Venner av Avantgarde Acoustic hornhøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    JanR skrev:
    Har vært så heldig at jeg har fått lånt ørene til både Trio og Duo,imponerende redskap :)
    Begge på rør selvsagt.
    Livet blir lissom ikke det samme dagene etterpå ;)

    Edit: takker bambadoo

    /jan
    Jeg skjønner godt hva du snakker om. Endrer perspektivene en del på hva man trodde var mulig optimal lydopplevelse. For meg var dette en gedigen og gledelig opptur. Det er bare et spørsmål om tid før...
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    HSobstad skrev:
    Jeg skjønner godt hva du snakker om. Endrer perspektivene en del på hva man trodde var mulig optimal lydopplevelse. For meg var dette en gedigen og gledelig opptur. Det er bare et spørsmål om tid før...
    De står på lista (AA altså) over "ting jeg skal eie før jeg dør"
    Her i huset er det litt begrenset med plass.Hadde til nød,kanskje,gått med UNO's.
    Jeg er iaf veldig imponert over hva Duo og Trio.
    Det geniale er at jeg burde vel strengt tatt ikke bytte noe annet enn HT's her.
    Vermin har jo testet ampen min på sine og det fungerte "ok" har jeg skjønt :)

    Anser meg som en Avant.Acus. venn herved.

    /jan
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    JanR skrev:
    HSobstad skrev:
    Jeg skjønner godt hva du snakker om. Endrer perspektivene en del på hva man trodde var mulig optimal lydopplevelse. For meg var dette en gedigen og gledelig opptur. Det er bare et spørsmål om tid før...
    De står på lista (AA altså) over "ting jeg skal eie før jeg dør"
    Her i huset er det litt begrenset med plass.Hadde til nød,kanskje,gått med UNO's.
    Jeg er iaf veldig imponert over hva Duo og Trio.
    Det geniale er at jeg burde vel strengt tatt ikke bytte noe annet enn HT's her.
    Vermin har jo testet ampen min på sine og det fungerte "ok" har jeg skjønt :)

    Anser meg som en Avant.Acus. venn herved.

    /jan
    Jeg er også spent på om eksisterende utstyr kan anvendes. Cary-blokkene mine er lite støy-befengt. Det er testet mot AG og funnet ok. Er litt mer bekymret for pre-ampen, Emotive Sira LE. Denne har 17 rør og suser litt (ikke mye). Holder på å teste med litt ulike rør og tendensen går mot mindre støy. Så ja, kanskje det er nok å bytte høyttalerne (i første omgang) ;D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Absolutt verdt ett forsøk vil jeg påstå :)
    Kjører med passiv pre (Placette og Rothwell),bortimot null støy i amp,iaf på Klipsch'ene.
    3W holder i massevis på 99db Klipsch så burde ikke være noe problem på AA med 103-107db ;)
    Man vet jo ikke før man har prøvd selvsagt.

    /jan
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    JanR skrev:
    HSobstad skrev:
    Jeg skjønner godt hva du snakker om. Endrer perspektivene en del på hva man trodde var mulig optimal lydopplevelse. For meg var dette en gedigen og gledelig opptur. Det er bare et spørsmål om tid før...
    De står på lista (AA altså) over "ting jeg skal eie før jeg dør"
    Her i huset er det litt begrenset med plass.Hadde til nød,kanskje,gått med UNO's.
    Jeg er iaf veldig imponert over hva Duo og Trio.
    Det geniale er at jeg burde vel strengt tatt ikke bytte noe annet enn HT's her.
    Vermin har jo testet ampen min på sine og det fungerte "ok" har jeg skjønt :)

    Anser meg som en Avant.Acus. venn herved.

    /jan

    jan: duo er ikke mye større enn uno. samme størrelse på sub og diskanthønn, mellomtonehønnet er 5 cm lengre i diameter. men du trenger nok litt lengre lytteavstand til duo, da storhønnet havner litt høyere opp, så du har et poeng når det gjelder plassbegrensning.

    vermin: helt enig, han karen med de blå trioene har et hus og interiør jeg godt kunne trives med...
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    999
    Antall liker
    1.309
    Torget vurderinger
    5
    Har holdt meg til Uno i flere år. Noe av det som gjør at jeg fortsatt fascineres av Avantgarde er hvordan bytte av komponenter, rør, kabler etc kommer så tydelig til uttrykk. For tiden veksler jeg mellom tre-fire forsterkere, og setter pris på ulike kvaliteter ved dem uten noengang å fristes til å skifte ut horna.
     
    M

    MPT

    Gjest
    Har vært lykkelig eier av Avantgarde Uno ht-erne i en god stund nå. Jo mer jeg jobber med dem jo bedre er det blitt, som alt annet. Akkuart nå ser jeg ingen vitts med å skifte til en større modell med tanke på lyden jeg har fått ut av de, og med tanke på rommet. Har hørt større modell av Avantgarde, etter det jeg har hørt, er jeg minst like happy med de jeg har!

    Når det gjelder plassering og vinkling, har jeg fått best resultat ved å sitte mellom 3 til 4 meter fra dem. Få dem mest mulig vekk fra sidevegg, senke hornene så du ser nederste kanten på mellomtonehornet er i høyde med øynene. Vinkling syntes jeg er best når man vinkler de litt mer ut enn direkte. Har for øyblikket ingen bilder.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    skjønner dere veldig godt, horny og mpt.
    jeg levde med uno i et snaut år.
    selv om jeg nå føler at duo er litt bedre enn uno på de fleste paramtere, etter at duoene mine endelig er innspilt, så er det kvalitetsmessige spranget ikke verdt prisforskjellen mellom høyttalerne.
    da vinner man mer på å pøse de samme pengene inn på å forbedre elektronikk og room treatments, og eventuelt tweaking av subbene.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Endelig !!!

    Da er tiden endelig kommet, etter omlag 10 uker med venting.

    Forventningene er på topp ;D
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    GRATLA :)
    Tipper det blir lite søvn på deg denne helgen gitt ;D
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Endelig !!!

    HSobstad skrev:
    Da er tiden endelig kommet, etter omlag 10 uker med venting.

    Forventningene er på topp ;D
    Høyttalerne blir hentet. Klokken er 00.30. Elektron stiller villig med transporthjelp. Det er veldig nyttig da dette veier.
     

    Vedlegg

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jens skrev:
    Vedlegger et bilde av en mulig fremtidig Trio eier som har sett/hørt "lyset" :)
    Er det mannen som er liten eller høyttalerne som er store mon tro ;D ;D ;D
    Det var noe kjent med det oppsettet der Jens!

    Må bare si at dette er likandes lyd ;D
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Stor grats med Trio HSobstad :)

    Mvh,

    TAS
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Du milde, her snakker vi high end skjønner jeg ;) Gratulerer så masse og vær ikke sky med bilder :)
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Hsobstad har nok flere bilder på lager etter nattens økt. En ting er i alle fall sikkert og det er at armene mine er lange i dag!

    Elektron
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Elektron skrev:
    Hsobstad har nok flere bilder på lager etter nattens økt. En ting er i alle fall sikkert og det er at armene mine er lange i dag!

    Elektron
    Var det verdt det? ;)
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Endelig !!!

    All lossing og utpakking måtte foregå utendørs. Byen viser seg fra sin beste side og holder regnet unna.

    Fjellsiden Lydlaug -her ved samtlige medlemmer- ønsker nye horn velkommen, naturligvis med Bergens Aquavit.
     

    Vedlegg

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Ja Vermin det var definitivt verdt det. Jeg Elektron med de lange armene i rødt, kledd opp for anledningen Ulempen er at det henger igjen Avantgarde lukt i bilen min!
     

    KnB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Grattis, spennende!!! :D
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Elektron skrev:
    Ja Vermin det var definitivt verdt det. Elektron med de lange armene i rødt. Ulempen er at det henger igjen Avantgarde lukt i bilen min!
    Den lukten er av spitzeklasse odeur ;)
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Endelig !!!

    Julaften. Mørket understreket stemningen. Inntrykkene raste på. Det var ikke mulig å få Elektron til å heve blikket til kamera.
     

    Vedlegg

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Endelig !!!

    HSobstad skrev:
    Julaften. Mørket understreket stemningen. Inntrykkene raste på. Det var ikke mulig å få Elektron til å heve blikket til kamera.

    Beklager for øvrig linselus-faktoren.
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Det er viktig og riktig med eier i fokus her ! Koster tross alt en pen porche
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Elektron skrev:
    Det er viktig og riktig med eier i fokus her ! Koster tross alt en pen porche
    Som kjøretøyet i bakgrunnen viser er det gjort betydelige prioriteringer her.
    Lykkelig på Vespa...
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    KapteinUfattelig skrev:
    Kjøyr på! Kast på køl! Flere bilder!
    OK. Her spiller et par B&N 802N opp til dans. Som vi ser er gulvet fullt.
     

    Vedlegg

    bobbob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2007
    Innlegg
    168
    Antall liker
    1
    Først; grattis! så mye, virkelig. Godt å se at noen er villig til å ta det såpass langt.

    Så; med fare for å virke AGGRESSIV :), er det mulig å ikke tyne dette så mye mer nå, dvs. få lagt ut flere bilder av herligheten asap? Klart det er ditt løp, men dette blir passe sado mot oss AA fantaster 8). Håper på forståelse for dette.

    Kjøpt gjennom artsound? Har du testet V12 og pre mot denne følsomheten, for eksempel mht. støygulv? Eller har du planer der også?

    Nok en gang lykke til. Dette står det respekt av.

    bob
     

    bobbob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2007
    Innlegg
    168
    Antall liker
    1
    Beklager så ikke din siste post. 4 x Mezzo basser!! phu. Mindre macro dynamikk enn på full size basshorn (kompanseres kanskje av 4 stk?), men raskere?. Enklere integrering?

    Når du kommer til hektene, kan du si noen mer rundt bakgrunn for det valget? Fortell, fortell.

    God jul ja! ;D. Dette hadde vært noe.

    bob
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Her må vi vise tålmodighet bob :D, det tok jo fire timer fra vi dro i kortesje til godsterminalen til greiene var på plass ferdig montert. Med den nye Schengenavtalen så ble vi jo undersøkt fra topp til tå før vi slapp inn på godsterminalen i natt. Må vel tilbake til studietiden for å oppleve å krype til køys kl. 05.30. Lykkelig, full av inntrykk og litt beruset. Det er forøvrig lett for meg å si som var med på moroa! De 802,ene er det de vi skimter til venstre bak i bildet?
     

    bobbob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2007
    Innlegg
    168
    Antall liker
    1
    Tålmodig ja, forstår ;). Blir bare litt ivrig da vet du. De 802ene ble brått ikke så voksne likevel. Alt er relativt. Ser frem mot resten.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    bobbob skrev:
    Først; grattis! så mye, virkelig. Godt å se at noen er villig til å ta det såpass langt.

    Så; med fare for å virke AGGRESSIV :), er det mulig å ikke tyne dette så mye mer nå, dvs. få lagt ut flere bilder av herligheten asap? Klart det er ditt løp, men dette blir passe sado mot oss AA fantaster 8). Håper på forståelse for dette.

    Kjøpt gjennom artsound? Har du testet V12 og pre mot denne følsomheten, for eksempel mht. støygulv? Eller har du planer der også?

    Nok en gang lykke til. Dette står det respekt av.

    bob

    Har tidligere så vidt testet V12 mot Jens sine Trios. Støyen er ikke noe å si på. Cary V12 er faktisk en veldig bra forsterker. Men jeg er enig i at man kunne forvente mer støy med 16 rør pr blokk.
    Derimot måtte pre-en byttes umiddelbart. Min Emotive Sira-LE er fantastisk musikalsk, men 17 rør genererte for mye støy på 110db ht. En Cary SLP98 ble satt inn som "nødløsning". Men med Marconi B65 rør låter den slett ikke så verst.

    Planer framover blir vel å komme seg etter et tyngre økonomisk løft. Skal spille litt mot det jeg har liggende av pre og power-amper. En 300b er nok på vurderingsstadiet jeg redd. Men da ryker nok Cary V12-ene, noe jeg strengt tatt ikke ønsker. De er jeg som sagt usannsynlig fornøyd med og i kombinasjon med 802-ene.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Endelig !!!

    Av frykt for flere skumle meldinger legges nok et bilde ut ;)
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Endelig !!!

    HSobstad skrev:
    Av frykt for flere skumle meldinger legges nok et bilde ut ;)
    Frykten tok en ustødig hånd på mousen.

    Prøver igjen:
     

    Vedlegg

    bobbob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2007
    Innlegg
    168
    Antall liker
    1
    Takker for svar. V12 er nok god den, men du har jo allerede nevt bedre alternativer til denne, trist men trolige sant. Full forståelse for at dette må gjøres i etapper.

    Og bassene, noe ang. valg av de mindre, hvis man kan si det på den måten? :D
     

    bobbob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2007
    Innlegg
    168
    Antall liker
    1
    Flott farge! Ikke noe å tone ned dette!

    PrimoTrio faktisk!! Jaja, hvorfor ikke :eek:.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    bobbob skrev:
    Takker for svar. V12 en nok god den, men du har jo allerede nevt bedre alternativer til denne, trist men trolige sant. Full forståelse for at dette må gjøres i etapper.

    Og bassene, noe ang. valg av de mindre, hvis man kan si det på den måten? :D
    Valg av bass? For meg var det kun bass-hornene fra AG som var aktuelle. Disse spiller godt med Trio. AGs øvrige bass-systemer er ikke like gode.
    Jeg er ikke teknisk dyktig nok til å prøve meg på custom-basser som jeg vet at flere andre Trio-eiere har lykkes godt med.
    De store basshornene vs de korte? Innholdet i begge typene er lik. Samme forsterker, samme elementer.
    Du sa det vel egentlig selv. De korte basshornene er noe hurtigere, muligens bedre på rytmisk musikk. De store bedre på klassisk. Dette er det jeg har lest meg til og oppfatningen blant flere jeg har snakket med.
    To par gir noe bedre dynamikk, særlig på lavere volum. Mezzo vs Primo.
    For meg var faktisk plassen et poeng. De store hornene er vakre men tar veldig mye plass. Det begrenser mulighetsrommet for plassering.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    bobbob skrev:
    Flott farge! Ikke noe å tone ned dette!

    PrimoTrio faktisk!! Jaja, hvorfor ikke :eek:.
    Jeg kan -med fare for å virke blærete- si at bildet på ingen måte rettferdiggjør fargen. Den er langt finere :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn