Valg av spolebåndopptaker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Er på jakt etter en god spolebåndopptaker og er veldig usikker på vilket merke.Har kikket litt på Akai,Revox,Teac...

    Hva skal man velge:)
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Hvis det kun er god lyd: Tandberg TD20A SE
    Hvis du har planer om å ha den i årevis: Otari.
    :)
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Teac/Tascam har endel greie modeller...som det burde være lette å holde i drift (= reservedeler finnes...)
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Skal du ha med rør blir det Revox G36MKIII :) TD 20 A gikk på hue å ræva ut den dagen G 36 spillet musikk .

    Mvh
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er mange spennande framlegg her, men det kjem an på kva du skal bruke opptakaren til. Skal du ha ein viss bandøkonomi, kan det vere greitt med ein firespors (ein som spelar banda i begge retningar, som på ein kassett), men om lydkvaliteten står i høgsetet, er det best med ein tospors, som brukar heile bandet i ei retning. Dette må du bestemme deg for.. Tandberg har svært god bandøkonomi i firesporsutgåve, og også på 3 3/4, ettersom dei har eit system som "mettar" magnetiseringa av bandet betre enn konkurrentane. Men alle dei nemde opptakarane er interessante. Teac er veldig fine, og dei finnest også i ei utgåve der du kan ta opp fire spor i ei retning, og dermed drive litt analoge studioaktivitetar med godt resultat (mikrofonane vert då den avgrensande faktoren) Revox, både G36 (ein del arbeid å vedlikehalde, seiest det, eg har aldri hatt ein slik sjølv) og dei seinare, transistoriserte, er utmerka produkt. Proffutgåvene Studer endå betre.
    Personleg ville eg kanskje gått for ein Tandberg TD 20A SE (var på nippet til å kjøpe ein slik, men greidde å stå imot impulsen) eller ein av dei som er lette å jobbe med og som har topp spec: Technics RS 1500, men den finnest i fleire versjonar, og eg hadde ganske sikkert ikkje greidd å bestemme meg...
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Skal du ha med rør blir det Revox G36MKIII :) TD 20 A gikk på hue å ræva ut den dagen G 36 spillet musikk .

    Mvh
    Da var det vel den vanlige du hadde? Det var TD20A SE jeg skrev. NRK brukte en Otari når de la alle bånda over på Harddisker, og akkurat den spilleren kunne jeg fått kjøpe for noen år tilbake. Den sto hos en Tandbergsamler i Drammen. Dessuten er en TD20A SE flerfoldig ganger penere enn denne greia fra Revox! :)
    G36.gif

    Bare se selv. :)
    8018d1136750674-tandberg-td-20a-se-tandberg-td-20a-se.jpg

    Men om den er penere enn denne tviler jeg på!
    8212469581_f5404fce03_b.jpg
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Står en fin og nyoverhalt Tandberg TD20A hos Audioaktøren i Horten.
    Du bør satse på 4-spors og gjerne en maskin fra tampen av spolebåndtiden. TEAC er solide, likeså Technics. Viktig at den er ettersett, at hodene ikke er slitt og at den kan spille av 7,5"/sek bånd (de fleste gode ferdiginnspilte ble gjort i denne hastigheten).
    Skal du kjøpe bånd fra de nye leverandørene av hifi-innspillinger, som Tape Project og Opus 3, må den kunne avspille i 15"/sek (38cm).
    Da må den også kunne ta store spoler (10.5")

    Sats gjerne på en proff eller semi-proff spiller, men ikke fall for fristelsen til å kjøpe en som krever omstendelig kalibrering og som har komplisert elektronikk (stor studiomaskin, med andre ord).

    Jeg har en Technics 1506 som jeg er meget fornøyd med. Det er en semi-proff spiller som også kom i proffvariant, men den er ikke så komplisert å vedlikeholde som Studers studiomaskiner. Finnes en del mods til dem og man kan få nye hoder, om nødvendig.
    Kom over den da jeg ruslet bakfull forbi et utstillingsvindu rett etter at innehaver hadde satt den der for salg. Nyoverhalt og kosmetisk uten en ripe. Fin dag til tross for bankende hode.

    http://reeltoreelworld.blogspot.no/2009/02/doc-technics-adds.html?m=1
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Mulelid er slem som viser en Technics RS-1800II. Fullt konfigurert med doble Dolby multiformat dekodere og godt rehabilitert og i fin kosmetisk stand har jeg sett dem gå for opp imot 200.000.
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Mer slemt.. :) Laget t.o.m. 1981, så det finnes neppe noen i Norge. De som har selger den nok ikke. :)
    zjk27fukig88hnozlo2k.jpg
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Ja,mye fett her:) Ser at der ligger for salg en Technics RS 1500 for 6500,- og en Phillips 4520 i supergod stand for 4000,-Det jeg er redd for er ustabile spillere som stadig krever justeringer.Må være driftsikkert.Ser at Technics spilleren har direktedift,må jo være en fordel?
     
    Sist redigert:
    L

    Lars.N

    Gjest
    Skal du ha med rør blir det Revox G36MKIII :) TD 20 A gikk på hue å ræva ut den dagen G 36 spillet musikk .

    Mvh
    Da var det vel den vanlige du hadde? Det var TD20A SE jeg skrev. NRK brukte en Otari når de la alle bånda over på Harddisker, og akkurat den spilleren kunne jeg fått kjøpe for noen år tilbake. Den sto hos en Tandbergsamler i Drammen. Dessuten er en TD20A SE flerfoldig ganger penere enn denne greia fra Revox! :)
    Vis vedlegget 177445
    Bare se selv. :)
    Vis vedlegget 177446
    Men om den er penere enn denne tviler jeg på!
    Vis vedlegget 177447
    G36MKIII er da langt kulere en kjipe TD 20 så kan G36 spille musikk det kan ikke TD 20'n .
    Vekta på TD 20 er også i pingleklassen , G36'n løper du ikke så fort avgårde med .
    Nei da ikke noe som er kulere en den andre , følg hjerte ved valg av salat traktat.


    Mvh
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Nå er det vel strengt tatt ikke bursdagsgave til deg trådstarter spør om tips til, Laban? :)
    Revoxen din er sikkert grei nok, men tror vedkommende ønsker seg noe han klarer å bruke uten å sitte med en haug radiorør i tillegg..
    Markedet for båndopptakere er dessverre helt tragisk i Norge, men det finnes en og annen i Torget her og Torget på Finn.no. :)
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Ja,mye fett her:) Ser at der ligger for salg en Technics RS 1500 for 6500,- og en Phillips 4520 i supergod stand for 4000,-Det jeg er redd for er ustabile spillere som stadig krever justeringer.Må være driftsikkert.Ser at Technics spilleren har direktedift,må jo være en fordel?
    Jepp, og ser du nærmere etter vil du se at Philips sin har direktedrift av det som måtte være av drivverk. :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    PR99 dukker opp med jevne mellomrom
    ellers er A700 en habil maskin....
    mvh
    Leif
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Nå er det vel strengt tatt ikke bursdagsgave til deg trådstarter spør om tips til, Laban? :)
    Revoxen din er sikkert grei nok, men tror vedkommende ønsker seg noe han klarer å bruke uten å sitte med en haug radiorør i tillegg..
    Markedet for båndopptakere er dessverre helt tragisk i Norge, men det finnes en og annen i Torget her og Torget på Finn.no. :)
    Ser den svar var mest for å trigge en eller annen litt :D
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Om du kan få fatt i en Technics 1500 til 6.500, så gjør du et godt kjøp. I USA prises disse høyere. Jeg betalte 7.000 for min, men den var rehabilitert av tekniker.

    Litt om forskjellen på modellene:

    RS-1500U (2T with 4T play)
    RS-1506U (4T with 2T play)
    RS-1520U (2T with 4T play and
    added eq/bias/oscillator panel)

    Man kan sjalte mellom 2-spors og 4-spors. 1500 har opptak og avspilling i 2-spors, og kun avspilling i 4-spors; mens 1506 har opptak og avspilling i 4-spors, og kun avspilling i 2-spors. Begge spiller opp til 38cm/sek. (Mens 1800 kjører opp til 76cm/sek - da skal man ha et friskt tapebudsjett.)

    Gløtt bak panelet: http://forum.vintage-audio-laser.com/resolution-pannes/technics-1500-t9595.html#p235093

    Technics RS-1500U on thevintageknob.org


     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    De blir ikke mer sexy enn denne, verdt å eie bare p.g.a. design - så kan den bare stå der og ta seg ut, eventuelt bare snurre litt.... Fra en bekymringsløs hifi-æra da man kunne kjøpe slike mesterstykker fra de store japanske konsern.... Dette er industrikunst av ypperste merke. Bare TENK på utviklingskostnader/timer etc. som ligger bak noe slikt. Timeless beauty. Applaus!

    RS1800.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Kunne kansje tatt til takke med en Pioneer RT-999 også, på en ellers kjedelig torsdag med lite interessant på TV...

    PIONEER ELITE RT-999.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    tydelig inspirert av 1800´n !
    mvh
    Leif
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg syns 1500-serien til Technics er tiltrekkende så det holder, men den er generasjonen før maskinene som kom på tampen av spolebånd-eraen. Disse hadde gjerne LED-tellere, begynte å få ulike typer prosessorstyring, osv.

    I god hafai-ånd er tapebevegelsen nå på vei over til profesjonelle studiomaskiner, drevet av dem som mener man må ha en flat-Studer for å virkelig høre hva som er på båndet. Ulempen er at disse ble laget til studioer med tekniker(e) som hadde som fast oppgave å etterse dem og kalibrere dem, noe de færreste hifi-entusiaster kan koste på seg.

    Vil man kjøpe en topp ettersett maskin, også i Studer-skiktet, så kan en av landets siste gjenværende yrkesaktive spolebåndteknikere hjelpe. Send en PM så sender jeg kontaktinfo.

    Skjermbilde 2013-01-17 kl. 10.47.24.jpg
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Jeg syns 1500-serien til Technics er tiltrekkende så det holder, men den er generasjonen før maskinene som kom på tampen av spolebånd-eraen. Disse hadde gjerne LED-tellere, begynte å få ulike typer prosessorstyring, osv.

    I god hafai-ånd er tapebevegelsen nå på vei over til profesjonelle studiomaskiner, drevet av dem som mener man må ha en flat-Studer for å virkelig høre hva som er på båndet. Ulempen er at disse ble laget til studioer med tekniker(e) som hadde som fast oppgave å etterse dem og kalibrere dem, noe de færreste hifi-entusiaster kan koste på seg.

    Vil man kjøpe en topp ettersett maskin, også i Studer-skiktet, så kan en av landets siste gjenværende yrkesaktive spolebåndteknikere hjelpe. Send en PM så sender jeg kontaktinfo.
    Problemet ditt, Vredens er at du er utstyrt med begrensningsforståelse; en uting i dette gamet...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Nja - begrensningsforståelse er vel et stykke fra hva andre kan ha kommet med av utsagn om meg langs livets vei. ;)
    Må tilstå at jeg har gjort undersøkelser omkring en slik, men det blir langt å kjøre for ev. tekniker. Den 1800-maskinen er flott å se på, usedvanlig sjeldne å finne i slik stand og langt mer kompliserte enn en 1500-generasjon tilsvarende.


    Studer_A820.jpg
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Kjøpte en flunka ny B77 i '77, tror jeg det var. Det var den gangen Morgenstierne var importør. Vi hadde en A77 mk IV fra før i familien. Den ble solgt for mange år siden, men B77 står i stua enda. Sjelden i bruk, men får meg ikke til å selge den...........
    Skiftet speed-kortet for noen år siden og har bytta pærene og reima til telleverket, ellers er alt originalt. Og B77 har også direktedrift :)
    Ikke så stilig som noen av japsene, men utrolig driftssikker og fremdeles mulig å få tak i reservedeler, om det skulle være nødvendig.
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Nja - begrensningsforståelse er vel et stykke fra hva andre kan ha kommet med av utsagn om meg langs livets vei. ;)
    Må tilstå at jeg har gjort undersøkelser omkring en slik, men det blir langt å kjøre for ev. tekniker. Den 1800-maskinen er flott å se på, usedvanlig sjeldne å finne i slik stand og langt mer kompliserte enn en 1500-generasjon tilsvarende.


    Vis vedlegget 177524
    Kjære folk.. Trådstarter hadde vel visst hva han skulle kjøpe om han hadde hatt ørten spillere før, men etter det jeg forstår av spørsmålet om merker osv har han ikke eid slikt før.. Jeg hadde vært meget fornøyd med en Tandberg TD20A, gjerne TD20A SE om det var min første båndopptaker. Har jo hatt noen 3400X, men det er jo rene sorgen i forhold. :)
    Men hadde ikke startet min båndopptakerkarriere med industriaktige stålklumper..
     

    jan b

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2008
    Innlegg
    324
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Har denne her, en kjempemaskin. Fås ny idag på bestilling til den nette sum av 8000USD. Min er fra rundt 1983. Otari MX-5050 BII-2

     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    @Mulelid - har da forlengst både anbefalt en Tandberg TD20A og vist ham hvor en nyoverhalt befinner seg, klar til å bæres varsomt inn i baksetet på medbrakt bil.

    Nå diskuterer vi mye annet morsomt, samt at vi anbefaler andre spillere. Selv har du anbefalt en som går for 24.000 Euro på et tysk sted jeg vet selger slike i god stand ... ;)

    Otari maskinen over er ettertraktet så det holder. Gratulerer med den. Heldigvis er eldre maskiner tilgjengelige via eBay til lavere pris, men hva de koster nye sier noe om det utrolige arbeidet som er utført med innmaten på disse spillerne.
     
    Sist redigert:

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    @Mulelid - har da forlengst både anbefalt en Tandberg TD20A og vist ham hvor en nyoverhalt befinner seg, klar til å bæres varsomt inn i baksetet på medbrakt bil.

    Nå diskuterer vi mye annet morsomt, samt at vi anbefaler andre spillere. Selv har du anbefalt en som går for 24.000 Euro på et tysk sted jeg vet selger slike i god stand ... ;)
    Ja, men den Technicsen ser da i det minste ikke ut som en Jordan tanntrådmaskin med toppmating? :) Greit nok med god lyd, men når man må ha eget bord til båndopptakeren blir det vel litt vel mye? :D
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Ikke lydbåndopptager i ordinær forstand..

    Men kjøpte en Panasonic VHS VN65 i 1988



    Stereo, 2 hastigheter, ett vel av opptaksfunksjoner og kunne bruke Chromedioxside VHS bånd.

    Min fikk jeg for nær 9.000,- kr - kostet opprinnelig 11.000,- ny.


    Panasonic hadde større utgaver i samme serie, så en til ca 24.000,- kr
    Den var diger...

    Meget grei og praktisk til musikk på VHS bånd, båndene var også beskyttet i VHS-kassetten.

    Brukte både 180min, 240 min og 120min bånd.
    Lyden via opptak fra vinyl var meget bra, har neppe hørt ordinær kassettspiller med så bra lyd.

    Desverre gikk min VHS-spiller heden, da min søster lånte den og hennes datter fylte luken med godt tygde seigmenn.
    Ved forsøk på rens og rep hos lokal reperatør, greide denne å ødelegge det meste.

    Kikker titt og ofte etter slike spillere enda og det finnes de som lager disse nye enda.
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Kjekt med så mange innspill.Setter pris på alle.Jeg har vært eier av et Tandberg spolebånd i ungdomstia så jeg har nå vært borti et:) Jeg har gått lenge og vurdert om jeg skulle kjøpe et spolebånd men har holdt litt igjen på grunn av lite kunnskap på denne fronten.Er først og fremst opptatt av at maskinen er av den driftsikre typen og enkel i bruk.Er selvsagt opptatt av at maskinen kan levere musikkformidling på et bra nivå.
    Jeg må si meg enig med Vredensgnag om at Technicsen ser veldig bra ut og er veldig fristende. Jeg vet ikke om det stemmer men mener at jeg har hørt at der var masse problemer med Tandberg TD 20 spillerne? Hvis jeg skulle valgt mellom Technicsen og Phillips spilleren hva skulle jeg da ha valgt:rolleyes:Ellers kan jeg si at jeg kan strekke meg opp mot 10K men ikke lengre da den ikke vil bli hovedkilden.
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Kjekt med så mange innspill.Setter pris på alle.Jeg har vært eier av et Tandberg spolebånd i ungdomstia så jeg har nå vært borti et:) Jeg har gått lenge og vurdert om jeg skulle kjøpe et spolebånd men har holdt litt igjen på grunn av lite kunnskap på denne fronten.Er først og fremst opptatt av at maskinen er av den driftsikre typen og enkel i bruk.Er selvsagt opptatt av at maskinen kan levere musikkformidling på et bra nivå.
    Jeg må si meg enig med Vredensgnag om at Technicsen ser veldig bra ut og er veldig fristende. Jeg vet ikke om det stemmer men mener at jeg har hørt at der var masse problemer med Tandberg TD 20 spillerne? Hvis jeg skulle valgt mellom Technicsen og Phillips spilleren hva skulle jeg da ha valgt:rolleyes:Ellers kan jeg si at jeg kan strekke meg opp mot 10K men ikke lengre da den ikke vil bli hovedkilden.
    Hvis du skal ha den i årevis uten å gå konk. pga service opp og i mente er nok ikke Tandberg TD20A(SE) tingen. Da ville jeg nok heller ha vurdert en Studer/Revox, Teac/Tascam eller Otari. Philips og Technics sine toppspillere er også bra saker, men noen må jo kunne ha service på sakene. Så da må man nok sette lydkvaliteten til TD20A(SE) til side og gå for mer stabile saker, men det er jo ikke SAMTLIGE TD20A(SE) som sliter med en og annen feil. Etter noen år har man jo i tillegg fått luket bort det meste av barnesykdommer og irritasjonsfeil, og de fleste som selger brukte båndopptakere gjør det jo fordi de vet at noen andre har mer nytte av den selv.
    Man kan jo gå lei når det gjelder Hifi og båndopptakere også? :)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jeg averterte denne RS-1700 i mint condition for en tid tilbake på HFS, fikk et par bud på 3-4000 kroner + et ordentlig bud, men ikke fra noen i Norge :)




    P1010221.jpg
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    ^Ah, der har jeg igjen for å ikke følge med. Den har i tillegg frekvensjusteringene for begge kanaler, og ser helt strøken ut. En praktavspiller.

    Om du skriver den også hadde Dolby, så sparker jeg i veggen her. ;)

    En kommentar til mitt første innlegg i tråden. Ser jeg glemte å nevne at spolebåndspilleren helst bør ha mulighet for 2-sporsavspilling, om man ønsker å bruke de nyutgivelsene som finnes. De fleste av disse er 2-spors og 38cm/sek. (15ips).
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    ^Ah, der har jeg igjen for å ikke følge med. Den har i tillegg frekvensjusteringene for begge kanaler, og ser helt strøken ut. En praktavspiller.

    Om du skriver den også hadde Dolby, så sparker jeg i veggen her. ;)

    En kommentar til mitt første innlegg i tråden. Ser jeg glemte å nevne at spolebåndspilleren helst bør ha mulighet for 2-sporsavspilling, om man ønsker å bruke de nyutgivelsene som finnes. De fleste av disse er 2-spors og 38cm/sek. (15ips).
    Viktig opplysning. Min Tandberg 4000X som jeg kjøpte i ca 1970 har kun opp til 7 1/2. Jeg tror imidlertid at den kan kjøre 2-spors opptak, selv om den har fire spor.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg husker det var mange Tandberg som var forvist til logg-opptak og andre ukritiske oppgaver rundt omkring i nærradioene på slutten av 80-tallet på grunn av at de stadig brøt sammen.
    Som regel var det Revox og en og annen Otari som var i bruk.
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Jeg husker det var mange Tandberg som var forvist til logg-opptak og andre ukritiske oppgaver rundt omkring i nærradioene på slutten av 80-tallet på grunn av at de stadig brøt sammen.
    Som regel var det Revox og en og annen Otari som var i bruk.

    De ble henvist til denslags fordi det ikke var noen som lengre garanterte reservedeler til de.

    Stadig brøt sammen?

    Langt flere TEAC som var i bruk i radiostudioer i grunnen.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Det som var problemet både med TCD 3004, 3014, 910 og TD20A var at capstanmotoren gikk hele tiden i stedet for å værte relèstyrt via modeswitch. Hadde de vært det fra børjan, så hadde det ikke vært noe problem med de i det hele tatt. :)
     

    boheinrich

    Medlem
    Ble medlem
    03.01.2013
    Innlegg
    19
    Antall liker
    6
    Sted
    Viborg Danmark
    Torget vurderinger
    24
    jeg synes at du skulle kikke efter en sony 765 ,da det er en lækker maskine og tilmed flot at se på når den står der og kører rundt med spolerne,alle de andre der er nævnt er også gode maskiner, men jeg mener at tonehoveder er en tand mere holdbare på en sony da det er ferrit hoveder, kritikerene siger at de ikke spiller så godt som andre hoveder men hvad hjælper det at de spillede bedre da maskinen var ny .
    har lige solgt min sony 765 da jeg skulle købe en ny pladespiller (technics 1200),men er dog klar til at købe en sony 765 også næste gang jeg skal have en spolebåndoptager
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn