akustikk-stæsj og litt møbler. Kunne nok ha skvist inn et par basser til, men ordet "skvist" er helt på sin plass her. Uansett er jeg veldig nysgjerrig på å høre hva dere oppnådde med et sett ekstra basser.

    Mvh Kaptein Ufattelig
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    KapteinUfattelig skrev:
    HSobstad skrev:
    Du trenger ikke spille høyere med flere subber. To par gir (hos meg) bedre fylde. Merkelig nok bedres mellomtonen betydelig, noe som kan virke ulogisk med tanke på at det er subber som føyes til.
    Skulle ikke forundre meg om forskjellen var merkbar også hos deg.

    Men her har vel Janly erfaringer i massevis :)
    Hmm...hva mener du med "bedre"? Høyere nivå (i.e. kraftigere) og/eller fyldigere eller...?
    Jeg har en liten plass-issue, ettersom min lille stue allerede er overfylt med stereoanlegg, akustikk-stæsj og litt møbler. Kunne nok ha skvist inn et par basser til, men ordet "skvist" er helt på sin plass her. Uansett er jeg veldig nysgjerrig på å høre hva dere oppnådde med et sett ekstra basser.

    Mvh Kaptein Ufattelig
    Så lenge vi her snakker om kvalitative, subjektive beskrivelser av en opplevd virkelighet, må jeg be om å få komme tilbake med en bedre beskrivelse etter litt mer testing.

    Kanskje andre har kvalifiserte erfaringer som kan deles..?
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    KapteinUfattelig skrev:
    janly skrev:
    Takk for sist!!
    Godt å høre at du liker DUO'ene. De begrensningene du føler de har kan kanskje kompenseres med tuning av tilknyttet utstyr, kabler eller tweeks? Eller flere 225 basser - har jo et par stående her ;D ;D
    Mitt inntrykk etter rundt en måneds lytting er at DUOene høres ut til å ha en liten nivådip et sted i frekvensområdet hvor mellomtone- og basselementene overlapper. Jeg har lekt meg med innstillinger på nivå og avrullingsfrekvenser uten helt å klare å fjerne denne effekten. Mine Respons Grand har et herlig skyv i øvre bass som kanskje ikke er helt nøytralt men veldig gøy og der henger nok DUOene litt etter; det høres kanskje best på dårlige innspillinger av klassisk 70-tallsrock. På alt annet er DUOene Grandene langt overlegne! Har prøvd 3 ulike forsterkere og det høres likedan ut på alle.

    Flere 225-basser ja :) Hehe, jeg snakket med den nyinnflyttede naboen igår og sa at hun bare måtte si fra dersom jeg spilte litt høyt til tider (selv om jeg aldri drar på etter kl.22), men hun sa hun ikke hadde hørt noe som helst. Mye å gå på der, altså ;D Men ikke vet jeg, det er vel en grunn til at naboene i begge leilighetene ved siden av min flyttet ut i løpet av mars måned....kanskje jeg er fryktelig dårlig til å ta et hint ??? ;)

    Mvh Kaptein Ufattelig
    Overlappen mellom mellomtone og bass er nok det svakeste punktet til både Uno og Duo. Det er i hvertfall det man kan lese fra enkelte brukere rundt i verden. Langt fra alle legger merke til det, men du er nok ikke alene om å identifisere problemet. Selv merket jeg ikke problemet da jeg hadde Duo'ene. Mellomtonen på Duo skal vel spille ned til ca 170hz (på papiret), og Avantgarde anbefaler en deling på subbene helt opp til 170hz. Jeg kjørte med fire subber, og to av dem delte jeg forholdsvis høyt (ca 160hz) og to en del lavere (ca 120hz). Vet ikke om det hadde noe å si. Men man vil jo ikke ha en grøtete mellomtone heller. Men det er helt sikkert noen DUO/UNO eiere her på forumet som kan bidra med sine erfaringer, eller Mezzo eiere for den saks skyld?? Mezzo'ene får kanskje bedre ovelapp med sine basshorn?
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Overlappen mellom mellomtone og bass er nok det svakeste punktet til både Uno og Duo. Det er i hvertfall det man kan lese fra enkelte brukere rundt i verden. Langt fra alle legger merke til det, men du er nok ikke alene om å identifisere problemet. Selv merket jeg ikke problemet da jeg hadde Duo'ene. Mellomtonen på Duo skal vel spille ned til ca 170hz (på papiret), og Avantgarde anbefaler en deling på subbene helt opp til 170hz. Jeg kjørte med fire subber, og to av dem delte jeg forholdsvis høyt (ca 160hz) og to en del lavere (ca 120hz). Vet ikke om det hadde noe å si. Men man vil jo ikke ha en grøtete mellomtone heller. Men det er helt sikkert noen DUO/UNO eiere her på forumet som kan bidra med sine erfaringer, eller Mezzo eiere for den saks skyld?? Mezzo'ene får kanskje bedre ovelapp med sine basshorn?
    Har målt mine Duo, og mellomtonen er 3 dB ned ved ca 220Hz (i lytteposisjon). Har stilt delefilteret på rundt kl 1 for å få det til å henge sammen. Kl 12 som er anbefalt av bl.a Jim Smith gir en relativt slank nedre mellomtone. Er fortsatt ikke helt fornøyd, og jobber med et alternativt bass system.
     

    skutelos

    Medlem
    Ble medlem
    05.04.2007
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei venner av Avantgarde acoustic hornhøytalere,
    Fant denne tråden og tenkte jeg skulle hive meg på. Har akkurat kjøpt ett sett med trio og 4 230 subber. Har desverre ikke hatt tid til å koble opp å få prøvd disse. Bruker for øyeblikket ett oppsett med aerial acoustics 20T, som jeg er veldig fornøyd med. Noen som har innspill på hva som venter meg. Har ingen erfaring med Avantgarde fra før. Har akkurat lagt ut bilder i galleriet, så det er mulighet til å se plasssering etc. Takker for innspill og flott initiativ her på hifisentralen
     

    Vedlegg

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    skutelos skrev:
    Hei venner av Avantgarde acoustic hornhøytalere,
    Fant denne tråden og tenkte jeg skulle hive meg på. Har akkurat kjøpt ett sett med trio og 4 230 subber. Har desverre ikke hatt tid til å koble opp å få prøvd disse. Bruker for øyeblikket ett oppsett med aerial acoustics 20T, som jeg er veldig fornøyd med. Noen som har innspill på hva som venter meg. Har ingen erfaring med Avantgarde fra før. Har akkurat lagt ut bilder i galleriet, så det er mulighet til å se plasssering etc. Takker for innspill og flott initiativ her på hifisentralen
    Hei
    Gratulerer med nye Trio. Du har nok kjøpt deg en høyttaler som har betydelige justeringsmuligheter. Med dette mener jeg at lydbildet vil endre seg med ulik innstilling på basshornene, det vil endre seg med plassering/spissing og ikke minst virker det på meg som om Trio med sin sensitivitet får fram de virkelig fine forskjellene mellom ulik forsterker/signalutstyr.
    Jeg er selv i starten av dette løpet og skal ikke skryte på meg noe som helst, kun førsteinntrykk. Tror du bør starte med å spille dem inn før du begynner med fin-tuning.

    Fint hvis du har anledning til å dele dine opplevelser/erfaringer med oss.

    Du har mye å se fram til :)

    Mvh
    Helge
     

    skutelos

    Medlem
    Ble medlem
    05.04.2007
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hyggelig innspill, Helge. Regner med at jeg kommer til å koble dem opp i løpet ett par ukers tid. Kommer til å prøve å komme med mitt intykk av dem her i forumet til Venner av Avantgarde høytalere. Gleder meg, disse høytalerene har vel stort sett fått bra kritikk. mvh Lars
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    skutelos skrev:
    Takk for hyggelig innspill, Helge. Regner med at jeg kommer til å koble dem opp i løpet ett par ukers tid. Kommer til å prøve å komme med mitt intykk av dem her i forumet til Venner av Avantgarde høytalere. Gleder meg, disse høytalerene har vel stort sett fått bra kritikk. mvh Lars
    Gratulerer, og velkommen i "klubben" :)
    "Stort sett bra kritikk" er vel et litt forsiktig uttrykk :) ;) . Har selv hatt Duo i fem år, og har hørt flere Trio-oppsett; og kan vel nærmest love deg at du har MYE å se fram til. Kan nok hende du trenger noen runder med både plassering og matching, men dette er uansett høyttalere med et enormt potensiale. Jeg har selv byttet (oppgradert) ganske så mye av elektronikken ila disse årene, men ALDRI har jeg opplevd at høyttalerne har vært begrensningen.
    Legg forøvrig merke til hvor sjelden det er Avantgarde horn til salgs på bruktbørsen; dét sier litt om kvaliteten! :) Det disse høyttalerne gir deg er ytterst vanedannende(!), og nærmest umulig å ikke like :D

    Mvh
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    skutelos skrev:
    Takk for hyggelig innspill, Helge. Regner med at jeg kommer til å koble dem opp i løpet ett par ukers tid. Kommer til å prøve å komme med mitt intykk av dem her i forumet til Venner av Avantgarde høytalere. Gleder meg, disse høytalerene har vel stort sett fått bra kritikk. mvh Lars
    Gratulerer med Trio og velkommen til horn verdenen!!
    Men du: har du kjøpt Trio og så skal du vente et par uker med å koble dem opp??
    Hvordan i all verden klarer du å vente? Jeg hadde aldri klart å vente... ;D
     

    skutelos

    Medlem
    Ble medlem
    05.04.2007
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei Igjen.
    Har jo noe elektronikk som jeg kan prøve, bla. accuphase A60, Bryston 14ssb, acooustic research etc. Største problemet blir vel at de ikke er særlig "konevennlige", slik at jeg må gjøre ett kompromiss når det gjelder plassering. Slik du framstiller dem så ser det ut som jeg må kvitte meg med 20T. Uansett gleder meg.mvh Lars. Til Janly som akkurat kom med melding så er det jobben min som tar all tiden min. Er nå en gang slik, men den som venter på no godt osv. Lars
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    skutelos skrev:
    Hei Igjen.
    Har jo noe elektronikk som jeg kan prøve, bla. accuphase A60, Bryston 14ssb, acooustic research etc. Største problemet blir vel at de ikke er særlig "konevennlige", slik at jeg må gjøre ett kompromiss når det gjelder plassering. Slik du framstiller dem så ser det ut som jeg må kvitte meg med 20T. Uansett gleder meg.mvh Lars. Til Janly som akkurat kom med melding så er det jobben min som tar all tiden min. Er nå en gang slik, men den som venter på no godt osv. Lars
    Hmmm, trist du må vente, men du blir garantert fornøyd når du kommer igang :)
    Men ett spørsmål; De forsterkerne du nevner har du vel benyttet mot Aerialene. Disse har såvidt jeg husker en følsomhet rundt 90 dB, og en impedanse på nominelt 4 ohm. Du går nå til en høyttaler som omtrent ikke krever effekt, og jeg vil vel tro de aller fleste ville anbefale deg å bruke deg single ended forsterkeri....... En watt eller fem, eller ti, vil jo kunne være nok i massevis. Vet det er stor variasjon i hva som brukes av forsterkere på disse, men rør er nok det som foretrekkes. Bare de er tyste nok ;)
    Har selv hatt 45 (1.8 Watt), 2A3 (3.5 Watt), 300 B (8 Watt), 300 B parallell, og 845 (25 Watt); samt en del annet innom for test. Alt spiller forskjellig, men ikke alt spiller like bra, naturlig nok. Matching, matching og atter matching. Til resterende utstyr, og til lydpreferanser. Sikkert mange råd å få blant brukerne her.
    IMO. rør og horn, det er magisk!! :) :)

    Mvh
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Accuphase og Avantgarde funket da utmerket under Horten Messa.. ;)
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    bambadoo skrev:
    Accuphase og Avantgarde funket da utmerket under Horten Messa.. ;)
    Dét har jeg fått med meg ja :) :)
    Men ikke spør meg hvorfor! ;)
    Og jeg holder fremdeles en (stor) knapp på SET-forsterkeri! ;)
    Mvh
     

    skutelos

    Medlem
    Ble medlem
    05.04.2007
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Olaps,
    Ja det blir vel sikkert en del utskiftninger etter hvert. har hatt mye forskjellig utstyr opp i gjennom tidene, men aldri en single ended rør forsterker. Høytalerene jeg har hatt har krevd mere power. Tror kanskje Accuphase 60A skal gøre susen, sammen med ARC rør pre med nye Amperex Holland rør. Må innrømme at jeg har bygd opp forventningene ja, etter å ha vært her på forumet. Ser jo at det mange som sverger til disse hornene. Trodde ikke det var så mange som var like "sprø" som meg når det gjelder å få den gode følelsen ved musikk avspilling.
     

    KnB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Grattis skutelos, all mulig grunn til at du blir fornøyd med dette :)

    En lite tips til dere som har hornbass (som i mezzo) Dekselene bråker ved visse frekvenser under høyt nivå. Her måtte jeg legge på filt brikker (som brukes under møbler) for å få stopp på ulydene..
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    KnB skrev:
    Grattis skutelos, all mulig grunn til at du blir fornøyd med dette :)

    En lite tips til dere som har hornbass (som i mezzo) Dekselene bråker ved visse frekvenser under høyt nivå. Her måtte jeg legge på filt brikker (som brukes under møbler) for å få stopp på ulydene..
    Javel?
    Dekslene. For å være helt klar, tenker du da på "tøybiten" inne i hornet, rett foran elementene? Hvor/hvordan har du lagt filtbrikker på.

    Bilde?
     

    KnB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

    Jepp, den sorte duken er montert på treramme, denne rammen vibrerer mot anleggsflaten, har kun merket dette ved bassrik musikk ved meget høyt volum.
    Ganske markant lyd, som en bilderamme som dirrer mot vegg.
    Filtbrikker er limt på selve filt rammen, ved 6 punkter jevnt rundt.
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har tidligere i denne tråden nevnt at Avantgarde har oppgradert driverne på TRIO. Etter å ha vært i
    kontakt med Armin Krauss på Avantgarde fikk jeg en forklaring på dette. Det er kun mellomtonen som er
    endret. Frem til nå har Avantgarde mottatt mellomtonen i deler og selv gjort den ferdig på sin fabrikk.
    Alle elementer går igjennom en kritisk kvalitetskontroll, og altfor mange ble stoppet i kontrollen. Derfor
    så de seg om etter en ny leverandør som kunne levere ferdige mellomtone driver i topp kvalitet.

    Til slutt fikk de en mellomtone driver som tilfredstilte kravene, og de oppdaget samtig at den var litt bedre enn
    sin forgjenger. Det nevnes at forskjellene er ytterst små, men at den er mer lineær og integrerer bedre.
    De begynte da å levere nye Trio med disse mellomtonene for noen uker siden.

    På sikt vil Avantgarde sansynligvis levere oppgradering, dvs ny mellomtone driver til de som ønsker å oppgradere sine
    Trio Omega.
     
    Ø

    Øivind

    Gjest
    bambadoo skrev:
    Accuphase og Avantgarde funket da utmerket under Horten Messa.. ;)
    Mener å huske at det også sto en mindre utgave av de AG-ht i samme rommet på Horten. Stemmer ikke det?

    Noen som vet navn på de? Har de vært på markedet lenge? Noen som fikk hørt dem der?

    (Spør bare av nyssgjerrighet)
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Øivind skrev:
    bambadoo skrev:
    Accuphase og Avantgarde funket da utmerket under Horten Messa.. ;)
    Mener å huske at det også sto en mindre utgave av de AG-ht i samme rommet på Horten. Stemmer ikke det?

    Noen som vet navn på de? Har de vært på markedet lenge? Noen som fikk hørt dem der?

    (Spør bare av nyssgjerrighet)
    De heter Nano, de var ikke oppkoblet, men de var søte
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Høyttalerkabler
    Tenkte jeg skulle forhøre meg litt ang hvilke kabler dere bruker til høyttalerne deres.
    Jeg er jo klar over at kabler er helt avhengig av matching med elektoronikk (og tildels rom), og også avhenger av hva slags lydpreferanser man har.
    Men, her det tros alt snakk om høyttalere inne samme "familie", så det finnes kanskje noe fellesnevnere?
    Fortell gjerne litt om hvorfor dere har valgt nettop de kablene dere har nå :)

    Og; er det noen av dere som har forsøkt/bruker biwiring?

    Selv har jeg pr dd Acoustic Zen Absolute.
    Har biwiret med disse, men etter at begge settene er innspilt er det marginale forskjeller på SW og BW (kjøpte det ene settet som demo, så jeg ble litt lurt da jeg koblet opp det nyeste først, og det innspilte som nr to.... da ble alt markant bedre!).
    De er de mest gjennomsiktige kablene jeg har hatt, har utrolig god tredimensjonalitet, sort bakgrunn og en fantastisk ro, ypperlig oppløsning og er ekstremt utstrakte i begge ender. Nøytrale i klangen, men heller kanskje ørlite mot det slanke (sølvkabler med 1 % kobber, sies det). Skiller instrumenter veldig godt, og jeg opplever en "pin-pointing" jeg ikke har hatt med andre kabler på horn.

    Har ellers hatt meget gode resultater med:
    - Argento (solid core sølv), husker ikke typebetegnelsen
    - Audience Au24
    - Acoustic Zen Double Barrel

    Vet det er skrevet en del om bruk av flatvalset sølv til høyttalerkabler for horn/lettdrevne HT, noen med erfaringer her?

    Mvh
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Jeg bruker 0.4x4mm fintsølv til høytalerene og 0.3x3mm fintsølv til signalkablene. Det fungerer helt ypperlig og jeg har prøvd massevis av rare kabler som alle faller igjennom her. De jeg har likt aller best utenom hjemmefletta sølv er Xindak sine høytalerkabler. De er rett og slett fantastisk gode til prisen (2K?)
    Audience likte jeg også men de var en smule reserverte i bunnen men med en herlig dynamikk. Black Magic generelt har jeg slitt med og få til, det virker som elementene ikke spiller på lag i like stor grad med BM.
    SILK er kanongode signalkabler, de er kanskje bedre enn sølv i de fleste tilfeller hvor nøytralitet er og foretrekker.
    Husker ikke alle, annet enn att Jorma til 60K var gode men lett forbigått av sølvet ;D

    Har biwiret litt forskjellig med ulike og like kabler og synes egentlig det spiller med litt mer futt uten. Har samme jumperene som høytalerkabler og merket mindre forskjell da. Kjører kabelen rett i mellomtonen, det gir best dynamikk.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    skutelos skrev:
    Til alle Avantgarde venner. Da er trioene oppe med to Subber. Har ikke fått spilt noe særlig ennå, men første inntrykket er positivt. Veldig dynamisk og "snill". lyd. Gleder meg til fortsettelsen.
    Åh, lekkert skutelos. :)
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    skutelos skrev:
    Til alle Avantgarde venner. Da er trioene oppe med to Subber. Har ikke fått spilt noe særlig ennå, men første inntrykket er positivt. Veldig dynamisk og "snill". lyd. Gleder meg til fortsettelsen.
    Herlig! :D
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Vermin skrev:
    Jeg bruker 0.4x4mm fintsølv til høytalerene og 0.3x3mm fintsølv til signalkablene. Det fungerer helt ypperlig og jeg har prøvd massevis av rare kabler som alle faller igjennom her. De jeg har likt aller best utenom hjemmefletta sølv er Xindak sine høytalerkabler. De er rett og slett fantastisk gode til prisen (2K?)
    Audience likte jeg også men de var en smule reserverte i bunnen men med en herlig dynamikk. Black Magic generelt har jeg slitt med og få til, det virker som elementene ikke spiller på lag i like stor grad med BM.
    SILK er kanongode signalkabler, de er kanskje bedre enn sølv i de fleste tilfeller hvor nøytralitet er og foretrekker.
    Husker ikke alle, annet enn att Jorma til 60K var gode men lett forbigått av sølvet ;D

    Har biwiret litt forskjellig med ulike og like kabler og synes egentlig det spiller med litt mer futt uten. Har samme jumperene som høytalerkabler og merket mindre forskjell da. Kjører kabelen rett i mellomtonen, det gir best dynamikk.
    Spennende med flatsølv :)
    Fra KA Rasmussen på Hamar, i bomullsstrømpe, antar jeg?
    Om så er, hvor mye jobb var det å lage de?
    Uterminerte HT-kabler?
    Har liggende Furutech (strammende) banaplugger, de kan jo evt være aktuelle.........

    mvh
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    skutelos skrev:
    Til alle Avantgarde venner. Da er trioene oppe med to Subber. Har ikke fått spilt noe særlig ennå, men første inntrykket er positivt. Veldig dynamisk og "snill". lyd. Gleder meg til fortsettelsen.

    Heftig Avantgarde oppsett!
    Kjempeflott!
    Spiller sikkert likedan vil jeg tro? :D
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    olaps skrev:
    Vermin skrev:
    Jeg bruker 0.4x4mm fintsølv til høytalerene og 0.3x3mm fintsølv til signalkablene. Det fungerer helt ypperlig og jeg har prøvd massevis av rare kabler som alle faller igjennom her. De jeg har likt aller best utenom hjemmefletta sølv er Xindak sine høytalerkabler. De er rett og slett fantastisk gode til prisen (2K?)
    Audience likte jeg også men de var en smule reserverte i bunnen men med en herlig dynamikk. Black Magic generelt har jeg slitt med og få til, det virker som elementene ikke spiller på lag i like stor grad med BM.
    SILK er kanongode signalkabler, de er kanskje bedre enn sølv i de fleste tilfeller hvor nøytralitet er og foretrekker.
    Husker ikke alle, annet enn att Jorma til 60K var gode men lett forbigått av sølvet ;D

    Har biwiret litt forskjellig med ulike og like kabler og synes egentlig det spiller med litt mer futt uten. Har samme jumperene som høytalerkabler og merket mindre forskjell da. Kjører kabelen rett i mellomtonen, det gir best dynamikk.
    Spennende med flatsølv :)
    Fra KA Rasmussen på Hamar, i bomullsstrømpe, antar jeg?
    Om så er, hvor mye jobb var det å lage de?
    Uterminerte HT-kabler?
    Har liggende Furutech (strammende) banaplugger, de kan jo evt være aktuelle.........

    mvh
    Det er korrekt, det er gjort på 5 minutter og trekke sølvet gjennom strømpen. Bruker ikke plugger da jeg mener og ha hørt en viss forringelse av lyden. Ikke stort og har nok ikke mye og si. Ellers er det vanvittig gode kabler til en forholdvis billig penge. :)
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Vermin skrev:
    Har biwiret litt forskjellig med ulike og like kabler og synes egentlig det spiller med litt mer futt uten. Har samme jumperene som høytalerkabler og merket mindre forskjell da. Kjører kabelen rett i mellomtonen, det gir best dynamikk.
    Vermin skrev:
    Det er korrekt, det er gjort på 5 minutter og trekke sølvet gjennom strømpen. Bruker ikke plugger da jeg mener og ha hørt en viss forringelse av lyden. Ikke stort og har nok ikke mye og si. Ellers er det vanvittig gode kabler til en forholdvis billig penge. :)
    Spm 1: Kjører du kabelen i mellomtonen? Du mener vel diskanten............??
    Spm 2: Flatsølv i jumpere både til mellomtone og subber? Samme tverrsnitt?

    Hvor syntes du at du fikk størst gevinst ved overgang til flatsølv (signal- eller HT-kabler)?
    Tror sannelig jeg må teste ut dette......
    Husker du meterprisen (ca) for sølv til høyttalerkablene?

    Mvh
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    olaps skrev:
    Vermin skrev:
    Har biwiret litt forskjellig med ulike og like kabler og synes egentlig det spiller med litt mer futt uten. Har samme jumperene som høytalerkabler og merket mindre forskjell da. Kjører kabelen rett i mellomtonen, det gir best dynamikk.
    Vermin skrev:
    Det er korrekt, det er gjort på 5 minutter og trekke sølvet gjennom strømpen. Bruker ikke plugger da jeg mener og ha hørt en viss forringelse av lyden. Ikke stort og har nok ikke mye og si. Ellers er det vanvittig gode kabler til en forholdvis billig penge. :)
    Spm 1: Kjører du kabelen i mellomtonen? Du mener vel diskanten............??
    Spm 2: Flatsølv i jumpere både til mellomtone og subber? Samme tverrsnitt?

    Hvor syntes du at du fikk størst gevinst ved overgang til flatsølv (signal- eller HT-kabler)?
    Tror sannelig jeg må teste ut dette......
    Husker du meterprisen (ca) for sølv til høyttalerkablene?

    Mvh
    Nei jeg kjører kabel rett i mellomtonen for så og bruke jumpere nedover. De gir større friskhet i mellomtonen og passer min smak bedre.
    Jumperene er av akkurat samme kabel som den som går fra forsterker til høytaler, fungerer mye bedre enn den litt kjipe originalkabelen.
    Prisen husker jeg jammen ikke, du kan sende en henvendelse. Det er kjempehyggelige folk som svarer både på mail og telefon :)

    Det sølv gjør bedre er vanskelig og svare på fordi den gjør veldig lite utav seg. Den får frem alle toner uten problemer og maskerer ingenting og legger heller ikke til noe. Det blir mye roligere og virker til og spille med en større båndbredde, ekthet i spesielt trommer er enkelt og legge merke til.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    olaps skrev:
    Høyttalerkabler
    Tenkte jeg skulle forhøre meg litt ang hvilke kabler dere bruker til høyttalerne deres.
    Jeg er jo klar over at kabler er helt avhengig av matching med elektoronikk (og tildels rom), og også avhenger av hva slags lydpreferanser man har.
    Men, her det tros alt snakk om høyttalere inne samme "familie", så det finnes kanskje noe fellesnevnere?
    Fortell gjerne litt om hvorfor dere har valgt nettop de kablene dere har nå :)

    Og; er det noen av dere som har forsøkt/bruker biwiring?

    Selv har jeg pr dd Acoustic Zen Absolute.
    Har biwiret med disse, men etter at begge settene er innspilt er det marginale forskjeller på SW og BW (kjøpte det ene settet som demo, så jeg ble litt lurt da jeg koblet opp det nyeste først, og det innspilte som nr to.... da ble alt markant bedre!).
    De er de mest gjennomsiktige kablene jeg har hatt, har utrolig god tredimensjonalitet, sort bakgrunn og en fantastisk ro, ypperlig oppløsning og er ekstremt utstrakte i begge ender. Nøytrale i klangen, men heller kanskje ørlite mot det slanke (sølvkabler med 1 % kobber, sies det). Skiller instrumenter veldig godt, og jeg opplever en "pin-pointing" jeg ikke har hatt med andre kabler på horn.

    Har ellers hatt meget gode resultater med:
    - Argento (solid core sølv), husker ikke typebetegnelsen
    - Audience Au24
    - Acoustic Zen Double Barrel

    Vet det er skrevet en del om bruk av flatvalset sølv til høyttalerkabler for horn/lettdrevne HT, noen med erfaringer her?

    Mvh

    Hei
    Kjører standard Avantgardekabler mellom hornene/basshornene. Fra amp til horn kjøres Kondo kobberkabel. Fra Pre til amp kjøres Kondo sølvkabel RCA. Fra to signalgivere til pre kjøres Harmonic Tech Pro-Silway II.

    Fungerer bra, uten at jeg er religiøs i kabel-sammenheng.

    Mvh
    Helge :)
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Utrolig flott skutelos, gratulere så mye! 8)
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    skutelos skrev:
    Til alle Avantgarde venner. Da er trioene oppe med to Subber. Har ikke fått spilt noe særlig ennå, men første inntrykket er positivt. Veldig dynamisk og "snill". lyd. Gleder meg til fortsettelsen.
    Nyyydelig !!!!
    Spennende farge. Ikke standardfarge. Kan jeg spørre om hvor du har den fra og hva den evt heter?

    Gratulerer så mye. Skal bli spennende å få høre hvordan hornene åpner seg opp etterhvert som du får spilt dem inn.

    Mvh
    Helge
     

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    olaps skrev:
    Og; er det noen av dere som har forsøkt/bruker biwiring?
    Det fungerer veldig bra med bi-wire til hornene og sølvjumper til den aktive bassen. Prøvde litt forskjellig varianter og kabler og endte opp med WireWorld Equinox som et fornuftig pris/ytelse-forhold da jeg har tilsammen 9 meter kabel.
     

    Vedlegg

    skutelos

    Medlem
    Ble medlem
    05.04.2007
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Takker Tas og Helge.
    Unektelig morro med disse trioene. Totalt forskjellig fra mine tidligere aerial acoustic mod 20T. (er nå tilsalgs) Jeg skal komme tilbake med den rette farve betegnelsen. Folkelig sagt har de dyp vinrød farge. Hva er generelt en normal innspillingtid på slike høytalere? Mvh Lars
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    skutelos skrev:
    Takker Tas og Helge.
    Unektelig morro med disse trioene. Totalt forskjellig fra mine tidligere aerial acoustic mod 20T. (er nå tilsalgs) Jeg skal komme tilbake med den rette farve betegnelsen. Folkelig sagt har de dyp vinrød farge. Hva er generelt en normal innspillingtid på slike høytalere? Mvh Lars
    Begynner å løsne bra opp etter 40-50 timer.

    Mvh
    Helge
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn