Vegghøyttalere til Atmos.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har nå Dali Concept 1 vinklet mot taket.
    20221119_145920.jpg

    Vurderer å montere høyttalere oppe på frontveggen. Så da lurer jeg på hvilken dere ville anbefalt mellom
    klipsch r-40sa vs dali alecto c1?
    Resten av systemet er Dali, men jeg vet ikke om det har så mye å si når det gjelder slike "høyde-høyttalere"
    Regner med at det vil bli en stor oppgradering i Atmos-opplevelsen.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Eller har dere noen andre anbefalinger til ca den prisen?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Du vurderer ikke å heller montere de i taket? Min erfaring er at det funker bedre. Bruke de du har?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Du vurderer ikke å heller montere de i taket? Min erfaring er at det funker bedre. Bruke de du har?
    Ønsker ikke å skru i taket. De blir uansett for klumpete til å ha i tak eller på vegg.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Ønsker ikke å skru i taket. De blir uansett for klumpete til å ha i tak eller på vegg.
    Jeg har omtrent samme størrelse på de jeg bruker til front height, finnes kraftige vegg stativer som kan vinkles. Atmos fungerer meget bra med høyde høyttalere i stedet for i taket. Hvilken receiver/prosessor har du?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har omtrent samme størrelse på de jeg bruker til front height, finnes kraftige vegg stativer som kan vinkles. Atmos fungerer meget bra med høyde høyttalere i stedet for i taket. Hvilken receiver/prosessor har du?
    Må lete etter stativ i så fall.
    Har Sony str-dn1080.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Atmos fungerer meget bra med høyde høyttalere i stedet for i taket.
    Er uenig med deg der. Jeg hadde først front heights - pga at jeg brukte Yamhas opplegg før jeg fikk Atmos prossessor.

    Dermed monterte jeg også back heights, først.

    Men ble litt skuffet - endret til takmontering og det var en ganske stor positiv forskjell.

    Men det er klart - alle rom er forskjellige osv.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    To jeg har vært hjemme hos har gått fra takmontert til veggmontert, begge har påstått at det har blitt bedre. Skulle jeg hatt i taket så måtte det ha blitt innfelt. Det gidder jeg ikke. Har lydbøyler med tre lag med gips. Orker ikke å felle inn noe i taket.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    To jeg har vært hjemme hos har gått fra takmontert til veggmontert, begge har påstått at det har blitt bedre. Skulle jeg hatt i taket så måtte det ha blitt innfelt. Det gidder jeg ikke. Har lydbøyler med tre lag med gips. Orker ikke å felle inn noe i taket.
    Hørtes veldig merkelig ut?

    Men skjønner at du ikke vil lage verken skruehull eller felle inn høytalere.

    Har ikke særlig peiling på kun 2 atmos kanaler - men man vil vel helst ha de "over" omtrent sweespot? Kanskje plassering på sidevegger på hver side av sweetspot vil være en ok løsning? Hvis receiver støtter et slik opplegg.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har dere noen anbefalinger til stativ?
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    To jeg har vært hjemme hos har gått fra takmontert til veggmontert, begge har påstått at det har blitt bedre. Skulle jeg hatt i taket så måtte det ha blitt innfelt. Det gidder jeg ikke. Har lydbøyler med tre lag med gips. Orker ikke å felle inn noe i taket.
    Jeg bygde kasser til elementene og skrudde dem i taket.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Håper du blir fornøyd, tror uansett det blir et løft i forhold til den oppadfyrende løsningen du har nå.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Det er bare tull. Dolby sine retningslinjer viser mulighet for plassering av Atmos høyttalere høyt på vegg og det fungerer veldig bra spesielt til musikk. :cool:
    Kan du linke til de retningslinjene fra Dolby? Om heightplassering av atmoskanaler.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Kan du linke til de retningslinjene fra Dolby? Om heightplassering av atmoskanaler.
    Skal ikke påstå det er Dolby sine retningslinjer, men står om det i manualen til Denon AVC 3800. I følge AVS forumet vil ikke Auro 3D fungere dersom du velger tak høyttalere, så best å gardere seg. ;) Ser i manualen til AVC 3800 at det er noe som heter Surround Height som skal stå på vegg over Surround Høyttalerne slik jeg har det her. Er foran min tid.:cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kan du linke til de retningslinjene fra Dolby? Om heightplassering av atmoskanaler.

    Til og med montert på fronthøyttalere, som skyter lyd til taket er "godkjent" av Dolby.
    Screenshot_20221119_231023_Chrome.jpg
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Jeg tror Atmos dekodingen forutsetter at atmoskanalene er plassert innenfor et område:

    For 5.1.2



    For 5.1.4:



    Plasserer du utenfor dette vil ikke plassering av lyder bli korrekt.

    Jeg tror ikke å bruke front og bakvegg er en god løsning for plassering av height. I stedet plassere de så nærme skjemaene som mulig på sidevegg og kjøre de som "Ceiling" i recieveren kan være en løsning.

    Testing kan gi svar.

    Jeg har tidligere prøvd på front og bakvegg og det var en dårlig løsning.

    Kanskje prøve litt med plassering på provisorisk montasje først Hoj? Fortell gjerne hva du kommer frem til.

    The Catalogue til Kraftwerk kan passe bra som testmusikk - masse panning osv.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nekter tak, den ene sideveggen er dekket med vindu, den andre er veggen er 6 meter unna lytteposisjon.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959

    Til og med montert på fronthøyttalere, som skyter lyd til taket er "godkjent" av Dolby.
    Vis vedlegget 869900
    Ja - atmos enabled, height og ceiling.

    Men bare atmos enabled og ceiling er godkjent av Dolby tror jeg.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Ja - atmos enabled, height og ceiling.

    Men bare atmos enabled og ceiling er godkjent av Dolby tror jeg.
    Veldig fornøyd med height høyt på vegg hos meg i alle fall. Oppsett menyen til Denon har det som ett alternativ og tar da høyde for det ved kalibrering. Jeg har height back plassert feil, de skal være på bakvegg over SB, men det ordner seg med AVC 3800 og surround height. ;) Så Live at Pompeii med David Gilmour oppmikset med Dolby Surround i kveld ,og det låt fantastisk.:cool:
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Min Sony tar også høyde for Atmos-høyttaler enten i tak, vegg eller på fronthøyttaler.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Synes ikke det ser ut som en god løsning for atmoskanalene på frontveggen der. Kanskje det går an å fikse noen høye gulvstativer (hjemmemekk?) å plassere høytalerene på sidene nærmere sweetspot.
    Det går sikkert helt fint med frontvegg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn