Politikk, religion og samfunn Valg 2021

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Da er som forventet allerede ganske mye avgjort ser det ut til, men fortsatt en del dramatikk utover. Kvelden er ennå ung og det er et realistisk håp om å få KrF under sperregrensa i alle fall.

Etter å ha fått med meg prognosen kl 21 tok jeg med en joggetur og satte på TVen igjen nå og hører Listhaug bable. Er faktisk usikker på om jeg noensinne har hørt Listhaug "live" på TeVe noen gang før faktisk, det tyder i alle fall på at jeg ser akkurat passe mye på TV.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Gode nyheter: Krf under sperregrensa!
Sannsynlig at MDG også forblir under......
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.849
Antall liker
19.680
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
MDG har fortsatt en liten mulighet til å klare sperregrensen, mens Krf er ferdige.
Overraskende at Sp havner på rundt 13,5 og SV ikke blir større ennomlag 7,5. Her spiller nok forhåndsstemmer inn. Så ble Ap et par prosent større enn forventet.

Ny regjering. Helt greit det.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Så lenge det blir en flertallskonstillasjon med Ap/Sp/SV (om de to siste faktisk vil leke med hverandre, vel og merke - Slagsvold Vedum virket ikke særlig sugen da han ble spurt om det) så har det neppe allverdens betydning hva som skjer med MDG og at Rødt er over sperregrensa for første gang. Dersom den konstillasjonen skulle ryke i løpet av fire år, noe som ikke er urimelig siden de er hoppende uenige om ganske mye så kan jo de mindre partiene få mer innflytelse.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.732
Torget vurderinger
4
Det er vel ikke så mange overraskelser gitt utviklingen den siste tiden, bortsett fra noe spenning rundt sperregrensa. At Krf og MdG ser ut til å falle under er gledelig, at V for tredje valg på rad sniker seg over gleder meg, men at så mange av min landsmenn er kommunister er vanskelig å svelge. At så mange lar seg forføre av at posterboy Moxnes bjeffer sine tabloide angrep på "de rike" og "milliardærene" er trist. Riktignok har de vel tatt "væpna revolusjon" ut av partiprogrammet, men kommunister like så.

Jeg er ikke sint, bare veldig skuffet.

Eneste lypunktet i så måte er at Støre for en gang skyld har vært klokkeklar på en ting, - han regjerer ikke med Rødt.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
Det blir nok en mindretalls regjering med Ap og Sp. Vedum tar ikke i SV med ildtang
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Om noen prater med en amerikaner en av de nærmeste dagene så er det kanskje verdt å nevne for vedkommende at 3 timer og 20 minutter etter at valglokalene stengte så var 97.8% av stemmene talt opp.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.732
Torget vurderinger
4
Eller at jeg brukte hele 15 minutter i lunsjen på å stemme. Fra jeg låste døra til hjemmekontoret kjørte til stemmelokalet, stemte, kjørte tilbake, 15 minutter. Eneste jeg tok med meg var førerkort som ID. Bare hyggelige folk, fryd & gammen, ikkno stress. Amerikanere bør forstå at de er et u-land når det gjelder demokrati.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Dette gikk som forventet, med unntak av oppslutningen til Rødt. Nedgangen til MDG er gledelig og viser at folk klarer å tenke tross alt. Nedgangen til KrF er som forventet og en trøst ved regjeringsskifte. Flertall til AP, sp og sv er stabiliserende i det aller minste. Som borgerlig velger er jeg litt skuffet - men det er noen lyspunkter også. Rødt er en god vaktbikkje - MDG klarte ikke å lure til seg mange lettlurte, og AP er sterke som et styringsparti som tar med seg mye fra Erna.

Gratulerer til de som stemte på venstresiden 👍
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.732
Torget vurderinger
4
Dersom noen kjenner en litt svidd eim over landet så er det valgflesk som har fått litt mye fart på grillen.
I morgen kommer først SP og SV med sine kvitteringer på valgflesket. Dersom Støre ikke vil betale regningene for begge vil MdG og Rødt komme luskende med sine valgfleskregninger. Støre kommer til å signere regninger som når en stortingsrepresentant skriver reiseregninger med jetlag. Det kan bli festelig. Og dyrt. For folk flest. Jeg er riktignok litt usikker på om det blir mest festelig eller mest dyrt for folk flest.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Dersom noen kjenner en litt svidd eim over landet så er det valgflesk som har fått litt mye fart på grillen.
I morgen kommer først SP og SV med sine kvitteringer på valgflesket. Dersom Støre ikke vil betale regningene for begge vil MdG og Rødt komme luskende med sine valgfleskregninger. Støre kommer til å signere regninger som når en stortingsrepresentant skriver reiseregninger med jetlag. Det kan bli festelig. Og dyrt. For folk flest. Jeg er riktignok litt usikker på om det blir mest festelig eller mest dyrt for folk flest.
Vi fortjener jo de partiene vi stemmer fram. Valgløftene her blir dyre. Så kan man alltids betale det med økte skatter, men så er problemet at kaken ikke nødvendigvis blir større med dette. Vi er preget av å være rike på olje og fordeling av oljepenger.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Spørsmålet er om det er så mye penger igjen etter at Erna kjøpte sitt valgflesk på krita.

Er masse svindyre motorveier å kansellere. Hordfast og e18 f.eks.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.732
Torget vurderinger
4
Det er selvsagt prisen for demokratiet og heller det enn et såkalt moderne og effektivt topartisystem, men noen kommer til å møte seg selv i døra.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Sånn er det blitt med norsk partimiks uansett. Dyrt blir det - og har det blitt - på begge sider så lenge en hver regjeringskonstellasjon må kjøpe seg makt fra småpartiene. Dessverre.

Men at vi nå får en korreksjon etter 8 år med liberalisering på de fleste områder er helt greit og neppe en katastrofe. Det jeg synes er mest trist at de blåblå ikke fikk til er en skikkelig styringsreform. Den endte med et skikkelig magaplask og en struktur som om mulig er enda mer inhomogen enn den vi hadde. Og så skal jeg ikke ripe opp i de tingene jeg var uenige med de så lenge det gjenstår å se hva en ny regjering får gjort med det.

Det er sunt at makten skiftet hender sånn en gang i blant. Og veldig godt å se at Norge har voksne partiledere i Støre og Solberg.
 
Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Ser på NRKs morgensending nå. Programlederen henvender seg til Krf og sier noe sånt som "...når jeg nå har snakket med representanter for alle de andre partiene, og alle føler seg mer eller mindre som vinnere, så føler vel dere i Krf dere også som vinnere selv om dere nå har fått det dårligste resultatet i partiets historie?". Jeg trenger ikke sitere svaret.

Poenget mitt er at hvis du vet hvordan en kommunikasjonsrådgiver innenfor politikk tenker, så trenger man ikke høre politiker-svaret etter at spørsmålet er stilt, man vet nøyaktig hva som kommer. Selv om politikerne fikk beskjed om ikke å ramse opp kjernesakene sine i studio nå når valgkampen er over, så klarte dem ikke å la være. Det er som en duracel-kanin på repeat.:(
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
Det er sunt at makten skiftet hender sånn en gang i blant. Og veldig godt å se at Norge har voksne partiledere i Støre og Solberg.
Enig. Synes forøvrig valgkampen alt i alt har vært både relevant og interessant i år.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Enig. Synes forøvrig valgkampen alt i alt har vært både relevant og interessant i år.
Har den? (jeg har som vanlig ikke fulgt med på valgkampen) men de siste dagene har i det minste pressedekningen handlet om lite annet enn etterlønn og pendlerboliger virker det som i alle fall.
 
R

rr30629

Gjest
Bare det å vite at det vil gå 3 stk. fra KrF rundt å surre i gangene å ikke bety noenting de neste 4 årene gjør at det er en god dag i dag.
 
  • Liker
Reaksjoner: I_L

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Ser på NRKs morgensending nå. Programlederen henvender seg til Krf og sier noe sånt som "...når jeg nå har snakket med representanter for alle de andre partiene, og alle føler seg mer eller mindre som vinnere, så føler vel dere i Krf dere også som vinnere selv om dere nå har fått det dårligste resultatet i partiets historie?". Jeg trenger ikke sitere svaret.

Poenget mitt er at hvis du vet hvordan en kommunikasjonsrådgiver innenfor politikk tenker, så trenger man ikke høre politiker-svaret etter at spørsmålet er stilt, man vet nøyaktig hva som kommer. Selv om politikerne fikk beskjed om ikke å ramse opp kjernesakene sine i studio nå når valgkampen er over, så klarte dem ikke å la være. Det er som en duracel-kanin på repeat.:(
Dette må jo være tidenes valg - bare vinnere!
 
  • Liker
Reaksjoner: SAL

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.156
Antall liker
5.085
Det er sunt at makten skiftet hender sånn en gang i blant. Og veldig godt å se at Norge har voksne partiledere i Støre og Solberg.
Langt på vei enig i det. Blir spennende å se hva Larson gjør de neste fire årene, klager på opposisjonen formodentlig.

Den største skuffelsen er at vi neppe får en rusreform av betydning de neste fire årene heller.
 
Sist redigert:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Måtte lete litt for å finne ut hvilket parti PF er, som kom inn på tinget. Antar representanten får gratis bolig i Oslo.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Men er det en politiker eller en pasient finnmarkingene har stemt inn på tinget?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Spot on fra Fjellheim:



" Når Arbeiderpartiet starter på denne jobben, vet statsminister Støre at det aller minste problemet hans er hipsterne i Oslo som foretrekker MDG eller kanskje Venstre, heiet frem av NRK og andre desorienterte medier i samme by. De norske hovedstadsmediene er blant valgets aller største tapere. "
 
R

rr30629

Gjest
Også fra kommentaren;

"Når man ser Norge over en flaske økologisk vin fra Oslos indre bydeler, er det lett å miste den norske mosaikken av syne. Da får man ofte et slørete, uklart bilde av hva som rører seg i dette lange landet. Det virkelige Norge går under radaren."
 
R

rr30629

Gjest
Ropstad himself;

– Men jeg er først og fremst stolt over det laget som har stått sammen i denne valgkampen. Vi har faktisk klart å løfte partiet fra lavt på tretallet til nesten over sperregrensen.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Dessverre fordeles mandater hovedsakelig etter prosenter av avgitte stemmer og ikke prosentvis fremgang fra ett-eller-annet.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Ropstad himself;

– Men jeg er først og fremst stolt over det laget som har stått sammen i denne valgkampen. Vi har faktisk klart å løfte partiet fra lavt på tretallet til nesten over sperregrensen.
KrF er utgått på dato, men deres fall gir høyresiden et problem framover. Så lenge vedum sitter som leder for sp så vil nok venstresiden sitte ved makten de neste 8 årene, ettersom de ikke kan bytte side. Vedum har bygget suksessen sin på motstand mot de borgerlige. Kun et kaos på venstresiden kan redde de borgerlige om 4 år. Med et stabilt AP, SV og sp så går nok det bra for dem. AP må forhandle hardt for å ikke skape overforbruk og sikre et fornuftig skatte- og avgiftsnivå. Støre vet f eks at selskapsskatten må beholdes på dagens nivå, og at Høyres politikk i stor grad må videreføres på dette området. Med et sulten SV kan han få potensielle problemer her, men Lysbakken er nok villig til å svelge en god del kameler for å sitte i regjering. Så spørs det om deres demokratiske prosess internt i partiet egentlig er så demokratisk likevel mht å bli med i regjering, vi får se.
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.784
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Ropstad himself;

– Men jeg er først og fremst stolt over det laget som har stått sammen i denne valgkampen. Vi har faktisk klart å løfte partiet fra lavt på tretallet til nesten over sperregrensen.
I følge Wikipedia så var Krf sist under 4% ved kommunestyrevalget i 1937. Så det er ikke godt å si hva Ropstad refererer til.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.389
Antall liker
20.806
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
^Fjellheim er ikke så himla spot on. Han er tydelig lite glad i meniger og meningsbærere i Oslo, og gotter seg storligen.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Tenker det bys til gjestebud i den rød-grønne leiren.
1631617428883.png
 
Topp Bunn