Politikk, religion og samfunn Valgdagstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Akkurat nå:

SV
    3,9%

:cool:
    Syns du dette fortjener et smilefjes. Bare vent du når Erna og Siv braker sammen samtidig som de må hente støtte fra V og KrF. Rene muppet showet spør du meg. D er vel ingen ute i den store verden som skjønner at d er nødvendig med regjeringsskifte i et land som flommer over av honning. Men, Gjestemedlem, det ser ut som du og dine medsammensvorne sytpeisa vinn valget. Gruer meg til den velkjente borgerlige arrogansen, men jeg regner med at idyllen sprekker om en stund. Erna har ikke peiling på økonomi, Siv sliter med temperamentet, bedre blir det nok heller ikke at Siv må spille annen fiolin. SV vil nok holde seg over sperregrensa, og du, Gjestemedlem,må nok pent tro på julenissen fordi KrF er i vippeposisjon. Ha, ha, he,hi.
    Tja, mine medsammensvorne ligger på rundt 0,2% så 'vinner valget' er vel i overkant optimistisk på nåværende tidspunkt.

Krf kommer i maktposisjon. Det er beklagelig. De er jo den borgerlige versjonen av SV. ... men slik er demokratiet. Mange mennesker ønsker at de skal få innflytelse og da må de nok få gjennomslag for noen av sine saker.

C

Cyber

Gjest
    Akkurat nå:

SV
    3,9%

:cool:
    Syns du dette fortjener et smilefjes. Bare vent du når Erna og Siv braker sammen samtidig som de må hente støtte fra V og KrF. Rene muppet showet spør du meg. D er vel ingen ute i den store verden som skjønner at d er nødvendig med regjeringsskifte i et land som flommer over av honning. Men, Gjestemedlem, det ser ut som du og dine medsammensvorne sytpeisa vinn valget. Gruer meg til den velkjente borgerlige arrogansen, men jeg regner med at idyllen sprekker om en stund. Erna har ikke peiling på økonomi, Siv sliter med temperamentet, bedre blir det nok heller ikke at Siv må spille annen fiolin. SV vil nok holde seg over sperregrensa, og du, Gjestemedlem,må nok pent tro på julenissen fordi KrF er i vippeposisjon. Ha, ha, he,hi.
    Jeg er enig, man bør ikke smile. Er jo skremmende at nesten 4 av 100 i Norge kan vurdere å stemme på et slikt løgnaktig og korrupt parti - med et udugelig, sparket statsråd i lederjobben. Men har snakket med noen hardbarka SV'ere og konfrontert dem med det, og de var enige i kritikken, men "litt korrupsjon måtte man regne med". I fullt alvor.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.572
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    D er vel ingen ute i den store verden som skjønner at d er nødvendig med regjeringsskifte i et land som flommer over av honning. Men, Gjestemedlem, det ser ut som du og dine medsammensvorne sytpeisa vinn valget.
    Om det generelt sett ikke er så ille her i landet, så er det alikevel mye som kan bli bedre - til og med vesentlig mye bedre.

Om man alltid skulle være fornøyd med alt, og la være å klage, så man ikke ble stempla som sytpeisa, så et jeg stygt redd for at vi enda hadde bodd i steinhuler, og om vi hadde ønska noe nytt å ha på til festen på lørdag så måtte vi pent ha labba ut å finne noe å ta livet av...

Johan-Kr

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.727
    Torget vurderinger
    4
    Tror ikke jeg noen gang har sett en mer fornøyd og stolt FrP'er enn da Siw gikk ankom valgvaken nettopp.

Samtidig fikk jeg helt vondt i magen av tanken på syvende far i huset på ministerpost.

Her er det bare å håpe Oslostemmene snart kommer inn og løfter V.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.295
    Hjelpe og trøste. Siv har tapt hver fjerde velger og tror hun har vunnet. Jaja.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.757
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Desimert, men triumferende når seieren er innen rekkevidde.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.757
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke Frp'er, men jeg er heller ikke snauere enn at jeg tror at Frk. Jensen vil klare dette godt. Jeg tror det blir mye tøffere for Hareide i Krf.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.132
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er enig, man bør ikke smile. Er jo skremmende at nesten 4 av 100 i Norge kan vurdere å stemme på et slikt løgnaktig og korrupt parti - med et udugelig, sparket statsråd i lederjobben. Men har snakket med noen hardbarka SV'ere og konfrontert dem med det, og de var enige i kritikken, men "litt korrupsjon måtte man regne med". I fullt alvor.
    Litt av problematikken og det som gjør politikken i Norge til det den er, er vel strengt tatt at vi har så sabla mange partier, som egentlig ikke er så veeeldig forskjellige, seg i mellom.
    Og så har det vel alltid vært slik at korrupsjon har vært "hverdags" jo lenger ut på fløyene man kommer.
    Den midtre delen, derimot, har etter hvert blitt flinke til, som danskene vel sier; å slikke røv.....
    Synes i grunnen Oluf en gang sa det godt; "det er jo bare å stryke halvparten av de nominerte på listene, for den andre halvparten er jo hele tiden på reise, og dermed er vi berget!"
    Ja til mer regionalt selvstyre er min klare parole! De såkalte "folkevalgte" i Oslo har jo ikke forutsetningene som skal til for å styre utenfor Oslo....

mvh
    Proffen

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.333
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke Frp'er, men jeg er heller ikke snauere enn at jeg tror at Frk. Jensen vil klare dette godt. Jeg tror det blir mye tøffere for Hareide i Krf.
    Det er ikke engang sikkert at Hareide trenger å delta i en borgerlig allianse iflg siste målinger.

mvh

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.757
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke engang sikkert at Hareide trenger å delta i en borgerlig allianse iflg siste målinger.

mvh
    Å, jeg tror Hareide er forberedt på litt kamelsluking her..!

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.333
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    V

vredensgnag

Gjest
    På FNs indeks over verdens beste land å leve i kommer Norge på en latterlig andreplass. Jeg skjønner godt at det ble regjeringsskifte!
    http://www.livescience.com/39489-the-happiest-countries.html

;)

Ingen store overraskelser. Ikke helt avgjort for SVs del når det gjelder sperregrensen, og litt synd at MDG ikke kom over denne. På den annen side kan man undres om de hadde nok kvalifiserte folk til å stille på tinget med 9, nå blir det med 1.

Det blir veldig underholdende å følge den blå regjeringen, det er jeg temmelig sikker på.

• Liker
    Reaksjoner: KW
    N

nb

Gjest
    Setter noen spesidaler på at Siv Jensen finner ut at det ikke er fullt så enkelt å radikalt forandre Norge som hun gir inntrykk av at hun har planer om.

Litt spennende nå om KRF og V rotter seg sammen og sier "begge eller ingen" siden de har en viss risiko for å bli veldig lillebror alene.

Og så finner vi nok ut om det virkelig har rablet for Carl I. eller om han bare gjør sitt ytterste for å gi inntrykk av det.

N

nb

Gjest
    Jeg vedder forresten allerede nå ganske mye på at FRP får svært lav oppslutning ved neste valg siden velgerene vil føle seg noget snytt.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.333
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    På FNs indeks over verdens beste land å leve i kommer Norge på en latterlig andreplass. Jeg skjønner godt at det ble regjeringsskifte!
    The Happiest (and Saddest) Countries | LiveScience

;)
    Det er jo bare riktig i den grad du tilskriver de rødgrønne all æren for at Norge går bra. Vi svømmer i penger, men det er neppe de rødgrønnes skyld.

Ingen store overraskelser. Ikke helt avgjort for SVs del når det gjelder sperregrensen, og litt synd at MDG ikke kom over denne. På den annen side kan man undres om de hadde nok kvalifiserte folk til å stille på tinget med 9, nå blir det med 1.

Det blir veldig underholdende å følge den blå regjeringen, det er jeg temmelig sikker på.
    Min største glede oppi det hele er at Inga Marthe Torkildsen definitivt er ute av stortinget. Det gir meg en varm og ullen godfølelse!
    Underholdende skal det bli, men erfaringene med SV tyder på at i politikken blir maten ikke spist like varm som den blir kokt.

mvh

V

vredensgnag

Gjest
    Setter noen spesidaler på at Siv Jensen finner ut at det ikke er fullt så enkelt å radikalt forandre Norge som hun gir inntrykk av at hun har planer om.

Litt spennende nå om KRF og V rotter seg sammen og sier "begge eller ingen" siden de har en viss risiko for å bli veldig lillebror alene.

Og så finner vi nok ut om det virkelig har rablet for Carl I. eller om han bare gjør sitt ytterste for å gi inntrykk av det.
    Det spørs om Krf og V går inn i regjering. Stanghelle mener de vil finne det bedre å være samarbeidspartnere utenfor.

V

vredensgnag

Gjest
    The Happiest (and Saddest) Countries | LiveScience

;)
    Det er jo bare riktig i den grad du tilskriver de rødgrønne all æren for at Norge går bra. Vi svømmer i penger, men det er neppe de rødgrønnes skyld.
    Selvsagt ikke, de bør vel knappest få æren for noe som helst. Poenget mitt var ironien i at man ser et regjeringsskifte i en slik situasjon. I utlandet kan de ikke forstå det, men vi nordmenn har fått nok - av et eller annet.

N

nb

Gjest

Det spørs om Krf og V går inn i regjering. Stanghelle mener de vil finne det bedre å være samarbeidspartnere utenfor.
    Det er selvsagt også en (stor) mulighet. Eller at de går inn i en regjering men finner ut at det ikke var så veldig morro alikevel. Kan dog være en mulighet for å "punch above their weight" siden de må få en del snop slengt i sin retning for å bli med på noe slikt.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.757
    Torget vurderinger
    1

Hareide høres rimelig klar ut, han. Men han er nok klar til å kjøpslå om hestene, bare han får solgt noen av de gamle økene sine.

En ting jeg legger merke til er at Lofoten, Vesterålen og Senja blir den store brekkstanga i miljøpolitikken. Faktum er at utenfor Finnmark så har man igjen gjort store funn ca. 31 mil nord for Hammerfest. Det finnes mer Olje og gass her oppe, som man heller kan kaste seg over uten at noen av partiene vil forblø.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.757
    Torget vurderinger
    1
    Ser du ikke at det er "Lipstick"? :cool:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.965
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Et land som vårt, med en regjering som har loset oss uberørt gjennom en finanskrise som har lammet deler av den vestlige verden, blir kastet. Helt uforståelig. Folk kan ikke ha forstått hvor enestående det er. Og Frp i regjering? Tanken er både latterlig og veldig skremmende. Vi vil bli det eneste landet i den vestlige verden med høyrepopulister i regjering. Partiet flommer over av rasister og gammeldagse bygdetullinger. Og vi har et Høyre som har sminket partiprogrammet for å tekkes velgerne. Ingen som husker da Erna var kommunalminister? Kommunene ble sulteforet. Veldig mange vil våkne opp til utallige blåmandager etter dette. Hva Venstre og Krf skal gjøre sammen med disse, er en gåte.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.757
    Torget vurderinger
    1
    Det kalles vel et fungerende demokrati? Det er jo ikke noe automatikk i at man skal fortsette å ha regjeringsmakten. Ikke alle ville ha SV i regjering heller, og det var ikke måte på hvor galt det ville bli. De klarte seg faktisk ganske godt, og har til og med deltatt i væpnede konflikter SV egentlig ikke liker. En ting man kanskje bør ha klart for seg, er at ikke alle er enige med seg selv. I et demokrati som dette skal vi være glade for at vi har et system som absorberer uenighet og gir oss et utrolig godt redskap for samarbeid, konkurranse, lovlige tilstander og fred og ellers fordragelighet. Og heldigvis, blir velgerne misfornøyd, så får de en ny mulighet om fire år å stemme på noe annet. Da kan man få en annen regjering. Heldigvis.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.965
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det kalles vel et fungerende demokrati? Det er jo ikke noe automatikk i at man skal fortsette å ha regjeringsmakten. Ikke alle ville ha SV i regjering heller, og det var ikke måte på hvor galt det ville bli. De klarte seg faktisk ganske godt, og har til og med deltatt i væpnede konflikter SV egentlig ikke liker. En ting man kanskje bør ha klart for seg, er at ikke alle er enige med seg selv. I et demokrati som dette skal vi være glade for at vi har et system som absorberer uenighet og gir oss et utrolig godt redskap for samarbeid, konkurranse, lovlige tilstander og fred og ellers fordragelighet. Og heldigvis, blir velgerne misfornøyd, så får de en ny mulighet om fire år å stemme på noe annet. Da kan man få en annen regjering. Heldigvis.
    Er enig i at det viser et fungerende demokrati. Like fullt er det for meg totalt uforståelig.
    Det man selvsagt kan håpe på, er at Frp slites i filler av å måtte inngå kompromisser.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.727
    Torget vurderinger
    4
    Et land som vårt, med en regjering som har loset oss uberørt gjennom en finanskrise som har lammet deler av den vestlige verden, blir kastet. Helt uforståelig. Folk kan ikke ha forstått hvor enestående det er. Og Frp i regjering? Tanken er både latterlig og veldig skremmende. Vi vil bli det eneste landet i den vestlige verden med høyrepopulister i regjering. Partiet flommer over av rasister og gammeldagse bygdetullinger. Og vi har et Høyre som har sminket partiprogrammet for å tekkes velgerne. Ingen som husker da Erna var kommunalminister? Kommunene ble sulteforet. Veldig mange vil våkne opp til utallige blåmandager etter dette. Hva Venstre og Krf skal gjøre sammen med disse, er en gåte.
    Vel, selv om det ikke har vært en del av vært debattert i valgkampen tror jeg den manglende administrasjon fra AdministrasjonsPartiet som kom for dagen i kjølvannet av 22.juli likevel har åpnet øynene hos mange for den tafatthet som har preget partiets gjennomføringskraft. Samtidig er det vel ikke først og fremst regjeringen, men et bunnsolid byråkrati i departementene og oljemilliarder som har loset oss gjennom tider da resten av Europa sliter. Det gikk jo bra selv med Kristin Halvorsen ved finansroret !

Samtidig skal man huske på at i Europeisk og ikke minst amerikansk sammenheng så er de norske høyrepopulistene for sosialister og kommunister å regne.
    Dog, jeg skulle veldig gjerne ønske at Venstre, tross et kjempevalg, kom enda sterkere ut enn de 9 mandatene de ser ut til å få, for bedre å balansere ut Siw og bikkjekoppelet hennes.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn