Venner af Bang & Olufsen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Bruker selv noen Beolab 8001 i stuen til all TV-lyd. En grei oppgradering fra lyden i Samsung LED-skjermen - og ikke så verst til musikk heller.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Vurderer et par Beolab 3, men leser at "lyden kollapser" når man spiller høyt, men hva er høyt? Sjekket med en Ipad app og på en symfoni så var det max 75db når jeg spilte i dag, og jeg spiller sjelden høyere en dette i min 30m2 stue. Er det noe intelligent styring som begrenser bassen til BL3 om man kobler til en B&O sub i et rent B&O system?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Har midlertidig byttet ut Beosound 3000 og BO's "skyte-trådl" med Cyrus DACXP+/Audiolab riaa/Rega P9 med sweethome cabel mellom Cyrus og BL3.
    Dette låter slettes ikke verst, så jeg vurderer å skaffe meg en forforsterker til å brukes på BL3. Noen som har testet diverse typer på BL3?


    Link til Sweethome for de som lurer på dem:
    Sweetcome RCA-DIN powerlink 2.5m pair B&O Beolab 9 | eBay
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har en flunkende ny Beogram TX2 med original stift i uåpnet tilstand. Det er fortsatt fabrikk-plastfilm over det hele. Bør jeg åpne eller selge?
     

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    883
    Antall liker
    214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Har en flunkende ny Beogram TX2 med original stift i uåpnet tilstand. Det er fortsatt fabrikk-plastfilm over det hele. Bør jeg åpne eller selge?
    Hverken eller! Spar den til den blir verdt sin vekt i pepper!

    Kjøpte en slik ny på 80-tallet, den var faktisk med meg helt inntil et par år tilbake. Ble solgt pga lite bruk, angrer litt. Nydelig design!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fin spiller ja. Takk for tips, men vet ikke om jeg er helt der at jeg vil se an verdiutviklingen i årene som kommer. Det betinger sikkert at man ser en verdi i å lagre en ting for å kanskje få mer for den senere, noe som ikke er noe poeng for meg i dette.
    Forutsetningen min er at jeg ikke trenger penger fra salget, jeg har en super spiller hjemme som jeg er overmåte fornøyd med fra før (LP12), har ikke flere systemer hvor en platespiller egentlig trengs, og dersom den er veldig mye verdt pr idag så betyr det at andre vil sette mer pris på den enn meg. Så da selger jeg.

    Hvis ikke den er mye verdt, så ender den sikkert på kontoret mitt. Der møter den da anlegget som står der fra før; Meridian 200/263 cdp, Audiolab 8000Q/M amps og Naim Allae høyttalere. Ja, og en Rotel 970 riia da. Rett og slett litt forskjellig tilovers fra fordums hifiliv som jeg har syntes var for gode til å selge. Hadde vært moro med platespiller på kontoret da... ikke minst en B&O :)
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Jeg koblet Beosound 3 og Beolab 3 til min mac som et desktop sytem for noen uker siden. Tok man på BL3 så merket man at de var litt varme, ikke noe rart i det da det er 2 x125w forsterkere i dem. Men nå har jeg koblet BL3 til en dac med din->rca og de avgir ikke noe varme som kan merkes! Jobber forsterkerne på en annen måte når de kun får audiosignal? (er vel noe styrestrøm også med din fra B&O) Ellers må jeg si at de fungerer ypperlig som desktop høyttalere.
     

    Jens123

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    64
    Antall liker
    2
    Vil gjerne melde meg inn her etter å ha blitt "låst" til b&o.

    Er veldig fornøyd med oppsettet jeg har idag, sett bort fra at jeg kun kan kjøre stereo når jeg vil se f.eks blueray film.

    Jeg har en beovision 7-32 som fungerer som preamp for front+senter. Dette er greit når jeg ønsker å se på tv, men ikke når jeg vil bytte til projektor, jeg får ikke tatt i bruk de digitale inngangene på skjermen. Dermed blir det kun stereo.
    Jeg bruker en Pioneer VSX-55 som hdmi-switch hvor jeg tar lyden ut analogt fra preout front, som da går til en beosound 9000 sin aux inngang.(som igjen er koblet til beovison via master-link) Det jeg istede ønsker er å bruke den optiske utgangen fra pioneer til en av de 4 coax inngangene på skjermen. Har forsøkt dette med endringer i meny oppsettet til beovision uten at det blir noe lyd. Har også testet med en vanlig dvd-spiller hvor jeg har gått ut fra coax og inn til coax på skjerm, uten hell.

    Skjermen er blitt noen år og har dessverre ingen hdmi innganger. En ny skjerm ville nok løst det hele, samtidig som jeg kunne droppet pioneer forsterkeren. Det er trolig neste steg, men pr idag ønsker jeg å bruke det jeg har. Evt droppe senter å bare kjøre stereo, som jeg jo gjør i dag når jeg bruker kilder gjennom pioneer forsterkeren. Men etter mange år med senter føles det nesten litt unaturlig ut når den forsvinner..

    Det ble ett litt tungt innlegg, men er det noen som har erfaringer med coax inngangene på beovision? Evt tips til noen andre måter å løse dette på?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Gammel B&O
    Hei. På impuls kjøpte jeg følgende:
    Beomaster 5000
    Beogram 5000 (uten stift)
    Beocord 5000

    Fikk det for en billig penge. Vet egentlig ikke så mye om tilstanden ennå, annet enn at det virker.
    Noen ide om hva det kan ha for gjensalgsverdi?
     

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Vær hilset b&o venner! Er stor fan av eldre beovox høyttalere. Kan spørsmålet: Hvilken er den beste beovox høyttaleren noensinne? stilles eller er de ett opphav til bråk og uenighet :p Personlig synes jeg denne ser utrolig spennende ut, er det slave element i bunn her?
    beovox 5700.JPG

    (beovox 5700)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Den beste beovox -Det må da utvilsomt være Penta ? Det er påkostede saker kontra de eldre modellene,var utrolig populære.
     

    Vedlegg

    U

    Utgatt24668

    Gjest
    B&O lyder veldig dårlig. Det meste som selges på alle hi fi butikker lyder bedre - ærlig talt!
     

    Male

    Medlem
    Ble medlem
    29.08.2006
    Innlegg
    32
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    B&O lyder veldig dårlig. Det meste som selges på alle hi fi butikker lyder bedre - ærlig talt!
    Det var jo en strålende kommentar å komme med i denne tråden...
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    B&O lyder veldig dårlig. Det meste som selges på alle hi fi butikker lyder bedre - ærlig talt!
    Det var jo en strålende kommentar å komme med i denne tråden...
    Beklager min uforskammethet, men jeg forstår ikke hvordan man kan bruke så mye penger på noe som lyder til de grader så dårlig. Men, det er nok designen som gjør det så populært.
     

    groggy

    Medlem
    Ble medlem
    14.08.2014
    Innlegg
    14
    Antall liker
    2
    dårlig merke for uvitene folk med for feit lommebok
     

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Mine første b&o høyttalere var beovox 1000, disse var jeg egentlig ikke noe begeistret for før jeg koblet dem opp. Høyttalerene jeg hadde fra før da var dynaco A10, kun seas innmat i disse dynacoene så jeg hadde dårlig tro på beovoxene. Etter noen timers lytting ble dynacoene satt bort, lyttet lenge på disse beovox 1000 og etterhvert fikk jeg meg ett par beovox s45-2. Disse låter helt fantastisk! ikke koster dem noe heller, ligger ett par på finn.no nå til 400.- I dag spiller jeg på beovox s75 som er storebroren til s45-2. Jeg vil i høyeste grad påstå at ingen av disse er design høyttalere, dagens ja men ingen av disse. Har lenge hatt lyst på M100, noen erfaringer? Forsterkere/radioene har jeg ikke erfaringer med, jeg har brukt tandberg ss11-73 og huldra 10 på mine beovoxer. Legger ut noen bilder av disse:

    Beovox 1000
    beovox-1000.jpg




    Beovox S45-2
    beovox-s45-2.JPG




    Beovox S75
    beovox-s75.JPG
     

    Male

    Medlem
    Ble medlem
    29.08.2006
    Innlegg
    32
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    B&O lyder veldig dårlig. Det meste som selges på alle hi fi butikker lyder bedre - ærlig talt!
    Det var jo en strålende kommentar å komme med i denne tråden...
    Beklager min uforskammethet, men jeg forstår ikke hvordan man kan bruke så mye penger på noe som lyder til de grader så dårlig. Men, det er nok designen som gjør det så populært.
    Fint om du utdyper dette noe. Hvilke høyttalere har du hørt, og hva samenligninger du med?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    B&O lyder veldig dårlig. Det meste som selges på alle hi fi butikker lyder bedre - ærlig talt!
    Det var jo en strålende kommentar å komme med i denne tråden...
    Beklager min uforskammethet, men jeg forstår ikke hvordan man kan bruke så mye penger på noe som lyder til de grader så dårlig. Men, det er nok designen som gjør det så populært.
    Fint om du utdyper dette noe. Hvilke høyttalere har du hørt, og hva samenligninger du med?
    Ikke sant...

    Jeg har hørt flere B&O-anlegg men husker ikke alle navn. Jeg vet at jeg har hørt Belolab, men også surround til omtrent 100,000 NOK. Jeg sammenlikner med blant annet Quad ESL 63 og div. Martin Logan høytalere som Montis. Forskjellen er så stor at det ikke engang er morsomt - det er som om at noen faktisk er helt tonedød. Men, igjen, jeg forstår dette med design, størrelse og branding. Når jeg hører noen på jobben skal ha B&O - som skjer til tid og ofte - så er de fleste svært takknemmelig, på et litt senere tidspunkt, at deres kollega vet hva hi fi er. Jeg har brukt litt tid og energi på å få folk til å i det aller minste vurdere andre ting - og ingen av de som har gjort dette har kjøpe B&O. Det lyder ille. Igjen, beklager at jeg er litt direkte her..
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    jeg er helt enig med deg Redux
    Jo, takk - men det første jeg klarer å gjøre når jeg er blitt medlem på hifisentralen er å være litt vel uhøflig og direkte, og hi fi er tross alt subjektivt. Det finnes sikkert noen kombinasjoner som lyder vel.
     

    Male

    Medlem
    Ble medlem
    29.08.2006
    Innlegg
    32
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    jeg er helt enig med deg Redux
    Jo, takk - men det første jeg klarer å gjøre når jeg er blitt medlem på hifisentralen er å være litt vel uhøflig og direkte, og hi fi er tross alt subjektivt. Det finnes sikkert noen kombinasjoner som lyder vel.
    Vi er sikkert enig om mye når det kommer til god lyd vi :) Du får gi en liten lyd hvis du er i Bergen, så kan du få høre på de fleste B&O systemene fra 1967 og frem til i dag. Tipper du vil bli overrasket :) Har også et 'skikkelig' system (EmmLabs, T+A og Marten) som vi kan sammenligne med...

    Mvh
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Henger meg på her, selv om mine B&O-produkter begynner å dra på årene. (Beomaster 900K, 901,2000, Beocenter 1600, 3702, 4702,2800, 4600, Beogram 1200, 1203, 1902, 3000, Beocord 1700, Beovox 3702, 4702, S-45-2) Det var vel egentlig det meste....:rolleyes:
    Har en stund brukt Beomaster 2000, men av diverse årsaker så har ikke platespiller blitt brukt på noen år. Løsningen lå egentlig rett foran øynene på meg, Beocenter 4600. Ikke helt på nivå med Beomaster 2000, men dog.

    33deb480-6300-0130-97c7-005056960006.jpg
     

    SteinLarsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Innlegg
    1.110
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Hei
    Madammen har fått seg en Beogram 8000 med MMC20CL.
    Pr nå er den koblet mot integrert phono i forsterker. Låter fint, men noe lavt signal.
    Denne pick-up har 2,5mV utgangssignal. Det tolker jeg som lavt MM nivå og høyt MC nivå.
    Hørte denne koblet opp til B&O med integrert riaa, låt helt fint.

    Er det noen som har brukt riaa som har fungert?
    Ble det levert spesial B&O eller Ortofon signalforsterker til disse?
    Skal teste riaa trinn jeg har, men hvis noen har erfaringer sier jeg mange takk.

    Stein
     

    Selger123

    Fersking
    Ble medlem
    18.06.2015
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hei!
    Jeg er ny på Hifisentralen men håper å treffe noen som kan gi tips om dyktig reparatør i Akershus som kan reparere vår gamle Beogram 6500 cdspiller. Har kjøpt et hus med gammelt B&O anlegg/link og søker å integrere det med våre B&O produkter.
    Har søkt profesjonell hjelp men kun fått tilbud om alt nytt.
    Håper jegholder meg innenfor forumreglene ved å spørre om dette:(
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.588
    Torget vurderinger
    2
    B&O prøver å sniklansere sin nye statement høyttaler, men noen har lagt ut et bilde av dyret. Det diskuteres ivrig. Spec's er crazy. Slippes i neste uke.

    B&Os teaser:

    BL90.jpg


    Den utro tjenerens avsløring - BeoLab 90:

    IMG465429741.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.588
    Torget vurderinger
    2
    18 drivere. 8200W. Romtilpasning. Individuell driverjustering etter kalibrering. 14 forsterkere i hver høyttaler. Et beist. Koster 55.000 GBP paret, vet ikke hva prisen blir i Norge.

    BeoLab 90 contains a multitude of technologies. It´s a perfect mix of world-class design and acoustics in, what may well be, the most complete and powerful digital loudspeaker designed for use in your home. This highly intelligent loudspeaker provides you with clarity, range and a sound staging that is second-to-none. BeoLab 90 features an impressive 360-degree design, has a variety of settings, and regardless of its placement, the room or your listening position it will give you mind-blowing sound.

    Resonances in your room and boundary effects from your walls affect the sound you get from your loudspeakers. BeoLab 90 is fitted with Bang & Olufsen’s new Active Room Compensation technology making up for the impact of your room, your furniture, the placement of the loudspeakers and the location of the listening position. This advanced technology guarantees you a sensational sound experience exactly where you want it.

    Retningskontroll, med punktkalibrering:
    R
    eflections from your room’s surfaces affect your listening experience by altering both the tonal balance and the precision of the placement of instruments and voices. With Beam Width Control you get the power to ensure that these reflections do not interfere with the experience when you sit in the sweet spot. Invite friends to join you, and you can widen the beam to ensure that everyone shares the same sound. The beam can even be expanded to provide a full 360º dispersion, if you are hosting a party.

    BeoLab 90 delivers the sound where you want it. With loudspeaker drivers placed in various directions, you can use the Beam Direction Control to steer the sound radiation to your favourite listening location. These groundbreaking new Bang & Olufsen technologies will give you an experience you get nowhere else.

    Full kontroll av "room stage"

    Control the settings of your BeoLab 90 by using the Bang & Olufsen remote or by using the dedicated app on your phone. It is easy to control the beam width and direction. In addition, you can pre-program all of BeoLab 90’s features and save presets that best suit your preferences for different occasions. These presets can also be automatically selected by your Bang & Olufsen television, or triggered by devices connected to BeoLab 90´s many inputs.

    IMG465430420.jpg


    18 ScanSpeak drivere i hver høyttaler

    BeoLab 90 has 18 state-of-the-art Scan-Speak loudspeaker drivers placed in carefully defined locations and directions to deliver maximum performance in frequency, time and space. The loudspeaker packs a combination of 14 channels of the latest generation ICEpower amplifiers - a compact and highly efficient platform developed by Bang & Olufsen - and four additional class D amplifiers - all customized for BeoLab 90s specific requirements. In total, the amplifiers can deliver up to 8200 watts per loudspeaker.

    Snikslipp av spec's for drivere - ser rotete ut.


    • 3 x Tweeter - Scan-Speak Illuminator 30 mm 3 x Midrange - Scan-Speak Illuminator 86 mm
    • 1 x Woofer - Scan-Speak Discovery 212 mm
    • 1 X Woofer Scan-Speak Discovery 212 mm
    • 1 x Front Woofer - Scan-Speak Revelator 260 mm
    + + + +


    • 3 x Tweeter - Scan-Speak Illuminator 30 mm 3 x Midrange - Scan-Speak Illuminator 86 mm
    • Woofer - Scan-Speak Discovery 212 mm
    • Front Woofer Scan-Speak Revelator 260 mm
    + + +


    • 2 x Tweeter - Scan-Speak Illuminator 30 mm 2 x Midrange - Scan-Speak Illuminator 86 mm
    • Woofer - Scan-Speak Discovery 212 mm
    • Woofer - Scan-Speak Discovery 212 mm
    • Cooling fin - ensure that the rising heat has no impact on the sound experience
    + + + +


    • 2 x Tweeter - Scan-Speak Illuminator 30 mm 2 x Midrange - Scan-Speak Illuminator 86 mm
    • Woofer - Scan-Speak Discovery 212 mm
    • Cooling fin - ensure that the rising heat has no impact on the sound experience
    • Cooling fin - ensure that the rising heat has no impact on the sound experience -
    • Inputs - See Specifications for more info
    + + + + +


    • 2 x Tweeter - Scan-Speak Illuminator 30 mm 2 x Midrange - Scan-Speak Illuminator 86 mm
    • Woofer - Scan-Speak Discovery 212 mm
    • Woofer - Scan-Speak Discovery 212 mm
    • Cooling fin - ensure that the rising heat has no impact on the sound experience
    + + + +


    • 3 x Tweeter - Scan-Speak Illuminator 30 mm 3 x Midrange - Scan-Speak Illuminator 86 mm
    • Woofer - Scan-Speak Discovery 212 mm
    • Front Woofer Scan-Speak Revelator 260 mm






     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.588
    Torget vurderinger
    2
    Noen spec's i forrige innlegg. Dette er opplysninger som er kommet ut "for tidlig".

    Rammen som drivere og forsterkere er festet på er av aluminium, og veier 65 kilo, før de 18 driverne og 14 forsterkerne, med styringsenheter, er installert.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Listepris blir NOK 600000 eller DKK 499000 i DK. Når man ser hva hva faktisk "får" virker dette som et kupp sett i high-end sammenheng. :)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.588
    Torget vurderinger
    2
    Siterer meg selv fra en annen tråd.

    18 drivere, 18 forsterkere, DSP, romkalibrering, lyttepunktforflytning, fjernstyring og ekstremt holografisk gjengivelse av musikk, med punktplassering av kilder. What's not to like?

    65 siders pdf om arbeidet bak disse sinnssyke høyttalerne:

    BeoLab 90 - Bang & Olufsen

    Og sjefsutviklerens tanker om hvorfor det var på tide med en Tesla for audio.

    Dette er skitbra lesestoff: BeoLab 90: Behind the scenes � earfluff and eyecandy

    52.000 GBP, blir vel 700.000 her hjemme. (Ah, godt å se 600.000)

    BeoLab 90 - Bang & Olufsen’s High End Floor Loudspeaker. - Bang & Olufsen

    Vis vedlegget 341603



    (Livets kvaler? Traktor eller ny høyttaler?)
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Likte spesielt dette;
    11.6 AC mains cables
    It is highly recommended that an
    additional device used to filter the AC
    power from the mains (sometimes
    called an “audiophile mains filter” or
    “power purifier”, for example)
    not be









    used with the BeoLab 90. This isbecause the internal power supply of
    the BeoLab 90 has a custom-designed
    filter that reduces noise on its AC
    mains input. This filter has been
    optimised for the time-variant current
    demands of the BeoLab 90, making a
    generic external filter redundant (at
    best) or detrimental (at worst) to the
    performance of the loudspeaker.
    Similarly, it is unnecessary to use a
    so-called “exotic” or “audiophile”
    mains cable for the BeoLab 90.


     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.232
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Har en svoger og svigerinne som har et B&O anlegg. Vet ikke betegnelsen. Det står på en storkefot og har glassdører som åpner seg når hånden kommer i nærheten. Høyttalerne er noen tynne sylindre med en høyde på ca en meter som er utført i aluminium med en slags stor "spike" nederst. I tillegg finnes en slags soundbar som er monert i taket i ene enden av stuen. Anlegget er vel ca 10 år gammelt. Lyden er for så vidt grei, men der mangler klang, dybde og trøkk. Herligheten kostet en vridd formue.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn