Valentinos drodleDipol(tm) & greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.122
    Antall liker
    2.649
    Hva tenker du om cayin mini cd mk2 sånn apropos sølv cd spiller?
    Uten å ha studert den nærmere er det én veldig vektig grunn til at jeg anbefalte denne til Valentino: drivverket. Jeg stoler på Yamaha og Technics, veldig få andre.
    Mange har mye problemer med produkter som har drivverk fra kina, der det meste i disse tider kommer fra.

    Selv Philips stoler jeg ikke på. F eks har Philips sluttet å levere deler til drivverk som står i 10 år gamle svindyre CD spillere, Gryphon f eks.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.729
    Antall liker
    21.590
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bra tips, @Espen R . Høyt på listen over kandidater.

    Til noe ganske annet, nemlig musikk: Jeg har gjenoppdaget en låt fra Maria McKees selvtitulerte solodebut fra 1989, en ballade som heter To Miss Someone. Genial komposisjon.
    Låtstrukturen er AABBA (Din gjennomsnittlige poplåt går ABABB). Verset i går C-dur og refrenget i F-dur. Det er i seg selv sjelden, men glasuren på kaka er den andre akkorden i verset: A-dur. A-moll ville vært streit, men A-dur er temmelig fjernt. Hørr sjøl:

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.729
    Antall liker
    21.590
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mer om voicing.

    Før og etter på mandag:

    Den gamle frekvensresponsen (RME og PC/PLParEQ) er gul, den nye (miniDSP Flex Eight) blå. Vi trakk ned 150-350 Hz på den nye 2 dB etter denne målingen. Det låt for tjukt selv om det ser anemisk ut.

    I går lyttet vi og trimmet på saker og ting (ja, også jeg satt i stolen):

    Uenighet om shelvingen ved 5 kHz. Ex-Syncrolux ville opp 2 dB, jeg ville først beholde. Kompromiss: Opp 1 dB.
    Suget sentrert ved 250 Hz ble etter litt fram og tilbake beholdt.
    BBC-dipen stemte ikke, det var veldig tydelig. Vi flyttet senterfrekvensen fra 2,5 til 2 kHz. Bingo.
    Den brede peaken ved 25 Hz ble løftet 2 dB. Såpass dypbass må det være i trehus, spesielt på Hedmarken.

    Slik får det være, helt til neste endring, hehe.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.729
    Antall liker
    21.590
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er rommet. L-formet stue. Høyttalerne er jo plassert mhp gangarealet ut til terrassen og dipolers enmetersregel til frontvegg. Utfasingene som kommer i bassen er kun forsiktig kompensert for. Peakene er dratt ned, men det blir ikke bedre lyd med mer kompensasjon.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.460
    Antall liker
    3.586
    Sted
    Sunnmøre
    Skjønar ikkje heilt. :LOL: Så toppen på 65 Hz er restar etter kompensasjon for utfasing på 50 Hz og 80 Hz (om eg les dette rett, noko eg sannsynlegvis ikkje gjer)? Eg meiner å hugsa at subbane dine berre speler frå 40 Hz og ned?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.729
    Antall liker
    21.590
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Subene er nede ca 24 dB ved 80 Hz. Det kan godt være at vi hadde hatt en annen respons om det hadde vært mulig å dreie basseksjonen i dD som på Gradient Revolution og R5. @SiSt hadde et slikt konsept på brettet, men det blir nok SiStCorns i stedet.

    Tillegg: Det ville ikke være superenkelt med dreibar basseksjon på dD. Det deles ved 300 Hz. Vi ville også gått på akkord med prinsippet om tilnærmet teoretisk riktig dipolutstråling. Man kan jo ikke drive å gå på akkord med sine prinsipper!
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.729
    Antall liker
    21.590
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lindemann og RME solgt. PCen har flyttet til gjemmekontoret for å kjøre LMS.
    Det neste? Hm. Klarte å holde meg i går da det dukket opp (og fort forsvant) en pen Dual 1219 på Finn, men det hadde vært gøy med en helautomatisk mellomhjulsspiller som ville trives med en AT-VM540ML.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.505
    Antall liker
    102.760
    Torget vurderinger
    23
    Valen, du må ha nytt rom. Ingen vei utenom. Dvs. veien bør jo helst gå utenom rommet da.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.460
    Antall liker
    3.586
    Sted
    Sunnmøre
    Ser at det ligg ein fin Garrard i SME-kabinett og SME-arm på di postadresse. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=292323570

    Ikkje akkurat eit kupp, då, men då har du jo moro det neste halvåret. Det er neppe stort meir du kan gjera med TD 125.

    Elles kan du jo bytta frå LMS til UPNP; med MinimServer og rett programvare for å tagga kan du kosa deg med å katalogisera digitalfilene dine resten av livet. Pluss forenkling.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.729
    Antall liker
    21.590
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det Garrard-droget sto på Musikkverket før jul, jeg postet om den. Jeg har det sånn at siden alle (alle ja) skal ha eller ønsker seg 301/401 skal i alle fall ikke jeg ha det.

    Skal fikse hallen tenker jeg: Er det noen som har lyst på en HMV-sveivegrammofon som mangler fjær?

    Bare tanken på at Squeezebox Touchen min tar kvelden gir meg frysninger. Da må jeg lære å lage hardwarespiller for LMS.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Bare tanken på at Squeezebox Touchen min tar kvelden gir meg frysninger. Da må jeg lære å lage hardwarespiller for LMS.
    Neida, kommer ferdig monterte til relativt billig penge, du må bare lære deg å laste med en fil til et SD kort. Burde vel la seg gjøre :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.729
    Antall liker
    21.590
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Litt miniDSP-settinger for de som måtte ha null interesse:

    1677832358284.png

    Delefilter. Frekvenser 10 Hz (spiller grammofon også), 45, 300 og 2000 Hz. 24 dB/okt rundt baut. Butterworth mot sub og Linkwitz-Riley ellers.

    1677832557856.png

    Fire PEQ-punkter på venstre sub.

    1677832655185.png

    Og 2 på høyre.

    1677832768932.png

    6 PEQ-punkter på venstre bass. Den sykkelblå ved 200 Hz er dipolkompensasjonen.

    1677832987850.png

    6 på høyre bass også, men ulikt bortsett fra dipolkompensasjonen ved 200 Hz.

    1677833306044.png

    7 PEQ-punkter hvorav de to blåfarvede til dipolkompensasjon.

    1677833179337.png

    Høyre mellomtone. Ulik EQ på mellomtonen også, men dipolkompensasjonen er lik.

    1677833686074.png

    Venstre diskant. 9 PEQ-punkter.

    1677833813403.png

    Og høyre diskant som klarer seg med 8 PEQ-punkter.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.460
    Antall liker
    3.586
    Sted
    Sunnmøre
    Uffa. Dette såg vanskeleg ut Ikkje å setja inn punkta per se, men å vita kva punkt du skal setja inn. Oransje er summen pr. element?

    Kjem desse per-driver PEQ-punkta i tillegg til den globale korreksjonen du viste i #1723?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.729
    Antall liker
    21.590
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Oransje er summen per element ja.

    Hver driver ble først EQet flatt (delefrekvens pluss en oktav eller to i hver retning) før delefiltrene ble satt, alt på målinger. Global EQ, som jeg viste først og gjentar her, ble satt til slutt med målinger og på øret:

    Det er også på global EQ videre tweaking foregår, på øret.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.460
    Antall liker
    3.586
    Sted
    Sunnmøre
    Gjev dette noko latens å snakka om (sidan det er ganske mange EQ-punkt til saman), og må du tidskorrigera desse drivarane (ev. sub) på nokon måte?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.729
    Antall liker
    21.590
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Litt latens er det , men mye kortere enn det var med den PC-baserte løsningen. Den er såpass liten at jeg ikke tenker at det er noen forsinkelse når nåla treffer polyvinylkloriden.
    Forsinkelser satt i delefilter:
    Sub 0,0 ms
    Bass 2,0 ms
    Mellomtone 4,06 ms
    Diskant 4,25 ms
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.460
    Antall liker
    3.586
    Sted
    Sunnmøre
    Det var det eg tenkte meg (redusert latens).

    Eg forstår sjølvsagt ikkje kvifor desse forseinkingane må til når elementa står på same vertikale akse (eg forstår det når det horn som står pø om pø), men det skal eg lesa meg til ein dag eg får tid.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.729
    Antall liker
    21.590
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det meste er løpetidskorrigering. Lytteavstanden er etter vanlig haifaitenkning skitkort, omtrent 150 cm. Diskanten er i ørehøyde, ca. 90 cm. Mellomtonesentrum på ca. 70 cm. Bassentrum på ca. 35 cm. Subene er sånn omtrent 50 cm bak bassene.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.729
    Antall liker
    21.590
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I går var jeg på tur langt oppi Gudbrandsdalen! Helt oppe på Tretten, faktisk!
    Tretten Sangkor arrangerer Tretten Korcup hvert annet år, og i år var det med 11 kor fra Innlandet. Flott arrangement som gleder en sykkelløparrangør. Dette kan de!

    For omtrent 1/3 av Defrost Youth Choirs medlemmer var dette den første smaken av konkurranse noen gang, og ett sjekkpunkt på veien mot NM til høsten og spesialinvitasjonen til en korfestival i Hong Kong i vinterferien 24. At ungdommene (13-24) hørte på alle de andre 10 korene i konkurransen er en del av de mange stegene på veien til Hong Kong.
    Det er 3. gang i løpet av korets 12-årige historie at det deltar på Tretten, og at det nesten er rått parti å delta med tanke på de andre deltakerne. Men de får jo hørt brukandes korsang da.

    Anyways. Her er Elijah Rock arrangert av Moses Hogan fra i går. Mitt lydopptak med en Zoom8 med M+S-kapsel, kasserers mobiltelefonvideo og dirigent Thomas' miks. Hun sopransolisten som har like mye frykt som en basehopper er egentlig danser:

     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det meste er løpetidskorrigering. Lytteavstanden er etter vanlig haifaitenkning skitkort, omtrent 150 cm. Diskanten er i ørehøyde, ca. 90 cm. Mellomtonesentrum på ca. 70 cm. Bassentrum på ca. 35 cm. Subene er sånn omtrent 50 cm bak bassene.
    Blir nesten hodetelefoner?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.729
    Antall liker
    21.590
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Eksplosivt, og dette skal liksom være den milde av de to.
    Men den er altså på besøk og skulle jeg ha kjøpt en hadde det vært en XI, Shibataallergi som jeg har.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.729
    Antall liker
    21.590
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes det er givende å gjøre noe for en god sak. For tre år siden ville en kompis og jeg gjøre noe. Vi liker å sykle men vi liker ikke å gå i demonstrasjonstog og det var mange antirasistiske demonstrasjonstog å velge bort den første pandemisommeren. Vi fikk med oss Bioracer og laget en sykkeltrøye til inntekt for Antirasistisk Senter. Den ble hetende «Hudfarger». Ideen kom fra en brasiliansk kunstner som tar portretter av mennesker over hele verden og bruker et pixel fra ansiktsfargen som bakgrunn. Vi droppet ansiktene.
    138830AB-21F4-47FB-AF35-88DAFAAEA824.jpeg

    I 2001 laget vi en trøye til inntekt for Foreningen Fri.
    A90BFE3D-8FFD-4E67-8E07-E0D5081C56C2.jpeg

    Pride-trøya ble veldig kompleks. 11 farger, slik det utvidede Pride-flagget har, og full av symboler. Siden jeg nå engang er meg er hovedmønsteret Funffarbiger Flugzeugstoff fra 1918. Litt juks på ryggen der fem farger har blitt seks. Veldig fornøyd med masken med Pride-symbolet.
     
    Sist redigert:

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    ^Algoritmene er ikke like. PLParEQ er temmelig sært, og oppløsningen er også dårligere ved lave frekvenser enn miniDSP, som i motsetning til PLParEQ har faste tradisjonelle delefiltermuligheter. Vi setter heller ikke opp mikrofonen på nøyaktig samme sted med års mellomrom. Derfor blir det circa nøyaktig likt.

    Årsaker til ikke å velge Cambridge Alva Duo:
    1. Man driver med høyimpedante Denon-MCer f.eks. 100 Ohm fast belastning på MC.
    2. Man vil ha mulighet til å endre belastning på MM.
    3. Den er for billig for highendere.
    Men den er stille stille, låter som veldig mange penger, ser bra ut, og betjener enkelt en spiller med to armer.

    Tillegg: Og DERR var Yamahaen tilbake som volumkontroll og fjernkontrollen til Flex8 forvist til skuffen. Satser på at sampleratekonverteren der er like flink som den i MiniDSPen.
    Hei,leste nettopp denne testen
    Meget bra måleresultater å vise til. Røverkjøp må det jo være. Er det sånn at denne kan være tilkoblet på begge innganger; MM og MC? Hvordan er denne mht innstrålt støy? Tenker da på hvordan denne kan plasseres iht andre komponenter.Har nemlig opplevd at det ikke bestandig er så lett å få til,trafoer i forsterkere som påvirker osv.. Tenker hardt på ny RIAA Og denne som er så støysvak er jo en het kandidat.
    mvh Norlenning
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.729
    Antall liker
    21.590
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, man kan ha en tonearm koplet til hver av inngangene. Valg av inngangskontakter (og forsterkerkretsløp) foran på boksen.
    Jeg vet ikke om den har spesielle problemer mhp innstrålt støy. Den bruker smps, og det er vanligvis en god indikasjon på kontroll over eksterne støykilder. Akkurat nå bruker jeg den sammen med AT-ART9XA som har 0,2 mV v/5 cm/s. Det er stille, -95 dB inn på miniDSPen med full gass på volumkontrollen.
    Fast last på MM er 100 pF, så man bør heller ikke ha for lange/kapasitive tonearmskabler til moderne MM pickuper som Ortofon og Audio-Technica. MC-last er fast 100 Ohm, så DL-103/R er den ikke så godt egnet til. Nå er jeg en sånn AT-type så jeg har ikke brydd meg om å se på mer eksotiske saker.
    Løp og kjøp, egentlig, med mindre MCen din er høyimpedant eller har veldig lavt utgangssignal (<0,2 mV) eller du vil ha en gammel Grace på MM. Da hadde jeg sett på Musical Fidelity MX-VYNL som har massevis av innstillinger.

     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn