Variac

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Til LAB / DIY kan jeg ikke tenke meg at behovet noen gang overstiger 3A.
    Men bruk hva en har. For stor er ikke bedre. Medfører bare mer jobb.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Satte pris på 25A da jeg testet en Vera som skulle til USA. Da gikk det 12A.Ellers holder det lenge med med en liten en.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    8AC44866-A0A1-4B0E-98F0-5CF92A78501D.jpeg

    Parallellt med denne tråden har jeg selv henta en variac hos en hyggelig fyr her på HFS. Men ikke pokker om jeg får start på den uten at 20A automatsikringen går.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    B5B321FA-537B-4B60-B2A9-32E1CBDD10B4.jpeg

    satte inn den kameraten her, men det hjalp ikke veldig mye . Underdimensjonert ?
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Nemlig! Begge faser skal inn på sida som er merket "Input" - og begge faser ut i andre enden....
    Flott med kommentarer, så ikke det før nå, se forøvrig over.
     

    jappen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2003
    Innlegg
    100
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    14
    Tror ikke jeg ville brukt denne typen softstart til denne applikasjonen.
    Den er vel tenkt brukt til laster slik som motorer, lamper, varme element etc. med kontinuerlig strømtrekk.
    Hvis softstarten trigger i nullpunkt på sinuskurven så er vel ikke det ideelt her..?
    Den som Audiomix bruker er et mye bedre valg.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Den bør vel være grei nok for å få igang en variac, som ellers er nokså slem i oppstarten... VIlle kanskje ikke brukt den i en forsterker.... :cool:
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke jeg ville brukt denne typen softstart til denne applikasjonen.
    Den er vel tenkt brukt til laster slik som motorer, lamper, varme element etc. med kontinuerlig strømtrekk.
    Hvis softstarten trigger i nullpunkt på sinuskurven så er vel ikke det ideelt her..?
    Den som Audiomix bruker er et mye bedre valg.

    Denne altså. Koster halvparten av den jeg har kjøpt 🙄. Hva er forskjellen, sånn forklart for noobs ?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Uten ytterligere beskrivelser og uten justeringer, - ellers er det samme ulla... selv om de kanskje ikke er konstruert identiske, er det samme funksjon....
    De sier at denne er basert på rele bypass, - vet ingenting om den første....
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    @superhkm
    Jeg tror den du bruker burde fungere helt fint og minst like bra som en relebasert type. Den kan starte induktive laster i følge databladet.
    Jeg gjetter at du har koblet bryteren etter softstarten, og at det er derfor den ikke virker. Prøv å ta ut støpselet, la bryteres stå i PÅ posisjon og sett inn støpselet.

    Den du bruker er basert på halvledere i stedet for rele. Dette gjør den nærmest uslitelig og vil vare evig så lenge den ikke overbelastes.

    @jappen Hvorfor skulle det ikke være ideelt å trigge på nullpunktet?
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    @superhkm
    Jeg tror den du bruker burde fungere helt fint og minst like bra som en relebasert type. Den kan starte induktive laster i følge databladet.
    Jeg gjetter at du har koblet bryteren etter softstarten, og at det er derfor den ikke virker. Prøv å ta ut støpselet, la bryteres stå i PÅ posisjon og sett inn støpselet.

    Den du bruker er basert på halvledere i stedet for rele. Dette gjør den nærmest uslitelig og vil vare evig så lenge den ikke overbelastes.

    @jappen Hvorfor skulle det ikke være ideelt å trigge på nullpunktet?
    image.jpg

    Prøvde forslaget, bryter på før støpslet i. Nå går bare intern sikring, men det tar litt tid. Først høyfrekvent lav tikking, så øker volumet på tikkinga omvendt proporsjonalt med volumet, mot slutten blinker lysrørene i taket, så blir det stille. Det er bra sikringene kommer i tipakker.
     

    jappen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2003
    Innlegg
    100
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    14
    Legger ved en link som forklarer litt rundt det jeg ser på som et problem.
    https://sound-au.com/xfmr2.htm?#s122

    Noen av disse «elektroniske» softstartene har også krav om en minimum strøm for å fungere.

    ICL-16L har i følge datablad en motstand i serie med den eventuelle lasten. Motstanden blir bypasset av relé kort tid etter påslag.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Man lærer noe nytt hver dag :) Intuitivt skulle man tro at det var best å skru på når spenningen er 0, men slik er det ikke,,,

    "Conversely, if the mains is applied at the zero crossing point, inrush current will be maximum - this is exactly the reverse of what you might expect"

    Det står mer her om hvorfor:

    @superhkm.
    Tikkingen du hører er softstarten som kjører korte pulser inn på variacen for å få magnetfeltet i gang sakte. Den vil etterhvert øke lengden på pulsene helt til den er på hele tiden.
    Du kan forsøke å sette begge potmeterne til maks og litt tilbake slik at den starter opp i løpet av 2-3 sekunder med 50% effekt og se hva som skjer, men jeg begynner å lure på om du har en defekt variac.
    Prøv å starte den opp med en kraftig effektmotstand på 10-30 Ohm eller en 60W 230V glødelampe i serie.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    @Armand
    Mener du glødelampa evt. motstanden i serie med variacen ? Eller på variacens «out» ?
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Du må nesten forklare hvorfor...
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Alle transformatorer bruker svært mye strøm akkurat når de skrus på. Dette er fordi magnetfeltet i transformatoren er ute av synk med spenningen i strømnettet. Når de først er "kommet i gang" så bruker de nesten ikke strøm i det hele tatt så lenge du ikke bruker strøm på utgangen av trafoen.
    Det som vil skjer når du prøver å starte en variac (som er en stor transformator) er at den trekker så mye strøm at sikringen i sikringsskapet ryker. Ved å sette inn en motstand i serie med ene fasen så begrenser du hvor mye strøm som kan gå inn på variacen og sikringen holder.
    Bruker du f.eks en motstand på 23 Ohm så vil strømmen aldri kunne bli mer enn 10A. Ohms lov er jo: I=U/R og 230V/23 Ohm blir 10A.

    Bruker du en lyspære så vil den typisk blinke når du skrur på, og så vil den raskt slukke når variacen "er i gang". Dette tar under et sekund.
    Hvis lampen fortsetter å lyse for fullt hele tiden betyr det at variacen din er kortsluttet.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Ohms lov husker jeg fra skolen, du tenker bare å teste om den i det hele tatt fungerer. Jeg tror de fleste motstandene jeg har liggende er i 1-5w klassen, og mer tresifret på ohm. Og hvem har 60w lyspærer i våre dager ? Men jeg skal nok finne noe..
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har. Både 40 og 60w glødelamper.
    Bruker nesten bare slike😁
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er i ferd med å få hele kåken over på Philips Hue. Utrolig praktisk og stabilt system. Beklager OT
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Alle transformatorer bruker svært mye strøm akkurat når de skrus på. Dette er fordi magnetfeltet i transformatoren er ute av synk med spenningen i strømnettet. Når de først er "kommet i gang" så bruker de nesten ikke strøm i det hele tatt så lenge du ikke bruker strøm på utgangen av trafoen.
    Det som vil skjer når du prøver å starte en variac (som er en stor transformator) er at den trekker så mye strøm at sikringen i sikringsskapet ryker. Ved å sette inn en motstand i serie med ene fasen så begrenser du hvor mye strøm som kan gå inn på variacen og sikringen holder.
    Bruker du f.eks en motstand på 23 Ohm så vil strømmen aldri kunne bli mer enn 10A. Ohms lov er jo: I=U/R og 230V/23 Ohm blir 10A.

    Bruker du en lyspære så vil den typisk blinke når du skrur på, og så vil den raskt slukke når variacen "er i gang". Dette tar under et sekund.
    Hvis lampen fortsetter å lyse for fullt hele tiden betyr det at variacen din er kortsluttet.
    En Variac er netop en variac fordi den kan justeres. Hvis man skruer langsomt op vil der ikke pludseligt gå voldsomt store strømme. Det er vel den vigtigste årsag til å bruke den.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Sludder! Startstrømmen i trafoer, - også variacer, er gjerne 10x merkestrømmen og mer, - jo større trafo jo verre.... nettopp pga at strøm og spenning er langt ute av fase til kjerna er mettet...... deretter funker det som du skriver....
    På den annen side skjønner jeg ikke hangen til å bruke B-sikringer på boligkurser til generell bruk... selv enkelte støvsugere popper glatt en 10A B-sikring.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Sludder! Startstrømmen i trafoer, - også variacer, er gjerne 10x merkestrømmen og mer, - jo større trafo jo verre.... nettopp pga at strøm og spenning er langt ute av fase til kjerna er mettet...... deretter funker det som du skriver....
    På den annen side skjønner jeg ikke hangen til å bruke B-sikringer på boligkurser til generell bruk... selv enkelte støvsugere popper glatt en 10A B-sikring.
    Det er utbredt uvitenhet mht trafoer og start strøm.
    Start strøm er avhengig av størrelsen. Hva som er hengt på trafoens sekundær har ingen betydning.
    Se bort i fra tilfellet kortslutning :)
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Koblet ut softstart og satte en 50w pære i serie på ene fasen. Da startet variacen opp uten en lyd og funket helt fint. Pæra lyste ikke.
    image.jpg
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Så bra.
    Har du prøvd å redusere tiden på soft starten til minimum?
    Det kan hende at når den gjør vondt verre når den driver å pulser i lang tid.
    Bare en teori
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Sludder! Startstrømmen i trafoer, - også variacer, er gjerne 10x merkestrømmen og mer, - jo større trafo jo verre.... nettopp pga at strøm og spenning er langt ute av fase til kjerna er mettet...... deretter funker det som du skriver....
    På den annen side skjønner jeg ikke hangen til å bruke B-sikringer på boligkurser til generell bruk... selv enkelte støvsugere popper glatt en 10A B-sikring.
    Sådan har jeg aldrig oplevet det. Desuden kender jeg bare Audiomix, som har det synspunkt på at det er trafoen alene der bestemmer startstrømmen. På mange forums har de en anden holdning.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Sådan har jeg aldrig oplevet det. Desuden kender jeg bare Audiomix, som har det synspunkt på at det er trafoen alene der bestemmer startstrømmen. På mange forums har de en anden holdning.
    Det er viten som gjelder. Ikke synsing og holdninger.
    Snakk med en trafoprodusent / -designer.
    Hvordan forklarer du at en Variac blåser sikringer når det ikke er koblet noe på utgangen?
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Så bra.
    Har du prøvd å redusere tiden på soft starten til minimum?
    Det kan hende at når den gjør vondt verre når den driver å pulser i lang tid.
    Bare en teori
    Nei, har ikke det. Hadde jeg visst jeg skulle drive å koble den til og fra og teste justeringer hadde jeg montert den et annet sted. Du mente den var bedre plassert etter bryteren også ?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Sådan har jeg aldrig oplevet det. Desuden kender jeg bare Audiomix, som har det synspunkt på at det er trafoen alene der bestemmer startstrømmen. På mange forums har de en anden holdning.
    Holdninger og "opplevelser" har ingenting med dette å gjøre Drossel. Det er bare fakta som er godt dokumentert og kjent siden Nicola Tesla jobbet med dette for 140 år siden, og sikkert før det også.

    Jeg har en 5700VA variac og den er såpass kraftig at den av og til utløser en 16A "B" karakteristikk automatsikring når jeg skrur den på. Dette skjer uansett om variac er satt til 0 eller MAX på utgangen. Det har ingenting å si siden hele spolen og tilhørende magnetfelt må settes opp når strømmen tilkobles.

    Tror du det er Audiomix som har skrevet dette også?

    1625922924429.png


    Det er altså TO ting som definerer oppstartsstrømmen
    1. Størrelsen på transformatoren
    2. Størrelsen på kondensatorbatteriet på sekundærsiden.

    Punkt 1 har mest å si de første millisekundene. Punkt 2 har mest å si de neste 1-3 sekundene helt avhengig av størrelsen på kondensatorbatteriet.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Holdninger og "opplevelser" har ingenting med dette å gjøre Drossel. Det er bare fakta som er godt dokumentert og kjent siden Nicola Tesla jobbet med dette for 140 år siden, og sikkert før det også.

    Jeg har en 5700VA variac og den er såpass kraftig at den av og til utløser en 16A "B" karakteristikk automatsikring når jeg skrur den på. Dette skjer uansett om variac er satt til 0 eller MAX på utgangen. Det har ingenting å si siden hele spolen og tilhørende magnetfelt må settes opp når strømmen tilkobles.

    Tror du det er Audiomix som har skrevet dette også?

    Vis vedlegget 733640

    Det er altså TO ting som definerer oppstartsstrømmen
    1. Størrelsen på transformatoren
    2. Størrelsen på kondensatorbatteriet på sekundærsiden.

    Punkt 1 har mest å si de første millisekundene. Punkt 2 har mest å si de neste 1-3 sekundene helt avhengig av størrelsen på kondensatorbatteriet.
    Det er jo det Audiomix nægter. At kondensator batteriet og spændingen på disse spiller en rolle for opstarts strømmen.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Hvor mye strøm som går i de aller første 20-60 millisekund er det kun trafo som bestemmer. Deretter kommer belastningen på sekundærsiden inn.
    Her er et bilde av oppstartsstrømmen på en trafo uten last eller kondensatorer på sekundærsiden.
    1625924612196.png


    Således kunne godt oppstartstiden på soft-starten vært 0,3 sekunder selv om man har 1F kondensatorbatteri, men det er jo greit å unngå slike belastninger på strømnettet og likeretterdioder og heller velge 2-3 sekunder.

    Jeg gjetter Audiomix er enig med meg.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    2-3 sekunder synes jeg da også er fint. Læste om en som brugte et minut 😂
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn