Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Jeg kunne ikke hatt det slik, men heldigvis er vi forskjellige.
    Det finnes dessuten mange stilarter, klassiske og moderne, som jeg synes er både flotte og kule uten at jeg ville gjort det slik selv.
    Så lenge det er gjennomført er det ofte, ikke alltid, stilfullt på sitt vis.
    Liker godt komme inn i hjem som er ulikt mitt.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Min IKEA (Elektrolux) integrerte oppvaskmaskin har et oversiktlig display på toppen av døren og gjenværende tid projisert på gulvet under døren. :cool:
    Min Miele har app 😁
    Ganske ubrukelig om jeg får si det selv 😅
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Min oppvaskmaskin vasker bestikk, kopper og kar. PUNKTUM!
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Jeg kunne tenkt meg appstyring av bergvarmeanlegget vårt.

    /ot
    Med forbehold om at jeg misforstår (og at jeg er like teknisk som en såpeboble,) det er vel lett å fikse med Xcomfort eller lignende, og en eller annen frontend? Det er i hvert fall slik vi styrer bergvarmeanlegget.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Eg (trur eg) skjønar kva du meiner, og (trur eg) meiner du er for dogmatisk.

    Meir konkret, at du opererer med eit for bastant skilje mellom før og etter det moderne, særleg om vi ser vidare enn design/arkitektur og industriell produksjon og på handverksyrka der form ofte er/var ein del av sjølve handverket.
    Når man skal jobbe med form er man egentlig helt avhengig av en teoretisk overbygning for å slippe å gå seg helt vill i synsing og relativisme. ( som mange av mine kolleger gjør ) I praksis blir det uungåelig kompromisser, men man må ha muligheten til å identifisere disse gjennom et felles språk.

    Det som er mer interessant enn mine dogmer er tanker om håndverk. Argumentet ditt peker tilbake på Riksantikvaren. Håndverk har egenverdi, og bør stimuleres. ( subsidieres ? )

    Det blir problematisk når han som bygger kjøkkenet ditt også skal kjøre Tesla til hytta på Hafjell i helga.

    Det er når profilen verktøymakeren en gang la inn i håndhøvelen mates inn i CNC software slik at speildøren kan freses ut i MDF at jeg finner fram min revolver.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    3.587
    Sted
    Sunnmøre
    Det som er mer interessant enn mine dogmer er tanker om håndverk. Argumentet ditt peker tilbake på Riksantikvaren. Håndverk har egenverdi, og bør stimuleres. ( subsidieres ? )

    Det blir problematisk når han som bygger kjøkkenet ditt også skal kjøre Tesla til hytta på Hafjell i helga.
    Ja. Eg sjølv tykkjer dette er vanskeleg, og burde kanskje utbrodert. Handverk er openbert ein veldig ineffektiv måte å produsera på, sjølv om det i nokre tilfelle har lengre levetid og betre kvalitet enn industriprodukt.

    Oldefar var møbeltapetserar, og laga stolar på gamlemåten (springfjørstopping et al) heilt til han pensjonerte seg kring 1970. Mor har enno ståande eit stovemøblement han laga til mormor og morfar på 1960-talet; det er litt falma, men samanlikn det med tilsvarande skumplasthelvete frå den tida.

    Svigermor er vevar (profesjonell, utdanna). Ikkje mange att som henne. Ho gjer ganske grei butikk med å levera handvove tekstil til hovudsakleg to bransjar, bunadsmarknaden og offentlege verksemder (innunder dette museum, som treng replika av gamle tekstil og kyrkjer, som skal ha handvovne altertepper og messehaklar). Meterprisen vert skyhøg, men ho køyrer ikkje akkurat Tesla (for å seia det varsamt).

    Eg har nokre få plagg som er skreddarsydde til meg (av kompetente folk, den eine med fem år læretid på Savile Row). Det var ein utruleg fascinerande prosess, der passform og ikkje minst konstruksjonen grusar hyllevare. Men dette var både gåver og delvis til kjentpris; ikkje pokker om ein særleg stor del av garderoben min kunne vore laga slik.

    Slik kunne vi nok halde fram. Det er ikkje tvil om at industriell produksjon, og med det design, har gjort betre produkt lettare tilgjengeleg for mange fleire. Likevel ligg det nokre kvalitetar i handverksprosessen som dei fleste set pris på, ikkje minst at det er ein kunnskapstradisjon, og noko som kanskje kan tilføra ting som er gløymde fordi det ikkje passa med industriell produksjon (laft-renessansen er det fyrste eg kjem på).

    Det er når profilen verktøymakeren en gang la inn i håndhøvelen mates inn i CNC software slik at speildøren kan freses ut i MDF at jeg finner fram min revolver.
    Eg trur eg er samd, eller vil vera det. Iallfall tenkjer eg "med god grunn", men eg kan ikkje underbyggja det utan å seia meg samd i ein del ting eg har polemisert mot tidlegare.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I flere tiår har nordmenn flest ( ikke alle) hatt en slags besynderlig antipati mot alt som kan betegnes som "håndlaget", som noe mindreverdig sett i forhold til industribasert masseproduksjon... møbler, klær, osv osv.... egentlig en nokså merkelig holdning....
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.485
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7








    Kunne overlevd her.

     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne lampen, som henger på kjøkkenet på hytta er kjøpt ny av kona. Jeg kjenner ikke til produsent eller opphav, men den lyser på en besnærende måte.
    Den lyser opp bordet som om lyset ikke kommer fra selve lampen. Bildet rettferdiggjør ikke den vakre estetikken i lampen :)

    Hytta er forresten også håndlaget :) tegnet og bygget i 1975, av byggherren som var landskapsarkitekt. Hvor enn du sitter i stue eller kjøkken, ser du sjøen/ Trondheimsfjorden

    IMG_6246.jpeg
     

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    OK, litt ut frå kjøkenet.

    Dersom du køyrer langs E39, ver obs når du er mellom Volda og Ørsta, rett ved innkøyringa til Hovden flyplass. Der ligg eitt av dei finaste og raraste husa eg har sett i desse to kommunane.

    Vis vedlegget 898156

    Biletet er ikkje rettferdig, og litt betre inntrykk kan ein få på Google Maps: https://www.google.com/maps/@62.182...vV5ekSidKE8igOiJ56OQ!2e0!7i16384!8i8192?hl=no

    Eg skal snika meg til å ta nærbilete ein gong.

    Det fell nok ikkje i smak hjå alle, men i mine augo er dette ein perfekt kopi av slike 1930-talsfunkishus ein elles finn på Vindern eller Frogner - stilistisk liknar det på nokre som står i Tidemands gate, men er lettast å sjå frå Eckersbergs gate*. Ferdig hausten 2022, trur eg. Ja, eg er historistisk anlagt.

    Det som forbausar meg, er plasseringa: 20 meter frå E39, det næraste vi kjem motorveg på Vestlandet. Rett ved eit vegkryss til industriområde/flyplass. Dessutan, korleis det er vendt, med det som ser ut til å vera stove, rett nok mot sør, men difor også rett inn i eit lite (ca. 500 moh) fjell og, ja, flyplass og industriområde.

    At det passar dårleg i nabolaget, er ikkje så viktig. Det er jo ein heilt fin kavalkade over hustrendar dei siste 70-80 åra.
    En liten oppklaring om dette huset. Det hadde opprinnelig rødt skråtak. Nåværende eier har bygd opp 3. etasje med flatt tak, garasjen, samt pyntet på fasaden ila de siste 4 årene. Huset er fremdeles under restaurering og det vil inneholde 2 til 3 leiligheter når det er ferdig.

    Jeg bor 3 hus bakom I et kjedelig 70-talls hus.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    3.587
    Sted
    Sunnmøre
    En liten oppklaring om dette huset. Det hadde opprinnelig rødt skråtak. Nåværende eier har bygd opp 3. etasje med flatt tak, garasjen, samt pyntet på fasaden ila de siste 4 årene. Huset er fremdeles under restaurering og det vil inneholde 2 til 3 leiligheter når det er ferdig.

    Jeg bor 3 hus bakom I et kjedelig 70-talls hus.
    Takk! No vart eg litt klokare. Veldig stilig restaurering, då.

    Litt trist at det er leiligheiter, hadde tenkt det hadde vore ein flott einebustad.Er det opphaveleg murkonstruksjon, eller er det berre forblending?

    Låg forresten ute eit fint (autentisk) murhus frå 1930-talet i Ørsta for nokre år sidan også (forbi sentrum mot Ålesund).
     

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Opprinnelig murkonstrukujon ja. Har sagt til eier at han får sette opp en støyskjerm mot E39 med strandmotiv mot huset på 😀

    Det i Ørsta sentrum er en ung kollega av meg som har kjøpt, og holdet på å pusse opp. Han skal bo der selv.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    1

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.137
    Antall liker
    7.768
    Sted
    Oslo
    Det var jo jævelsk dyrt! Ligger dessuten så lavt at det vil bli liggende under vann når verdenshavene stiger som følge av menneskeskapt global oppvarming. Men ideen var god og designet var ikke dumt. På en annen plass, jo kanskje.
    Tar heller FLW overlooking Phenix i tørre Arizona, prisen er jo nesten lik, og har jeg råd til den så har jeg råd til å få kjørt fram vann når Colorado ælva tørker ut!
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Det var jo jævelsk dyrt! Ligger dessuten så lavt at det vil bli liggende under vann når verdenshavene stiger som følge av menneskeskapt global oppvarming. Men ideen var god og designet var ikke dumt. På en annen plass, jo kanskje.
    Neinei, det årner seg med en demning i gibraltarstredet, Atlantropa !
    6D981585-62BF-4865-80C2-6899754747E3.jpeg
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.485
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Dette var tøft og annerledes.








    Arkitektene har masse andre tøfffe projekter:
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.470
    Antall liker
    989




    Innsiden overrasket positivt, etter jeg klarte å se forbi valmtaket og et litt.. kjedelig? førsteinntrykk av utsiden. Ville nok valgt andre møbler, selv om det var en del ålreit her også. Noen ganger får jeg en fornemmelse av at noen med kompetanse ut over det sedvanlige har hatt en fot med i dansen, uten at jeg nødvendigvis klarer peke på akkurat hvorfor - og dette er et slikt hus. Ville ikke blitt overrasket om en av eierne her ikke er norsk, men vet ikke om det er mest hint av dansk, tysk eller nederlandsk..
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.428
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Sørlandet
    Grei lokasjon. Sykkelavstand til fantastiske Strand Hotell. På landet men nærhet til sjø og svaberg.

    Jeg tenker godt voksne som har kjøpt seg leilighet.

    -BB-
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.470
    Antall liker
    989

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.470
    Antall liker
    989
    Veldig pen. Har sett på den også flere ganger. Men der f.eks. Villa Schreiner gir meg følelsen av trygt, lunt tilfluktssted får jeg en litt mer trykkende, klaustrofobisk følelse av deler av interiøret Jongskollen. Kanskje er det bare bildene som lurer meg, for jeg har veldig sansen for overlysene og den gode bruken av vinduer i full høyde.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn