Venner av Avantgarde Acoustic hornhøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    gut_man skrev:
    Heisann. Driver og leker meg med biwiring av Duoene mine i påvente av "bondebass". Jeg har fått signaler fra flere om at man må påregne å justere inn bassene på nytt når man biwirer. På mine høyttalere kan det høres ut som om jeg må justere opp volumet et par tre step, og delefrekvensen høres også bedre ut når jeg skrur opp et step fra kl 6. Med jumpere, integrerte bassene nydelig med volum på 7 og delefrekvens på 6. Jeg vet jo at disse justeringene er individuelle alt etter øvrig utstyr, rom og preferanser. Skulle likevel gjerne ha fått litt feedback på om det høres rett ut at man må justere både volum og delefrekvens den veien jeg opplever..
    Tror ikke jeg endret delefrekvensen, men regulerte nivået LITT; husker ikke nå hvor mye..........
    Kan du triwire blir det enda bedre :) Signal rett i mellomtonen gjør den enda mer transparent og naken. (Og verre på dårlige opptak!! Men absolutt verdt forskjellen, totalt sett).
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Takker for svar Olaps. Har nå lekt litt mer. Løsningen ble å bytte ut høyttalerkabelen til mellomtone/diskant med samme kabel som til bass seksjon. Jeg brukte Black Magic Giant til toppene, og AntiCables til bassene. Dette ga sammenhengen tilbake, og en absolutt gevinst i bassområdet. Spesielt i mellombassen. Jeg kunne også justere ned delefrekvensen til tidligere foretrukne 12 o'clock igjen. Forunderlig... Dette må jeg teste ut videre, men gidder ikke gjøre så mye mer før "bondebassen" er på plass.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    gut_man skrev:
    Takker for svar Olaps. Har nå lekt litt mer. Løsningen ble å bytte ut høyttalerkabelen til mellomtone/diskant med samme kabel som til bass seksjon. Jeg brukte Black Magic Giant til toppene, og AntiCables til bassene. Dette ga sammenhengen tilbake, og en absolutt gevinst i bassområdet. Spesielt i mellombassen. Jeg kunne også justere ned delefrekvensen til tidligere foretrukne 12 o'clock igjen. Forunderlig... Dette må jeg teste ut videre, men gidder ikke gjøre så mye mer før "bondebassen" er på plass.
    Fornuftig å bruke samme kabel til både horn og basser. Prøvde the Giant her for et år siden, fungerte svært bra den. Ikke det aller aller ypperste mht oppløsning, men flott rom og meget bra i bassen. Ikke overraskende at det ble en forbedring ift anticables.
    Om du skulle forsøke med triwiring, er det enda viktigere å bruke samme kabel til mellomtone og diskant, enn ved biwiring.
    Jeg sjekket ut triwiring med de singlewiringskablene jeg hadde til biwiring, ved å koble den ene høyttaleren helt vekk. Fikk da kabler "tilovers" som jeg kunne triwire med. Mistet selvfølgelig mye rominformasjon ved bare å ha en høyttaler, men fikk sjekket ut hvordan det fungerte rent tonalt og mht oppløsning.
     

    Leifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    23
    Sted
    Karmøy
    Hei

    Jeg lurer rett å slett om noen her inne vet om det er eiere av Avantgarde høyttalere i Haugesund og Omegn området ? Har aldri fått æren av og høre noe fra Avantgarde tideligere .
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bor på Vormedal. Har ikke Avantgarde men Oris horn dersom en lytt skulle være interessant. Vet det er noen på Gard en eller annen plass som har et par Avantgarde stående i stuen. (hørt rykter)
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Leifi skrev:
    Hei

    Jeg lurer rett å slett om noen her inne vet om det er eiere av Avantgarde høyttalere i Haugesund og Omegn området ? Har aldri fått æren av og høre noe fra Avantgarde tideligere .
    Tja, rett på sørsiden av fjorden er det ihvertfall fløst med Avantgarde.
    IMHO så blir Oris ikke helt det samme (beklager Bambadoo :-[
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Jens skrev:
    Leifi skrev:
    Hei

    Jeg lurer rett å slett om noen her inne vet om det er eiere av Avantgarde høyttalere i Haugesund og Omegn området ? Har aldri fått æren av og høre noe fra Avantgarde tideligere .
    Tja, rett på sørsiden av fjorden er det ihvertfall fløst med Avantgarde.
    IMHO så blir Oris ikke helt det samme (beklager Bambadoo :-[
    Tja. Oris er nok ikke helt det samme som de dyrere AG-modellene; men kan spille svært godt IMO. Besøk hos Morten "Madman" og hans Orishorn, var dét som i sin tid overbeviste meg om at horn var veien å gå. Og Oris kan være et meget fornuftig inngang til hornverdenen mht pris :)

    Mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ORIS med AER driver og riktig bassoppsett er absolutt en contender og har kvaliteter som multiwaysystemer ikke har i samme utstrekning.
    det er (minst) 2 veier å gå med horn:
    "multiway"-drivere
    eller
    "fullrange"-drivere

    med eller uten kompresjonskammer

    personlig er det vel rimelig åpenbart hva jeg foretrekker ;D

    mvh
    Leif
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    LMC skrev:
    ORIS med AER driver og riktig bassoppsett er absolutt en contender og har kvaliteter som multiwaysystemer ikke har i samme utstrekning.
    det er (minst) 2 veier å gå med horn:
    "multiway"-drivere
    eller
    "fullrange"-drivere

    med eller uten kompresjonskammer

    personlig er det vel rimelig åpenbart hva jeg foretrekker ;D

    mvh
    Leif
    For å korrigere mitt ovenstående innlegg, og supplere LMCs: Min første "nærkontakt" med horn var hos Leif. Det var en sjokkartet opplevelse!! Med positivt fortegn :) Minuset var pris og kompleksitet, jeg trodde bestemt at et slikt anlegg, eller noe i nærheten, var utenfor rekkevidde. Men turen til Morten overbeviste meg om at man kunne oppnå svært god lyd ved å begynne litt lenger ned på skalaen.
    Det ble riktignok ikke Oris (var nære på), men jeg levde både godt og lenge med Duo :)
    Erfaringene viser jo ellers at det er svært svært få som går tilbake til andre type høyttalere etter å ha skaffet AG horn. Forståelig nok ;D
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    olaps skrev:
    LMC skrev:
    ORIS med AER driver og riktig bassoppsett er absolutt en contender og har kvaliteter som multiwaysystemer ikke har i samme utstrekning.
    det er (minst) 2 veier å gå med horn:
    "multiway"-drivere
    eller
    "fullrange"-drivere

    med eller uten kompresjonskammer

    personlig er det vel rimelig åpenbart hva jeg foretrekker ;D

    mvh
    Leif
    For å korrigere mitt ovenstående innlegg, og supplere LMCs: Min første "nærkontakt" med horn var hos Leif. Det var en sjokkartet opplevelse!! Med positivt fortegn :) Minuset var pris og kompleksitet, jeg trodde bestemt at et slikt anlegg, eller noe i nærheten, var utenfor rekkevidde. Men turen til Morten overbeviste meg om at man kunne oppnå svært god lyd ved å begynne litt lenger ned på skalaen.
    Det ble riktignok ikke Oris (var nære på), men jeg levde både godt og lenge med Duo :)
    Erfaringene viser jo ellers at det er svært svært få som går tilbake til andre type høyttalere etter å ha skaffet seg AG horn. Forståelig nok ;D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hva skulle Kongsberg gjort uten en slik intellektuell kapasitet? ::)
    mvh
    Leif
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    LMC skrev:
    hva skulle Kongsberg gjort uten en slik intellektuell kapasitet? ::)
    mvh
    Leif
    "Det er bare i språket våre motsetninger motsier hverandre. I livet bekrefter de hverandre."
    Stein M.

    God helg :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Bondebassen har ankommet, og jeg jobber med å få justert den. Førsteinntrykket er knallbra! Ventet lenge, men det var verdt det :)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ser i OMF's reisetråd hvor han har besøkt en kar med basshorn type Duo grosso/primo. Selges disse løst? Noen som har idè om pri på slikt?
     

    Leifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    23
    Sted
    Karmøy
    Er det noen her som har ei pris liste på høyttalerene og bass modulene ?
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Det blir jo bare "veiledende" priser i så tillfelle, og de er jo hinsides.
    Prisen kommer vel an på dagens valuta og dagsformen til selger. ;)
     

    Leifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    23
    Sted
    Karmøy
    Takker så mye .

    Jeg har ikke fått med meg at de nesten nettopp har lansert G2 . Likte veldigt godt de nye designet .
     

    Leifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    23
    Sted
    Karmøy
    Bare litt synsing fra min side her...

    Men jeg har titta mye rundt på diverse forumer , også inne på avantgarde sine sider der hvor folk kan legge ut bilder av Avantgarde produktene sine .

    Jeg finner ikke så mange som bruker Grosso . Er det ikke verdt de ekstra kronen ned til Duo eller opp til Mezzo ?

    Er det noen som har hørt / testa de nye bass modulene opp mot de gammle ?

    Hvordan er SUB225 G1/2 VS SUB231 G1/2 ? Å kansje kaste inn Bass horna fra Mezzo også her .

    Ble plutsligen veldigt aktuelt med Avantgarde etter å ha sett de nye designet (ikke at de var stygge fra før av).

    Så visst noen kunne sendt meg navn å eventuelt tlf nummer til noen i Stavanger regionen på PM som har Avantgarde produkter .

    Lurer også på å bestille meg fly over til Lyric neste uke . De har visst Duo Omega og Duo Grosso inne til demo .
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Leifi skrev:
    Jeg finner ikke så mange som bruker Grosso . Er det ikke verdt de ekstra kronen ned til Duo eller opp til Mezzo ?

    det er nok grossos problem, ja.
    jeg har ikke fått hørt grosso, så jeg skal ikke uttale meg om hvordan de spiller.
    fra pålitelige kilder har jeg dog fått høre at grosso-bassen har mye slag og kraft, men mangler luft og oppløsning (slik mezzo har).
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Gago skrev:
    Leifi skrev:
    Jeg finner ikke så mange som bruker Grosso . Er det ikke verdt de ekstra kronen ned til Duo eller opp til Mezzo ?

    det er nok grossos problem, ja.
    jeg har ikke fått hørt grosso, så jeg skal ikke uttale meg om hvordan de spiller.
    fra pålitelige kilder har jeg dog fått høre at grosso-bassen har mye slag og kraft, men mangler luft og oppløsning (slik mezzo har).
    Helt enig, synes ikke Grosso er verdt prisforskjellen opp fra Duo.
    Mvh
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Jeg syntes grosso spilte veldig bra hos lyric forleden! Satt der bare to-tre timer alene :p Bassen gikk dypere enn jeg får med Duo i alle fall.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    olaps skrev:
    Gago skrev:
    Leifi skrev:
    Jeg finner ikke så mange som bruker Grosso . Er det ikke verdt de ekstra kronen ned til Duo eller opp til Mezzo ?

    det er nok grossos problem, ja.
    jeg har ikke fått hørt grosso, så jeg skal ikke uttale meg om hvordan de spiller.
    fra pålitelige kilder har jeg dog fått høre at grosso-bassen har mye slag og kraft, men mangler luft og oppløsning (slik mezzo har).
    Helt enig, synes ikke Grosso er verdt prisforskjellen opp fra Duo.
    Mvh

    vanlig duo + ekstern sub ala bondebassen til vermin og gutty vil med all sannsynlighet spille grosso-ish, men mye bedre.
    da har man slag og kraft i massevis, ifølge d'herrer i egersund.
    og en slik kombo blir da både bedre og billigere enn grosso.
    så grosso har som sagt et problem.

    mezzo er en litt annen historie.
    jeg tror mezzosubben har en litt annen spillestil enn f.eks. bondebass.
    mindre slag og kraft, men bedre oppløst og luftigere bass...?
    kanskje mezzo har mindre muskler enn bondebassen, men mer raffinement?

    dette er bare gjetting fra min side, basert feedbacks fra verminski, og på de inntrykk jeg har dannet meg om hvordan diverse bassystemer jeg har hørt opp gjennom årene har prestert.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    shaunv skrev:
    Jeg syntes grosso spilte veldig bra hos lyric forleden! Satt der bare to-tre timer alene :p Bassen gikk dypere enn jeg får med Duo i alle fall.

    prøv bondebassen, du.
    snakk med vermin og gutman.
    det tror jeg er den råeste og mest kostnadseffektive oppgraderingen som finnes for et par standard duo.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Gago skrev:
    shaunv skrev:
    Jeg syntes grosso spilte veldig bra hos lyric forleden! Satt der bare to-tre timer alene :p Bassen gikk dypere enn jeg får med Duo i alle fall.

    prøv bondebassen, du.
    snakk med vermin og gutman.
    det tror jeg er den råeste og mest kostnadseffektive oppgraderingen som finnes for et par standard duo.
    8) 8) Med bondebass, eller Definitive Technology supercube reference koblet slik vi har, oppnås veldig god kontroll på bassen. 225 suber brukes kun fra øvre delefrekvens (hva du enn foretrekker) og til ca 80Hz. Derfra tar bondebassen over og du kan justere mellombass og dypbass individuelt i forhold til egne preferanser. Du har da en aktiv og to passive 14" elementer som holdes i jernhånd av en 1800w forsterker. Dette spiller så bra med Duo, at jeg har skrinlagt mine planer om Mezzo. Jeg var svært nær å kjøpe Mezzo i fjor ved juletider. Dette betyr ikke at jeg hevder at Duo med bondebass er bedre enn Mezzo. Til mitt rom (på 20m2) og til mine preferanser er komboen kjempegod. Men det er slettes ikke sikkert at det passer alle. En slik løsning innebærer både muligheter og utfordringer mht justeringer. Man bruker litt tid på å finne de beste innstillingene for maksimal integrering. Jeg har ikke hatt min bondebass lenger enn siden fredag, så jeg justerer og spiller den inn etter beste evne. Vermin har mye lenger erfaring med Duo og bondebass og har vært veldig behjelpelig for support.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jo mindre eq desto bedre synes nå jeg da
    mere luft og bedre integrasjon
    stort membranareal gir mindre krav til xmax og økt linearitet
    mvh
    Leif
     

    Leifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    23
    Sted
    Karmøy
    Bruker dere 2stk av disse subene ?

    Nå solgte jeg forsåvidt min JL Audio F113(som muligens også hadde fungert bra ) på grunn av at jeg er lei all denne justeringa . Jeg har liten og ingen erfaring med Kalibrering og justeringer på bass fronten , så jeg hadde håpet å finne enn høyttaler som hvor jeg slapp og integrere 1 eller flere subwoofere .

    Men det ligger jo eit par Duo på brukten og subene dere refererer til virker ut til og være ganske greit prisa . Å det er jo muligt og få litt hjelp me integrering på bass fronten . Så vi får se . Men så absolutt intressant ut .
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Du får ta turen sørover for å ta en lytt da Leifi, så får du høre selv. Foreløpig er "bondebass" systemet kun testet med en sub, meeeen nå har vi jo fått to tilgjengelig. Det skal definitivt testes etterhvert.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    denne bondebassløsningen kan jo egentlig gjøres med alle subber
    tom med 2 par av avantgarde sine 225 kasser
    det er jo bare å lage et passivt/aktivt høypassfilter på feks 80 på inngangen til den ene subben som begrenser den nedover til 80hz og justere lavpass på det andre paret tilsvarende til 80hz og la det paret jobbe nederst
    vips da har du et par 225 fra mellomtonehornet til 80 og et par fra 80 og ned i kjellern
    gevinsten blir åpenbart at begge parene vil jobbe mye mere uanstrengt i det begrensede området og dessuten kan levere høyere acoustic output
    mvh
    Leif
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    LMC skrev:
    denne bondebassløsningen kan jo egentlig gjøres med alle subber
    tom med 2 par av avantgarde sine 225 kasser
    det er jo bare å lage et passivt/aktivt høypassfilter på feks 80 på inngangen til den ene subben som begrenser den nedover til 80hz og justere lavpass på det andre paret tilsvarende til 80hz og la det paret jobbe nederst
    vips da har du et par 225 fra mellomtonehornet til 80 og et par fra 80 og ned i kjellern
    gevinsten blir åpenbart at begge parene vil jobbe mye mere uanstrengt i det begrensede området og dessuten kan levere høyere acoustic output
    mvh
    Leif
    Du har ganske sikkert helt rett i at man kan bruke mange andre suber til "bondebass". DT suben ble valgt fordi jeg hadde hørt Vermins vellykkede forsøk med denne suben, samt at den har gode specs med stor membranoverflate og en kraftig forsterker og en lukket kasse til en forholdsvis rimelig pris.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    det er mange som har prøvd to par 225 i bondebass-konfigurasjon, uten å bli særlig fornøyd.
    har du noen formening om hva dette kan skyldes, lmc?
    er 225 uegnet til å jobbe nedi kjelleren?
    eller er 225 uegnet til å jobbe i mellombassområdet?

    det virker i alle fall som vermin og gutty har truffet godt med valg av def tech-subben i spann med 225.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Gago skrev:
    det er mange som har prøvd to par 225 i bondebass-konfigurasjon, uten å bli særlig fornøyd.
    har du noen formening om hva dette kan skyldes, lmc?
    er 225 uegnet til å jobbe nedi kjelleren?
    eller er 225 uegnet til å jobbe i mellombassområdet?

    det virker i alle fall som vermin og gutty har truffet godt med valg av def tech-subben i spann med 225.
    Tror ikke 225-subbene er uegna til dypbass. Mine 225-subber gikk muligens LITT dypere enn standard-subbene (men var først og fremst mer musikalske, med bedre dynamikk, mer nyanser og bedre klang); men Mezzo-bassene går ikke veldig mye dypere (tross 40 % større membranareal og mer krefter). Har aldri målt, men tror neppe det skiller mer enn 2 - 3 Hz....... Det som skiller Mezzo-bassene fra 225 er IMO primært at den er mer lettflytende (som horna), og dermed integrerer bedre. Mer presis, nyansert og dynamisk er de nok også.....

    Mvh

    PS
    Plasseringen av Duoene med 225 var etterhvert langt bortimot optimal hos meg; har ikke hatt anledning til å tune Mezzoene på samme måte enda......dermed KAN jo forskjellen være større enn jeg foreløbig har opplevd den å være.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    olaps skrev:
    Gago skrev:
    det er mange som har prøvd to par 225 i bondebass-konfigurasjon, uten å bli særlig fornøyd.
    har du noen formening om hva dette kan skyldes, lmc?
    er 225 uegnet til å jobbe nedi kjelleren?
    eller er 225 uegnet til å jobbe i mellombassområdet?

    det virker i alle fall som vermin og gutty har truffet godt med valg av def tech-subben i spann med 225.
    Tror ikke 225-subbene er uegna til dypbass. Mine 225-subber gikk muligens LITT dypere enn standard-subbene (men var først og fremst mer musikalske, med bedre dynamikk, mer nyanser og bedre klang); men Mezzo-bassene går ikke veldig mye dypere (tross 40 % større membranareal og mer krefter). Har aldri målt, men tror neppe det skiller mer enn 2 - 3 Hz....... Det som skiller Mezzo-bassene fra 225 er IMO primært at den er mer lettflytende (som horna), og dermed integrerer bedre. Mer presis, nyansert og dynamisk er de nok også.....

    Mvh

    PS
    Plasseringen av Duoene med 225 var etterhvert langt bortimot optimal hos meg; har ikke hatt anledning til å tune Mezzoene på samme måte enda......dermed KAN jo forskjellen være større enn jeg foreløbig har opplevd den å være.

    helt enig med dine inntrykk vedr. mezzosubb vs. 225, olaps.
    hos meg har jeg aldri brydd meg for mye om å tyne bassen helt ned i kjelleren, men det første som slo meg da jeg fikk mezzo var hvor mye kjappere bassen var ifht duo/225.
    mye mer slam og driv i mellombassen, rett og slett.

    btw, har du fått fikset potmeteret på den ene subben?
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Gago skrev:
    olaps skrev:
    Gago skrev:
    det er mange som har prøvd to par 225 i bondebass-konfigurasjon, uten å bli særlig fornøyd.
    har du noen formening om hva dette kan skyldes, lmc?
    er 225 uegnet til å jobbe nedi kjelleren?
    eller er 225 uegnet til å jobbe i mellombassområdet?

    det virker i alle fall som vermin og gutty har truffet godt med valg av def tech-subben i spann med 225.
    Tror ikke 225-subbene er uegna til dypbass. Mine 225-subber gikk muligens LITT dypere enn standard-subbene (men var først og fremst mer musikalske, med bedre dynamikk, mer nyanser og bedre klang); men Mezzo-bassene går ikke veldig mye dypere (tross 40 % større membranareal og mer krefter). Har aldri målt, men tror neppe det skiller mer enn 2 - 3 Hz....... Det som skiller Mezzo-bassene fra 225 er IMO primært at den er mer lettflytende (som horna), og dermed integrerer bedre. Mer presis, nyansert og dynamisk er de nok også.....

    Mvh

    PS
    Plasseringen av Duoene med 225 var etterhvert langt bortimot optimal hos meg; har ikke hatt anledning til å tune Mezzoene på samme måte enda......dermed KAN jo forskjellen være større enn jeg foreløbig har opplevd den å være.

    helt enig med dine inntrykk vedr. mezzosubb vs. 225, olaps.
    hos meg har jeg aldri brydd meg for mye om å tyne bassen helt ned i kjelleren, men det første som slo meg da jeg fikk mezzo var hvor mye kjappere bassen var ifht duo/225.
    mye mer slam og driv i mellombassen, rett og slett.

    btw, har du fått fikset potmeteret på den ene subben?
    Fikk pot'et på lørdag, men var knapt hjemme i helga, og i morra drar jeg utenlands ifm jobb. Men får nok montert det ila f.k. helg :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    mulig at noen har prøvd bondebass løsningen med 225,men da må de i så fall ha fått laget/funnet et filter for å skjære av det ene paret fra 80 og ned,idet det ikke finnes et slikt filter "onboard"
    mere kjapt og lettflytende er nok pga "hornladingen" som ikke lader elementet på de laveste frekvensene i det hele tatt,men bare underletter integrasjonen oppover
    mvh
    Leif
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Joda, i dag også ;D



    Jeg regner med jeg er medlem av klubben nå.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn