Vakre lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.397
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg skal huske denne tråden når vi en gang i framtiden rister på hodet og ikke skjønner bæra av hvorfor alt på død og liv skulle være hvitt på 2000-tallet. ;)

Jeg synes det er kult med folk som ikke hele tiden snur kappa etter vinden og stadig må male om stua i den siste trendy fargen. Jeg har ikke nok guts til å være blant dem da...eller jeg kanskje bare har god smak! ;D

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    JENO skrev:
    Jeg skal huske denne tråden når vi en gang i framtiden rister på hodet og ikke skjønner bæra av hvorfor alt på død og liv skulle være hvitt på 2000-tallet. ;)

Jeg synes det er kult med folk som ikke hele tiden snur kappa etter vinden og stadig må male om stua i den siste trendy fargen. Jeg har ikke nok guts til å være blant dem da...eller jeg kanskje bare har god smak! ;D
    Jag håller med dig väldigt mycket, även om just färgvalet inte är det största problemet.

Största problemet är ju avsaknaden av möbler! :eek: Det skall vara "stilrent" nu förtiden...detta betyder dock döden för all bra musikupplevelser hemma.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Fyttigrisen for ett Burmester anlegg.
    Hadde hørt om dette men aldri sett bilder av det.

MVH Johnny

K

kbwh

Gjest
    Tja. Jeg vokste opp i et hus med hvite vegger og tak. Lettere å bruke trendfarger på puter og tepper da...

At Jacobsen sjuer skal være årets byttegave er et bilde på hvordan folket snur kappen etter vinden. Vi har noen slike. Kanskje det blir billig å få tak i flere. Det er fint for slike som meg.

Det møbelet med rister foran sekundærkomponentene (Burmester rundt baut) var ikke dumt.

"Stilrent" uten øvrige akustikktiltak er helvete, hifi eller ikke.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    Valentino skrev:
    :
    :
    "Stilrent" uten øvrige akustikktiltak er helvete, hifi eller ikke.
    Håller med! Det har blivit ett problem i dom nya moderna husen med "öppen planlösning" att barnen inte tillåts leka innomhus för att det låter så förbannat jobbigt. Vissa hus har därför fått akustikbehandlning (främst i taket) för att göra rummen med beboliga.

Othmas

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    C._Alshus skrev:
    OK, dette setter standarden:

Off-Topic: Det peneste på bildet er vel disse damebena? ;D

On-Topic: Det ser litt "innklemt/bortgjemt" ut dette anlegget.

mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.493
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Bildet ligge originalt på Naim-forum. Der spurte man: hvor er resten av kvinnen?

Det ser litt "innklemt/bortgjemt" ut dette anlegget.
    Hvordan da?

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Tja, ikke mange kvinner som lytter hifi OG tar bilder OG ser bra ut, tror de bena kommer fra en utstillingsdukke ;D ;D

ren utopi mao

L

lark

Gjest
    Hvis du har greie på kvinner, ser du at de beina er ekte vare ;D
    Fargen på støvlettene kan derimot diskuteres................

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hva var det som var inneklemt? Mellom de korslagte beina? ;D

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Telarc? ::)

Vedr vakre lytterom, skal renovere kjellerstuen i løpet av noen uker. Slik det er i dag er det trehvitt panelttak og hvite Huntonitt faspanel på veggene. Teppe på gulvet. Beholder teppet av lydmessige og koselige årsaker, maler det ekle trehvite hvitt og veggene brune. Bokhyller etc skal opp langs veggene, litt akustikkplater i førsterefleksen likeså regner jeg med. Rommet er 5,75mx3,75m og jeg har tenkt å spille i lengderetningen med lytteposisjon en god meter fra bakvegg. Contour 3,4 kommer også en god meter fra bakvegg så da regner jeg med det blir kontroll på bassen. Må ha en seng ved siden av lytteposisjonen, mulig jeg lager til en hengsleløsning slik at den kan felles opp langs veggen. (Noen som har forslag? Er en rammemadrass på 120cmx200cm) Har ikke bilder nå men skal knipse litt så dere kan se før-etter bilder.

K

kbwh

Gjest
    Det finnes en gammel Mercury Living Presence som er minst like tøff som den Telarcen.

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19

Rommet er verken dyrt eller har spesielt dyre komponenter, men fargevalget gir da i det minste ro i sjelen når man lytter:)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.294
    Torget vurderinger
    4
    Pad skrev:
    C._Alshus skrev:
    OK, dette setter standarden:

Off-Topic: Det peneste på bildet er vel disse damebena? ;D

On-Topic: Det ser litt "innklemt/bortgjemt" ut dette anlegget.

mvh
    Største problemet med dette bildet er jo at det er tatt feil vei...

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    Nei vil da ikke akkurat si det hehe, Pen størrelse på den centern :D

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.794
    Torget vurderinger
    35
    Som hjemmekino i eget rom er det strålende, men dersom det hadde vært et vanlig oppholdsrom hadde det vært helt for j..lig.

Nå har ikke jeg vært hjemme hos Akto ennå (det står på blokka, men gudene vet når jeg får ut fingeren...), så jeg skal ikke si noe om lyden der heller, men utstyret kan vel tyde på at det ikke låter helt borti natta.

For min egen del synes jeg det er mer interessant å se vakre lytterom der anlegget er en del av en vanlig stue. Det er nok situasjonen for folk flest.

Roy

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    R.E.S. skrev:
    For min egen del synes jeg det er mer interessant å se vakre lytterom der anlegget er en del av en vanlig stue. Det er nok situasjonen for folk flest.

Roy
    Men da heter det stue og ikke lytterom..... ;D ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.699
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Valentino skrev:
    Det finnes en gammel Mercury Living Presence som er minst like tøff som den Telarcen.
    Nei, han er ikkje det....men han er veldig interessant å høyre på. På baksida av plata er det dessutan ei forklaring på korleis innspelinga av kanonskota vart gjort. Eg har monoutgåva - den som har råast dynamikk. Telarc-plata kastar stiften ut av rilla på dei fleste pickupar på normalt stifttrykk. Det gjer Mercury-utgåva berre med svært så stakarsvorne pickupar (sånne som ikkje sporar 60 µ og sånn)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.699
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    emotikon skrev:
    R.E.S. skrev:

Roy
    Eg har frå tid til anna tenkt over dette med eige lytterom. Men eg har funne ut at eg har anlegg for å vere retteleg usosial og kan risikere å "grave meg ned". Dessutan har eg ikkje kunna formidle/påtvinge (eller moderere) min musikksmak til resten av familien med eit sånt opplegg...
    Så langt har eg "utdanna" iallfall ein etterkomar som er i ferd med å få dei same lastene som faren...om enn på ein annan måte, sjølvsagt.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.794
    Torget vurderinger
    35
    emotikon skrev:
    R.E.S. skrev:

Roy
    For meg er lytterommet et rom jeg lytter til musikk via stereoanlegget i. Når anlegget står i stua er det lytterommet mitt. Dedikerte lytterom er noe helt annet...

Det er både fordeler og ulemper med begge løsningene. Det sosiale aspektet som Arve nevner synes jeg er viktig.

Roy

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    En herlig tråd dette!

Jeg føler meg ikke spesielt flink med estetikken i stua, som også fungerer som lytterom. Akustikken er ganske grei, men det får for mye preg av "hobbyrom" med disse panelene på veggene. Og for å være ærlig, så begynner jeg å gå lei av blomstene fra Marimekko. Har dere noen forslag til stoffer/farger/mønster som kunne tatt seg litt bedre ut enn dagens? Jeg liker en enkel stil, men samtidig litt spreke farger som gir energi.

Har lagt ved et par bilder som ganske tydelig viser dette "hobbypreget". Det er altså spesielt panelene på veggene jeg ville hatt tips til.

Mvh

Vedlegg

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.922
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Synes at de akustiske installasjonene hos Marten senteret er fantastiske.
    Og synes lytterommet er meget Vakkert!

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    knutinh skrev:

:)

Forøvrig pene paneler. Hva er de basert på?

-k
    Takk for tips knutinh. De blomstene var ok, de neste to blir for mye 70-tall for meg. Hvor fant du blomstene hen?

Panelene er Rockwool 50 mm akustikkpaneler med rammer av tre som jeg har snekret og malt selv. RoDa har laget noen enda et hakk proffere. :)

Mvh

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    FallenA skrev:
    Når ting er så til de grader gjennomført som her så synes jeg også at Svanå diffusorer er pene. Her blir akustikken og estetikken en enhet. Men dette koster flesk.. :)

Mvh

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    toref skrev:
    FallenA skrev:
    Når ting er så til de grader gjennomført som her så synes jeg også at Svanå diffusorer er pene. Her blir akustikken og estetikken en enhet. Men dette koster flesk.. :)

Mvh
    Man kan ta en vägg i taget! ;) ;D

K

kbwh

Gjest
    Marimekko har jo andre ting enn de blomstene, toref. Fosse har trukket sine med et mer abstrakt Marimekkomønster, f.eks.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Marimekko har jo andre ting enn de blomstene.
    Jeg kledde en av mine med dette (også marimekko)

Burde vel tatt fram strykejernet...

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Skjønner ikke hvorfor jeg ikke kom på det selv Valentino. Har av en eller annen grunn koblet Marimekko til blomster hele denne tiden. Men herved er koblingen brutt. Ser ut at de har ganske mange fine og varierte mønster i 2008-kolleksjonen forøvrig. Takk for tipset.

Takk for tipset ditt også, mteinum. Veldig pent, både mønsteret og gjennomføringen! Ser ut som om du har skjøtet to stykker, eller blir jeg lurt av skyggen over midten av panelet? Hvordan gikk du fram?

Mvh

Edit: Aha, så den siste kommentaren din først nå. Hehe. :)

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    EngelholmAudio skrev:
    toref skrev:
    FallenA skrev:

Mvh
    Lystig og velklingende ordspill som ikke fungerer like bra på norsk. :)

Mvh

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    toref skrev:
    EngelholmAudio skrev:
    toref skrev:
    FallenA skrev:

Mvh
    Lystig og velklingende ordspill som ikke fungerer like bra på norsk. :)

Mvh
    Ok! :)
    You can deal with one wall at the time, thus splitting the cost (and labor) into several parts.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn