Van Den Hul klubben!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    The Name er en fornuftig priset kabel som jeg bruker i mitt oppsett. Den gjør ikke noe galt i alle fall, og dobler som digital coax hvis du trenger det. Har også selvterminerte D-102 mk II (ikke III). Greie kabler med null festbrems som jeg har lyttet meg fram til i alle fall. The First (som jeg også har) fikk jeg aldri til å fungere i tidligere oppsett, men skal teste den i dagens oppsett en gang.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.846
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    The Name er en fornuftig priset kabel som jeg bruker i mitt oppsett. Den gjør ikke noe galt i alle fall, og dobler som digital coax hvis du trenger det. Har også selvterminerte D-102 mk II (ikke III). Greie kabler med null festbrems som jeg har lyttet meg fram til i alle fall. The First (som jeg også har) fikk jeg aldri til å fungere i tidligere oppsett, men skal teste den i dagens oppsett en gang.
    Takk for innspill!

    Ja ser Name faktisk har ledertverrsnitt på 1,1mm, noe som er en del mer enn andre i prisklassen men også de fleste av sine storebrødre.. kikket mest på Name, D-300 og D-102 siden disse prismessig virker fornuftig i forhold til resten av anlegget.

    Men du tenker at D-102 er en del "bedre" enn Name eller?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Har First ultimate II RCA, og er veldig fornøyd.
    I mine ører får de fram en nydelig klang, og et stort deilig lydbilde. Andre kabler kan kanskje få fram mer dynamikk mistenker jeg, men totalt sett er jeg veldig glad i det disse gjør.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.846
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Har First ultimate II RCA, og er veldig fornøyd.
    I mine ører får de fram en nydelig klang, og et stort deilig lydbilde. Andre kabler kan kanskje få fram mer dynamikk mistenker jeg, men totalt sett er jeg veldig glad i det disse gjør.
    Høres ut som disse kan falle i smak hos meg. Sånn generelt sett når det kommer til hifi er jeg mer tilhenger av en fremføring med lunhet og varme i lydbildet enn mest mulig dynamikk og fokus på overtonene. Får følge med litt på Torget/FINN og se hva som dukker opp av bruktobjekter :)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    VdH Magnum hybrid koblet til i stereoen. Kommer med rapport etterhvert. Førsteinntrykket er.....vel, ikke 100% jubel enda ihvertfall.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.846
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    VdH Magnum hybrid koblet til i stereoen. Kommer med rapport etterhvert. Førsteinntrykket er.....vel, ikke 100% jubel enda ihvertfall.
    Spennende å høre hva du synes, lest en del varierte anmeldelser av Magnum. Noen skamroser de, mens andre er mindre positive.
    Vurderte disse selv, sammen med D-352 og CS-122. Jeg endte opp med sistnevnte da disse ser mest diskre ut da jeg må ha kabel opp til høyttalere på stativ.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    VdH Magnum hybrid koblet til i stereoen. Kommer med rapport etterhvert. Førsteinntrykket er.....vel, ikke 100% jubel enda ihvertfall.
    Spennende å høre hva du synes, lest en del varierte anmeldelser av Magnum. Noen skamroser de, mens andre er mindre positive.
    Vurderte disse selv, sammen med D-352 og CS-122. Jeg endte opp med sistnevnte da disse ser mest diskre ut da jeg må ha kabel opp til høyttalere på stativ.
    Hadde kanskje for høye forhåpninger siden jeg ble veldig positivt overrasket over hva TFU mkII signalkabelen gjorde. Regnet kanskje med å få mer av det samme fra høyttalerkabel fra samme produsent, men vi får se. Må få ristet av meg noe feber først og fremst.
    Nå skal det nevnes at chord oddysey2 som Magnumene skulle "slå" ikke er den enkleste motstanderen. I mine oppsett og ører er det en kabel som er virkelig god.

    Hvis jeg skal prøve å beskrive førsteinntrykket, så er det at den til nå framstår som en kabel som ikke favoriserer noe. Homogen og silkemyk fra bunn til topp. Men den slipper på en måte ikke gjennom alt. Mindre PRaT. Men igjen, minner om at bomullshode og 39 i feber ikke er en tilstand man skal evaluere noe som helst i.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Konklusjon: Gode kabler på veldig mange måter. Kabelen må være en gavepakke for de som sliter med litt "aggresiv" lyd. For de er fine og oppløste samtidig som de er silkemyke. Og de serverer et gedigent tredimensjonalt lydbilde.
    Men i mitt oppsett ble de en smule for silkemyke. Kan bli for mye fløte også.
    Har et par andre ting på lur som skal gjennom testkverna, så får vi se hva vi ender opp med til slutt. :)
     

    Xtrike

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.01.2015
    Innlegg
    91
    Antall liker
    30
    Sted
    Mjøndalen
    VDH er ålreite kabler. Har selv VDH magnum hybrid og The name signal hele veien. Dette brukes opp mot NAD C375bee og Klipsch RP280f
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Xtrike: Du har fortsatt det settet, ja? Fin match, det.
     

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    For det meste VDH her også. Har D-102mk3 XLR i Head-Fi oppsettet, D-102mk3 RCA i stereo anlegget sammen med CS122 til høyttaler kabel. Veldig godt fornøyd, uten at sammenlignings grunlaget er veldig stort.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Kirenoj: Det har du all mulig grunn til. Bare å hente ut potensialet, det..Enklere enn man skulle tro. Gjør det, så har feks Nordost til langt høyere pris samme sjans som en isbit i området til Gammel-Erik...Du har komponenter som går hånd i hanske med VDH, og lar dem understøtte seg på forbilledlig vis.
     
    Sist redigert:

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Da var min korte karriere i VdH klubben over. Det ble ingen suksess sammen med rega her.
    Hørte mange kvaliteter, men matchen var enkelt og greit ikke bra hjemme hos meg. Ble tamt og litt "sovepose over høyttalerne" følelse.
    Så nå har både magnum hybrid, first ultimate mkII signalkabel og first ultimate mkII digitalkabel fått nye hjem. Gøy å få tilbakemelding fra ny eier av first ultimate mkII signalkabelen om at han var svært godt fornøyd.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Thomand: Sovepose???? Hvor lyst skal du ha det, mann??
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Auditor: Regas høyttalere (som thomand har) er kjent for å spille 'varmt', og VdH er vel kjent for noe av den samme karakteristikken. 'Varmt' på 'varmt' kan fort gi 'sovepose-effekt'. Det har jeg selv opplevd med min Exposure+Spendor-kombinasjon som heller ikke ble noen suksess med VdH over hele linja. En for 'matt' mellomtone og for mye 'puddingbass' ga et for slapt lydbilde.

    Løsningen for meg ble å bytte ut VdH med mer nøytrale kabler. Det rettet opp balansen i lydbildet og strammet ganske kraftig opp i bassen. Skal ikke nevne navnet på de andre kablene i denne 'klubb-tråden', men kan si såpass at de ble levert av vår egen Hb 52 på Hønefoss :)

    Etter min erfaring må kabler matches med elektronikk og høyttalere. VdH vil nok passe godt i mange tilfeller, men det finnes unntak.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    IvarT: Glem ikke at jeg kjenner disse kombinasjonene svært godt..og kan min match ut i fingerspissene..
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Thomand: Sovepose???? Hvor lyst skal du ha det, mann??
    Vil ikke ha det lyst, tvert imot, men vil heller ikke ha det for mørkt og varmt. Så nøytralt som mulig er vel målet.
    Og i mitt rom med mitt utstyr så ble det litt sånn som IvarT beskriver. Matt, litt tykk, mellomtone og litt for mye puddingbass.
    Men vil presisere at jeg IKKE kaller vdh dårlige kabler, for det mener jeg overhodet ikke at det er. Ble bare litt for mye smør på flesket hos meg.
    Nå vil jeg presisere at det var mest magnum hybrid som gjorde mest ugang. Det var med de det tippet over. Kunne levd veldig godt med first ultimate kombinert med chord sine odysseyII. Det låt STORT. Snev av det jeg må kalle litt tykk mellomtone her også, og spesiellt på kvinnevokal, men det var absolutt bra. Men foretrakk altså chord.
    :)
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Thomand: Chord kan det, de også. Men du valgte den van den Hul-kabelen som sammen med Thunderline er kjent for størst fokus på bass- og følgelig langt fra er nøytral- som Chord jo er. Den nøytraliteten ville du fått hvis du satte opp CS122 istf Magnum, og terminerte mer WBT Nextgen bananplugger. Da må du nær sagt opp i Sarum for å finne noe særlig mer gjennomsiktig.
     

    alghatar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2014
    Innlegg
    389
    Antall liker
    132
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har investert i The Magnum Hybrid HT kabel, med helt OK bananer. Regner med det er billiggreier fra HFK. Jeg har vært inne på tanken å slakte Black Magic Rev. Jumperene mine og ta Rhodium bananene derifra. Har jeg noe å tjene på dette? Har noen prøvd å "oppgradere" bananene? Jeg vet du, Auditor, skrev noe om det i en tråd. Men da var det vell 102 kabelen?

    Hilsen Chris
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Thomand: Chord kan det, de også. Men du valgte den van den Hul-kabelen som sammen med Thunderline er kjent for størst fokus på bass- og følgelig langt fra er nøytral- som Chord jo er. Den nøytraliteten ville du fått hvis du satte opp CS122 istf Magnum, og terminerte mer WBT Nextgen bananplugger. Da må du nær sagt opp i Sarum for å finne noe særlig mer gjennomsiktig.
    Interessant. Uten å ha tenkt nevneverdig over det regnet jeg bare med at magnum var en mer oppløst og åpen kabel enn lillebroren.
    Koster ikke så mange kronene, så slettes ikke umulig at jeg kjøper noen meter og tester litt :)
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.090
    Mono spesialbestilte en XLR-terminert VdH D-501 Silver Hybrid for meg som jeg bruker i balansert kobling mellom platespiller og phonotrinn. Dette spiller helt forrykende, med stor grad av oppløsning, detaljering og luft i toppen. Ikke overdrevent varmt i det hele tatt. At det funker så bra, kan selvfølgelig skyldes at resten av anlegget er kablet med Nordost Frey.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Mono spesialbestilte en XLR-terminert VdH D-501 Silver Hybrid for meg som jeg bruker i balansert kobling mellom platespiller og phonotrinn. Dette spiller helt forrykende, med stor grad av oppløsning, detaljering og luft i toppen. Ikke overdrevent varmt i det hele tatt. At det funker så bra, kan selvfølgelig skyldes at resten av anlegget er kablet med Nordost Frey.
    Har vurdert denne kabelen litt selv, med vanlig DIN-RCA terminering men er ikke helt komfortabel med prisen.

    Hva brukte du av kabel før denne, og var forandringen så stor at du syns det forsvarer prisen?
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.090
    Mono spesialbestilte en XLR-terminert VdH D-501 Silver Hybrid for meg som jeg bruker i balansert kobling mellom platespiller og phonotrinn. Dette spiller helt forrykende, med stor grad av oppløsning, detaljering og luft i toppen. Ikke overdrevent varmt i det hele tatt. At det funker så bra, kan selvfølgelig skyldes at resten av anlegget er kablet med Nordost Frey.
    Har vurdert denne kabelen litt selv, med vanlig DIN-RCA terminering men er ikke helt komfortabel med prisen.

    Hva brukte du av kabel før denne, og var forandringen så stor at du syns det forsvarer prisen?
    Jeg har tidligere brukt Nordost Frey signalkabel også her. I utgangspunktet en dyrere kabel. Først vanlig RCA og deretter XLR, etter at jeg fikk XLR Junction Box på VPI-en som gjør det mulig å føre signalet balansert helt fra pickupen. Følte at det var «riktig» å bruke en dedikert phonokabel – derfor valget av VdH, som kunne termineres slik på bestilling. Her egentlig ikke gjort noen kvalifisert A/B-test, men jeg burde sikkert!
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Har også været igennem mange forskellige kabler (især vdh)
    Og det bedste imellem pre/amp, ifølge min smak, er med flere længder det "gamle" metal-kabel d-501/502 (ikke hybrid).
    Hos mig afløste det vdh mc-silver, der ellers var ti gange så dyrt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Takk for svar begge to, men føler ikke at det framkom noe som gjør at jeg vil bruke fem lapper på tonearmskabel egentlig. Mulig jeg prøver med en billigere, ren kobberkabel først. :)
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Har også været igennem mange forskellige kabler (især vdh)
    Og det bedste imellem pre/amp, ifølge min smak, er med flere længder det "gamle" metal-kabel d-501/502 (ikke hybrid).
    Hos mig afløste det vdh mc-silver, der ellers var ti gange så dyrt.
    Jeg glemte at fortælle, jeg har monteret det pseudo-coaxialt.
    (de to ledere til plus og skærm til minus)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Alghatar: VDHs høyttalerkabler i den klassen (CS/Magnum) kommer på rull, og trenger skikkelig terminering. WBT bruker en kombinasjon av metall og ledende, mineralforsterka plast i Nextgen. Resultatet er en effektiv eliminasjon av eddy currents og derigjennom reinere signalføring, redusert støy og mulighet for å hente mer fra samme kabel. Signalene kommer rett og slett dit de skal. Og det i mer upåvirket form- Når du uansett har såpass gode høyttalerkabler, hvorfor ikke da finne ut akkurat HVOR MYE som bor i dem- istedet for å legge tusenvis på bordet for et annet merke du ikke kjenner effekten av? Hvis du har vært uheldig med en eldre signalkabel du er svært glad i fra før, kan det i enkelte tilfeller lønne seg å reterminere med Nextgen. Furutech har plugger i alle prisklasser- de har sin effekt, men langtfra så tydelig og udelt positiv som Nextgen. Iallefall gjelder det Carbon-serien. Solide er de også...og med dem kan du fint redde litt rimeligere kabling. Paradokset er at Furutech Carbon RCA er dyrere enn Nextgen..:rolleyes:

    Thomand: Magnum er en kabel for basshuer, den har proklivitet på bass og vil fortsette med det på en mer støyfri måte enn Argontermineringen får til. Nextgen tar ut det den originalt gjorde bra, og fløtter kabelen et par klasser opp lydmessig uten å ødelegge grunntanken i lydbildet. På en CS122 blir den- i forhold til Magnum- utpregede nøytraliteten- enda tydeligere, med enda mer gjennomsiktighet enn originalen har. Dvs: CSen har bestandig hatt den lyden, men HFK tok den ikke ut med Argon. Det kan man forresten heller ikke vente, da Nextgen er konstruert- og prisa- i en helt annen klasse.

    Reterminering funker langtfra på alle kabler. Blant annet av konstruksjonsårsaker. Rein kullfiber i ledere, for eksempel. For min del får jeg det kun gjort på løpemetre eller - i ytterst få tilfeller-signalkabler såpass gamle at de er utafor garanti. IKKE gjør det på en ny RCA- da ryker garantien tvert. Men løpemeterkabel MÅ termineres- da gjør man det ordentlig!!
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    The Orchid er helt ok, kanskje litt tynn. For se om jeg beholder den.
     

    alghatar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2014
    Innlegg
    389
    Antall liker
    132
    Torget vurderinger
    13
    Alghatar: VDHs høyttalerkabler i den klassen (CS/Magnum) kommer på rull, og trenger skikkelig terminering. WBT bruker en kombinasjon av metall og ledende, mineralforsterka plast i Nextgen. Resultatet er en effektiv eliminasjon av eddy currents og derigjennom reinere signalføring, redusert støy og mulighet for å hente mer fra samme kabel. Signalene kommer rett og slett dit de skal. Og det i mer upåvirket form- Når du uansett har såpass gode høyttalerkabler, hvorfor ikke da finne ut akkurat HVOR MYE som bor i dem- istedet for å legge tusenvis på bordet for et annet merke du ikke kjenner effekten av? Hvis du har vært uheldig med en eldre signalkabel du er svært glad i fra før, kan det i enkelte tilfeller lønne seg å reterminere med Nextgen. Furutech har plugger i alle prisklasser- de har sin effekt, men langtfra så tydelig og udelt positiv som Nextgen. Iallefall gjelder det Carbon-serien. Solide er de også...og med dem kan du fint redde litt rimeligere kabling. Paradokset er at Furutech Carbon RCA er dyrere enn Nextgen..:rolleyes:


    Reterminering funker langtfra på alle kabler. Blant annet av konstruksjonsårsaker. Rein kullfiber i ledere, for eksempel. For min del får jeg det kun gjort på løpemetre eller - i ytterst få tilfeller-signalkabler såpass gamle at de er utafor garanti. IKKE gjør det på en ny RCA- da ryker garantien tvert. Men løpemeterkabel MÅ termineres- da gjør man det ordentlig!!
    Ser de har to typer Termineringer. En i sølv og en i kobber. ca dobbel pris på de i sølv. Hva er best da? Kabelen er jo ikke sølv, så vil det være hensiktsmessig? tilgi meg for 1000 spørsmål, men dette er ny viten for meg :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Alghatar: Tusen spørsmål er OK, det..sålenge jeg kan svare..hehe.. Jeg foretrekker kobber (Cu). Magnum og CS er hybridkabler- ettter min mening er VDH eneste produsent som virkelig har fått til kombinasjonen av sølv og kobber i samme kabel. Du kan glede deg til demoen av Twenty5 23. Spesielt hvis du får den dempnstrert på en Brage. Da tror jeg både Lyngdorf og Embla Maenia lever farlig hos deg..Kanskje til fordel for Brage og Embla?? La oss si det sånn: Embla og Embla er to VIDT forskjellige jenter:cool:
     
    Sist redigert:

    Brightside

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2012
    Innlegg
    297
    Antall liker
    112
    Sted
    Arendal
    Heisann! Jeg kunne brukt google, men mye artigere å leke med dere. Så: Har Van den hul en lavpriset strømkabel? Bruker nå Nordost Vishnu, men det hadde føltes godt å ha VDH hele veien. :)
     

    Brightside

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2012
    Innlegg
    297
    Antall liker
    112
    Sted
    Arendal

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Brightside: De er sjeldne brukt, de der. Prøv heller Furutech:rolleyes: Funker gull sammen med VDH..

    Stikkord: FP3TS762:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    VDH Colibri.jpg


    Har nå spilt på en VDH Colibri XGP i ganske nøyaktig en uke. Lydmessig er nok dette et av de større løftene, jeg har hatt som audiofil, de siste årene.
    Mye har å si om matching til annet utstyr, men forventet ikke så mye mer fra denne, enn Air Tight PC-3, den erstattet.

    /Ruby:)
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    ^Hot rodda pickup? Den der ser ut som noe Mad Max hadde hatt på platespilleren sin.
    Håndbygd av V.D.Hul himself! Her er det definitivt funksjon, før design. Stygg som F, men spiller, så en stakkar får en tåre i øyekroken.

    /Ruby:)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Selv om ikke "pent" er det første ordet som renner meg i hu ville jeg ikke sagt "stygg" heller. Det engelske ordet "purposeful" føles dekkende. Er helt klart fan av funksjon over form.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn