Ønsker anbefaling Valg av gulvhøyttaler

jethro63

Medlem
Ble medlem
21.02.2010
Innlegg
14
Antall liker
4
Jeg har en Hegel H100 som nå p.g.a nye omgivelser skal få stativhøytalere å kose seg sammen med.
Det er tre aktuelle kandidater og det er : Sonus Faber lumina 2, Dynaudio emit 20 og XTZ 99.26.

Er det noen av dere som kjenner disse høytalerene og kanskje hvordan de er sammen med forsterkeren ?

Jeg bor slik til at jeg ikke har tilgang til fysiske hifi butikker og får dermed ikke hørt dem selv.

Setter pris på all tilbakemld.

Mvh
Jethro 63

OPPDATERING:
Nå har kona funnet ut at stativhøytalere ikke vil passe så fint inn rent estetisk i den "nye" stua vår.
Da skal jeg ha meg nye gulvhøytalere ,har dere noen gode forslag.
 
Sist redigert av en moderator:

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Kjenner ikke kandidatene, men ville gått for Dynaudio uansett.
Har hatt en del stativhøyttalere, og Dynaudio har vært best hos meg.
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Hjemme hos meg fungerer det bra med Bowers & Wilkins (H80). Må dog ha litt volum for at lyden skal åpne seg, men som regel spiller jeg ikke i hviskevolum
Har også hørt mye positivt om Hegel og Dynaudio. Når jeg kjøpte Hegel var den koblet til System Audio. Det synes jeg ikke var en god kombinasjon.
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg har ikke prøvd 99.26 på Hegel mener jeg ... Jeg har en gammel p2a forforsterker og anaview ams1000 (klasse d) som jeg bruker på de dyrere XTZ Divine 100.33, det er kjempematch, men det er en del ulikheter mellom de og 99.26. Hvis du bor rundt Lillehammer-område kan du låne et par 99.26 av meg (skal forøvrig selges på et tidspunkt også).
 

jethro63

Medlem
Ble medlem
21.02.2010
Innlegg
14
Antall liker
4
Takk for gode råd/svar.
Nå har kona funnet ut at stativhøytalere ikke vil passe så fint inn rent estetisk i den "nye" stua vår.
Da skal jeg ha meg nye gulvhøytalere ,har dere noen gode forslag.
Skulle helst hatt noenmed minimum 6 mid/basswoofer og gjerne med bassport foran .

Setter utrolig pris på alle innspill
 

schimmel

Medlem
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
46
Antall liker
25
Takk for gode råd/svar.
Nå har kona funnet ut at stativhøytalere ikke vil passe så fint inn rent estetisk i den "nye" stua vår.
Da skal jeg ha meg nye gulvhøytalere ,har dere noen gode forslag.
Skulle helst hatt noenmed minimum 6 mid/basswoofer og gjerne med bassport foran .

Setter utrolig pris på alle innspill
Chario Aviator Cielo, knakende god alrounder.
Tror Audiocom i Kr.Sand har et demo-par til redusert pris.
Passer godt til Hegel H 100, også flere andre fabrikat i samme prisklasse. Tilgivelig på dårlige, medium innspilninger. På gode innspillinger, nesten helt i toppklasse. Stort lydbilde i forhold til størrelse, kan spille høyt. men er også engasjerende på lavt volum. Er lettdrevet. Kanskje den beste Chario-høyttaleren laget noensinne i forhold til pris. Ikke ulik Ursa Major, men dog et par hakk opp på de fleste områder.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.663
Antall liker
58.512
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Takk for gode råd/svar.
Nå har kona funnet ut at stativhøytalere ikke vil passe så fint inn rent estetisk i den "nye" stua vår.
Da skal jeg ha meg nye gulvhøytalere ,har dere noen gode forslag.
Skulle helst hatt noenmed minimum 6 mid/basswoofer og gjerne med bassport foran .

Setter utrolig pris på alle innspill
Jeg ser at du skriver du bor slik til at du ikke har tilgang til butikker. Hvis du har tenkt å handle for noen kroner vil jeg tro det kan være lønnsomt å ta en tur til ulike forhandlere. Gjerne ringe på forhånd å gjøre avtale om demo utfra et ønske om prisnivå og hva du har ellers. En seriøs forhandler vil ha større mulighet til å hjelpe deg på den måten.

Å kjøpe høyttalere uten å ha hørt er et sjansespill. Her på forumet vil du få mange helt ulike forslag, og helt sikkert mye som er bra, uten at det nødvendigvis er rett kjøp for deg.
Høyttalerne er udiskutabelt det som har mest å si for hvordan et anlegg låter.
For å bli fornøyd bør man absolutt legge litt større innsats i det.
Lykke til med fremtidig handel.
Håper både du og fruen blir fornøyd.

Hva er budsjettet?
Mvh
 

jethro63

Medlem
Ble medlem
21.02.2010
Innlegg
14
Antall liker
4
Jeg ser at du skriver du bor slik til at du ikke har tilgang til butikker. Hvis du har tenkt å handle for noen kroner vil jeg tro det kan være lønnsomt å ta en tur til ulike forhandlere. Gjerne ringe på forhånd å gjøre avtale om demo utfra et ønske om prisnivå og hva du har ellers. En seriøs forhandler vil ha større mulighet til å hjelpe deg på den måten.

Å kjøpe høyttalere uten å ha hørt er et sjansespill. Her på forumet vil du få mange helt ulike forslag, og helt sikkert mye som er bra, uten at det nødvendigvis er rett kjøp for deg.
Høyttalerne er udiskutabelt det som har mest å si for hvordan et anlegg låter.
For å bli fornøyd bør man absolutt legge litt større innsats i det.
Lykke til med fremtidig handel.
Håper både du og fruen blir fornøyd.

Hva er budsjettet?
Mvh
Takk for godt svar,
joda vi blir nok fornøyde etterhvert.
Budsjettet er ca opp til 10 - 20 000.

Ps G.Parker er en av mine store helter
 

jethro63

Medlem
Ble medlem
21.02.2010
Innlegg
14
Antall liker
4
@jethro63 - Du bør kanskje si litt om hvordan stua er (størrelse, akustikkforhold), hva slags musikk du spiller mest, og hva budsjettet ditt er.
Takk for svaret.
Stua er ca 30 kvadrat,med gipsvegger.
Høytalerene skal stå på langsiden på siden av tv da de brukes som lydkilden for dette og.
Jeg hører mye på blues,rock som Led Zep.J.tull og generelt mye gitarer.
Hører og endel akustikk.

Budsjett 10 - 20 000

setter pris på "hjelpa"
 
P

parafinoksen

Gjest
Det ligger et par Pylon Diamond 30 til sags på finn til 10500 kr. Nypris mellom 25 og 30000. Tror jeg er mye godlyd for pengene. @Retep (jobber på Mala som selger Pylon), hva mener du om Hegel og Pylon Diamond?

De har imdlertid bassport bak og vil kanskje trenge litt luft rundt seg.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.576
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Kan Monopulse model A være et alternativ? Har aldri hørt Monopulse, men mulig de har en klangbalanse som vil kunne matche Hegel....?

mvh
Proffen
 
P

parafinoksen

Gjest
Kan Monopulse model A være et alternativ? Har aldri hørt Monopulse, men mulig de har en klangbalanse som vil kunne matche Hegel....?

mvh
Proffen
Du har jo hatt litt forskjellig Pylon, har du ikke? Hva mener du om Pylon (Diamond) og Hegel? (Mener ikke å pushe dette på trådstarter – er bare nysgjerrig.)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Det ligger et par Pylon Diamond 30 til sags på finn til 10500 kr. Nypris mellom 25 og 30000. Tror jeg er mye godlyd for pengene. @Retep (jobber på Mala som selger Pylon), hva mener du om Hegel og Pylon Diamond?

De har imdlertid bassport bak og vil kanskje trenge litt luft rundt seg.
Jeg har ikke hørt Diamond serien med Hegel. Men vi har kunder med den komboen.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.576
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Du har jo hatt litt forskjellig Pylon, har du ikke? Hva mener du om Pylon (Diamond) og Hegel? (Mener ikke å pushe dette på trådstarter – er bare nysgjerrig.)
Jupp, har hatt Emerald 25, og nå Jasper 25. Førstnevnte er en god høyttaler, men Jasper er bedre på alle parametere. Dog litt "usikker" på om det er en god match med Hegel..... Har hørt Hegel låte litt for lyst/tynt/anemisk, men det kan hende nyere modeller er bedre. Har også hørt Hegel spille godt på et annet par Pylon, men det er et par som kanskje er litt vanskelig å få kloa i - mener det var fra Sapphire-serien.....
Mener de var bestykket med 8"-bass....

mvh
Proffen
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.973
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hmmm..mye gitarer og den type musikk trådstarter spiller, da synes jeg med all respekt både Ruby (Som jeg hadde i huset og solgte) og Diamond fort blir for masete og «skarpe» i mellomtonen. Testet ut på både Doxa og Moon Neo 240i som generelt låt veldig smooth, men mellomtonen i Pylon ble så fremtredende på gitar rock spesielt, at volumet måtte kraftig ned, og det var også overraskende lite opplevd substans og trøkk i bunn, tross grei bestykning.
Rock må ha litt fylde og substans i bunn for ikke å bli slitsom, og HT kan med fordel være litt tilbakelent i utgangspunktet, IMO.
Hva med Dynaudio Emit 30, siden 20 allerede er nevnt?
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
295
Antall liker
253
Torget vurderinger
2
Jeg hadde H100 i en lang periode. Parret den med flere høyttalere med godt hell. Den spilte kjempetøft med Monitor Audio rs6 og System Audio 1750. Når jeg kjøpte System Audio Pandion 2 ble mine øyne virkelig åpnet, og hifiinteressen tok av. Det må nevnes at jeg har ett godt dempet rom, og jeg har en følelse av at alle nevnte høyttalere kan låte litt skrikete med H100 i en moderne norsk (minimalistisk) stue. Og det er ett problem mange kan oppleve med endel ‘’moderne’’ høyttalere. Mine preferanser nå for tiden er Sonus Faber. Hvis jeg fremdeles hadde hatt H100 hadde jeg nok kikket på Sonetto-serien, eller noen eldre SF modeller.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Jethro63: Se på en liten Dali, du. I minst mulig størrelse og høyest mulig kvalitet. De begrenser ikke den lille Hegelen din på samme måte som de mer tungdrevne Dynaudio. Alternativt, gå etter aktivt. Og fokuser på å få kilder og forforsterkning best mulig. Sonus trenger nok langt mer enn det H100 gir..dessverre..Med dem er det forsterkeren som begrenser..
 
Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.005
Antall liker
12.886
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
En liten Dali duger ikke på 30 kvadratmeter.
Knapt nok som PC høyttaler.
... synes jeg.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.744
Antall liker
21.615
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nå har ikke jeg hørt Sonus faber siden jeg solgte mine gulvstående toveis Concerto Domus i 2008 eller så. Meen: Om dagens Sf følger Serblins lydfilosofi har de en særdeles god stemmegjengivelse som er langt fra påtrengende i øvre mellomtone. Sf den gang likte også svært godt B&Os klasse D-forsterkere.

Hegel H100 har jeg ikke funnet data på, men jeg har vondt for å se at den skulle mistrives med å drive et par Lumina 2. Men: Du får ikke festlydnivåer ut av de høyttalerne, så opp et hakk til III må nok til.
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
295
Antall liker
253
Torget vurderinger
2
Nå har ikke jeg hørt Sonus faber siden jeg solgte mine gulvstående toveis Concerto Domus i 2008 eller så. Meen: Om dagens Sf følger Serblins lydfilosofi har de en særdeles god stemmegjengivelse som er langt fra påtrengende i øvre mellomtone. Sf den gang likte også svært godt B&Os klasse D-forsterkere.

Hegel H100 har jeg ikke funnet data på, men jeg har vondt for å se at den skulle mistrives med å drive et par Lumina 2. Men: Du får ikke festlydnivåer ut av de høyttalerne, så opp et hakk til III må nok til.
H100 kan selvsagt drive ett par SF, hvis du ikke velger dem mest tungdrevne modellene. Tror som sagt det er en kombo som kan egne seg i moderne stuer.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.576
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Kunne Dali Helicon gulvstående være et alternativ? Ser at der er flere par på finn, til ok priser.....
Og hva med Proac eller Spendor?

mvh
Proffen
 

Soundmannen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.12.2015
Innlegg
505
Antall liker
860
Sted
Sandnessjøen
Brukt Dynaudio Focus skulle være innenfor budsjett. Det sammen med Hegel er jo meget innenfor 👌
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Se på forholdet mellom forsterker og høyttaler her, folkens! Hegel H100 er LITEN. Den KLARER IKKE Å KONTROLLERE et par så stort som Helicon på adekvat vis. Ikke med den følsomheten og det antall elementer de ovennevnte forslag har. Hva er den største feil norske kjøpere så godt som alltid gjør? For stor høyttaler til for lite rom og for liten forsterker😈 Kompromisser skal elimineres, ikke fremheves. Boblemotor hører ikke hjemme i en Porsche, men omvendt prioritering går rett hjem.
 
Sist redigert:
P

parafinoksen

Gjest
Brukt Dynaudio Focus skulle være innenfor budsjett. Det sammen med Hegel er jo meget innenfor 👌
Min bror hadde en større Hegel og Dynaudio stativhøyttalere. Mener å huske det låt veldig bra. På all slags musikk egentlig. Broder var i alle fall veldig fornøyd, og han er glad i tyngre rock. Han byttet til System Audio Legend 40 Silverback, men det var strengt ikke nødvendig. Heller bare fordi byttespøkelset raslet i dørene.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.452
Antall liker
35.277
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Min anbefaling er følgene. Lån/kjøp de styggeste høyttalerne du finner på finn.no - la de stå der i noen uker, slik at kona blir ufattelig lei de. Etter det så kan du nok sette inn "hva som helst" av høyttalere - alt annet blir jo bare positivt.
 
Sist redigert:
Topp Bunn