Venner av Avantgarde Acoustic hornhøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Hva ligger Zero på i pris? Ikke så lett å finne priser på nettsidene til Lyric sist jeg var der. :)
     
    T

    tommykh

    Gjest
    Skjermbilde 2015-12-21 kl. 10.38.29.jpg


    Euro 13900 x 9,5 eur x 1,06 ( Dif MVA 6% ) = NOK 139 973 + frakt.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Takk for svar, da ser jeg at disse ikke havner på min shortlist med det aller første, for å si det sånn. :)

    Men stilige høyttalere, hadde vært kult om de var å få i f.eks. knall orange eller signalgrønn finnish.
     

    rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2003
    Innlegg
    280
    Antall liker
    127
    Sted
    Sogn & Fjordane
    Takk for svar, da ser jeg at disse ikke havner på min shortlist med det aller første, for å si det sånn. :)

    Men stilige høyttalere, hadde vært kult om de var å få i f.eks. knall orange eller signalgrønn finnish.
    Oppgraderings nevrosene er til å ta og føle på om dagen.
    Er i tenkeboksen på kjøp av et par nye Zero 1 XD. Ny modell a 2015, videreutviklet fra Zero 1 Pro.

    Massevis av gode tester og tilbakemeldinger både fra bransje og eiere jeg har vært i kontakt med.

    Noen betraktninger ? Her er det bare å bære bensin eller vann til bålet :)

    Vis vedlegget 355340
    Har eid både Avg.Uno og Duo , hørte disse hos Lyric ved forrige Oslotur og ble meget imponert av både oppløsning og "basstrykk" mtp det store rommet det stod i. Om jeg noen gang skulle havne på "hornkjøret" igjen så er Zero absolutt en kandidat!
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Gratulere så mye :) .
    Skal bli spennende å lese inntrykkene dine når de er kommet på plass.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Spennende!
    Gratulerer så mye. Dette er HT som jeg kunne tenke meg å høre. Gleder meg til du får delt noen inntrykk :)
     
    T

    tommykh

    Gjest
    Takker så mye, det blir spennede å teste ut horn i Teppeland ! :)

    Forventet levering er januar/februar.

    Jeg må innrømme det er en god stund siden jeg har kjent på dette med å måtte vente, - i lengre tid på noe man har veldig lyst på.
    Litt godt samtidig som det klør :)

    Det positive er at man får tid til å gå i dybden på produktet og forberede seg.

    Fagpressen gir gjevnt over Zero 1 stående ovasjoner:
    http://www.hifiwinkel-beek.nl/wp-content/uploads/2014/09/avantgardezero-deel1.pdf
    6moons audio reviews: Avantgarde Acoustic Zero 1 Pro
    Avantgarde Acoustic Zero 1 Pro Loudspeaker | The Absolute Sound


    Her er noen tilbakemeldinger jeg har bete meg spesielt merke i, fra internasjonale forum:

    Jim Smith ( Legende innen high performance audio, mannen bak getbettersound.com/aboutjim.html )
    Jim Smith2.jpg

    Jim Smith.jpg



    "Mike" Michael Bovaird ( Høvdingen på http://www.audioshark.org/)
    Mike.jpg
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva ble det endelige prisen, om jeg tør spørre? Tor du handler fra? Gratulerer med nye høyttalere, artige disse.
     
    T

    tommykh

    Gjest
    Tor, ja.
    Du resonerte deg godt til prisen i innlegg #3283
    Hentet noe rabatt i forhold til ditt estimat, da dette er første Avantgarde Acoustic Zero 1 XD paret i landet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    T

    tommykh

    Gjest
    Da var Kef LS50 og B&O Beolab5 solgt og ventetiden på AG Zero 1 XD har begynt å bli utfordrende.. :)
    Avhengig av å spille musikk som man gjerne er om følger denne tråden så har jeg et eldre backup par stående, SA Ranger.
    Med de oppkoblet holder mann de værste vente symptomene i sjakk :)

    Mange vil nok muligens rynke litt på nesen av SA Ranger, om mann ikke har eid et par, men de har en fantastisk klang, særpreg og gir bøtter med spilleglede.
    Ikke "korrekte" på noen måter, men har sin egen sound og sjel. Farget, varm og koselig lyd :) Litt kontraster må man unne seg i hverdagen :D

    IMG_1491.jpg
     
    Sist redigert:
    T

    tommykh

    Gjest
    Den relativt lave aktiviteten i denne vennetråden tar jeg som et udiskutabelt godt tegn.
    Når det lyttes mye til musikk blir det mindre tid til å jazze på sentralen :)

    Det gleder meg også stort å se at flere av dere -med de første innleggene i denne tråden, fremdeles har AG høyttalere.
    Jeg kan ikke annet enn å håpe på det samme.

    At Avantgarde Acoustic er dedikerte folk som driver med lidenskap er hevet over en hver tvil.
    Kjente videoer for de fleste innpå her vil jeg tro, men man blir ikke lei dette:

    Avantgarde Acoustic Company Video

    Avantgarde Acoustic New XA-Series Amplification Video

    Avantgarde Acoustic Horn Technology Video (Engl. subtitles) 480p

    Avantgarde Zero loudspeaker, Holger Fromme, CES
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Innrømmer at Zero 1 XD og Nano G2 står høyt på ønskelista, også pga relativt beskjedne dimensjoner hva horn angår. Men merker meg at DIY-hornfolket ofte fnyser av overprisede "plasttut" fra AG.
     
    T

    tommykh

    Gjest
    Koster skjorten det meste vi audiofile har på ønskelisten. Så ja, med full rett til å fnyse slik jeg ser det.
    Flere av de ivrigste og mest seriøse diy horn gutta her inne er tidligere eiere av AG oppsett og som fortsatt har et godt forhold til AG.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Det kalles courtesy.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    T

    tommykh

    Gjest
    MAY THE FORCE BE WITH YOU! | 2016-01-14

    The German AUDIO magazine has just entered the ZERO 1 XD speakers into a category of reference loudspeakers where most competitors are twice or three times the price - as passive speakers! In the nicely written article, which wittily takes on Star Wars topics, the ZERO 1 XD gets some of the highest praise that a loudspeaker can possibly receive, culminating in a 105 points (out of 110) verdict!
    Moreover the articel attests that the ZERO 1 XD is one of the few speakers that is suitable for all types of music and almost all kinds of rooms and placements.

    may the force be with you! - Avantgarde Acoustic™ Hornloudspeaker GMBH
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    The German AUDIO magazine has just entered the ZERO 1 XD speakers into a category of reference loudspeakers where most competitors are twice or three times the price - as passive speakers! In the nicely written article, which wittily takes on Star Wars topics, the ZERO 1 XD gets some of the highest praise that a loudspeaker can possibly receive, culminating in a 105 points (out of 110) verdict!
    Moreover the articel attests that the ZERO 1 XD is one of the few speakers that is suitable for all types of music and almost all kinds of rooms and placements.

    may the force be with you! - Avantgarde Acoustic™ Hornloudspeaker GMBH
    At Zero etter sigende er god på "all slags musikk" er selvsagt en styrke. Og for min egen del, med Duo Mezzo i stua endel år, forundrer det meg ikke; Mezzoene kan absolutt gis det samme komplimentet. Sjøl har jeg gitt avkall på noe av den råeste bassgivelsen og heller valgt oppløsning ved å fore horna med 1.8 Welborne&Emission Labs-watt :)
    Men prioriteringer er selvsagt gitt av smak og behag (og lommebok).
    Blir kjempespennnede å høre hva denne Zero-"nyskapningen" kan bidra med ;):)
     
    T

    tommykh

    Gjest
    Duo Mezzo er i en gate for seg, selv om minste mann ypper seg er det nok et stykke opp til Mezzo ja.

    Tidligere i tråden her, postet jeg Jim Smith sin betraktning vedrørende Zero 1 XD:

    "The entire sound was cohesive and musical, with that special 'alive' quality, very involving musically. I found myself thinking,
    do I really want or need more than this?

    And then I remembered the DUO Mezzos we had just voiced upstairs...
    "
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Fikk sniklytte litt i Sommer hjemme hos den Danske importøren, imponerende saker i liten innpakning.
    Utrolig praktisk med "ALT" innebygd.
     
    T

    tommykh

    Gjest
    Noen vil nok savne muligheten til å mixe og macthe forsterkere og kabler til egen preferanse, men jeg ser det som en stor fordel at "alt" er innebygget.
    Dette garanterer hele kjeden fra kilde og fram til hornene er optimalt tilpasset. Spesielt betryggende er det å lese at AA har tatt teknologi fra XA AMP serien med seg i utviklingen og skulle det være behov for justering i forhold til egen preferanse og eget rom gir XD versjonen muligheter for dette:

    "The ZERO 1 CONTROL XD Applet features an EQ tool, which allows to adjust the sound balance to roomacoustic requirements, specific placements, or an individual listening preference."

    Det skal bli en fornøyelse å få dem i hus, sending fra Tyskland er ventet kommende uke.

    Skjermbilde 2016-01-24 kl. 20.28.11.png
    Skjermbilde 2016-01-24 kl. 20.27.49.png
     
    T

    tommykh

    Gjest
    Zero 1 XD - Et Mesterverk av en høyttaler!

    Som headingen antyder så ble ikke dette et møte med en ordinær høyttaler, langt der i fra.
    Mer om det siden.





    Endelig kom DSV på tunet her, mandag 08.02 :)
    0.jpg







    Selv pallen med emballerte varer oste av kvalitet og presisjon!

    1.jpg







    Utpakking i teppeland har startet

    2.jpg



    3.jpg







    Første etappe av utpakkingen unnagjort. Klart for en tur ned i garasjen for customizing av stand`s

    5.jpg







    Gummi og smoke kan brukes til så mangt, jeg foretrekker dette bruket:

    IMG_1935.jpg







    Et par timer seinere:

    8.jpg



    6.jpg


    Dette ble akkurat like bra som jeg på forhånd hadde håpet. Utsøkt smoke finish, dårlige bilder.
    Husets selvutnevnte interiørspesialist var ikke for denne endringen når den ble et tema under utpakkingen.
    Hun måtte dog innrømme at dette ble en markant forbedring og tilpassing til både høyttalernes finish og øvrig interiør.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    GjeEsp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    575
    Antall liker
    111
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer Tommy ;) Kjør på med bilder og inntrykk, dette er gøy å følge med på!
    Mvh
    Gjert
     
    T

    tommykh

    Gjest
    Takk for det :D



    Andre del av utpakking og montering gikk fort, iveren til å få lyd i stuen overskygget det meste.
    Men noen bilder to vi oss tid til :)

    IMG_0386 2_Fotor.jpg



    4.jpg



    IMG_0397_Fotor.jpg



    IMG_0398.jpg



    IMG_0399.jpg



    IMG_0394.jpg



    IMG_0396.jpg



    IMG_0387.jpg







    Teppeland dirret.
    Gleden, spenningen og forventningene var til å ta og føle på. Dette gjorde at husets mest danseglade musikkentusiaster fort fattet interesse for den store begivenheten som pågikk i stuen, dette hadde pappa snakket om og ventet på så lenge.

    7.jpg




    Spesielt gøy var det å oppdage at det fulgte en stor "syngemikrofon" med de nye høyttalerne til pappa ;)

    IMG_0405.jpg






    Under montering var det ikke mye tid til knipsing av bilder, de små musikkentusiastene hoppet i forventning og fokuset på å få avspilt musikk overtok for undertegnede. Et enslig bilde ble det, inntrykk i teppet etter emballasje var ryddet unna.

    11.jpg
     
    M

    mo ha dk

    Gjest
    Gratulerer!! Dette er gøy å følge med på. Husker veldig godt gleden, spenningen og forventningen når jeg pakket ut mine Avantgarde horn. Kos meg godlyden ;D
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer.
    Virkelig lekkert. Venter spent på fortsettelsen. :)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Grattis ja, detta ser otroligt spännande ut! Mer bilder och kommentarer tack.
     
    T

    tommykh

    Gjest
    Så, hvordan ble dette til slutt..

    Det er ikke et enkelt svar på det, eller jo kanskje. Det ble utrolig bra, på alle måter.

    Men, det enkle svar er oftest ikke det beste i denne sammenheng, vi må ha noe kjøtt på beinet ;)

    Utseende og waf:

    Designet likte vi fra starten av, i hvertfall jeg. Min bedre halv del var vel mer nøytral+ til designet og fargevalg.
    Hun er av den enkle sorten så det skal mye til for at hun blander seg inn og mener noe hva angår audiofile kjøp. (Unntaket her var Linkwitzlab LX521 :D )
    Kort oppsummert så ble vi begge svært positivt overrasket, overflaten og dens finish lar seg vanskelig vise på bilde.
    For frøkna sin del, så resulterte denne positive overraskelsen til en dertil stor skepsis til at jeg skulle "røyklegge" soklene :)
    Chrome utførelsen matchet noen stearin lykter og annet nips, så det var vist helt perfekt som det var. Uansett, jeg nikket bare forsiktig og jeg lurte meg usett ned i garasjen.

    Bra ble det, Zero 1XD er som en god singel malt, best med et hint av smoke!


    16.jpg



    17.jpg



    23.jpg



    20.jpg



    15.jpg



    10.jpg



    9.jpg




    Lyden og integreringen i rommet:

    Som jeg begynte denne finalen med, så mener jeg kort og greit at Zero 1 XD er et Mesterverk av en høyttaler.
    Bare i løpet av de første strofene av første låt, skjønte og følte jeg at dette var og er et helt spesielt produkt.

    Lyden var krystall klar, detaljert og massiv. Her var det ingen ting i mellom.
    Det var meg og artistene. Ingen romnoder, plagsome refleksjoner, koselig kasselyd eller andre slør. Zero 1 XD spiller rommet.
    Spiller med en ro i lydbildet jeg sjelden har opplevd, en enorm autoritet.
    Så definert start og stopp som jeg kun har opplevd en gang tidligere -hos Magnus, "emokid".

    Jeg ble sittende i sofaen å smile, ukontrollert. Foten gikk og skuldrene senket seg.
    -Pur, pur glede etterfulgt av en følelse av ydmykhet og en enorm takknemlighet.

    Jeg måtte sende en mail til Tor Aamodt Haug og Armin hos Avantgarde Acoustic. Bare takke for disse høyttalerne og dele inntrykkene og gleden.


    For meg ble dette en stor lydmessig opplevelse. Jeg frekventerer Renaissance Audio i Bergen, så jeg er på mange måter bortskjemt med lyd av ypperste klasse. Der har jeg hatt flere store lydopplevelser de siste årene.

    Det er nok noe "spesielt" som råder når man får og opplever tilsvarende i egen stue, men dette står ikke tilbake for noe annet jeg har hørt og opplevd lydmessig. Føler det er bedre, det er her jeg tror det dette "spesielt" slår inn :)


    Siden mandag har høyttalerne spilt -dag som natt. Kun med noen få tekniske pauser.
    På moderat volum+, og skjermet fra omgivelsene nattestid.

    De 40 innspillings timene anbefalt av AA er lagt tilbake og undertegnede har hørt igjennom flere av favorit albumene..

    Livet er herlig!


    34.jpg



    28.jpg


    25.jpg



    26.jpg



    27.jpg
     
    Sist redigert:

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Gratulere, dette ser veldig bra ut.
    Passer veldig fint inn i stua di, og har et lite fotavtrykk.
    Griselekkert.

    Du får pøse på med inntrykk etterhvert som du blir litt vant med lyden av de.
     

    GjeEsp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    575
    Antall liker
    111
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Flotte bilder av en lekker stue med vakre høyttalere :) Godt å lese at du er fornøyd med valget. Det du beskriver er følelser jeg har med mine Zero også. Nå er det bare å nyte :)
    Mvh
    Gjert
     
    T

    tommykh

    Gjest
    Du er inne på et viktig punkt POB, the prof is in the listening..
    Erfaringsmessig går det alltid noen uker, før jeg har et endelig og helhetlig inntrykk.

    Men du verden, for en start! :)

    Takk for alle hyggelig kommentarer!
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Flotte, spennende og moderne høyttalere! Gratulerer!!!
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.000
    Antall liker
    1.317
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer! Har levd mange år med Uno og Duo - skulle jeg hatt Avantgarde igjen så ville det nok blitt Zero.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Grisefin stue! Det GÅR faktisk an å integrere relativt voksen hifi dersom stua i utgangspunktet er smakfull og ikke dynget ned med nips og andre uspesifiserte uromomenter. En av de vakreste innredningene her på sentralen :)
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Lekkert på alle måter :)
    Og herlige lytteinntrykk :) Kjenner igjen mye av beskrivelsen dein fra første gang jeg fikk Avantgarde inn i stua!
    GRATULERER!! ;D
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Stilig opplegg Tommy! Det ser ut til at jeg må invitere meg selv ganske snart. Som avantgarde veteran har jeg veldig lyst til å høre disse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn