Venner af Bang & Olufsen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.282
    Antall liker
    11.060
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nokon som høyrt på BeoLab 50? Nokon som veit om nokon B&O-butikker i eller i nærheten av Oslo som har den inne?
    Jeg har vært på Harrods og hørt Beolab 50. 90 også, men det var 50 som var sjokket.
    Det var så imponerende at jeg fremdeles er usikker på hvordan og om jeg skal omtale det på HFS. Tok selvfølgelig bilder for å ha som minne.
    Mye folk og surr i lokalet, men vennlige og kunnskapsrike selgere som likte å kjøre demo. Flere enn meg var begiestret, damer også.
    Da jeg forlot lokalet tenkte jeg at der fikk jeg hele mitt perspektiv på hifi satt på ny.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Nokon som høyrt på BeoLab 50? Nokon som veit om nokon B&O-butikker i eller i nærheten av Oslo som har den inne?
    Jeg har vært på Harrods og hørt Beolab 50. 90 også, men det var 50 som var sjokket.
    Det var så imponerende at jeg fremdeles er usikker på hvordan og om jeg skal omtale det på HFS. Tok selvfølgelig bilder for å ha som minne.
    Mye folk og surr i lokalet, men vennlige og kunnskapsrike selgere som likte å kjøre demo. Flere enn meg var begiestret, damer også.
    Da jeg forlot lokalet tenkte jeg at der fikk jeg hele mitt perspektiv på hifi satt på ny.
    Ja.
    For min del er musikkgjengivelse delt inn i før og etter Beolab 50.
    Jeg synes vredensfele sine Beolab var totalt og fundamentalt bedre enn alt annet jeg hadde hørt men det er såpass lenge siden han hadde de at jeg ikke har musikkminne nok til å sammenligne. Men at Bl50 er det jeg hadde brukt penger på dersom jeg skulle ha lyd for den summen er det ingen tvil om. Til prisen vil jeg mene de er et kupp.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hvor får en kjøpt 90 graders DIN plugger eller noen som går under dekselet på Beomaster 2200,samt overganger til dinpluggene på
    BeoLab 4000 slik at en kan bruke de på annet utstyr.
    Jeg har kjøpt RCA-> DIN fra www.flashbacksales.co.uk for Naim produkter, disse er bra og rimelige. De lager også kabler med B&O sine DIN plugger. På mine B&O BL3 bruker jeg noen noen kabler som fulgte med (bruktkjøp) og disse har fungert veldig bra, men disse er relativt dyre.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Er de disse som koster ca NOK 240 000? (Beolab 50 )
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.643
    Antall liker
    15.726
    Torget vurderinger
    2
    ^Ja, godt under 2x2 meter for en brukbar høyttalerkabel.

    Jeg har hørt BL50 og BL90. Formidable musikkgjengivere. Har eid BL5 før og her har man gått et steg videre. BL90 i et godt lytterom, som jeg fikk oppleve dem i, river i sjelen.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.282
    Antall liker
    11.060
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Beolab 90 er fine, særlig disse hvite på Harrods
    Beolab90.jpg

    Da jeg var der var det Beolab 50 som gjaldt. Jeg hadde klart meg godt med 50, de er klart mer salgbare, men innrømmer at 90 er penere.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Bl90, Valentino-edition.
    Utseendemessig synes jeg det kun er Bl90 som holder fanen høyt, Bl50 er utseendemessig en parantes målt opp mot Bl5, men lyden da mann!
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hm.... Beolab 50......?

    Det er nesten så jeg fristes til å invitere alle barnebarna på simultanbesøk - og håpe på at de maltrakterer mine Beolab 5 skikkelig. I hvert fall så skikkelig at jeg må fortelle kona at "dessverre, her nytter det ikke med noen reparasjoner - her må vi nok bite i det sure Beolab-50-eplet."

    Det skumle er at de som sier at det er gratis å tenke på noe, vet ikke hva de snakker om. Dette kan bli dyrt. Vel - vi får se.

    Men uansett: hvis jeg skal få solgt mine Beolab 5 for å få plass og penger til et par Beolab 50, må dere slutte å skryte sånn av de nye modellene. Blir jo umulig å selge Beolab 5 slik dere holder på.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.282
    Antall liker
    11.060
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ikke hørt Beolab 5, men hvis de er noe i nærheten av etterfølgeren børe de være verd en god slump penger.
    Og utseendet er bedre.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hvor mange versjoner finnes det av 5? Ser det nå selges en "BEOLAB 5 FINAL EDITION".
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.643
    Antall liker
    15.726
    Torget vurderinger
    2
    Tiden går fort. Ti år tilbake intervjuet jeg David Moulton, som har patent på akustiske linser, om tankene bak hans arbeid:


    Music is strong medicine for the soul - David Moulton

    David Moulton’s Golden Retriever ”Teddy” likes to sing along when David mixes music in his studio. The dog will come into the room, sit down, raise its head and sing, modulating its howl to fit the melody.
    "Our hearing is one of the oldest senses," Moulton says, "predating humans and common to all mammals. I can't prove it, but my speculation is that it developed underwater. I also suspect that many of our associations from music come from that time, and that they are in our genes. The crash of waves, turbulent water, the sound of a storm - or the gentle tinkling and clicks of a coral reef, to the beat of gentle waves, pure tranquility. These are deep soundscapes that are still capable of triggering emotions, filling us with joy or worry."

    Moulton has spent a major portion of his life examining and thinking about how humans hear - and why. Over twenty years ago, he set out to create a new loudspeaker. He had noticed that when he performed his music live, through loudspeakers, their quality significantly affected the quality of his playing. Other musicians confirmed they shared the same experience.
    “Clearly, some speakers engaged me in a truer sense, one that informed my playing and made it better. I began investigating why.” The path of inquiry took him through many different designs, before he and his former student and collaborator, Manny LaCarrubba, came up with the Acoustic Lens Technology that’s now found in speakers from Bang & Olufsen.

    “I am convinced that music involves us in ways that do not result from just a single sound source. We want to feel the performance space, just as we feel sound with our bodies, when submerged in the sea. Musical instruments disperse sound in different ways. A piano radiates in a distinct manner. Woodwinds have great variations among them. String instruments are different in their particular ways. Voices are yet another matter, entirely. Getting technology, a speaker, to recreate those differences from the left and right speaker positions only, that should actually be impossible.”

    Moulton claims that we are willing to suspend disbelief when we listen. We think we are hearing the real thing. He’s amazed at how willingly we accept the illusion.
    "I used to joke around with my students. I’d tell them, an electric guitar is not that thing with a wire coming off it that guitarists hold and play. It's the black box, the Fender amp sitting next to them, that's making the sound. The amplified speaker, that's the actual instrument, the electric guitar. The thing the guy is playing is really just an electric guitar controller. Today, for almost all music, the speaker is the instrument."

    In 1996, Moulton and LaCarrubba got an opportunity to demonstrate a prototype speaker to Acoustic Technology and Innovation Manager Poul Præstgaard of Bang & Olufsen. Præstgaard immediately understood that LaCarruba and Moulton had arrived at a breakthrough insight and that their design would complement work Bang & Olufsen had been conducting, with the same aim of improving sound dispersion. A collaboration began that would take six years from concept to finished product, and which resulted in the BeoLab 5 speakers. The team launched themselves at the task with the dedication of master instrument makers.

    "Physically, that's exactly what speakers are -- instruments which make music. In 1900, essentially no music was played on loudspeakers. Performances were live. One hundred years later, at least 99 percent of all music is played on them. But when we listen to loudspeakers, we don't hear them; we have a deaf spot. We say, that's a violin, that's a piano, that’s Leontyne Price. But we're actually listening to a loudspeaker, not a piano or a person. Professional musicians don’t very much like listening to recordings, because they know that a lot has been lost. And those of us who are content to just listen, seem willing to accept more or less crass imitations of the original performances.”
    The acoustic lens doesn’t shoot sound at you in a beam, as regular speakers do. Instead, the speakers that produce the mid- and high-tones aim upwards in their cabinet. The sound waves enter a specially shaped dispersion chamber, which redirects the sound towards the listeners. The horizontal “platters” then prevent the soundwaves from striking the floor or ceiling, before they reach your ear.
    “The Hartt School of Music invited me to come and demonstrate the speakers. They have a highly advanced musical performance and audio production curriculum. A roomful of students and professors, willing to be as critical as anyone, were struck by the sheer reality of what they heard. Recordings came alive for them. It’s not all due to the lens, of course. They claimed they had never heard a bottom octave that was as solid as what the BeoLab 5s could do, outside live performances.”
    Bang & Olufsen added Adaptive Bass Control to the speakers. Whenever they are set up in a room, or moved, a quick room analysis can be initiated, ensuring that the weight of the bass is proportional to the room characteristics and position. Coupled with the acoustic lenses, and the in-built amplifiers that deliver a stunning 2500w per speaker, the BeoLab 5s are truly one-of-a-kind.
    “And that’s also a challenge to the audiophile community, of course. Speakers that “shape” themselves to the room they are in, and recreate the original performance with stunning fidelity, while requiring no tinkering at all, take some of the fun out of being an audiophile. Some claim the lenses are too bright, sounding abnormally clear and light. That may be because they don’t spend enough time listening to actual live performances. Professional musicians and people who go to a lot of concerts are in little doubt, these speakers involve them more, convey more of the soundstage as it actually was, at the moment of creation.”
When one professional test listener listened blindfolded to a BeoLab 5 setup, she refused to believe she wasn’t listening to live music. That moment was vindication for the team behind the new technology, which can now be found in several of Bang & Olufsen’s speakers.
    
Moulton liberally spends of his time demonstrating the speakers. His zeal is fired by the fact that most people today listen to compressed music through inferior speakers. An mp3 file compressed at a regular bitrate contains only nine percent of the material stored on a stereo CD. Compression easily ruins acoustical performances, such as jazz or classical music. 
"To me, it sounds like ‘music lite.’ In general, there’s hardly any awareness of the serious loss in quality that occurs from fast downloads or making multiple mp3 copies," Moulton says. "People have almost no idea of what they are missing as far as details, depth, dynamics and expressivity."
    He collaborates with the Indian Hill Music Center, where he gives clinics on sound for high schoolers. Listening through BeoLab 5s to Rage Against the Machine's "Killing in the Name", he says, changes their perspectives and raises their sound-quality bar. 
"Once they hear the difference, they go, `Oh, I really didn't understand.’”
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Beolab 50 med sweetspot spredning er helt klart noe av det beste jeg har hørt av kommersielle høyttalere. Har vært litt mer bassproblemer når jeg hørt Beolab 90 som trolig skyldes en kombinasjon av rommet og hvordan de var tunet (se målinger under).

    frekvensrespons.jpg


    Stereophile Beo90fig3.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.643
    Antall liker
    15.726
    Torget vurderinger
    2
    Jeg intervjuet også Hélène Grimaud. Fine dager og morsomt å få telefoner fra henne etter at hun så hva jeg hadde av pianomusikk.

    Music must have both lightness and density - Hélène Grimaud

    When the classical pianist Hélène Grimaud came to Stockholm to perform with the Swedish Radio Symphony, we placed a pair of BeoLab 5 speakers in her hotel room. She had never listened to the speakers before, and we suggested she should bring CDs with music she knew well, in order to be better able to evaluate their performance.

    “I was unpacking, and really only had a few minutes before leaving for the first rehearsal. But I placed Brahm’s 2nd Piano Concerto in the player, and went on unpacking. And then, when the solo horn began its duet with Rudolf Serkin’s piano, in the first movement, I simply had to stop and listen. The timbre of the sound was astonishing, so true. There was a sense of honest physicality to the sound, without exaggerations.”

    Hélène Grimaud is in the top echelon of classical pianists. Since her debut in the late 80s, she has played with most of the world’s leading orchestras and conductors. She is now with Deutsche Grammophon, where she has produced three recordings that explore musical connections between composers and performers. Like most top musical artists, she finds music systems lacking.

    “I have often been asked by friends to come and listen to their high-end setups, and it’s difficult. I work inside the music, by the piano, often right in front of a symphony orchestra. There I hear everything. And when I listen to recorded music, most of the time I hear how much is missing. True sound has an inner space, it’s hard to describe. Purity, clarity - and also lightness and density, all combined. This seems contradictory, but no ... Music should both embrace you, that’s the lightness. And it should penetrate you, to do that the tone must have precise density.”

    Grimaud is known to have such an acute sense of place when performing that she will adjust her playing to the acoustics of the moment. This also means that her playing is best when she is in an actual performance space, and not in a studio.

    “Years ago, I had a terrible recording experience. I was playing Rachmaninov’s Second Concerto, in a studio, to microphones. And I had no return sound, nothing I could respond to, no colours to the sound. I would produce a tone, and it died immediately, like a lead balloon. They thought I could get it from headphones! I need a response from the place in which I play, it engages me, guides my playing. It is only then I can achieve the balance between control and freedom required to drive music to the heart.”
    Her recent recordings have been created in the Siemens Villa, in Berlin. In a large hall designed for musical performance that has informed the playing of many artists. The acoustics there lend an immediacy to the sound that enhances her work.

    “The Villa has acoustical identity and personality - it shapes your sound and you must respond to it. Unfortunately, when the music is later played on a music system, much of what makes up the full experience is lost. I saw a couple taking a picture of the moon one night, it was up in the sky. I had to laugh. I’m sure that when they looked at the photo, the moon was a tiny white dot against black. The mood that made them want the photo is harder to capture. This is what surprised me about the speakers. I actually became excited as I listened to them, had never thought it would be possible to get such a true sound outside a recital hall. The music physically touches you. Sound is immaterial, yet it can grip you with emotion. My first reaction was actually one of suspense.”

    This year, Hélène Grimaud plans to record a series of works by Bach, as well as transcriptions of his music by later composers, for another of her albums of musical discovery. She is exploring ways of giving new life to the well known repertoire, by reminding listeners of the people and circumstances that gave birth to the music. Her latest album, Reflections, contains works by Robert & Clara Schumann and Brahms. The tragic life of Schumann greatly affected the younger Brahms, and one comes to realise what a powerful force Clara Schumann was in their relationship.

    “Music can never wear out. The same piece interpreted by top performers will be different, sometimes to an extreme degree. What’s on paper is a starting point. Even the listener participates in reworking the music. Your mood will colour what you hear and feel, and the music will change your mood. I try to create an expectation in the listener of what the next sound is going to be, and then I play with that sound. It’s a premonition of where we are going, and it’s a wonderful thing to be able to influence. This is how I can further enhance the emotions of the listener.”

    During her stay in Stockholm, Hélène Grimaud listened to a number of recordings she had brought along, using a BeoCenter 2 and a pair of BeoLab 5 speakers. These speakers are specially designed to be able to recreate the original tone as it was when it reached the microphones. The accurate density is achieved through room calibration, while the pure mid- and high-frequencies are produced using the acoustic lenses. Together, these technologies are revolutionising sound reproduction.

    “Usually, after I have finished a recording, I will remain in the studio for several days, to evaluate takes and make notes for the edits. With these speakers I can do this work in the comfort of my home, and still be confident I am hearing what I played.”
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes dette er ekstremt spennende. Slike design som dette viser hva som er mulig når man virkelig tar i bruk mulighetene den digitale teknologien gir! Hatten av for B&0. Går med planer om å få hørt 50ene så snart jeg kan.

    Forøvrig viser direktivitetsmålingene at den oppfører seg ekstremt bra i narrow mode: B&O Tech: BeoLab 50’s Beam Width Control – earfluff and eyecandy

    I wide mode er ikke spredningen like jevn med frekvens, såvidt jeg kan forstå.

    Forøvrig kan jeg ikke forstå kommentarene om at denne ikke ser like bra ut som Beolab 5 eller om Beolab 90... Jeg synes den er RÅLEKKER!
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mange versjoner finnes det av 5? Ser det nå selges en "BEOLAB 5 FINAL EDITION".
    På papiret er Beolab 5 uændret fra starten (2003) bortset fra en firmware relateret ændring i 2004 tror jeg det var - check Ulf-Bs Beolab 5 tråd. Forskellen på Final Edition er ren visuel: blankpolerede aluminiumsskiver istedet for de gamle børstede. Fås også i blank messing mener jeg.

    B&O har ikke offentliggjort mange tekniske detaljer om BL5, typisk er denne side der ser fancy ud: https://content.abt.com/documents/6162/1680009_specs.pdf

    Tror nu næppe BL5 der sælges idag er helt lig feks 2005 udgaven.Tror feks ikke at ICE modulerne er uændrede fra 2003, men har ikke kunne finde noget konkret om dette.

    Har absolut ingen planer om at udskifte mine BL5, de spiller fantastisk og er de klart! smukkeste højtalere jeg har set.
    Flaskehalsen er min stue, men vil meget hellere bruge kr på akustiske tiltag.
     
    Sist redigert:

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nå har kona og jeg nettopp avsluttet enda en lyttekveld i Beolab-5-stuen. Og med mindre Beolab'ene mine skulle få et totalhavari eller noe slikt, er det ingenting som tilsier at det blir noen umiddelbar utskifting. De spiller ganske enkelt altfor bra til at oppgraderingsviruset har noen sjanser. Etter snart 7 år med Beolab 5, får jeg fortsatt denne "wow!"-følelsen når jeg hører disse høyttalerne spille.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Hm....

    Men uansett: hvis jeg skal få solgt mine Beolab 5 for å få plass og penger til et par Beolab 50, må dere slutte å skryte sånn av de nye modellene. Blir jo umulig å selge Beolab 5 ............
    Jeg legger merke til at brukte Beolab 5 annonseres for 100.000 kroner.
    BeoLab 5 - Bang & Olufsen Bergen
    Den pris er slettes ikke tossi, hvis du samtidigt kan få forhandlet garanti og goodwill. Har kun været i butikken et par gange, men fået et godt indtryk. Måske lidt i modsætning til de Oslobaserede.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Om jeg var den lykkelige eier av BeoLab 5 ville jeg sittet svært stille i båten mtp å bytte de ut med BL50, jeg tror rett og slett ikke jeg hadde sett noe poeng i det -uansett hvor gode BL50 er. Men det hadde vært knallgøy å høre de begge i det samme rommet.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Har hørt begge modellene i samme rommet. Sandvika storsenter. Likte best 50.når selgeren slo av en aldeles grusom wide- funksjon. Jeg vil ha et par slike men er blakk for øyeblikket:mad:
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Beolab 50 er i hvert fald langt mere plug and play i “det tilfældige rum” enn BL5, med rumkorrektion i lange baner, fra bas til treble. BL5eren har kun Adaptibe Bass Control (ABC) Som virker imponerende godt iøvrigt.

    Jeg har hørt BL50, og de er virkelig imponerende. Men med passende passive akustiske tiltag vil jeg mene BL5 er helt på højde.

    80k-100k kr for BL5 er dritbilligt.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    @Peter Pan
    Ved du noget om den teknologiske udvikling af Beolab 5, fra 2003 til idag - man kan mistænke at der er sket ændringer undervejs selvom specs er uændrede? Feks er det nærliggende at tro at ICE modulerne idag ikke er identiske med de første.
    Desværre er B&O jo en lukket bog med den slags oplysninger..
     

    Peter Pan

    Medlem
    Ble medlem
    09.11.2017
    Innlegg
    26
    Antall liker
    7


    Har i været i Bang & Olufsen butikken og se og hører BeoVision Eclipse
     

    Peter Pan

    Medlem
    Ble medlem
    09.11.2017
    Innlegg
    26
    Antall liker
    7
    Hej NLS

    Du kan læse alt om BeoLab 5 hvis du søger på BeoWorld.

    Mvh. Peter Pan
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Hej NLS

    Du kan læse alt om BeoLab 5 hvis du søger på BeoWorld.

    Mvh. Peter Pan
    Læser på Beoworld, og har ledt efter disse oplysninger, men uden held. Lets face it: det er primært en side for de begejstrede tilhængere :)
     

    Peter Pan

    Medlem
    Ble medlem
    09.11.2017
    Innlegg
    26
    Antall liker
    7
    Market: Type: Introduction year/month Last sold:
    EU 6881 2003-09

    (2003->) Type numbers: 6881, 6882, 6883, 6884, 6885, 6886, 6887, 6888

    3395223 for BeoLab 5, uden PIN-kode beskyttelse
    3395234 for BeoLab 5, uden PIN-kode beskyttelse, USA / CDN / TWN / JPN
    3395224 for BeoLab 5 med PIN-kode beskyttelse (forventet release uge 46-2003)
    (SW2.3 eller højere) BeoLab 5:: Type 688x

    PIN-kode beskyttelse er blevet indført fra serielt no.: 17xxxxxx.

    EEPROM'en indeholder de værdifulde data, serielt no., højttaler indstillinger, osv.

    Sidste version af BeoLab 5

    BeoLab 5 sort, hvid - EU Type nr 6881 (pr. stk) 71.495 DKR.
     
    Sist redigert:

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    For venner av B&O kan det sikkert være interessant å vite at Manny LaCarrubba, den ene mannen bak den akustiske spredelinsa i diskanten, har slått seg sammen med Anthony Grimani i GrimaniSystems og lager hjemmekinohøyttalere med denne teknologien.

    gs_component_alpha.png
     
    Sist redigert:

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Er du så tilfreds NIL :)
    Hehe desværre ikke :) Spørgsmålet går på de (eventuelle) forskelle der måtte være mellem en BL5 feks årgang 2005 contra årgang 2017 - simpelt hen fordi komponenterne (feks ICE modulerne) ikke er identiske.

    Helt ok, var bare et spørgsmål om du kendte til eventuelle “uofficielle” forskelle :)
     
    Sist redigert:

    Peter Pan

    Medlem
    Ble medlem
    09.11.2017
    Innlegg
    26
    Antall liker
    7
    Hei,
    jeg er i fremmed territorium - jeg kan "ingenting" om B & O.
    Var på en svært hyggelig ferietur i sør Danmark hos utflyttet slektning - han kan nok enda mindre enn meg.
    Sammen med konen pusser han opp to hus på "landet". Oppe på veggen i stuen i det ene huset befant følgende - se bildet - seg. Og, det virket som det var fire din plugg uttak i hvert hjørne. Antar kablet i veggen til disse uttakene. (Samme plugger som jeg husker fra gamle Tandberg htalere).
    Men, spørsmålet er - hva slags anlegg kan en se for seg at her har vært i bruk? Siden stedet settes i stand både ute og inne, så hadde det vært gøy om man kunne få satt inn et retro anlegg også.

    Vis vedlegget 452036

    Takknemlig for innspill, som så vil videre bringes.
    Mvh
    JMK
    Hej Jamakr - Her en tegning du kan se på.

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.643
    Antall liker
    15.726
    Torget vurderinger
    2
    Hej NLS

    Du kan læse alt om BeoLab 5 hvis du søger på BeoWorld.

    Mvh. Peter Pan
    Læser på Beoworld, og har ledt efter disse oplysninger, men uden held. Lets face it: det er primært en side for de begejstrede tilhængere :)
    Litt usikker på hva du søker etter?

    Tidligste versjon hadde ikke synkroniseringsmulighet for likt volum på begge ht vha en minijack-kabel, så de skal man ligge unna om man skal bruke BL5 med ikke-B&O kilde.
    Fra SW 2.5 har man denne sykroniseringsmuligheten.

    Mener også at BL5 etter at denne sync-muligheten kom også detekterer og gir prioritet til SPDIF-signalet, dersom høyttalerne er koblet til RCA-IN og Powerlink. Husker jeg hadde alle tre porter oppkoblet til kilder da jeg hadde et par og at det var praktisk at SPDIF tok over når jeg streamet til høyttalerne via et ikke-B&O lydkort.

    Om du skaffer en synk-kabel (dersom du ikke har en) så sørg for at denne er stereo-minijack.
     

    Peter Pan

    Medlem
    Ble medlem
    09.11.2017
    Innlegg
    26
    Antall liker
    7
    NLS - Hvorfor mener du B&O skulle have ændret noget ved de ICEpower moduler efter version SW2.3. ?



    Technical Specifications of BeoLab 5:

    Dimensions/weight: Height 97 cm, 49 cm / 61kg
    Maximum sound pressure 108 dB (stereo, pair)
    Total amplification 2500W
    Power amplifier treble 250W Class D ICEPower?
    Power amplifier mid-range 250W Class D ICEPower?
    Power amplifier upper bass 1000W Class D ICEPower?
    Power amplifier lower bass 1000W Class D ICEPower?
    Effective frequency range 20 - 20 000 kHz
    Cabinet principle/ net volume upper bass Sealed box / 5 litre
    Cabinet principle/net volume lower bass Sealed box / 29 litre
    Directivity control treble and mid-range Acoustic Lens Technology
    Treble driver 1.8cm
    Mid-range driver 7.6cm
    Upper bass driver 16.5cm
    Lower bass driver 38cm
    Digital Signal Processor 32-bit floating point 180 MFLOPS, 512k byte Flash-ROM
    Room adaptation Adaptive Bass Control (ABC)
    Connections 2 x PowerLink, Phono (line), 2 x Digital SPDIF
    Volume adjustment Built-in

    Hvis du ikke ved det, er der en RS 232 port, så højttaleren kan "tale" til fabrikken
    og dens DSP er justeret til at acceptere en opdatering.

    Dave Moulton er en af de stolt forælder. Du kan takke eller klage til ham på en af hans webssider,

    Moulton Laboratories og http://www.sawonline.com/ .
    -------------------------------------------------------------

    Og ja følg Hardingfele anvisning hvis de vil benytte S/Pdif Coaxial indgangen. Husk at ændre fra option 1 til 4.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes dette er ekstremt spennende. Slike design som dette viser hva som er mulig når man virkelig tar i bruk mulighetene den digitale teknologien gir! Hatten av for B&0. Går med planer om å få hørt 50ene så snart jeg kan.

    Forøvrig viser direktivitetsmålingene at den oppfører seg ekstremt bra i narrow mode: B&O Tech: BeoLab 50’s Beam Width Control – earfluff and eyecandy

    I wide mode er ikke spredningen like jevn med frekvens, såvidt jeg kan forstå.

    Forøvrig kan jeg ikke forstå kommentarene om at denne ikke ser like bra ut som Beolab 5 eller om Beolab 90... Jeg synes den er RÅLEKKER!
    Må si meg enig, for meg er faktisk Beolab 50 det første B&O-produkt som vekker intens begeistring, selv før jeg har hørt dem. Og det har jeg til hensikt å gjøre, selv om de er utenfor min rekkevidde til omtrent 3-4 ggr prisen av mitt eget anlegg.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hej NLS

    Du kan læse alt om BeoLab 5 hvis du søger på BeoWorld.

    Mvh. Peter Pan
    Læser på Beoworld, og har ledt efter disse oplysninger, men uden held. Lets face it: det er primært en side for de begejstrede tilhængere :)
    Mener også at BL5 etter at denne sync-muligheten kom også detekterer og gir prioritet til SPDIF-signalet, dersom høyttalerne er koblet til RCA-IN og Powerlink. Husker jeg hadde alle tre porter oppkoblet til kilder da jeg hadde et par og at det var praktisk at SPDIF tok over når jeg streamet til høyttalerne via et ikke-B&O lydkort.
    Mine Beolab 5 har denne sync-muligheten, og jeg kan bekrefte at det fungerer slik du sier:

    Brukes både analog og digital inngang samtidig, er opplegget at aktivt digitalt signal inn på høyttalerne vinner over analogt signal. Noen digitale kilder - bl.a. Squeezebox Touch - har den litt kjedelige egenskapen at det digitale signalet er aktivt selv om det ikke spilles musikk - hvilket betyr at denne automatiske svitsjingen ikke fungerer. Ikke noe stort problem - slikt lar seg løse.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hørte Beolab 50 nettopp nå. B&O-butikken i Bergen kan få mine varmeste anbefalinger. Vel, hva skal man si, annet enn at disse er fenomenale. Så mye mer er det ikke å si. I narrow mode, vel å merke. De sto plassert inni hjørner, og kanskje på grunn av det ble det ikke noe særlig bra i wide mode synes jeg. Men altså... holografi, dynamikk, bassgjengivelse, presisjon... enormt imponerende. Blant det aller beste jeg har hørt. Må lytte litt lenger for å se om jeg har noe å utsette på dem. Kanskje er det noe i tonen i toppregisteret der jeg har hørt andre høyttalere som har vært enda mer klare og silkemyke på en gang. Vanskelig å si. Uansett var dette en tour de force.

    I forhold til slik jeg husker Beolab 5, så er de bedre enn Beolab 50 i wide mode. De spiller altså bedre over et større lyttepmråde tror jeg. Men B5 er et godt steg under B50 når det gjelder holografisk presisjon i narrow mode i sweet spot. Alt basert på min feilbarlige akustiske hukommelse, selvsagt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OIE

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    NLS - Hvorfor mener du B&O skulle have ændret noget ved de ICEpower moduler efter version SW2.3. ?
    Min tanke er blot at et højteknologisk produkt som BL5, der har været produceret 2003-2017, sandsynligvis (muligvis?) har undergået (små) forandringer undervejs. Feks som følge af underleverandører der ænder portefølge, eller mere eller mindre subtile forandringer ved feks printkort. ICE blev kun brugt som eksempel.

    At der sker ting i så lang en tidsperiode illustreres af at produktionen undervejs blev flyttet til Tjekkiet - uden at det nødvendigvis har ændret BL5 på nogen måde.

    Så: spørgsmålet var om du har viden eller rygter om dette emne. Svaret synes at være nej :)

    mvh
    Niels
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn