Valentinos drodleDipol(tm) & greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.772
    Antall liker
    14.574
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Vis vedlegget 888281
    Mangler fremdeles den greia i midten.

    Vi skulle hatt en tråd på Vinylavdelingen som kunne hete Hva har du gjort i dag? Der hadde jeg svart Gjort alt klart!

    Jeg har også monokoplet min AT-VM95SP.
    Har lest at vinyl er best med den greia du mangler, men kan være falsk informasjon fra vinylmafiaen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har gjort en ting til: Monokoplet min AT-VM95SP:

    A stereo cartridge is designed to respond to both lateral and vertical modulation. If you play an Edison DD or other vertical modulation recording with a stereo cartridge and listen thru a full stereo playback system, you will hear the recording but the sound will be out of phase between the two speakers. This will sound strange with sound coming from the two speakers but no image seeming to come from the space between the speakers. If you play a lateral mono recording such as other typical 78rpm records on this same stereo system, you will hear the recording and the sound will be in phase and sound natural from the two speakers. This may be adequate if you are only casually interested in listening to the vertical recordings.

    In order to hear the sound of a vertical recording with minimum surface noise from the record, you need to combine the two signals coming from the cartridge into one signal. If you parallel- or series-connect the cartridge outputs, you will transform the cartridge into either lateral-only or vertical-only responding, depending on the particular connection. This will reduce the unwanted surface noise from the modulation direction that you don't want to hear.

    Parallel connection of the cartridge outputs such that you hook the + or 'hot' connections together and the - or 'ground' connections together will result in the cartridge becoming lateral-only responding which is correct for most 78rpm records. To make the cartridge vertical-only responding, connect the 'hot' terminal of one cartridge output to the 'ground' terminal of the other channel. Similarly, connect the other two cartridge pins together. Then use only one cable (not the original two) to carry the signal from the cartridge to the amplifier. If your cartridge has only three output pins, connect one side of the output cable to one of the 'hot' pins and the other side of the cable to the other 'hot' pin and remove any cable connection from the third pin. This will allow you to play vertical modulated records such as Edison DDs and Pathé Sapphire records with minimum surface noise created by the lateral direction.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.466
    Antall liker
    3.588
    Sted
    Sunnmøre
    Hadde vore perfekt match, potensial for uendeleg med fikling og supert for å signalisera til alle som kjem på besøk at du er hifigubbe.

    Dessutan har du sagt “aldri spoleband”, og det er fyrste steg i trappa.

    Edit: Ser no at denne er heilt ny. Ugh.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og den koster € 12000. Alle muligheter for matchy-matchy i et smakfullt gulvlagt hjem når datter/svigerdatter er innom for å høre på - eh - kan vi håpe på Dylan?

    1675151859348.png


    Gøy at det ikke er Thorenslogoer på noen av kabinettene på dette bildet. Reddet av Photoshop, for jeg tror ikke de har boret hull i gulvet for å få fram forsyningsspenningene. Fuglene må vite hvor phono- og hodetelefonforsterker har tatt veien.

    ...

    Tre rever passerte akkurat utenfor vinduet her. 30 sekunders mellomrom. Praktfulle dyr. Gøy på landet.
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.772
    Antall liker
    14.574
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Hipp, hipp, hurra!
    Gratulerer så mye! Bilder er påkrevd, mange bilder.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takk! Bestilt 15. august, levert 31. januar er helt ok. Trøbbelet et at han lover og så blir det stille og så må man mase og så kommer det en ny lovnad og så finner man ut at noen som senere har kjøpt helt lik arm har fått den levert og så burtetter.
    Men, og en advarsel:
    Jeg har ikke hørt om noen som ikke har fått armen sin.
    Bestill på Ebay og følg opp før klagevinduet der lukkes slik at du har en sak ved forsinkelse eller at ordren ikke blir sendt.
    Hva er det dere vil ha bilder av?
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.772
    Antall liker
    14.574
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Steike, den var lekker! Kler spilleren veldig godt!
    Hvordan låter det i forhold til gammel 309?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Usikker på hva jeg skal si. Er hodetelefonlytting nå i kveld, ikke kritisk. Låter solid, kan jeg si det? Intet bomkjøp.
    Men hvem bryr seg? Den modifiserte Jelco-løfteren med tynn betjeningspinne med kule på enden (Bokrand har laget en kopi av originalen) er så kul at det kan være det samme med lyden sånn til å begynne med.

    5E76654C-857B-4DB9-B270-C0BA58C284C7.jpeg

    For trynefaktor alene vinner Alfred Bokrand over Thomas Schick på walkover.

    Thorens-avfjæringen trives bedre med Bokrand-Ortofon enn med SME 309 som er i grenseland tung.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.466
    Antall liker
    3.588
    Sted
    Sunnmøre
    Vis vedlegget 888805
    Stort lengre arm får man ikke plass til på en 125.
    Det var vel ein “long”-variant (veldig fin) her i tråden for ei stund sidan. Men dette ser heilt fantastisk ut.

    Nesten litt leitt at eg har bestemt meg for at eg held meg til Rega-armen min til eg får bytta ut TD147-drivverket. Men, på hi sida, klokt og ikkje minst økonomisk.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da kan jeg nevne at det sitter et par 125-prosjekter hos @Rogerk, hehe.

    Men ja, ser bra ut dette. Må bare låne en slik Doktor Fakeit-projektor hos nevnte herre. Det er noe jeg ikke får hodet rundt geometrimessig, så jeg må få målt P2S (armlager-spindel) ordentlig. Skal straks over med SME 309-en og også se TD160 Mk. II-eier @SiSt få hakeslepp over inventaret.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.466
    Antall liker
    3.588
    Sted
    Sunnmøre
    Da kan jeg nevne at det sitter et par 125-prosjekter hos @Rogerk, hehe.
    Vik frå meg ;)

    Seriøst, TD125 hadde vore det naturelege steget opp (dvs, ti år bakover i tid), men eg har så å seia bestemt meg for at eg må ha ein spelar med mellomhjul eller direktedrift. Og lang arm. Det set prosjektet litt på vent, diverre.

    TD160 er vel meir eller mindre same spelaren som TD147, etter det eg har lese meg til.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Stemmer det. 160 var manuell og 147 var semiauto. Ellers var det meste likt. 160 Super og 147 Jubilee hadde kraftigere kasser, men det er jo slikt man har @Rogerk til.

    Prøver å få hodet mitt rundt det jeg tror er en feil i dataene fra Bokrand (eller at han har bommet med armrørskrumningen). Oppgitt overheng og P2S (230 mm) stemmer ikke med Baerwald-geometri (66/120,1 mm null). Jeg får til Baerwald med å gå ned til P2S på ca. 228 mm og overhenget da opp 2 mm. Kjekt med vinyl!
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Stemmer det. 160 var manuell og 147 var semiauto. Ellers var det meste likt. 160 Super og 147 Jubilee hadde kraftigere kasser, men det er jo slikt man har @Rogerk til.

    Prøver å få hodet mitt rundt det jeg tror er en feil i dataene fra Bokrand (eller at han har bommet med armrørskrumningen). Oppgitt overheng og P2S (230 mm) stemmer ikke med Baerwald-geometri (66/120,1 mm null). Jeg får til Baerwald med å gå ned til P2S på ca. 228 mm og overhenget da opp 2 mm. Kjekt med vinyl!
    Du måtte hjem og fikle altså? 😄
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    D675A431-8E91-4C32-804C-204B5751ECEF.jpeg

    Gni gni gni.

    I nyheter om musikkutøvelse skal Defrost Youth Choir ha konsert sammen med organist Trond Våge i Hamar domkirke 31. mars. Det tror jeg blir ganske kult, orgelet er splunknytt.
    0795111F-7D71-48E1-AB31-A4743D1A4EA7.jpeg

    Foto fra garderoben i Kammersaal der Berliner Philharmonie, 22 juni 2022. Skikkelig nervøs og trykket stemning med litt ekstra terping på numrene som skal synges under årets viktigste konsert. Ikke.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Enig, men så kom jeg over dette bildet hos Alex Korf:

    CA7C499A-122C-43AF-BE85-C670798AB64B.jpeg



    Når man så vet at produksjonsutgaven av hodeskallet hans har fingerløfter i messing og at AT33PTG/II er midt i det søte punkt mellom pris og lydkvalitet får man nok en gang en påminnelse om at det å drive med grammofoner er et evig sluk.

    5ADE19C3-2EE3-42C6-B117-216570B24357.jpeg

    965814BD-0910-4AC7-8EF1-469F0623F1EA.jpeg

    Jeg er på kjøret. Denonen er til salgs og OC10-en kan jo finne på å si takk for seg midt i denne gamle DGG-en med Strauss’ Arabella-høydepunkter med Della Casa, Malaniuk, FiDi og Keilbert.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    4204EE20-1A98-435D-AB45-975763669FF1.jpeg

    Den berømte fyllecodaen i Soltis innspilling av Das Rheingold.

    Har puttet OC10en i det gjengede pickuphuset, mest fordi det er penere med alugrått pickuphus enn sort på Bokranden.
    Og ja det er Doktor Fakeit som titter frem oppe til venstre.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.466
    Antall liker
    3.588
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Den kombinasjonen av dD og Montana er verkeleg fin og velproposjonert.

    Er det dublett av HvK-LvB frå 1970-åra du har (heilt til venstre i platehylla i midten), eller er det fleire boksar i same serie/design?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takk. De står fint til hverandre uten å være like. Det var Jan Bakken i nåværende Bakken & Casey som laget dD-rammene og fikk dem lakkert av en ekstern leverandør på oppdrag av Ex-Syncrolux på oppdrag av meg (phui). Mine varmeste anbefalinger.

    Det er to bokser i LVB 200-serien ja, HvK i symfoniene (hans beste syklus, '62) og Kempff i pianosonatene.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    86F9E39F-B2F7-45F0-B2A4-51B4D4E1F506.jpeg

    Låter bra dette her. Hm.
    Ganske artig å tenke på at denne pickupen kom til meg brukt i 2007 via @impulse som forlengst har gitt oss opp.
    Når tørker en Audio-Technica opp mon tro?

    Musikken er nypressingen av Geza Andas innspilling av Mozarts pianokonsert nr. 21 KV467 «Elvira Madigan». Økenavnet har den fordi midtsatsen (fra denne innspillingen) ble brukt i den latterlig vakre filmen med samme navn.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1676009715687.png

    Søndag 29/1 2023, Scandic Hotel Hamar: Defrost Youth Choir in da Elijah Rock groove for nyvigslet biskop Ole Kristian Bonden. Ja, det er Kong Harald V sitt bakhode.
    Mandag 30/1 2023, øvelse: - Hvordan var det å synge for kongen? spurte dirigent Thomas. Ledende annenbass: - Du sto i veien.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn