Venner af Bang & Olufsen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Ikke så godt kjent i Oslo, og det står ikke noe i noen av linkene om Skøyen så vidt jeg kan se.
    Er Skøyen Oslo Vest eller Oslo Sentrum?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ikke så godt kjent i Oslo, og det står ikke noe i noen av linkene om Skøyen så vidt jeg kan se.
    Er Skøyen Oslo Vest eller Oslo Sentrum?
    Bang & Olufsen Oslo Sentrum ligger i gangavstand fra Nationalteatret stasjon (T-bane og tog), og Bang & Olufsen Oslo Vest ligger i gangavstand fra Skøyen togstasjon. Begge butikkene er også lett tilgjengelige med bytrikk og buss. Kjører du bil, er Oslo vest/Skøyen det greieste - du finner "alltid" parkeringsplasser rett ved butikken - parkeringen er ikke helt gratis, da, men du får i hvert som regel fall satt fra deg bilen.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Well så sprang jeg ud i det. Har købt et par nye Beolab 5 FE (Final Edition: ingen forskel bortset fra fancy polerede aluminimums skiver :) Fik en god pris ved import fra DK, og var egentligt aldrig i tvivl selvom jeg ikke havde hørt dem før. De gode omtaler bla her på forum gjorde udslaget - og så at de er så jævla smukke..
    Eneste jeg var spændt på var hvordan de ville opføre mig i min stue. Havde haft lidt problemer med at tæmme bassen på de "gamle" Arendal Tower som jeg ellers var glad for. Men allerede nu kan jeg sige det er en afgjort succes, og det innen jeg er færdig med opsættet (mangler bla at sætte en rør-pre på systemet plus nogle tubetraps mm).

    Lidt billeder da...

    No 1 Beolab 5.jpg


    No 2 Beolab 5.jpg


    No 3 Beolab 5.jpg


    No 4 Beolab 5.jpg


    No 5 Beolab 5.jpg


    No 6 Beolab 5.jpg


    No 7 Beolab 5.jpg


    No 8 Beolab 5.jpg


    No 9 Beolab 5.jpg


    No 10 Beolab 5.jpg
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Det var litt av et innkjøp ja :) Gratulerer!

    Bare nyskjerrig -hvordan kopler du til disse? Digitalt eller via en god analog pre? Er vel begrenset hvor mange pre med digital volumjustering ut det finnes, B&O burkene virker litt enkle/billige ift høyttalerene? Om man kopler til en analog pre, så må det vel skje en AD konvertering i høyttalerene eller? Hva blir best?
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Det var litt av et innkjøp ja :) Gratulerer!

    Bare nyskjerrig -hvordan kopler du til disse? Digitalt eller via en god analog pre? Er vel begrenset hvor mange pre med digital volumjustering ut det finnes, B&O burkene virker litt enkle/billige ift høyttalerene? Om man kopler til en analog pre, så må det vel skje en AD konvertering i høyttalerene eller? Hva blir best?
    Nu har jeg kun haft dem et par uger godt og vel, så jeg skal passe mig med at være for bastant (læs gerne de sidste par sider af denne tråd også: http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/49383-bang-olufsen-beolab-5-a-4.html).

    Startede med at koble op vis SPDIF digital indgang, henholdsvis til Sonos og CD spiller. Så satte jeg min Nad M51 dac ind som hub til de to enheder, nu med RCA tilkobling. NADen har ikke digital ud så var nødt til dette - ligesom min Thorhauge rør pre jo i allerhøjeste grad også er analog :) Som sagt blir den koblet på "senere".
    Dette gir en extra analog/digital/analog konvertering inne i Beolab'erne, og er (sikkert) teoretisk mere ugunstigt. I praksis er der absolut nada forskel - med forbehold for mine ører og min stue osv. (Med pistolen for panden var forskellen mellem Sonos>Beolab (SPDIF) og Sonos>NAD>Beolab (RCA) marginalt til sidstnævntes fordel. Måske.)

    Har set på nettet at "folk" siger den digitale signalvej er overlegen. Dette bør taes med et gran salt.

    Et minus når man tar Beolab'erne ud af kassen er de næsten absurd tynde ledninger der følger med. Jeg er ikke kabeltroende, men dette er for dårligt. Heldigvis har jeg masse jeg kan sætte ind istedet :)
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer med fantastisk flotte høyttalere!
    Jeg har hatt mine en stund nå, og de vokser for hver dag.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Det var litt av et innkjøp ja :) Gratulerer!

    Bare nyskjerrig -hvordan kopler du til disse? Digitalt eller via en god analog pre? Er vel begrenset hvor mange pre med digital volumjustering ut det finnes, B&O burkene virker litt enkle/billige ift høyttalerene? Om man kopler til en analog pre, så må det vel skje en AD konvertering i høyttalerene eller? Hva blir best?
    Nu har jeg kun haft dem et par uger godt og vel, så jeg skal passe mig med at være for bastant (læs gerne de sidste par sider af denne tråd også: http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/49383-bang-olufsen-beolab-5-a-4.html).

    Startede med at koble op vis SPDIF digital indgang, henholdsvis til Sonos og CD spiller. Så satte jeg min Nad M51 dac ind som hub til de to enheder, nu med RCA tilkobling. NADen har ikke digital ud så var nødt til dette - ligesom min Thorhauge rør pre jo i allerhøjeste grad også er analog :) Som sagt blir den koblet på "senere".
    Dette gir en extra analog/digital/analog konvertering inne i Beolab'erne, og er (sikkert) teoretisk mere ugunstigt. I praksis er der absolut nada forskel - med forbehold for mine ører og min stue osv. (Med pistolen for panden var forskellen mellem Sonos>Beolab (SPDIF) og Sonos>NAD>Beolab (RCA) marginalt til sidstnævntes fordel. Måske.)

    Har set på nettet at "folk" siger den digitale signalvej er overlegen. Dette bør taes med et gran salt.

    Et minus når man tar Beolab'erne ud af kassen er de næsten absurd tynde ledninger der følger med. Jeg er ikke kabeltroende, men dette er for dårligt. Heldigvis har jeg masse jeg kan sætte ind istedet :)
    Hei! Skulle ikke tro at det spilte noen rolle hva slags forforsterker og kabler man bruker i det analoge domenet, når det blir foretatt en analog til digitalkonvertering i dine høyttalere? Her kan det sikkert forskes mye, -som ved mer tradisjonelle løsninger, men bedre kose seg og bare "play&forget" :) ?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.206
    Torget vurderinger
    1
    Well så sprang jeg ud i det. Har købt et par nye Beolab 5 FE (Final Edition: ingen forskel bortset fra fancy polerede aluminimums skiver :) Fik en god pris ved import fra DK, og var egentligt aldrig i tvivl selvom jeg ikke havde hørt dem før. De gode omtaler bla her på forum gjorde udslaget - og så at de er så jævla smukke..
    Eneste jeg var spændt på var hvordan de ville opføre mig i min stue. Havde haft lidt problemer med at tæmme bassen på de "gamle" Arendal Tower som jeg ellers var glad for. Men allerede nu kan jeg sige det er en afgjort succes, og det innen jeg er færdig med opsættet (mangler bla at sætte en rør-pre på systemet plus nogle tubetraps mm).

    Lidt billeder da...

    Vis vedlegget 441011

    Vis vedlegget 441012

    Vis vedlegget 441013

    Vis vedlegget 441015

    Vis vedlegget 441016

    Vis vedlegget 441017

    Vis vedlegget 441018

    Vis vedlegget 441019

    Vis vedlegget 441020

    Vis vedlegget 441021
    Ut fra bildene, så ser disse høyttalerne mye flottere ut i virkeligheten en det jeg har fått inntrykk av på bilder som brukes i reklamer osv.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Ut fra bildene, så ser disse høyttalerne mye flottere ut i virkeligheten en det jeg har fått inntrykk av på bilder som brukes i reklamer osv.
    Det tar jeg som et kompliment :) Smag er jo forskellig men jeg finder dem nærmest skulpturelt smukke - på en passende diskre måde. Dobbelt rack'en skal væk så de får mere luft, men skal jo finde plads til et par boxe da..

    Fik jeg nævnt at lyden er nydelig, vældig neutral med fuld kontrol og enorm bass når du vir :) Rør-pre blir er et forsøg på at farve lyden, gi den lidt karakter. Jeg får se om det fungerer som tænkt. Men allerede nu er jeg en happy camper :)

    ... og godt er det. Jeg nærmer mig pensionsalderen og får ikke råd til flere lignende store udskeielser om få år. Har tiltro til at disse kan tåle tidens tand både på lyd og visuelt.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med fantastisk flotte høyttalere!
    Jeg har hatt mine en stund nå, og de vokser for hver dag.
    Kan bare sige at jeg glæder mig enormt til reisen! :) Er ved at plukke den håndfuld CDer jeg skal høre til helgen, fan dette blir kos!
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Blankpolert aluminium og "Final Edition" - da snakker vi!

    Skulle ikke forundre meg om det gjør noe med lyden. Mindre ullen og diffus, kan hende?

    Jeg har hatt mine Beolab 5 i litt over 6 år nå - og de blir. T.o.m. barnebarna har skjønt at disse Beolab'ene - og alt annet av bestefars hifi - er noe de må holde god avstand til.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Blankpolert aluminium og "Final Edition" - da snakker vi!

    Skulle ikke forundre meg om det gjør noe med lyden. Mindre ullen og diffus, kan hende?

    Jeg har hatt mine Beolab 5 i litt over 6 år nå - og de blir. T.o.m. barnebarna har skjønt at disse Beolab'ene - og alt annet av bestefars hifi - er noe de må holde god avstand til.
    Hehe bestefar kan fortsat brumme ja :)
    Skylder dig en tak Ulf, det var dine omtaler af Beolab der oprindeligt fik mig på sporet.

    "Mindre ullen og diffus, kan hende?" Heh?? Nu spøker bestefar da vist. Hvis der er en karakteristik der *ikke* passer på BL5 er det sgu da "ullen og diffus"..
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Blankpolert aluminium og "Final Edition" - da snakker vi!

    Skulle ikke forundre meg om det gjør noe med lyden. Mindre ullen og diffus, kan hende?

    Jeg har hatt mine Beolab 5 i litt over 6 år nå - og de blir. T.o.m. barnebarna har skjønt at disse Beolab'ene - og alt annet av bestefars hifi - er noe de må holde god avstand til.
    Hehe bestefar kan fortsat brumme ja :)
    Skylder dig en tak Ulf, det var dine omtaler af Beolab der oprindeligt fik mig på sporet.

    "Mindre ullen og diffus, kan hende?" Heh?? Nu spøker bestefar da vist. Hvis der er en karakteristik der *ikke* passer på BL5 er det sgu da "ullen og diffus"..
    Hehe - ikke noe ull og slikt her, nei. Selv med matt aluminium - som mine Beolab 5 har.

    Ellers har jeg tatt et bilde av hvordan jeg har ordnet meg med "de absurd tynne" kablene som Beolab 5 leveres med. En alminnelig plastkanal på gulvet langs trapperekkverket, fullstappet av strømkabel, digitalkabel, og synkroniseringskabel:

    Beolab 5.jpg


    Og selv med en slik løsning spiller Beolab'ene mine helt fortreffelig.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Imorgen skulle Beolab 5 afløseren, BL50, dukke op hos udvalgte forhandlere i DK. Rygtevis "abekiste" design med een eller flere akustiske skiver på toppen, masser af software a la BL90, og pris omkring 200k Dkr. Har set en grovskitse af designet og kan roligt sige at BL5 fortsat er den smukkeste højtaler der er lavet :)
    Resten blir vi klogere på de næste måneder.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Imorgen skulle Beolab 5 afløseren, BL50, dukke op hos udvalgte forhandlere i DK. Rygtevis "abekiste" design med een eller flere akustiske skiver på toppen, masser af software a la BL90, og pris omkring 200k Dkr. Har set en grovskitse af designet og kan roligt sige at BL5 fortsat er den smukkeste højtaler der er lavet :)
    Resten blir vi klogere på de næste måneder.
    Vel - det er bare å følge med, skjønner jeg. Beolab 90 er helt ute av bildet - av rent prismessige årsaker. Men 200.000 - danske eller norske - er ikke uoverkommelig i utgangspunktet, så det skal bli spennende å høre mer om den nye BL50-modellen. Men jeg tipper at jeg lander på at Beolab 5 er mer enn godt nok for mitt behov.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Imorgen skulle Beolab 5 afløseren, BL50, dukke op hos udvalgte forhandlere i DK. Rygtevis "abekiste" design med een eller flere akustiske skiver på toppen, masser af software a la BL90, og pris omkring 200k Dkr. Har set en grovskitse af designet og kan roligt sige at BL5 fortsat er den smukkeste højtaler der er lavet :)
    Resten blir vi klogere på de næste måneder.
    Vel - det er bare å følge med, skjønner jeg. Beolab 90 er helt ute av bildet - av rent prismessige årsaker. Men 200.000 - danske eller norske - er ikke uoverkommelig i utgangspunktet, så det skal bli spennende å høre mer om den nye BL50-modellen. Men jeg tipper at jeg lander på at Beolab 5 er mer enn godt nok for mitt behov.
    Ditto.
    Peter Aczel kaldte i en artikel fra 2007 (mener jeg) BL5 for "world class" (efter en tidligere meget positiv review: http://beomanuals.com/manualer/Beolab/Beolab 5/Beolab_5-Review.pdf).
    Det skulle holde i massevis også i 2017. Jeg jo intet seriøst sammenligningsgrundlag, men har aldrig haft så god lyd i huset. Er igang med at bruge lidt $ på passiv akustik - begrænsningen er stuen og ikke BL5.

    Og helt ærligt: intet, absolut intet, slår designet.
     

    sprellemannen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    243
    Antall liker
    95
    Likte spesielt dette;
    11.6 AC mains cables
    It is highly recommended that an
    additional device used to filter the AC
    power from the mains (sometimes
    called an “audiophile mains filter” or
    “power purifier”, for example)
    not be









    used with the BeoLab 90. This isbecause the internal power supply of
    the BeoLab 90 has a custom-designed
    filter that reduces noise on its AC
    mains input. This filter has been
    optimised for the time-variant current
    demands of the BeoLab 90, making a
    generic external filter redundant (at
    best) or detrimental (at worst) to the
    performance of the loudspeaker.
    Similarly, it is unnecessary to use a
    so-called “exotic” or “audiophile”
    mains cable for the BeoLab 90.


    Bra av B&O.
    Skulle gjerne høyrt Beolab 90. Utvilsomt blant dei mest interessante høgttalarane som eg ikkje har høyrt.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    En rettelse til de utålmodige sjæle: BL50 blir først vist i de udvalgte butikker "i slutningen af uge 32".
     

    sprellemannen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    243
    Antall liker
    95
    Besøkte B&O sin butikk som ligger nokre få meter i frå Harrods-kjøpesenteret i London (andre sida av gata).
    Bildene under er i frå det besøket.
    Opplevde veldig god service der. Lytta på Beolab 90. Veldig hyggeleg selgar.
    DSC_0186 1.jpg
    DSC_0187.jpg
    DSC_0185.jpg
    DSC_0192.jpg
     

    sprellemannen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    243
    Antall liker
    95
    Hva siger du til lyden? :)
    Testa bassen med sangen Ranta (Darude): Var veldig bra, og ingen klirring i romet. Blant dei andre sangane som eg høyrte (etter eige valg) var blant anna Crockett's Theme (Jan Hammer), A Dark Knight (Zimmer & Howard), The moon is a harsh mistress (Radka Toneff) og ein sang av Michael Jackson. Spelte fint. For meir grundig/presis konklusjon kor bra Beolab 90 er måtte eg gjort meir/grundigare testing.
     

    lelunde

    Medlem
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Hei, ny i denne tråden - er det noen her som har noe godt (og vondt) å si om Beolab 5? Er det f.eks. viktig å få tak i en ny modell kontra en litt eldre? Tenker å bruke de sammen med ikke-B&O-utstyr - Nærmere bestemt platespiller og en digital kildevelger/DAC. Er ute etter erfaringer for/mot å bruke den interne volumkontrollen mot eksempelvis ekstern forforsterker..
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hei, ny i denne tråden - er det noen her som har noe godt (og vondt) å si om Beolab 5? Er det f.eks. viktig å få tak i en ny modell kontra en litt eldre? Tenker å bruke de sammen med ikke-B&O-utstyr - Nærmere bestemt platespiller og en digital kildevelger/DAC. Er ute etter erfaringer for/mot å bruke den interne volumkontrollen mot eksempelvis ekstern forforsterker..
    Du finner det meste du trenger å vite i denne vennetråden, samt i en tråd jeg startet for mange år siden da jeg var i ferd med å bytte ut mitt hovedanlegg i f.m. flytting:

    http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/49383-bang-olufsen-beolab-5-a.html

    Skal du bruke ikke-B&O-utstyr, må du passe på å kjøpe en modell med sykroniseringskabel. Dette med synkroniseringskabel kom ganske tidlig, godt over 10 år siden - så de fleste Beolab 5 som selges brukt, har denne funksjonaliteten.

    M.h.t. tilkoblinger, har Beolab 5 én analog RCA inngang og én digital koaks inngang. Analog tilkobling går fra kilde inn på både høyre og venstre høyttaler. Digital tilkobling går fra digital kilde inn på den ene (valgritt) høyttaleren, og viderekobles derfra til den andre høyttaleren. Med en liten bryter bakpå hver høyttaler velges om høyttaleren skal fungere som høyre eller venstre høyttaler.

    Brukes både analog og digital inngang samtidig, er opplegget at aktivt digitalt signal inn på høyttalerne vinner over analogt signal. Noen digitale kilder - bl.a. Squeezebox Touch - har den litt kjedelige egenskapen at det digitale signalet er aktivt selv om det ikke spilles musikk - hvilket betyr at denne automatiske svitsjingen ikke fungerer. Ikke noe stort problem - slikt lar seg løse.

    Volumreguleringen i Beolab 5 foregår i det digitale domenet. Digitale signaler behandles digitalt - greit nok - mens analoge signaler først konverteres til digitale signaler før volumet reguleres i det digitale domenet - hvoretter alt blir analogt igjen. Min erfaring er at både den innebygde DACen og den litt spesielle volumreguleringen av analoge er av høy kvalitet. Ingen grunn til å få nevroser - selv om det kan se litt uvant ut på papiret.

    Ellers er jo dette en høyttaler som krever plass. Ikke nødvendigvis en ballsal - men gjerne en 25-30 kvm og oppover. God avstand til bakvegg og sidevegger - på lik linje med enhver fullrange-høyttaler. B&O's bassreguleringssystem eliminerer ikke naturlovene. Jeg har mine ca. 1,5 m fra veggen bak og noe mer til sidevegger.

    PS: Kjøper du brukt, må du være oppmerksom på at Beolab 5 skal transporteres stående - så originalemballasje er nærmest et must. Pluss at du må ha en varebil eller pick-up hvis du skal stå for transporten selv. Jeg leide en Citroen Berlingo da jeg skulle hente mine.
     
    Sist redigert:

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Hei,
    jeg er i fremmed territorium - jeg kan "ingenting" om B & O.
    Var på en svært hyggelig ferietur i sør Danmark hos utflyttet slektning - han kan nok enda mindre enn meg.
    Sammen med konen pusser han opp to hus på "landet". Oppe på veggen i stuen i det ene huset befant følgende - se bildet - seg. Og, det virket som det var fire din plugg uttak i hvert hjørne. Antar kablet i veggen til disse uttakene. (Samme plugger som jeg husker fra gamle Tandberg htalere).
    Men, spørsmålet er - hva slags anlegg kan en se for seg at her har vært i bruk? Siden stedet settes i stand både ute og inne, så hadde det vært gøy om man kunne få satt inn et retro anlegg også.

    bang o.jpg


    Takknemlig for innspill, som så vil videre bringes.
    Mvh
    JMK
     

    lelunde

    Medlem
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Takk for svar, Ulf-B ! Skal utforske litt mer i tråden du foreslår. Var klar over dette med sync-kabel, men ikke helt hvilke modeller som hadde denne etc. Høres ut som mine behov dekkes uten spesielt mye mer enn en switch for digitale kilder og RIAA rett i Beolab 5.

    PS! Bang & Olufsen på Skøyen har fått inn de kliss nye Beolab 50 som først blir lansert seinere i år. Skal visstnok legge seg mellom Beolab 5 og Beolab 90 (arvtaker til Beolab 5?). Siden den ikke er lansert, var de ikke så gira på at man skal spre bilder av den (så jeg avstår fra dette her), men anbefaler alle B&O-interesserte å stikke innom for å se/høre på den. Veldig skulpturelle, med designtrekkene til Beolab 90 og en herlig spredelinse på diskanten som kommer til syne ved "on".
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dæven, de lever faktisk opp til B&Os arv som designikoner. Betydelig mer lekre enn det svarte sirkusteltet Beolab 90, og finere enn de mer betalbare urnene.
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    EFFECTIVE FREQUENCY RANGE

    15 - 43,000 Hz

    Det gleder jeg meg til å høre.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Designmæssigt en skuffelse i forhold til Beolab 5. IMO selvfølgelig :)

    Men utvivlsomt mere avancerede. Er på ferie i nærheden af Struer DK hvor der står et par i butikken. Må klart checke da :)

    Nu håber jeg bare at B&O også satser på HiFi markedet, og ikke holder dem gemt af vejen til "B&O only systemer". Dvs i praksis låne sæt ud til reviews i HiFi medierne.
    Hvis du leder efter Beolab 5 reviews er der meget få - her er der rom for forbedring. Og bedre salgstal.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Var idag forbi B&O butikken i Bremdal et par kilometer nord for Struer. En meget venlig og vidende ca 45 årig sælger (og butiksleder?) tog godt imod mig. Da jeg gik efter 35-40 minutter var det af hensyn til min medfølgende kæreste, følte klart jeg kunne ha blevet uden at være "påtrængende".
    I butikken stod både Beolab 5, 50 og 90, så det er muligt at høre alle 3 - men ikke sømløst side by side. Feks står både 50 og 90 ved hvert sit B&O tv, som "pakke". Vistnok krav fra B&O. Det betød også at 50 fik en knapt så gunstig placering.

    Brugte hovedparten af tiden på 50, fik til slut en kort demo af 90 - sælger insisterede nærmest på at jeg skulle høre dem også. Kan virkelig anbefale butikken hvis I er i det nordvest jydske!

    Lyden? Tør knapt komme med en bedømmelse. Placeringen af 50 som sagt suboptimal, og jeg fik ikke lejlighed til at be om musik jeg kender godt. I Narrow Mode vældig imponerende faktisk, formentligt hakket mere kontrastfyldt end mine Beolab 5 - men ikke meget, og med forbehold for musikken der uden tvivl er dedikeret til demo. I Wide Mode fik jeg til gengæld fornemmelsen af at 50erne mistede grebet om musikken der blev flad og kønsløs - men igen: kan meget vel være et produkt af dårlig placering, både af højtalere og lyttere.
    Alt i alt utvivlsom en mere avanceret og fleksibel højtaler end Beolab 5 - men sidstnævnte holder sandsynligvis fuldtud stand i akustisk velfungerende rum, som feks min stue :)

    Fik bare en fornemmelse af Beolab 90, men hold da op hvor er de imponerende...
     

    sprellemannen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    243
    Antall liker
    95
    Nokon som høyrt på BeoLab 50? Nokon som veit om nokon B&O-butikker i eller i nærheten av Oslo som har den inne?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.329
    Sted
    Trondheim
    Hørte Beolab 50 på B&O butikken i Roald Amundsens gt ved rådhuset i Oslo i går. Jeg var der ca 20 min og hørte litt på dem. Mellomtonen var litt hard, men det tror jeg var rommets skyld (og at de skrudde opp vel mye). Ellers imponerte de meg - både lydmessig og utseendemessig.
    De skulle få inn Beolab 90 i høst ble det sagt.

    For de som ikke har sett Beolab 50 enda:

     

    zerum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Innlegg
    395
    Antall liker
    131
    Hvor får en kjøpt 90 graders DIN plugger eller noen som går under dekselet på Beomaster 2200,samt overganger til dinpluggene på
    BeoLab 4000 slik at en kan bruke de på annet utstyr.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis der ikke kommer svar fra andre: Prøv at kontakte Peter Pan på HiFi4all.dk, han ved alt om sånt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2
    Hvor får en kjøpt 90 graders DIN plugger eller noen som går under dekselet på Beomaster 2200,samt overganger til dinpluggene på
    BeoLab 4000 slik at en kan bruke de på annet utstyr.
    Vintage Tandberg-forhandleren i Bygdøy allé kan hjelpe deg. Alternativt kan du ta kontakt med Sounds Heavenly som har alle mulige slags B&O overganger og plugger i meget god utførelse:

    https://www.soundsheavenly.com/
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.206
    Torget vurderinger
    1
    Vil bare minne på at Hifisentralens regel 6b forbyr "linker som har til hensikt å lede brukere bort fra HFS, og f.eks. over til et annet forum eller annen side som har samme tjenester som HFS."

    Bjørn.H, moderator
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn