Van Den Hul klubben!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Vis vedlegget 471713

    Har nå spilt på en VDH Colibri XGP i ganske nøyaktig en uke. Lydmessig er nok dette et av de større løftene, jeg har hatt som audiofil, de siste årene.
    Mye har å si om matching til annet utstyr, men forventet ikke så mye mer fra denne, enn Air Tight PC-3, den erstattet.

    /Ruby:)
    Velkommen i klubben Ruby! Ingenting slår en Colibri på pur energi og morro :)
    Har en Condor XG-HO på en Graham 2,
    Audio Media mente at dette var den beste kombinasjon. Har The Phono Amplifire fra VdH koblet til.
    Noen med bedre forslag til pickup ?
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    Velkommen i klubben Ruby! Ingenting slår en Colibri på pur energi og morro :)
    Takk Vermin. Friskhet, og fart i bøtter, og spann. Det som i tillegg imponerer hos meg er holografi, og 3D, og samt usannsynlig ren, og dyp bass. Vanedannende sak dette...

    Condor XG-HO er vel i utgangspunktet ganske lik Colibri i klangen. Så lenge du er fornøyd, kan jeg vanskelig forstå noen grunn til å bytte denne.


    Sindre 3.jpg


    Et bilde av Colibri sin arbeidsplass.

    /Ruby:)
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Åssen er det å omterminere fra rca til xlr på vdh Inspiration? Tenkte å lodde.
     

    Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Vis vedlegget 471713

    Har nå spilt på en VDH Colibri XGP i ganske nøyaktig en uke. Lydmessig er nok dette et av de større løftene, jeg har hatt som audiofil, de siste årene.
    Mye har å si om matching til annet utstyr, men forventet ikke så mye mer fra denne, enn Air Tight PC-3, den erstattet.

    /Ruby:)
    Velkommen i klubben Ruby! Ingenting slår en Colibri på pur energi og morro :)
    Velkommen i klubben Ruby! Ingenting slår en Colibri på pur energi og morro :)
    Takk Vermin. Friskhet, og fart i bøtter, og spann. Det som i tillegg imponerer hos meg er holografi, og 3D, og samt usannsynlig ren, og dyp bass. Vanedannende sak dette...

    Condor XG-HO er vel i utgangspunktet ganske lik Colibri i klangen. Så lenge du er fornøyd, kan jeg vanskelig forstå noen grunn til å bytte denne.


    Vis vedlegget 471739

    Et bilde av Colibri sin arbeidsplass.

    /Ruby:)
    Da er jo saken grei.
     
    Sist redigert:

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Melder meg inn her jeg også med:

    - D-102 MK3 mellom DAC, for- og effekttrinn.
    - The Name mellom CD-spiller og fortrinn.
    - 2*7m ferdig terminert The Teatrack Hybrid mellom effekttrinn og høyttalere (på vei fra England).

    Veldig fornøyd med disse kablene. Virker til å være holdbare, og overføre signalet på en veldig god måte.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Velkommen i klubben Ruby! Ingenting slår en Colibri på pur energi og morro :)
    Takk Vermin. Friskhet, og fart i bøtter, og spann. Det som i tillegg imponerer hos meg er holografi, og 3D, og samt usannsynlig ren, og dyp bass. Vanedannende sak dette...

    Condor XG-HO er vel i utgangspunktet ganske lik Colibri i klangen. Så lenge du er fornøyd, kan jeg vanskelig forstå noen grunn til å bytte denne.


    Vis vedlegget 471739

    Et bilde av Colibri sin arbeidsplass.

    /Ruby:)
    Er Colibrien lett å få til i armen din? Sporer greit?
     

    Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Velkommen i klubben Ruby! Ingenting slår en Colibri på pur energi og morro :)
    Takk Vermin. Friskhet, og fart i bøtter, og spann. Det som i tillegg imponerer hos meg er holografi, og 3D, og samt usannsynlig ren, og dyp bass. Vanedannende sak dette...

    Condor XG-HO er vel i utgangspunktet ganske lik Colibri i klangen. Så lenge du er fornøyd, kan jeg vanskelig forstå noen grunn til å bytte denne.


    Vis vedlegget 471739

    Et bilde av Colibri sin arbeidsplass.

    /Ruby:)
    Da er jo saken grei.
    http://www.vandenhul.com/static/image/989/158/condorS.jpg

    Vet ikke om det er stor forskjell på den modellen jeg nevnte tidligere og denne ?
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    VDH Colibri XGP er en god match i min Bergmann Sindre. Har ikke testet album, type Telarc 1812 overtyren, men har sporet perfekt på alt jeg har spilt til nå.
    VDH Colibri er, med klar margin, den beste pickup jeg har hatt i min eie.

    /Ruby:)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har XCP. Det er vel er samme, men med kobber- i stedet for gullviklinger. Har gull i Jan Allaerts forresten. Jeg satte Colibrien i SME V på Aviden før jeg solgte den. Spilte som ei kule gjennom både Gryphone aktiv stepup og Fidelity Research trafo. Sistnevnte noe mer delikat og glatt mens Gryphone var mer rett i tryne og litt mer pågående. Men likte dette svært godt.

    Jeg er mer opptatt av at det spiller godt på normale plater med fin gjengivelse av sibilanter og vanskelige passasjer. Ekstreme kanonskudd er av akademisk interesse for meg.

    Gratulerer med god pu!
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    Takker Fosse. En veldig musikalsk pickup. Spiller mest jazz, blues, og klassisk. Både mono, og stereo utgaver. Colibri ser ut til å trives, uansett hva som spilles. Bare å få montert din egen "IHF".😊
    /Ruby
     

    Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Velkommen i klubben Ruby! Ingenting slår en Colibri på pur energi og morro :)
    Takk Vermin. Friskhet, og fart i bøtter, og spann. Det som i tillegg imponerer hos meg er holografi, og 3D, og samt usannsynlig ren, og dyp bass. Vanedannende sak dette...

    Condor XG-HO er vel i utgangspunktet ganske lik Colibri i klangen. Så lenge du er fornøyd, kan jeg vanskelig forstå noen grunn til å bytte denne.


    Vis vedlegget 471739

    Et bilde av Colibri sin arbeidsplass.

    /Ruby:)
    Da er jo saken grei.
    http://www.vandenhul.com/static/image/989/158/condorS.jpg

    Vet ikke om det er stor forskjell på den modellen jeg nevnte tidligere og denne ?
    Det riktige navnet er Condor XGM - M.O.

    Er det store forskjeller på de forskjellige utgavene ?
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    Har ikke hørt Condor XGM-MO, men da Condor, og Colibri er ganske like i oppbygging, vil jeg tro lydsignaturen er ganske lik.
    Å gi den riktige arbeidsbetingelser i en arm, tilpasset pickupen complianse, og vekt vil gi større utslag i hvor bra den vil spille.
    Hvilken arm, og drivverk bruker du?

    /Ruby
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Kanskje melde meg inn her jeg også, med en Colibri XGW.
    Står foreløpig i en SME V arm.
    Som Ruby også sier, så er dette et voldsomt løft i lyd fra andre pu'er jeg har prøvd ut.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Gör det samma, fin klubb att vara medlem av. Har en Grasshopper IV GLA monterad i en Kuzma 4point. Spelar glimrande genom Altec Lansing peerless 4722-trafo.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    I sommer fjor, kunne Colibri købes på tilbud hos hollandsk forhandler til 2000 euro.

    Har selv haft de fleste vdHul´s. I øjeblikket har jeg, bl.a, en kanariefugl. Næste gang bliver det en Crimson.

    Der er ikke dag/nat-forskel på de håndbyggede pu fra vdH.
    Men lidt forskel på kendetegn.
    Allesammen fra billigste DDT til dyreste Colibri spiller med vdH-signatur
     

    affen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    177
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    4
    Hei
    Jeg har en Colibri som sitter på en Rega rp10 som er koblet til Devialets innebygde riia. Den er etter min vurdering korrekt satt opp. Det spiller veldig fint bortsett fra at jeg har en plagsom pågående diskant på stemmer, cymbaler og perkusjon. Jeg har gått over innstillingene mange ganger og de virker korrekte. Jeg frykter at det kan være noe galt med Colibrien. Jeg har forsøkt å sjekke med lupe, men klarer ikke å se noe spesielt feil. Mitt spørsmål er det noe sted i Oslo-området der en kan få en vurdering av Colibriens tilstand?
    Affen
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Hei
    Jeg har en Colibri som sitter på en Rega rp10 som er koblet til Devialets innebygde riia. Den er etter min vurdering korrekt satt opp. Det spiller veldig fint bortsett fra at jeg har en plagsom pågående diskant på stemmer, cymbaler og perkusjon. Jeg har gått over innstillingene mange ganger og de virker korrekte. Jeg frykter at det kan være noe galt med Colibrien. Jeg har forsøkt å sjekke med lupe, men klarer ikke å se noe spesielt feil. Mitt spørsmål er det noe sted i Oslo-området der en kan få en vurdering av Colibriens tilstand?
    Affen
    Hvor mange timer vil du annta den har spillt?
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    La den være noen timer til.
    Colibrien er notorisk på slikt og har en periode hvor den plutselig blir som du beskriver før det slipper igjen.
    Viss det ikke gir seg kan det hjelpe og løfte armen noen grader i bakkant. Og sette vekten til 1.45gr
     

    affen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    177
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    4
    Tusen hjertelig takk for hjelpen Vermin, da prøver jeg det.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Har vært igjennom akkurat det samme.
    300 timers service vil antagelig rette disse sibilante s'ene. Mine ble omtrent helt borte etter service.
    Det dukket imidlertid opp et nytt problem etter service.
    Enkelte stemmer sprekker opp i den ene kanalen, akkkurat som om noe blir overbelastet eller en slags forvrengning.
    Har bare finni 2 låter hvor dette oppstår, så ikke noe stort problem.

    Colibrien har ikke rundet 100 timer ennå etter service.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Colibrien er en meget analytisk pu.
    Nogen plader kan have mindre fejl eller bare være slidte og det høres med slik pu.
    Hvis ellers alt andet er bra er der ingen grund til bekymring.

    ps
    At nålen også afspiller "fejl" i pladematerialet er jo sådan set en kvalitet.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Affen.

    vdH- nålene er følsomme for HTA.
    Nålen skal ikke være særlig meget skæv (nålefane peger udefter) før det straffes med sibilanter.
    Du kunne prøve give den en ordentlig bunke antiskating, det kan rette fanen op i rigtig retning, og høre om det afhjælper dit specifikke problem.
     

    affen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    177
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    4
    Nils, det er umulig å se med det blotte øyet, men jeg skal forsøke det du foreslår. Jeg kunne tenke meg en inspeksjon av colibriens tilstand.
     

    affen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    177
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    4
    Takk for at du redigerte slik at bilde kom riktig vei EVO III
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    PS.
    Når jeg tilspiller ny vdh-nål forøger jeg gerne nåletrykket 25% i ca 50tim. Så plejer pu være tilspillet. (samtidig kan man nedsætte belastnings-impedansen 20-30% i samme periode, det kan behage ørerne en anelse)
     

    affen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    177
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har sendt to mailer til Mono som er importør av VDH med spørsmål om de kan foreta en inspeksjon av min PU, men får ikke svar. Syntes det er dårlig at de ikke svarer.
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er det tilfeldigvis noen her som ønsker/vurderer å selge VDH XLR-signalkabler? Helst av type D-102mk3. :)
     

    Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Jeg har sendt to mailer til Mono som er importør av VDH med spørsmål om de kan foreta en inspeksjon av min PU, men får ikke svar. Syntes det er dårlig at de ikke svarer.
    Hvem hadde agenturet da du kjøpte den (hvis du kjøpte den ny) ?
     

    affen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    177
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    4
    Hei
    Jeg fikk svar i fra Simen hos Mono så det var litt utidig av meg å klage selv om det tok tid før jeg fikk svar.
    Min Colibri ble kjøpt som retippet, altså ikke ny.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn