Politikk, religion og samfunn Valg 2021

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.415
Antall liker
7.906
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Som singel, uten egeneid bolig og med en lønn aldri så lite under landsgjennomsnittet tar jeg det i grunnen helt for gitt at jeg blir nødt til å emigrere til et lavkostland når jeg blir pensjonist, om jeg skal kunne opprettholde en mer eller mindre anstendig levestandard. De norske alternativene blir en mikroskopisk og kummerlig hybel i sentrale strøk og en meny bestående av ris, linser eller havregrøt morgen, middag og kvelds, eller en grei leilighet milevis fra sivilisasjonen og ditto meny.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Som sagt, i stedet for å vri på en høyst nødvendig pensjonsreform så burde det ha vært løst gjennom skattesystemet slik at de som hadde minst satt igjen med mere. Og ikke slik at alle fikk like mye uansett behov. Og jo da, du skjønte det med familiepensjon. rett. Summen av 2 gode tjenestepensjoner er mye. Å ødelegge pensjonsreformen for at alle skal få like mye fremstår for meg som en elendig ide. Og noe som skyver allerede tunge pensjonsforpliktelser frem på nye generasjoner. Pensjonsreformen var høyst nødvendig, og om noen trenger å sitte igjen med mer, finnes det mer målrettede virkemidler.
 
U

Utgatt24668

Gjest

Jeg kan være enig med Støre i flere saker, f.eks splittelse mellom by og landsbygda, samt økte forskjeller. Men, jeg er ikke enig i at AP har hatt en god strategi. De har hatt det dårligste valget siden 2001, og det er SPs suksess med å overta borgerligere velgere som vant valget for dem.

Sentralisering er en sterk drivkraft i hele den vestlige verden - slik at det blir spennende å se hvordan SP skal lykkes med dette i samarbeid med SV. Å både øke pengeoverføring til distriktene samtidig som at vi skal bruke mer penger på de som har minst i byene virker som en umulig spagat.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Som sagt, i stedet for å vri på en høyst nødvendig pensjonsreform så burde det ha vært løst gjennom skattesystemet slik at de som hadde minst satt igjen med mere. Og ikke slik at alle fikk like mye uansett behov. Og jo da, du skjønte det med familiepensjon. rett. Summen av 2 gode tjenestepensjoner er mye. Å ødelegge pensjonsreformen for at alle skal få like mye fremstår for meg som en elendig ide. Og noe som skyver allerede tunge pensjonsforpliktelser frem på nye generasjoner. Pensjonsreformen var høyst nødvendig, og om noen trenger å sitte igjen med mer, finnes det mer målrettede virkemidler.
Jeg har vel ikke sagt at pensjonsreformen er undøvendig. Men minstepensjonister betaler vel ca 20 000,- skatt - så det er ikke all verden man kan korrigere over skattesystemet.

Ellers er det er jo litt typisk - de med gode pensjoner og ekstra gode tjenestepensjoner på toppen kritiserer FRP for å ville øke pensjonen til de som har lite. For meg viser holdningen til pensjonssystemet veldig tydelig hvor solidarisk man egentlig er. Man vil gi gjerne at alle skal få mer, så lenge ingen rører min pott.

Pensjonen i dag er jo slik at de som har tjent mye penger i alle år - de får god pensjon, og de som aldri har hatt noe, de får minst også når de er pensjonister.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Pensjonen i dag er jo slik at de som har tjent mye penger i alle år - de får god pensjon, og de som aldri har hatt noe, de får minst også når de er pensjonister.
I det nye systemet i Folketrygden får man faktisk ikke allverdens opptjening uanstt hvor mye jobber og hvor mye man tjener. Folketrydens forskjell på mistepensjon og maks opptjening er overraskende lite om man ser for seg å gå av ved 67 år. Forskjellen på å ha jobbet i over 40 år med lønn på 6G og aldri ha jobbet et minutt er ikke mer enn ca 80.000 i året utbetalt ved 67 år etter skatt. Individuelle ordninger kommer selvsagt i tillegg.

Edit: Ser ut som det ikke var fullt så ille (35.000 som jeg skrev først), jeg regnet på 6G og ikke 7.1G.

Men om man ligger lavere i lønn, la oss si ca 4G så er foskjellen på full opptjening og ingen opptjening i Folketrygden omtrent lik null.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: OMF

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Men det er de individuelle ordningene som kommer til å skape store forskjeller mellom pensjonister i fremtiden. I enkelte bransjer er det standard med innskuddspensjon på 22-25% for den delen mellom 7.1 og 12G så er det mer vanlig å ikke en gang komme opp 7.1G.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
I det nye systemet i Folketrygden får man faktisk ikke allverdens opptjening uansett hvor mye jobber og hvor mye man tjener.
Dette er et ganske viktig poeng når man skal diskutere hvor progressivt skattesystemet faktisk er. Når man passer 6G/7,1G så går skattesatsen videre opp, mens ingen andre ytelser følger etter.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
så er vi i gang igjen, tilbake til gamle SV takter….

 
Topp Bunn