Venner av Avantgarde Acoustic hornhøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Rør kan være litt møllkuler og velurgardiner, og av og til en ilder i en skoeske. Prøvde en ganske gøyal sak med masse krefter og el34 på omegaene. Gøy lyd, men savnet gjennomsiktigheten. Men, endte opp med rør til dem likevel da, men noe mer utradisjonelt med en V20 fra EAR.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Grattis kurti. Fint oppsett. Men tror jeg hadde tatt kontakt med selger. Ifra duo Omega, til duo til at det er ett sett uno er temmelig drøyt..
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Grattis kurti. Fint oppsett. Men tror jeg hadde tatt kontakt med selger. Ifra duo Omega, til duo til at det er ett sett uno er temmelig drøyt..
    Enig!
    Har ikke sett annonsen. Men hvis det er markedsført som Duo Omega, OG prisen er i det skiktet brukte Duo Omega går for, er det på sin plass.
    Billigste jeg har sett Duo Omega er vel 45k, noe som for øvrig er latterlig billig. Mer normalt er 55-60 for mk1, men markedet bestemmer. Uno går vel ned mot 25k nå...
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Grattis kurti. Fint oppsett. Men tror jeg hadde tatt kontakt med selger. Ifra duo Omega, til duo til at det er ett sett uno er temmelig drøyt..
    Enig!Har ikke sett annonsen. Men hvis det er markedsført som Duo Omega, OG prisen er i det skiktet brukte Duo Omega går for, er det på sin plass. Billigste jeg har sett Duo Omega er vel 45k, noe som for øvrig er latterlig billig. Mer normalt er 55-60 for mk1, men markedet bestemmer. Uno går vel ned mot 25k nå...
    Omega er vel ikke nevnt her, men det er vel fort vekk 15000 kr i forskjell på Duo og Uno vil jeg tro....................
     

    HoPPe`S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    297
    Antall liker
    286
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    1
    Grattis kurti. Fint oppsett. Men tror jeg hadde tatt kontakt med selger. Ifra duo Omega, til duo til at det er ett sett uno er temmelig drøyt..
    Enig!
    Har ikke sett annonsen. Men hvis det er markedsført som Duo Omega, OG prisen er i det skiktet brukte Duo Omega går for, er det på sin plass.
    Billigste jeg har sett Duo Omega er vel 45k, noe som for øvrig er latterlig billig. Mer normalt er 55-60 for mk1, men markedet bestemmer. Uno går vel ned mot 25k nå...
    DUO mk1, er det dem som har xlr og RCA inngang på forsterkern??
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Her er annonsen. Avantgarde Duo High End - FINN Torget

    Kan hende at hun selv trodde at det var DUO når hun selv kjøpte det.
    Dette er nok grunnlag for en diskusjon med selger. Var det slik at det ble levert en forsterker med i prisen er det ikke sikkert at prisen er helt i det blå. Dermed er ikke det nødvendigvis et adekvat klagegrunnlag.
    Men hvis man kjøper en Duo men får levert en Uno er det en mangel, hvis man er ute etter Duo. Duo er en bedre høyttaler. Dersom det skal reklameres må det gjøres snarest, nå som katta er ute av sekken.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Nei HAN visste det var Uno. HAN tok disse i innbytte mot Trio
    Da er det merkelig at Duo er kommet opp, og dersto større grunn til å vurdere reklamasjon dersom prisen totalt sett er for høy eller at man ønsker Duo. Hvorfor selges de ikke av ham selv, men av "Malin"?
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Grattis kurti. Fint oppsett. Men tror jeg hadde tatt kontakt med selger. Ifra duo Omega, til duo til at det er ett sett uno er temmelig drøyt..
    Enig!
    Har ikke sett annonsen. Men hvis det er markedsført som Duo Omega, OG prisen er i det skiktet brukte Duo Omega går for, er det på sin plass.
    Billigste jeg har sett Duo Omega er vel 45k, noe som for øvrig er latterlig billig. Mer normalt er 55-60 for mk1, men markedet bestemmer. Uno går vel ned mot 25k nå...
    DUO mk1, er det dem som har xlr og RCA inngang på forsterkern??
    Jeg tenker på den gamle vs den nye stylingen. På den nye er diskanthornet bygget inn i basskassen. Jeg liker de gamle best, men de nye skal nok prises høyere. Det siste er poenget med MK1-poenget.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Selge under annet navn enn sitt eget, samt vite at det er uno, men selge de som duo lukter.. Jeg mailet med denne Atle og han fortalte at det var et sett duo Omega iflg forrige eier.. Så på bildene av de og så det var uno.. Da gadd ikke jeg vise noen intr lenger.. Uno ligger som nevnt rundt 25k i pris..
     

    Kurti

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2008
    Innlegg
    102
    Antall liker
    21
    Selger sin samboer het Malin, sikkert derfor dette navnet stod i annonsen, men tragisk at feil opplysninger blir gitt om salgsobjekt. Sikkert dumt av meg og ikke sette meg mer inn i høyttalerene på forhånd også... Det stemmer at jeg fikk med en Papworth TVA 10 på kjøpet, med EL34-rør. Denne forsterkeren synes jeg ikke låter optimalt på høyttalerene, og vurderer således å selge videre. Jeg kjenner ikke verdien av denne forsterkeren, men det er klart at det hjelper litt på.

    Kan jo sikkert kreve å få heve kjøpet, men da må noen av dere selge meg et sett DUO da..

    Kurti
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Det stemmer at jeg fikk med en Papworth TVA 10 på kjøpet, med EL34-rør. Denne forsterkeren synes jeg ikke låter optimalt på høyttalerene, og vurderer således å selge videre. Jeg kjenner ikke verdien av denne forsterkeren, men det er klart at det hjelper litt på.

    Kan jo sikkert kreve å få heve kjøpet, men da må noen av dere selge meg et sett DUO da..

    Kurti
    Den versjonen som heter TVA 8 er bedre egnet for disse ht da den er singleended og er laget for sensitive høyttalere. Har nok også lavere støygulv. Den du har fått med driver det meste av ht og har kanskje et større marked. Kanskje du kan få byttet forsterkeren med noen?

    Jeg betalte 69k for mine Duo Omega. Neppe aktuelt å selge i dagens marked. Dessuten er de i bruk ;-)
     

    rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2003
    Innlegg
    281
    Antall liker
    139
    Sted
    Sogn & Fjordane
    Om disse ht er solgt som Duo , og som det fremgår av tidligere innlegg visste tydligvis selger hva han solgte : regelrett svindel og bedrag er rett beskrivelse her !
    mvh
    ex både uno og duoeier.
     

    Kurti

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2008
    Innlegg
    102
    Antall liker
    21
    Ja de er solgt som DUO,og om UNO brukt selges helt ned til 25 000, så har jeg neppe gjort noen god handel. Ser det selges et sett på torget nå, med prisantydning 29 000

    Kurti
     

    rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2003
    Innlegg
    281
    Antall liker
    139
    Sted
    Sogn & Fjordane
    Ja de er solgt som DUO,og om UNO brukt selges helt ned til 25 000, så har jeg neppe gjort noen god handel. Ser det selges et sett på torget nå, med prisantydning 29 000

    Kurti
    Ring selger , lever Uno , få pengene tilbake , lureri skal ikke aksepterest!
    mvh
    rolf
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Ja de er solgt som DUO,og om UNO brukt selges helt ned til 25 000, så har jeg neppe gjort noen god handel. Ser det selges et sett på torget nå, med prisantydning 29 000

    Kurti
    Ring selger , lever Uno , få pengene tilbake , lureri skal ikke aksepterest!
    mvh
    rolf
    ...eller et prisavslag som seg hør og bør.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Ja de er solgt som DUO,og om UNO brukt selges helt ned til 25 000, så har jeg neppe gjort noen god handel. Ser det selges et sett på torget nå, med prisantydning 29 000

    Kurti
    Ring selger , lever Uno , få pengene tilbake , lureri skal ikke aksepterest!
    mvh
    rolf
    ...eller et prisavslag som seg hør og bør.
    Støtter sistnevnte.
    UNO er ingen dårlig høyttaler, så om kjøper får et greit prisavslag har han skaffet seg en fin inngangsbillett til AG-serien.
    OP
     

    Kurti

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2008
    Innlegg
    102
    Antall liker
    21
    Sånn.

    Da er alle 155 sidene i tråden lest, og jeg er dessverre fortsatt like forvirret med tanke på valg av forsterker. Tror jeg starter en egen tråd på dette jeg, slik at andre Avantgarde-jomfruer skal slippe å lese like mye som meg (mye nyttig lesing altså), og bare sporadisk slumpe borti valg av forsterker temaet.

    Med fare for å gro fast i sofaen; er det noen som kjenner til horn-hodetelefoner???
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5

    nogva

    Medlem
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    5
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    2
    Har selv nylig lest gjennom tråden... for andre gang
     

    Kurti

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2008
    Innlegg
    102
    Antall liker
    21
    Bilder av herlighetene må til!

    IMG_5493.jpg


    IMG_5498.jpg


    Dere som har greie på slikt ville sikkert plassert alt annerledes, men for en som ikke forstår bedre så monteres det opp som på bildene :) Det er 295 mellom høyttalerene (målt fra senter på hornet, og ca 330 til mine ører (målt fra ytterkant på mellomtonehornet). Høyttalere er vinklet litt inn, og jeg sitter helt inntil bakvegg. Føles egentlig ganske riktig, men mulig jeg kan vinkle høyttalere litt mindre inn.

    Edit: Forsterkeren på bildet er en lånt Yaquin MS-300C
    Kurti
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Bilder av herlighetene må til!

    Vis vedlegget 192970

    Vis vedlegget 192972

    Dere som har greie på slikt ville sikkert plassert alt annerledes, men for en som ikke forstår bedre så monteres det opp som på bildene :) Det er 295 mellom høyttalerene (målt fra senter på hornet, og ca 330 til mine ører (målt fra ytterkant på mellomtonehornet). Høyttalere er vinklet litt inn, og jeg sitter helt inntil bakvegg. Føles egentlig ganske riktig, men mulig jeg kan vinkle høyttalere litt mindre inn.

    Edit: Forsterkeren på bildet er en lånt Yaquin MS-300C
    Kurti
    Du ser vel at disse lekre herlighetene formelig skriker etter gode SET-forsterkere?
    Kan jeg få lov til å foreslå at du trekker høyttalerne litt lenger fram, slik at ikke bassene spiller rett inn i benken?
    R
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Forstår ikke helt plasseringen av høyttalerene jeg. På det ene bildet ser det ut til at den venstre høyttaleren står/peker inn i rommet ved siden av, men på nærbildet virker det anderledes ut
     
    J

    J.J

    Gjest
    Begge har toe in

    Men er nok litt og la seg lure av kameravevinkelen og her, og muligens objektiv.

    /JR
     

    Kurti

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2008
    Innlegg
    102
    Antall liker
    21
    Blir nok lurt av kameravinkler, og vidvinkel. Litt vinklet inn, og venstre høyttaler står ca på linje med skillevegg, men vinklet såpass inn at den peker mot lytteposisjon. Det er ca 130 fra venstre høyttaler og til skillevegg mot en åpen gang. Mye av etasjen er åpen, og det er ca 100 m2 med åpen løsning. Er også åpent ned til kjeller. Er ca 135 opp til taket over hver høyttaler, og det er skrått tak. Det er ca 350 ut til sidevegg, og 250 bak høyre høyttaler til bakvegg, mens bare 160 bak venstre.. Det er større avstand til sterebenken enn det ser ut til på bildet

    Kurti
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Ja, den ser litt "bortgjemt" ut.........
    Kan du evt dra alt litt oveer mot høyre? Eller evt ommøblere mer drastisk........Veldig usymmetri er sjelden bra
    OP

    Forstår ikke helt plasseringen av høyttalerene jeg. På det ene bildet ser det ut til at den venstre høyttaleren står/peker inn i rommet ved siden av, men på nærbildet virker det anderledes ut
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    mere toe-inn imo
    tweeterne bør spille rett mot øret
    mvh
    Leif
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    mere toe-inn imo
    tweeterne bør spille rett mot øret
    mvh
    Leif
    Fungerer best med såpass toe-in ja, spes på Uno og Duo (mindre viktig på f ex Duo Mezzo).
    Men, jeg vil fremdeles anbefale å dra hele anlegget mer over mot høyre slik at du ikke "mister" for mye (spes bass og tildels mellomtone) fra den venstre høyttaleren.
    OP
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Finnes det, noen i trondheim/fosen som har lyst på besøk?

    Har veldig lyst til å lytte til Avangarde. Gjerne sammen med Line magnetic som jeg kan ha med eller bare få en liten lytt:)
     

    Kurti

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2008
    Innlegg
    102
    Antall liker
    21
    Etter en tur på byen så er det godt å komme hjem til ett sett med Avantgarde høyttalere!Fatter ikke at det er mulig å låte så herlig!
     

    nogva

    Medlem
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    5
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har selv gått meg på en "smell" og har akkurat hentet hjem et par Uno 2.0 (225-subber) :cool:
    Pene bilder kommer så snart jeg får kastet det gamle utstyret på dør og satt opp herligheten.
     

    nogva

    Medlem
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    5
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    2
    Takker og bukker! Jeg er en lykkelig mann med nydelig lyd (og beklager på forhånd et halvhjertet mobilbilde inntil videre).

    uno_garasje.jpg


    Etter en håndfull timer ommøblering, kryping med målebånd og ymse utregninger hva gjelder toe-in og lytteavstand (255 mellom diskantene, ca. 310 til ørene, 90 til sidevegg og kun 25 til bakvegg) har jeg trolig funnet et godt kompromiss. Jeg deler for øyeblikket rett over 140hz med volum rett under kl.11 (subsonic 30hz) og kabler til mellomtonen, noe som virker å være en god begynnelse i dette rommet. Decware sin nyeste Super Zen Triode på 2x2w er allerede bestilt, men med en venteliste på tre måneder bruker jeg nå et Audio Analogue transistorkraftverk på 2x70w. Gleder meg til rør!
     
    Sist redigert:

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Var og hørte på den nye aktive hornhøyttaleren fra Avantgarde i går og det låt mildt sagt lovende. Den heter Zero 1, men dere har vel allerede fått det med dere.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Gravstøtter med lyd og lys!
    Lyden var bra har jeg forstått på de som har fått sneket seg til en lytt
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn