Valentinos drodleDipol(tm) & greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.638
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Nytt armbord? Hva skjedde med det i corian? Var jo det som ansporet meg til å starte mitt evighetsprosjekt. Må jeg kassere benkeplatene og gå for kryssfinér?
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Er poenget å sette avstand pivot spindel en gang for alle? Færre nevroser og renere look 🤔😉
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I utgangspunktet bruker ikke Bokrand SME nei. Han er i reklamen tro mot to saker:
    Baerwald-geometri og Ortofon SPU (51 mm konnektor-nålespiss)
    Nå har armen jeg har fått en geometri som ikke følger Bokrands egen spec, men ærlig talt så er de greiene der mindre viktig hvis du vet hva du driver med.
    Mitt problem slik corian-armbordet er laget er at motvektstubben på armen er så lang (70mm) at lokket dytter på den når det er på når jeg har satt en geometri som funker (null på 63 og 132 mm).
    Basert på disse nullene har jeg en p2s på 228 mm (den skulle vært 230 mm). Det nye bordet flytter også armen fram 10mm slik at den går godt klar av lokket. Bruker samtidig den langt mer elegante (enig med deg, @Norlenning) Bokrand-armbasen (men SME er jysla praktisk altså.)
    Dersom bjørkefineren blir suksess kan det være at jeg bestiller et i Corian. Me fær sjau.

    E7B229E1-FBA8-4826-AE3A-C89917D591BA.jpeg


    Fytterakkern så bra Audio-Technica AT33PTG/II er. Bare gi den en arm som er stiv nok og ikke for lett.
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    I utgangspunktet bruker ikke Bokrand SME nei. Han er i reklamen tro mot to saker:
    Baerwald-geometri og Ortofon SPU (51 mm konnektor-nålespiss)
    Nå har armen jeg har fått en geometri som ikke følger Bokrands egen spec, men ærlig talt så er de greiene der mindre viktig hvis du vet hva du driver med.
    Mitt problem slik corian-armbordet er laget er at motvektstubben på armen er så lang (70mm) at lokket dytter på den når det er på når jeg har satt en geometri som funker (null på 63 og 132 mm).
    Basert på disse nullene har jeg en p2s på 228 mm (den skulle vært 230 mm). Det nye bordet flytter også armen fram 10mm slik at den går godt klar av lokket. Bruker samtidig den langt mer elegante (enig med deg, @Norlenning) Bokrand-armbasen (men SME er jysla praktisk altså.)
    Dersom bjørkefineren blir suksess kan det være at jeg bestiller et i Corian. Me fær sjau.

    Vis vedlegget 891758

    Fytterakkern så bra Audio-Technica AT33PTG/II er. Bare gi den en arm som er stiv nok og ikke for lett.
    Tja ... er det 50, 51 eller 52 mon to ....



    Noen japser skriver også 50 mm.

    ... med eller uten gummipakning ?

    mvh
    KJ
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har lekt med alle, og at armen min ikke er spec er det eneste jeg er sikker på.
    Uansett en grei påminnelse om at teori og praktik kanskje muligens kan møtes på < 1 mm med medvind og solen i ryggen. Uansett uproblematisk for SPU er ikke noe jeg vil ha. Kanskje en Soundsmithed DL-103, men før det må OC10-en knele.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Valentino anbefaler (med hjelp) en CD-plate fra 1944!

    1676377227167.png



    Hjelp fra The Audio Critic (denne må du bare ha): A Unique and Unexpected Audio Experience

    Disse greiene ble tatt opp på magnetbånd på 30 tommer i sekundet. 2 timer musikk strøk kilometeren og vel så det. Ingen steinkakelyd altså, og lite båndsus. Kjøp for all del CDen og ikke nedlastingen. Tekstheftet er gull.
     
    Sist redigert:

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Sehr interessant! Warum nicht herunterladen in FLAC? Hast du gehört? ;)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kan vi anta at forskjellen til det gamle er som natt og dag?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Optisk så!
    Jeg skal ikke være bastant, men min forventningsbias får sitt her. Veldig fredelig gjengivelse, noen må ha skrudd ned diskanten? Samtidig klinger Donners hammer mot armbolten noe aldeles gjennomtrengende.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.638
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer med ny pickupholder! Snasen sak det der.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Grazie mille! Det ville er at jeg neppe hadde kjøpt Korfhodet om PTG/II hadde hatt samme farge som OC9XML.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    If you have a two-point protractor, check them carefully with an accurate ruler. For a modulated-groove-radius range of 56–146.3mm, they should be at 61.6 and 118.4mm; or, for 58–146.3mm, at 63.6 and 119.6mm.
    552AD9D5-A046-48A7-BD28-A2E9830BB682.jpeg

    Økte overhenget noe for å oppnå det uthevde. Snudde også skruene slik at jeg kommer til med skrujernet ovenfra. Forenkler justering mye.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.638
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    If you have a two-point protractor, check them carefully with an accurate ruler. For a modulated-groove-radius range of 56–146.3mm, they should be at 61.6 and 118.4mm; or, for 58–146.3mm, at 63.6 and 119.6mm.
    Vis vedlegget 893862
    Økte overhenget noe for å oppnå det uthevde. Snudde også skruene slik at jeg kommer til med skrujernet ovenfra. Forenkler justering mye.
    Hører du forskjell, eller var det bare for å tilfredsstille OCDen?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tjah. Jeg har ikke lyst å sitte å høre på mer forvrengning enn strengt tatt nødvendig innerst på platesidene, det er musikken som interesserer.
    Og: Folk driver jo og flytter på høgtalararar og rapporterer skjellsettende endringer med 2 cm endringer, så da kan vel jeg flytte litt på en pickup. Dette er ikke åpne eller lukkede sikringsskapdører heller.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.638
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Vinn, vinn med andre ord! OCDen får mat og det du gjør resulterer i hørbare forbedringer. Ikke alle aktiviteter som blir beskrevet her på sentralen kan skilte med det. Brorparten av det jeg holder på med er formålsløs tidtrøyte og fôring av en viltvoksende OCD. Ikke alltid det gir hørbare forbedringer.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Blir konsolidering her. Er på innerrilleforvrengningsminimeringstiltersnartjaktfjas nå. Vurderer å sette @Rogerk på en jobb, men noen idéer passer bedre i papirkurven. Eventuelt kan man holde @SiSt sitt tempo. Videre har Posten meldt at de jobber for FedEx nå, og det betyr at jeg må sette meg inn i noe digitalgreier igjen. All work and no joy…

    Men: Det er mye fint i de seks bokkassene med stort sett opera jeg ble ved like før jul. I går kveld var jeg i riggen på en 74-kanoners Man ‘o war sammen med Benjamin Britten og kremen av britiske tenorer og basser på 1960-tallet. Pressgjenger, piskeslag og generell peoples management i Royal Navy anno 1797 i Billy Budd.
     

    Rogerk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2013
    Innlegg
    64
    Antall liker
    76
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Men: Det er mye fint i de seks bokkassene med stort sett opera jeg ble ved like før jul. I går kveld var jeg i riggen på en 74-kanoners Man ‘o war sammen med Benjamin Britten og kremen av britiske tenorer og basser på 1960-tallet. Pressgjenger, piskeslag og generell peoples management i Royal Navy anno 1797 i Billy Budd.
    Ja og dette skjønte jeg jo... :cool:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Opera av det mer moderne slaget. Du kan få låne boksen!

    Forøvrig:
    3CB698D3-9E23-46A8-8A99-9845539464EC.jpeg
    Enkel måte å mekke sin egen topunktsprotraktor på. Skriv ut på papir, lim den på en lp som har hatt det og klistre litt klar tape på kontaktfeltene.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Åh, se, Valentino roter!
    Sånn søndag her også.
    Herlig er det.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så mye rot bare for å sette opp OC10-en med den nye klassisk-vennlige geometrien.
    En av fordelene ved ikke å ha SME er at dulling og dilling blir en må-greie.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn