Venner af Bang & Olufsen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• simrol

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2009
    Antall liker
    180
    Torget vurderinger
    1
    Jeg monterte dette riaa trinnet, fungere utmerket i min Beomaster 6500
    IMG_6145.png

simrol

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2009
    Antall liker
    180
    Torget vurderinger
    1
    Jeg recappet min Beomaster 6500, satte inn nye opamper i forforsterkerdelen, byttet til filmkondensatorer på alt under 10 uF og monterte dette RIAA-trinnet bygget rundt NE5532. Resultatet ble en helt annen forsterker. Lyden ble renere, mer åpen og detaljert, med strammere bass, roligere bakgrunn og bedre oppløsning. På vinyl merkes det godt, lydbildet virker mer fokusert, dynamisk og naturlig

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.371
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg recappet min Beomaster 6500, satte inn nye opamper i forforsterkerdelen, byttet til filmkondensatorer på alt under 10 uF og monterte dette RIAA-trinnet bygget rundt NE5532. Resultatet ble en helt annen forsterker. Lyden ble renere, mer åpen og detaljert, med strammere bass, roligere bakgrunn og bedre oppløsning. På vinyl merkes det godt, lydbildet virker mer fokusert, dynamisk og naturlig
    Takk for godt svar ble ille nysgjerrig da jeg prøver finne den gamle 8001245 modulen .

Mvh

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    2.371
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Ikke mye elegant 1000 bokser bare for litt spotify på Beomaster 7000 måtte bare teste:)
    20260422_221542.jpg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.667
    Sted
    Au recherche du temps perdu
    Vel under beomaster står beogram cd 7000 den har iallefall digital ut om ikke annet .
    Spørsmålet kom vel eigentleg fordi eg er fascinert over korleis B&O laga seg heilt eigne fleirvegs, proprietære overføringsbussar (PowerLink, SpeakerLink og eg veit ikkje kva) som, sjølv om dei etterkvart hadde ein del kontrollsoftware, overførte lyd og bilete analogt.

Som om visjonen om kva eit B&O-anlegg skulle vera liksom sprang framfor den tilgjengelege teknologien. Litt som Citroën DS, kanskje. Eller den sovjetiske prototypen/mock-upen Sfinks (СФИНКС). Eller som mine B&O U70, som openbert er styla for å sjå mykje meir scifi-teknologiske ut enn dei er. Dei firkanta bakplatene skjuler runde element, og brytarane er mekaniske.

IMG_3022.jpg

Forresten, men relevant: Er det nokon her inne som kan seia noko om Beolab 3? Dei har alltid vore eit begjærsobjekt for meg, rett og slett fordi dei ser så vanvittig stilige ut. Ikkje like stilige som Beolab 5, sjølvsagt, men det skal litt til.

Sist redigert:

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Halden
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmålet kom vel eigentleg fordi eg er fascinert over korleis B&O laga seg heilt eigne fleirvegs, proprietære overføringsbussar (PowerLink, SpeakerLink og eg veit ikkje kva) som, sjølv om dei etterkvart hadde ein del kontrollsoftware, overførte lyd og bilete analogt.

Som om visjonen om kva eit B&O-anlegg skulle vera liksom sprang framfor den tilgjengelege teknologien. Litt som Citroën DS, kanskje. Eller som mine B&O U70, som openbert er styla for å sjå mykje meir scifi-teknologiske ut enn dei er. Dei firkanta bakplatene skjuler runde element, og brytarane er mekaniske.

Vis vedlegget 1194441
    Hadde en del å gjøre med ledelsen i B&O for det som nå fortoner seg som veldig lenge siden. Da stod de ansikt-til-ansikt med WiFi/Bluetooth og tviholdt på sin Powerlink. For dem var den essensiell, siden de følte at det "stengte kunden inne i B&Os tilbud", det var ikke gunstig å ikke koble opp kun B&O om man ville ha god samhandling mellom komponentene. Og det var jo riktig, og også verdsatt av CFO, siden det ikke fantes konkurrenter da de kom opp med idéen.
    Selv BeoLab-høyttalerne hadde mulighet for Line-In, men det hele fungerte best med Powerlink.

Men hva skulle de gjøre når tenåringssønn og -datter hadde bedre fjernstyring med en iPod og sin datamaskin enn hva far hadde med sitt dyre B&O-anlegg? De valgte feil og fikk inn Torben Ballegaard Sørensen som direktør, dyktig mann, men han ble ansatt fordi han hadde samarbeidet med Microsoft om utvikling av LEGOs "robot-sett". Forbindelsen til Microsoft ble sett på som viktig, fordi B&O ønsket "å konkurrere med Apple".

Dermed endte de opp med forferdelige Beomaster 5. Og tenåringssønnen og -datteren kunne smile av rare far. Jeg hadde sjefene for audio og for integrasjon på besøk i lytterommet mitt i Oslo, der jeg hadde et 7.2 oppsett med B&O høyttalere, men med lyd gjennom en Cambridge Surround-enhet, og med wifi-kobling til en harddisk gjemt bort i et skap, jeg styrte avspilling ved hjelp av en iPod (dette var før Iphone). Tror jeg har beskrevet det før, her inne.
    De fikk hjerteklapp, men B&Os styre var ikke til å få på bedre tanker.

Ta en kikk på bruksanvisningen for Beomaster 5. Jeg kjente på oppriktig sorg for enhver som skulle forsøke å styre dette beistet, og undret meg over hva fedrene tenkte, når de så hva avkommet kunne få til vha det Apple "ga bort gratis", i sammenligning. Ballegaard Sørensens høyre hånd på den tiden hadde ansvar for kontakt med et kompani indiske programvareutviklere, og de gjorde ikke stort annet enn å forsøke å fikse bugs og kræsj.

PDF: https://bangolufsenassistentgohe.bl...CESSORIES/BEOMASTER_5/beomaster_5_english.pdf

Screenshot 2026-04-23 at 11.52.59 am.png

Sist redigert:

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.886
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kan ha en ørliten tendens til å la meg begeistre og rive med, så jakten på Beosound 9000 førte brått til at jeg gikk fra null til tre stykker. Det er i hvert fall én mer enn jeg trenger, men mens jeg pønsker på det kunne jeg jo like godt koble den som er til overs sammen med platespiller og høyttalere som også er til overs. At det egentlige anlegget i dette rommet er på den andre kortveggen og at det er litt voldsomt å ha to anlegg på 16 kvadratmeter roterom/platelager/hjemmekontor får så være.
    Det jeg har lært er at det er ganske store forskjeller i lyden på Beolab 8000 mk1 og mk2, såpass at det etter mitt skjønn ikke er noe poeng kjøpe noen med serienummer under 16992475. Jeg har også funnet ut at det faktisk er fin lyd i Beolab 8000 når du ikke ber de fylle et større rom. Jeg har vært rimelig underwhelmed og ikke skjønt helt hva danskene surra med som lagde høyttalere som var tydelig nedgradering ifht Beolab Penta mk3, men her på roterommet funker de brillefint. Nå skal det ikke være anlegg og høyttalere i denne enden av akkurat dette rommet, men jeg har gitt bort mk1, og kommer til å sette mk2 i en bod så muligheten er der for andre rom.
    Jeg vet jeg skrev det over, men jeg er fortsatt en blanding av forbløffet og sur fordi jeg ikke kan styre Beogram 8002 med fjernkontroll. I andre enden av rommet er det 20 år eldre Beomaster 8000, Beogram 8002, Beocord 9000, alle kan styres med fjernkontroll. Det er ikke noe rart Mette Fredriksen sliter.

Vis vedlegget 1192053
    Pent med Dinesen:)

simrol

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2009
    Antall liker
    180
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte å montere et DIR9001-kort i en av CD 5500-spillerne og bruke den både som vanlig CD-spiller og som ekstern DAC, med en 4-polet bryter bak. Da beholder jeg den originale TDA1541-løsningen, som av mange regnes som en av de beste DAC-brikkene som er laget, samtidig som jeg får coax/optisk inn. Med litt oppfriskning av kondensatorer og eventuelt op-amp i analogdelen kan dette bli en skikkelig morsom antikvarisk DAC.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn