Valgdag og skjenking

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Hei alle!

Et lite spørsmål:

Mandag er det valgdag, og som vanlig selges det vel ikke alkohol noe sted så lenge valglokalene er åpne.

Men mandag er også min bursdag, og ikke bare det; jeg har fri fra jobb! Og i den anledning kunne jeg tenkt meg en tur på byen (i Oslo) på søndagskvelden. Så spørsmålet er: er det noen ekstra restriksjoner i forhold til utestedenes åpnings-/skjenketid dagen FØR valgdagen, eller er den til kl 0300, som vanlig? Noen som vet?

-HP-

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
-HP- skrev:
Hei alle!

Et lite spørsmål:

Mandag er det valgdag, og som vanlig selges det vel ikke alkohol noe sted så lenge valglokalene er åpne.

Men mandag er også min bursdag, og ikke bare det; jeg har fri fra jobb! Og i den anledning kunne jeg tenkt meg en tur på byen (i Oslo) på søndagskvelden. Så spørsmålet er: er det noen ekstra restriksjoner i forhold til utestedenes åpnings-/skjenketid dagen FØR valgdagen, eller er den til kl 0300, som vanlig? Noen som vet?

-HP-
Anar ikkje! Hadde meg ei skikkeleg rotbløyte på fredag, og alkohol kjem garantert ikkje til å friste før litt ut i veka...

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
-HP- skrev:
Hei alle!

Et lite spørsmål:

-HP-
Anar ikkje! Hadde meg ei skikkeleg rotbløyte på fredag, og alkohol kjem garantert ikkje til å friste før litt ut i veka...
Man kan jo spekulere i hvordan dette påvirker resultatet.

Vil alle de som ikke får kjøpt sterkølen sin denne dagen stemme i protest mot dette?

Eller ville skjenking og fri på valgdagen føre til fulle mennesker i stemmeboksen, redusert dømmekraft og økt FrP oppslutning?

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.831
Torget vurderinger
35
Gjestemedlem skrev:

Vil alle de som ikke får kjøpt sterkølen sin denne dagen stemme i protest mot dette?

Eller ville skjenking og fri på valgdagen føre til fulle mennesker i stemmeboksen, redusert dømmekraft og økt FrP oppslutning?
Så uansett om det blir skjenking eller ikke, så mener du Frp vil tjene på det ???

Da er det bare en ting som gjelder, nemlig forby folk å stemme på valgdagen. Det blir tvunget forhåndsstemming på alle ;D

Roy

G

Gjestemedlem

Gjest
R.E.S. skrev:
Gjestemedlem skrev:

Så uansett om det blir skjenking eller ikke, så mener du Frp vil tjene på det ???

Da er det bare en ting som gjelder, nemlig forby folk å stemme på valgdagen. Det blir tvunget forhåndsstemming på alle ;D

Roy

Forhåndsstemming vil nok også påvirke resultatet. Ofte foregår jo dette på et bibliotek, og det vil ekskludere mange frp velgere fra å kunne delta. Det blir jo også litt urettferdig for dem. :-\

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.752
Torget vurderinger
4
Merkelig, jeg er ofte på biblioteket.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.405
Torget vurderinger
2
Mange er så forutseende at de kjøper inn alkohol slik at de har den dagen. Så regn med fremgang for FRP.

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Antall liker
6
-HP- skrev:
Hei alle!

Et lite spørsmål:

-HP-
På valgdagen kan du faktisk kjøpe deg en øl på restaurant, men ikke på polet eller i butikk. Så jeg tror du kan kose deg fullt ut på byen i kveld.

S

Slubbert

Gjest
Utrolig latterlig. Ingen har (burde ha) rett til å nekte meg å kjøpe vodka på Statoil kl.03.00 valgdagen.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Slubbert skrev:
Utrolig latterlig. Ingen har (burde ha) rett til å nekte meg å kjøpe vodka på Statoil kl.03.00 valgdagen.
Som du selvsagt burde ha lov til å innta på Statoilstasjonen før du satte deg i bilen og kjørte til stemmelokalet, der du skulle drikke resten, før du i fylla ikke klarte å stokke bokstavene slik at du tok RV lista istedet for FRP lista!! ;D :'( :'( :'(

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Slubbert skrev:
Som du selvsagt burde ha lov til å innta på Statoilstasjonen før du satte deg i bilen og kjørte til stemmelokalet, der du skulle drikke resten, før du i fylla ikke klarte å stokke bokstavene slik at du tok RV lista istedet for FRP lista!! ;D :'( :'( :'(
Det er ingen som helst problemer med å selge brennevin på bensinstasjoner. Det gjør de helt uproblematisk i Danmark. Det er da heller ingen som forventer at du skal drikke vodkaen din inne i vinmonopolets lokaler eller ute på parkeringsplassen hvis du skal kjøre bil slik situasjonen er i dag. Statoil selger også DVD filmer i dag, og det er høyst trafikkfarlig hvis du begynner å se filmen i bilen mens du kjører.

Dette handler ikke om annet enn at nordmenn liker og aksepterer å bli behandlet som barn. Jeg tror de synest det er litt trygt og koselig.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Gjestemedlem skrev:
Spiralis skrev:
Slubbert skrev:
Det er ingen som helst problemer med å selge brennevin på bensinstasjoner. Det gjør de helt uproblematisk i Danmark. Det er da heller ingen som forventer at du skal drikke vodkaen din inne i vinmonopolets lokaler eller ute på parkeringsplassen hvis du skal kjøre bil slik situasjonen er i dag. Statoil selger også DVD filmer i dag, og det er høyst trafikkfarlig hvis du begynner å se filmen i bilen mens du kjører.

Dette handler ikke om annet enn at nordmenn liker og aksepterer å bli behandlet som barn. Jeg tror de synest det er litt trygt og koselig.
Anarkiet leve!?
Det finnes lover og regler i alle land, i utgangspunktet har alle lovforslag en eller annen bakenforliggende og (for noen) logisk årsak. Norge har sine greier som vårt demokrati og våre tradisjoner har gitt oss, om det er noen trøst har Italia betydelig flere lovparagrafer enn Norge, i USA er det flere stater med betydelig strengere alkohollovgiving enn i Norge, dessuten finnes det land og stater der homofili og fellatio straffes med døden.
Tru'kke vi har'e så værst, jeg. Bruk stemmeretten!!

Honkey

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Gjestemedlem skrev:
Audiophile-Arve skrev:
-HP- skrev:
Hei alle!

Et lite spørsmål:

-HP-

Så lenge det tullet der pågår, så vil jeg stemme (har stemt!) på et parti som tar avstand fra dette med null handel av pils og oppover valgdagen.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Apropos: Valg i Panama på 70 tallet: Partiene står ved valglokalene og deler ut en halvflaske brennevin på de som gir dem sin stemme.

Ikke skjønner jeg at det er så viktig å ha alkohol tilgjengelig til enhver tid. At noen blir fornærmet over et slikt forbud er bare (nok et) bevis på grandiost selvbilde.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Vel, jeg ble så(pass) forbannet i dag at jeg faktisk for første gang i mitt liv vurderte å gi f... i å stemme.
Grunnen var (faktisk) at jeg tredje gangen på ca. 5 dager måtte sette fra meg 2 TO øl i kassa.
Jeg synes faktisk det er fint å kunne handle til et stykke ut på kvelden (jeg er skiftarbeider).
Det var ikke det at jeg måtte sette fra meg to boksøl i kassa i dag på valgdagen, (det var ikke i mine tanker) selv lettølet 6pack prøvde de å stoppe, men den fikk jeg med meg.
Grunnen til at jeg ble forbannet var at først måtte jeg sette fra meg (igjen) to boksøl på Smart (etter kl 2000) i midten av forrige uke.
Så var jeg sent ute igjen på fredagkveld (nå på Rema) og måtte sette fra meg (igjen) disse to boksølene, ergerlig men jeg hadde tross alt et par hjemme (så det er ikke det).
Derfor tenkte jeg i dag midt på dagen at nå, nå kunne jeg få med meg disse to ølboksene (noen nye fra Gran), kom til kassa og NEI det var ikke lov i dag (det gikk jo fort opp for meg hvorfor), men jeg ble noe helt utrolig sur ;D ;D ;D ;D
Jeg spurte butikksjefen om det virkelig også gjaldt lettølet jeg hadde, vi var enige om at det burde jeg kunne få med meg, kassadama var uenig, ikke vet jeg ::) ::)
Jajaja jeg vet at jeg kan planlegge innkjøpene bedre, men det ble bare mye for meg tre ganger på under ei uke ;D
Jeg har aldri liknende problem med vin og polet, der handler jeg inn 10 flasker + hver gang, og flirer littt i skjegget over alle de som må fly på polet på fredag i siste liten å kjøpe inn for helga, og bære tungt hjem på t-bane/tog/buss.

Mon tro om det ikke faktisk er oss "gamle" og glemske dette rammer mest, ungdommene som skal "feste" i helga er seg dette svært bevisst og sørger for å få skaffet dette i tide.

Før så hang man forheng foran ølhyllene, slik burde det være fortsatt, dersom de skal ha denne idiotiske regelen, at en ikke kan få kjøpt øl (under 5%) i butikkens "normale" åpningstid.
Da hadde jeg i hvert fall sluppet å bli paff/overrasket og litt sur når jeg kommer til kassa og må sette fra meg ølet.
Noen ganger øl som jeg har brukt tid på å finne frem til (prøve nye sorter f.eks.) :mad:
Jeg er forsåvidt ikke uenig i politikken om å gjøre det noe vanskeligere tilgjengelig for undommer å få tak i alkohol, men tror faktisk at det er muligheter for at det er oftere at eldre voksne går glipp av ølen sin på fredag/lørdags kvelden enn ungdommer flest. Vi tenker ofte ikke på at slikt må planlegges, DET vet ungdommen ;)
Jeg kom meg og stemte likevel ;) og fristelsen til å stemme FRP var likevel ikke i nærheten, det er viktigere ting å ta hensyn til.
Mvh.KW

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:

Nå tror jeg at du faktisk oppfatet ironien i mitt innlegg?? Ikke ??

På den andre og noe mer saklige siden så vil jeg faktisk hevde at det er en fordel for den norske folkesjela og folkehelsa, og ikke minst for skattetrykket vi klager over, ( alkoholbruk og misbruk koster allerede i dag ganske mye penger som "vi" må ut med over skatteseddelen ) at alkohol ikke er mer tilgjengelig enn det er.

For oss som er glade i de litt mer eksklusive dråper i øvre prisklasse, er også Vinmonopolet en velsignelse. Uansett hvilken jævlig avkrok du bor i er Vinmonopolet en grei måte å få tak i "finere" brennevin og vin. Skulle REMA / RIMI forsyne oss ville det bare bli de billige variantene å få tak i. Vinmonopolet har nok en viss betydning for forbruk og (kanskje) mindre misbruk, men mest av alt er det en deilig sosialdemokratisk institusjon som gjør at også folk som ikke bor i Oslo kan kjøpe fin cognac fra Frankrike eller single barrel single malt fra den ytterste nøgne ø der vest i havet.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Jeg har ofte undter meg over skjenkereglene. Mange av reglene har ingen klar grunn eller virker sågar mot sin hensikt.
F.eks ikke salg av øl etter kl 20.00. Blir man mer full eller voldelig etter kl 20.00? det samme med valgdag. Hvis målet er at alle som stemmer skal vere edru så må man i så fall ta en alkotest på alle som stemmer.
Skjenkeringen og tidspinktet for skjenkestopp er også like uforståelig, nå vil Oslo politiet i tillegg endre klokkeslettet for siste servering fra 03.00 til 02.00. Som om det vil hjelpe på noe som helst. Folk vil fortsatt komme ut sammtidig å sloss om de samme kebabene, damene og drosjene...

S

Slubbert

Gjest
Spiralis skrev:
Vinmonopolet har nok en viss betydning for forbruk og (kanskje) mindre misbruk, men mest av alt er det en deilig sosialdemokratisk institusjon som gjør at også folk som ikke bor i Oslo kan kjøpe fin cognac fra Frankrike eller single barrel single malt fra den ytterste nøgne ø der vest i havet.
Hvis du vil kjøpe dyr single malt fra et spesialisert statsutsalg må du da få lov til det, utsalgene kan bare bestå, jeg vil ikke nekte deg noe. Derimot vil DU nekte MEG og ANDRE å kjøpe billig skvip på Rema. Hvorfor er ditt "behov" for fint brennevin viktigere enn mitt eller andres "behov" for dårlig brennevin? Hva gjør deg "bedre" enn andre?

Polet er en sosialdemokratisk institusjon ja, en bauta for dets motbydelige formynderskhet.

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
For oss som er glade i de litt mer eksklusive dråper i øvre prisklasse, er også Vinmonopolet en velsignelse. Uansett hvilken jævlig avkrok du bor i er Vinmonopolet en grei måte å få tak i "finere" brennevin og vin. Skulle REMA / RIMI forsyne oss ville det bare bli de billige variantene å få tak i. Vinmonopolet har nok en viss betydning for forbruk og (kanskje) mindre misbruk, men mest av alt er det en deilig sosialdemokratisk institusjon som gjør at også folk som ikke bor i Oslo kan kjøpe fin cognac fra Frankrike eller single barrel single malt fra den ytterste nøgne ø der vest i havet.
Det er helt klart gode argumenter for å holde på vinmonopolet. Butikkene har et utvalg som svært få private butikker eller kjeder kan matche selv i de store byene i Europa. Og prismessig er det ikke så ille heller.

Gode viner er helt grait priset i norge. Og jo bedre brennevin man kjøper jo bedre kjøp gjør man. At dem med enkel smak må betale uforholdsmessig mye er egentlig noe jeg kan leve fint med. Har spaseravstand til nermest pol også.

Jeg er mer bekymret for at man må betale 50-100 kroner for en halvliter på byen.

Men det er jo måter å omgå problemet også. Vil man kjøpe noen bokser øl kan man drikke godt lettøl fra Lidl for 5 kroner boksen, og ha en pillehytt eller to ved siden av for virkingens skyld.

Så det hele blir jo mer et prinsipp enn et praktisk problem.

G

Gjestemedlem

Gjest
Slubbert skrev:
Hvis du vil kjøpe dyr single malt fra et spesialisert statsutsalg må du da få lov til det, utsalgene kan bare bestå, jeg vil ikke nekte deg noe. Derimot vil DU nekte MEG og ANDRE å kjøpe billig skvip på Rema. Hvorfor er ditt "behov" for fint brennevin viktigere enn mitt eller andres "behov" for dårlig brennevin? Hva gjør deg "bedre" enn andre?
Ja det beste er å ha begge muligheter. Men faren for at polet forsvinner helt hvis Rema 1000 & Co tar over salget er overhengende. Og det er et tap. Men på den annen side er det jo heller ikke noe problem å få tak i edle dråper og riktig gode viner i resten av Europa heller da, som har rikelig med butikker med riktig tilstrekkelig utvalg av snadderdrikke.

Men faren ligger ikke i systemet som sådan, men i den grenseløst dårlige smak nordmenn har når det gjeler mat, drikke og dagligvarer, og at dette skal bestemme utvalg og tilgjengelighet. Iallefall andre steder en de aller største byene.

Polet er en sosialdemokratisk institusjon ja, en bauta for dets motbydelige formynderskhet.
Polet er en streng bestemor som gir deg et glass likør, men ser stygt på deg hvis du drikker øl fra boks.

Det er jo på en måte en institusjon for dannelse også. Og for fremme av god smak og kultur. Og dette motvirker ganske mye av de formynderiske og nedlatende holdningene som polet representerer.

Så i prinsippet er jeg sterkt imot ordningen. Men i praksis liker jeg den egentlig ganske godt også.

:( :)

S

Slubbert

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Men faren for at polet forsvinner helt hvis Rema 1000 & Co tar over salget er overhengende.
Det er i så fall fordi folk ikke vil betale for det utvidete tilbudet. Hvorfor tvinge folk til å betale for noe de ikke vil ha? Hvis en conniseur har lyst på edlere dråper, skal han da pålegge andre å betale for et tilbud kun han selv verdsetter? Det fremstår som rimelig egosentrisk tankegang. Hvis connesieurene ikke evner å holde liv i en butikk, får de skaffe sine edle dråper annensteds fra. Fjern tollbarrierene og det er ikke noe problem.

Men faren ligger ikke i systemet som sådan, men i den grenseløst dårlige smak nordmenn har når det gjeler mat, drikke og dagligvarer, og at dette skal bestemme utvalg og tilgjengelighet.
Nordmannen har dårlig smak fordi han ikke har fått lov til å utvikle evnen til selvrealisering, men har blitt formstøpt i et sosialdemokratisk funkis-samfunn hvor livets rolle er sammenlignbart med det for soldatmaur i en maurtue.

Mer statlig formynderi vil ikke hjelpe, men bare ytterligere underminere evnen til selvstendig tenkning og selvutvikling.

G

Gjestemedlem

Gjest
Slubbert skrev:
Det er i så fall fordi folk ikke vil betale for det utvidete tilbudet. Hvorfor tvinge folk til å betale for noe de ikke vil ha? Hvis en conniseur har lyst på edlere dråper, skal han da pålegge andre å betale for et tilbud kun han selv verdsetter? Det fremstår som rimelig egosentrisk tankegang. Hvis connesieurene ikke evner å holde liv i en butikk, får de skaffe sine edle dråper annensteds fra. Fjern tollbarrierene og det er ikke noe problem.
På landbruksprodukter er dette nødvendig. Men jeg vet ikke om det er noen særlige tollbarriærer på edle dråper. man kan jo løse mye med å beholde polet og senke prisene noe om det synest hensiktsmessig.

Nordmannen har dårlig smak fordi han ikke har fått lov til å utvikle evnen til selvrealisering, men har blitt formstøpt i et sosialdemokratisk funkis-samfunn hvor livets rolle er sammenlignbart med det for soldatmaur i en maurtue.
Litt begge deler. Hvis man overlater folk helt til seg selv er det ingenting som tyder på at de utvikler bedre smak eller kultivert dannelse. Litt opplæring og veiledning må nok til. Man er ikke utlært etter folkeskolen.

Mer statlig formynderi vil ikke hjelpe, men bare ytterligere underminere evnen til selvstendig tenkning og selvutvikling.
Kommer litt an på hvordan det utføres. Det kan gå riktig ille. Men mange ønsker jo at noen skal styre deres liv hvis de ikke er i stand til det selv. Det er jo også et valg man kan ta som individ :)

Jeg har mistet troen på at man kan kultivere massene. Det er som å prøve og overbevise se store hordene i befolkningen om at hifi er verdt å legge titusener eller hundretusener i. Så det beste er å holde massene i godlynt fornøyd modus og la de som ønsker, vil tar sjansen og har envene til å bedrive selvrealisering og livsnytelse få spillerom for dette. La dem få noen godbiter og noen å være sint på, så holder de stort sett fred.

Hvis man irriterer seg over lover og reguleringer kan man roe seg litt med å tenke på at reglene ikke er laget med deg i tankene, men som en kontrollordning for de svake sinn.

Da blir det jo straks mer spiselig.

Nordmenn er ikke modne nok til å få handle bayer på Statoil.

Bare se hva som skjer når de skal stemme :-\

A

Atle Kristiansen

Gjest
Du er i ditt ess for tiden Gjestemedlem, jeg har smilt opptil flere ganger av de siste innleggene dine.

Mvh

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Måtte smile litt når jeg var å handlet på bunnnpris her lokalt idag. De hadde tydeligvis planer om at absolutt alle skulle skjønne at øl er ikke salgbart idag. På norsk, engelsk, tysk, polsk eller russisk stod det ikke ølsalg idag pga valg.

Første gangen jeg har sett at de har sikret seg på alle bauger og kanter.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Audiophile-Arve skrev:
Eg gjekk iallfall edru i heile går.........
Jeg også, men i dag har jeg lyst til å drikke meg full, - ettertrykkelig full !!
"Feil" ordfører ble valgt hos oss. :'( Men jeg vil nok "stå han av" i edruelig danelse. Man kan jo ikke falle helt ned på den gemene hops nivå. ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Hvis dere ikke skjønner hvorfor vi har skjenkeregler, så spør en politimann. Alkohol koster samfunnet mye, og det er ikke brukeren som betaler gildet. Det gjør først og fremst de nærmeste rundt brukeren, så nærmiljøet og også storsamfunnet.

Så har vi de som mener folk kan seile sin egen sjø, men det er få slike utopister. Vi har et samfunn, og det forplikter.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Gjest skrev:
Hvis dere ikke skjønner hvorfor vi har skjenkeregler, så spør en politimann. Alkohol koster samfunnet mye, og det er ikke brukeren som betaler gildet. Det gjør først og fremst de nærmeste rundt brukeren, så nærmiljøet og også storsamfunnet.

Så har vi de som mener folk kan seile sin egen sjø, men det er få slike utopister. Vi har et samfunn, og det forplikter.
Spør en politimann, for et dumt argument. Politimenn ( ihvertfall her i oslo) vil nok off the record fortelle deg hvor jævlig lei de er narkiser, horer, innvandrergjenger lenge før de nevner alkohol...
Det er dog et fakta at våre lovlige rusmiddler er mange ganger så skadelig som endel av stoffene vi forbyr. det er alikevel ingen grunn til å innskrenke skjenketiden eller forby salg av alkohol på valgdagen. det er ikke når man drikker som bestemmer hvor full man blir og evt. hvor mye ugang man gjør. jeg tror heller ikke at salg av vin og sprit i butikk ville gjort den store forskjellen. Jeg tror derimot mye kan gjøres på den forebyggende siden, ikke bare snakke med store ord slik våre folkevalgte gjør, men gjøre et skikkelig opplysningsarbeid ikke bare ovenfor unge, men også mot utelivsbransjen som sådan. Før var det slik at hvis du var beruset fikk du ikke mer å drikke. Idag er det skjenking så lenge du kan betale.
Jeg tror også at vår restriktive politikk er en medvirkende årsak til at Nordmenn går bananas når de først får alkohol. Fokuset er ikke på å nyte, men på å bli dritings (ikke skjønner jeg hvorfor...) jeg tror at hvis alkohol hadde hatt mere sammenheng med mat og kos, slik det er i store deler av verden, så hadde ikke hver Nordmann drukket mindre, men kanskje spredd alkhol inntaket sitt i løpet av hele uken og derved ungått en del av de tingene som skjer i fylla. Det er forskjell på å bli i godt humør av to gin&tonic eller bli bevistløs av femten vodkabattery.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Jeg var i butikken i går sammen med min datter på snart 4 år. Hun er vant til at pappa tar med seg noen øl når vi handler, og ble bekymret da vi gikk forbi ølhylla uten å ta med noe. "Du må huske på øllen din pappa!" sa hun bestemt.
Jeg forklarte da så godt jeg kunne at man ikke fikk kjøpt øl i dag fordi de som bestemte her i landet var redd for at folk kunne drikke for mye og stemme feil eller lage bråk i valglokalet. (Vi hadde nettopp vært og stemt sammen før butikkturen):
Hun stod lenge og tenkte, før det kom: "Tuller du med meg nå pappa?"
Var mange rundt oss som fikk seg en god glis.

Selv en 4 åring ser altså hvor latterlig denne bestemmelsen er.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Veggen skrev:
Selv en 4 åring ser altså hvor latterlig denne bestemmelsen er.
Dette tyder vel på at de som i sin tid laget denne regelen var på intellektuelt nivå med en 3-åring.

;D ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Nei, det betyr at når du blir eldre enn 4 forstår du hvorfor slike regler fins.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Gjest skrev:
Jeg er vel ualmindelig treg...har passert 40 og skjønner det ennå ikke ???

Arne K

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjest skrev:
Hvis du da er gammel nok Gjest, Kan du forklare meg hvorfor det er forbud mot å kjøpe øl i butikken på valgdagen?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
[Hvis du da er gammel nok Gjest, Kan du forklare meg hvorfor det er forbud mot å kjøpe øl i butikken på valgdagen?
Jeg tror den regelen kom dengangen AP hadde rent flertall og ikke ønsket at velgerne skulle ta feil stemmeseddel ved en feiltagelse i fylla. AP har i grunnen aldri hatt noe særlig tillit til sine egne velgere, - og hvorfor skulle de nå engang ha det ?? Disse menneskene stemmer jo AP ?? ;D ;D

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
;D
Jeg har fra aller høyeste hold i Finansdeptet at forbudet mot omsetning av alkohol (polet og butikkene) vil bli fjernet i god tid innen neste valg (2 år): resultatet ser vi jo nå .... svært få av SV's medlemmer gadd å stemme i går fordi de ikke fikk samtidig anledning til å fylle opp (rødvin)lageret pga omsetningsforbudet .. så da holdt de seg like godt hjemme ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Jeg er 51 år, og har kjøpt mye øl i min tid. Jeg har dessuten jobbet mye på bryggeri i studietida, og jeg er også glad i vin og en dram.

Jeg kommer nok aldri til å forstå de som klager over alkoholpolitikken i Norge.

Neivel, så du får ikke kjøpt øl på valgdagen. SO WHAT? Er du avhengig? Denne regelen er laget nettopp fordi det vart mye fyll som ødela dagen. Da må vel du kunne avstå for denne dagen - det er jammen en liten pris sett i forhold til hva mange må betale fordi de har fått alkoholisme inn i hjemmet. Storforbrukerene står for 80% av omsetningen av alkohol, og dette trekker med seg mange tragedier med kriminalitet, ulykker, omsorgssvikt og annen elendighet. Vær glad du som ikke er rammet av dette, og godta at reglene har en trist historie.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Sammenlignbare land med mer liberal alkoholpolitikk sliter generelt med større andel alkoholrelaterte problemer, Danmark er et godt eksempel. Mange organisasjoner, blant annet legenes, mener at Danmark burde nærme seg den Norske modellen. Utover det har jeg ikke rare formeningen, men har aldri følt stort på at jeg ikke til enhver tid kan kjøpe alkohol.

Mvh

S

Slubbert

Gjest
Fascist ethics begin ... with the acknowledgment that it is not the individual who confers a meaning upon society, but it is, instead, the existence of a human society which determines the human character of the individual. According to Fascism, a true, a great spiritual life cannot take place unless the State has risen to a position of pre-eminence in the world of man. The curtailment of liberty thus becomes justified at once, and this need of rising the State to its rightful position. [Mario Palmieri, "The Philosophy of Fascism" 1936]

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
49
Det er jammen fint at man ikke får handlet alkohol på dagligvare og vinmonopolet på valgdag. Jeg er helt sikker på at vi hadde havnet på grise fylla på vei til valglokalet!

Har sett endel berusete mennesker de siste ukene. Det er sikkert folk som skulle forhåndstemme?

mvh

Johan

Topp Bunn