Valentinos drodleDipol(tm) & greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.043
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Lindemannen får fyken ser jeg. Har du blitt helt audiofil eller, gitt all forandringen i det siste?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det der er litt vanskelig å svare på, hehe. Lindemannen er god, men den kan ting jeg ikke trenger lenger.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    3.587
    Sted
    Sunnmøre
    Uffa.

    Eg har jo strengt tatt ikkje noko med dette, men å tippa på andre sine oppgraderingar er ein litt uskuldig hobby, ikkje minst veldig billig (sidan mine eigne oppgraderingar står i stampe).

    Puffin, fordi det hadde gjeve deg uendeleg med parameter å tweaka og ikkje minst SPDIF ut; signalet ditt på jo digitaliserast før eller seinare.

    Du har signalisert forenkla delefilter, og det har eg tenkt impliserte “pre” med delefilter/korreksjon. Då tippa eg Flex 8, sidan Armand har godkjent denne med stjerne i margen. Men det får eg ikkje heilt til å stemma, den manglar jo analog inn, og du vil sikkert utgang til hovudtelefonar også.

    Hmm. Alternativa eg kjennet til er jo mildt sagt dyre (Trinnov) og/eller knapt nok i sal (DEQX Pre-8) eller ikkje naudsynleg veldig forenklande. Dette vert interessant.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har allerede en pen liten boks med ADC i.

    Det er altså denne søte lille bak og til venstre som er til salgs både på Torget og på Finn:

    2F785A83-3AD4-41F8-85CA-D8A18F5DA58F.jpeg

    Artig med slik «hvit» aluminium, det glir visuelt inn i alle miljøer.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    3.587
    Sted
    Sunnmøre
    Ja, meiner å hugsa at du hadde RME ADI-2 ein gong, den fine med så mange Blinkenlichten og relativt gode mikrofoninngangar? Eit smykke!

    (Preampen din har vel også ADC, men du vil neppe RIAA-korrigera flac-filene dine).
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har Fireface UC nå, forvist bak døren i Montana sammen med en stasjonær PC og en liten skjerm som Windows krever for å kjøre VNC. Det er hjernen i anlegget, og det skal byttes ut.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    3.587
    Sted
    Sunnmøre
    Caspisco. Eg trur det vert bra.

    Min ADI-2 må også gøymast bort i eit skap.
    ADE5AE6B-ECBC-432D-9E55-263206C4DA13.jpeg

    (Mine eigne planar står litt i stampe både når det gjeld pengar, plass og øh, romgeometri. Oppdateringar kjem ikkje så veldig plutseleg. Byrjar å lure på om eg har tenkt feil. Det er heldigvis kostnadsfritt å tenkja feil så lenge ein er treg på avtrekkaren).
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Min far har en ADI-2 som heller ikke er på utstilling. Dvs. den er ikke synlig fra lytteposisjonen, og det hjelper litt på dens framtreden å frigjøre den fra sine rackører:

     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Hei og god kveld. Er det lov å spørre om dimensjonene på dD ? Det er doble 12 i H ? De spiller til 40 Hz hvis jeg husker riktig ? Spør siden jeg syns proposjonene ser bare riktig ut 😀👍👍 Har planer om doble 13 i H-baffel..
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Klart det! Jo flere dipoler jo bedre! Det er 12" ja. Om jeg husker riktig er de H104 B37 D20. Prøv gallerivisning, da skal du finne tegningene enkelt. dD er gjort så små som mulig. Husk 1 mm ekstra omkring innfelling og slikt. Det gjør arbeidet enklere, men vi glemte det, så det har vært vanskelig å få elementene ut for vedlikehold og ombygging.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Imens helgevakten nærmer seg slutten og morgendagen er planlagt viet flytting og kopling og måling og endring og måling og endring og måling og kanskje litt lytting også:
    En Defrost-sopranpappa er tegneserieskaper. Her er hans kommentar til det siste de har gjort med Roald Dahl:

    0FD31729-8CCB-455C-8169-ADA519486DF0.jpeg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    3.587
    Sted
    Sunnmøre
    morgendagen er planlagt viet flytting og kopling og måling og endring og måling og endring og måling og kanskje litt lytting
    Vert spanande å høyra (om) resultatet; skal du overføra dei gamle innstillingane 1:1 til den nye miksepulten, eller prøva ut nye og spenstige funksjonar?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Slik var det vinteren 22:

    Drodledipolene 2.jpg


    Så fant vi fram fruens gamle CD-spiller en gang på vårparten. Da måtte jeg putte inn en analog velgerboks også:

    Drodledipolene 3.jpg


    Så byttet jeg ut SOTAen med en Thorens, og guttungen måtte også få en:

    Drodledipolene 4.jpg


    TD 150 en ble pakket vekk, den fine gamle DL-304en var for gammel og ble byttet i en DL-301II. Ny tonearm ble bestilt fra en gammel tysker i Alicante i august. Og så ble det venting. Solgte SME 3009 Improved-armen og fikk låne en SME 309. Grei ventearm det forsåvidt.

    Fra i aften den nærmest totale omrigging:

    Drodledipolene 3.0.jpg
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Hm. Ser jo greit ut. Yamahaen er en sveitsisk lommekniv.

    Lurer selv på om jeg ikke heller bør ha en 4x10 HD enn Flex 8. Flexen er jo nyere og har sikkert en del fordeler, men 4x10 har digitale og analoge innganger, som frister litt.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    95641878-9E98-4CC3-99D0-80E73E7366D0.jpeg

    80 Hz, nei.
    Frekvensgang før global korrigering.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    832D502A-485A-416C-8807-F8215547816A.jpeg

    I kveldsmørket.The Jimmy Guiffre 3 CD-en har vært brukt for å teste at det var hull igjennom på spdif-inngangen på Flex Eight. Det var det.
    Ypperlig formfaktor på Flex Eight. Den er som laget for den grunneste Montanahyllen, akkurat som Yamaha WXC-50.
    Har lakkert frontplaten på forsterkerkabinettet. Har lyst på sølvfarget CD-spiller også.

    CB721232-549E-4233-81B4-E711A96BF4DC.jpeg

    I skapet Topping L30 hodetelefonforsterker, Cambridge Alva Duo phonoforsterker, en svitsjeboks som ikke er i bruk, en ethernetsvitsj, og så vidt synlig bakerst til venstre MiniDSP Wi-DG.

    Det spiller! Og dette er et snap av grunnstøynivået fra MC-inngangen på Cambridgen gjennom Yamahaen til inngangen på MiniDSPen. Itte ile:
    1677535267642.png
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    FA3D07F7-7659-4C45-AC77-EED3C6E1DCAB.jpeg

    Morgenkaffe og Donizetti.
    Vi traff nok ikke helt med voicingen i går, men vi snakker tideler dB justering i ørets mest følsomme område her. Slikt tar av erfaring to-tre runder, no worries.
    Må også gå noen runder om plasseringen av volumkontrollen. Blir mange fjernkontroller, og MiniDSP-appen er latterlig. Mulig at volumet går tilbake til Yamahaen, så kan Flex8 være delefilter og eq med raka rør. Unntatt når det spilles CD, selvsagt.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    FR.png

    Foreløpig frekvensgang med global korreksjon begge kanaler. Høyre er lilla.

    Gammel vs ny - høyre.png


    Gammel gul (RME og PC) og ny blå (Flex8) frekvensgang, høyre side. Vi tok ned 150-350 Hz etter denne målingen. Det blir for tjukt på linjen her.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    3.587
    Sted
    Sunnmøre
    Det var jo temmeleg likt, då, men kvifor vert det ikkje likt når det er parametisk både i Console/RME og Flex? Sikkert dumt spørsmål.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.154
    Antall liker
    4.314
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Vis vedlegget 897096
    I skapet Topping L30 hodetelefonforsterker, Cambridge Alva Duo phonoforsterker, en svitsjeboks som ikke er i bruk, en ethernetsvitsj og så vidt synlig bakerst til venstre MiniDSP Wi-DG.

    Det spiller! Og dette er et snap av grunnstøynivået fra MC-inngangen på Cambridgen gjennom Yamahaen til inngangen på MiniDSPen. Itte ile:
    Vis vedlegget 897104
    Rett luggumt. Den gjør seg ikke bort den Cambridge RIAAen.

    mvh
    KJ
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Algoritmene er ikke like. PLParEQ er temmelig sært, og oppløsningen er også dårligere ved lave frekvenser enn miniDSP, som i motsetning til PLParEQ har faste tradisjonelle delefiltermuligheter. Vi setter heller ikke opp mikrofonen på nøyaktig samme sted med års mellomrom. Derfor blir det circa nøyaktig likt.

    Årsaker til ikke å velge Cambridge Alva Duo:
    1. Man driver med høyimpedante Denon-MCer f.eks. 100 Ohm fast belastning på MC.
    2. Man vil ha mulighet til å endre belastning på MM.
    3. Den er for billig for highendere.
    Men den er stille stille, låter som veldig mange penger, ser bra ut, og betjener enkelt en spiller med to armer.

    Tillegg: Og DERR var Yamahaen tilbake som volumkontroll og fjernkontrollen til Flex8 forvist til skuffen. Satser på at sampleratekonverteren der er like flink som den i MiniDSPen.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.043
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Avsporing: du har ikke tilfeldigvis testet VM95SP med vanlige mono-skiver vel? Fikk beskjed fra kompaniet om at AT-MONO3/LP ikke er å oppdrive (de har vel neppe prøvd så veldig, tenker jeg) og har ikke lyst til å punge ut for en AT33MONO for bare noen få plater....
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nei, den nåla må da være for grov, og så 5 g nåletrykk da gitt!

    Jeg laget den til en monopickup ved å laske sammen høyre og venstre kanal, og det kan man jo gjøre med en VM95C også, eller kjøpe den fjongere VM610MONO der de har gjort laskene ferdig innvendig.

    Har du sjekket Mala og Thakker forresten?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.043
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ah, det var såpass med stiftetrykk ja... Mente jeg så det skrevet at den kunne spille normale monoplater også, men da har jeg nok blingsa. Det får heller bli en VM610MONO da.

    Edit: niks, har ikke sjekket noen andre. Skal ta en titt.

    Edit #2: Nada. Må nok bli eBukta hvis jeg skal ha.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Hvor mange forskjellige presets setter du for variable posisjoner på gyngestolen ? :unsure:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Zilch. Nothing. Nada.
    Spredningsegenskaper fra himmelen i denne stuen.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.122
    Antall liker
    2.649
    Vis vedlegget 897095
    I kveldsmørket.
    Har lakkert frontplaten på forsterkerkabinettet. Har lyst på sølvfarget CD-spiller også.
    Du får vanskelig en bedre CD-spiller til 4000 kroner, enn denne fra Yamaha.
    Låter imponerende godt til prisen, Yamaha-kvalitet med et drivverk som varer i mange år, samt en fjernkontroll i god kvalitet som ligger godt i hånda🙂

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Perler for svin. Kjører SPDIF ut til miniDSP Flex Eight. Men den ser helt riktig ut. :)
     

    Entropy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    498
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Du får vanskelig en bedre CD-spiller til 4000 kroner, enn denne fra Yamaha.
    Låter imponerende godt til prisen, Yamaha-kvalitet med et drivverk som varer i mange år, samt en fjernkontroll i god kvalitet som ligger godt i hånda🙂

    Hva tenker du om cayin mini cd mk2 sånn apropos sølv cd spiller?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn