Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Jeg er helt sikker på at disse er skråskjært nederst, jeg tror ikke det som er problemet her.
    Tross den nevnte skråkanten er det så nært at slagregnet spruter opp på og under panelet Snø blir også et problem. Kledningen er jo helt grønn, den har aldri fått tørke ut.
    Stemmer, stående kledning må trekkes opp for å holde... Arkitekt eller ei.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    - og ikke minst godt innsausa med beis/maling i underkant....
    Beis og maling er som du ser ikke noe tema her. Men ja, jeg har hørt om folk som har latt kledningen stå nedi oljebøtta en dag før montasje.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Men - men om ikke endeveden på stående kledning blir godt mettet, så vil det trekke vann selv om det er skrå skjært... Jeg har selv hus med stående kledning som har stått svært værutsatt i 40 år nå, uten særlige skader, untatt ei og annen bordfjøl som mest sannsynlig har hatt en sprekk...
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Den høyner vi lett. "Slottet" i Valdres, et prosjekt som har pågått år etter år, med byggekran nærmest fastskutt i fjellet. Og det blir ikke finere med årene. Opprinnelig mur ble så stygt gjort at man la inn et parkeringshuselement for å skjule skiten.
    Hah
    Hva med et ekte McMansion.
    706D4606-4134-437C-B7AD-6904B6156D84.jpeg
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.771
    Antall liker
    14.567
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Den høyner vi lett. "Slottet" i Valdres, et prosjekt som har pågått år etter år, med byggekran nærmest fastskutt i fjellet. Og det blir ikke finere med årene. Opprinnelig mur ble så stygt gjort at man la inn et parkeringshuselement for å skjule skiten.

    Vis vedlegget 751504 Vis vedlegget 751505
    Det der må være på topp tre av de styggeste bløtkakekreasjonene jeg har sett.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    3.583
    Sted
    Sunnmøre
    OK, det er hæsleg med liksom-slott. Eit spørsmål eg tykkjer er interessant: er det er mogleg å laga moderne vidareføringar av stilen (og dimensjonane) til høgborgarskapen for drygt 150 år sidan, utan at det vert McMansion? Byvilla, "country house", noko?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Design anno 1899
    D6036AA3-8C10-4029-B584-60944669EB35.jpeg
    Design anno 2020
    A2D48971-C602-4B34-BB16-7F54F598F6DC.jpeg
    Det øverste kan jo sies å være både knallsk og antikkharry men Finnes det noen som syns det nederste er fint?
     
    Sist redigert:
    • Trist
    Reaksjoner: HoJ

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.379
    Sted
    Østfold
    Det er egentlig litt påfallende at hver gang man skal gjøre narr av moderne arkitektur gjør man det med telelinse. Arkitektur egner seg best til vidvinkel da det best formidler måten vi ser det på. Med telelinse ser det ut som om det ligger tett på bakenforliggende bygninger, det blir flatt og konturløst og mister virkelighetens kontekst.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Snickers har et poeng, går man mellom husene i vannkunsten oppdager man romlige kvaliteter og en slags nabolagsproduksjon jeg har litt tro på. Sett fra fjorden er det kanskje ikke like flott. Jeg er skeptisk til steinkledningen.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2
    Hah
    Hva med et ekte McMansion.
    Vis vedlegget 751591
    Din lille portnerbolig får plass i ene fløyen på Valdres-slottet. Jeg håper byggherren, som selv har tegnet residensen, kjøpte den kranen da han satte den opp i 2010. Den står der enda. Det gjøres nybygg og tilføyelser etter impulsmetoden. Kranen gir litt målestokk i forhold til det lille fislebygget du kommer med. :)

    Kranslottet.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2
    Men -- vakker design og god funksjonalitet er temaet. Jeg ber om unnskyldning for Valdres-slottet.

    Her om dagen var jeg invitert til NSW-arkitekter. De arrangerte slipp for Arkitektnytt, der en artikkel i seneste utgave handler om mobilitet og elsparkesykler. Jeg fikk anledning til å debattere med representanter for Oslo Handelsstands forening og for et elsparkesykkelfirma.
    Valgte å fortelle om da jeg spaserte i Oslo sammen med Liu Thai Ker, som i 24 år var master planner for Singapores modernisering. Han var i Oslo til en konferanse arrangert av UN-Habitat og en norsk stiftelse jeg arbeidet med, sammen med PRIO. Emnet var velfungerende bymiljøer definert utfra innbyggernes behov for møteplasser og arenaer.

    Liu og jeg gikk fra et arrangement til det neste, gjennom byen. Dette var i 2017 og rett før elspark-invasjonen, men han reagerte på all syklingen på fortau og gangveier mens vi gikk og spurte om hvorfor vi gjorde det. Liu er en eldre mann, men vital så det holder. Etter Singapore-oppgaven har han og hans team fått oppgaver verden rundt, de har bygget byer fra grunnen av og rehabilitert andre, prosjekt med befolkningsstørrelse fra 500 tusen til 12 millioner. Nevner det, hans oppfatninger om byfunksjonalitet veier tungt.

    "Why are there so many bicycling on the footpaths?" spurte han meg brått, mens vi spaserte i Oslo. Jeg svarte at det er lov å sykle på fortau og gangveier i Norge.
    "That's mad. It's wrong." Liu Thai Ker tok opp hvor galt det er under middagen samme kveld.
    Og jeg fortalte dem som var samlet hos NSW Arkitekter om den opplevelsen. Om det å se et sted med andres øyne og oppdage at det man har vennet seg til og tror er normalt blir oppfattet som hoderystende galt av en tilreisende.
    "Footpaths and pedestrian walkways are the arteries of a living city. What you have here, with the bicycles, is bad for business, it's bad for social interaction and it's bad for your cultural life."

    Jeg tok for meg av NSWs ulike alkoholholdige drikker etter debatten og vi diskuterte følgende:

    Kan årsaken til at veldig få nye bygg i Norge fungerer godt på gateplan være dette at gående ikke har den frisonen de får som en selvfølge i alle andre land? (Norge og Island er de eneste som tillater sykling på fortau, blant landene vi bør sammenligne oss med. På Island er de så få og høflige at de går av sykkelen om det er fotgjengere på fortauet).
    Altså, kan det at arealet foran et bygg i Norge ikke er et oppholdssted, men en kjørebane, være årsaken til at arkitekter vier så lite oppmerksomhet til det arealet? I Norge er fortau og gangveier transportstrekk. Trygg Trafikk presterte å skrive, som råd til gående, at man skulle gå mest mulig i rett linje, slik at man blir forutsigbar for sykler og elsparkesykler som kommer bakfra. (De fjernet det rådet da fotgjengerforeningen påpekte hvor stupid det er).
    I andre land er fortau og gangveier oppholdssteder, plasser der man kan stanse og ha en samtale, der barn kan leke, der voksne kan sette opp noen stoler og ta en prat, der man setter opp handelsboder, lager kaféer (Tjuvholmen-restaurantene utendørs ble elspark-baner sist sommer, gjestene fikk trafikk mellom bordene!).

    I Singapore får du klar beskjed når du nærmer deg gåendes domener (se bildet). Elsparkesykler har nå totalforbud i deler av byen, og det håndheves så strengt at boten er 13.000 NOK om du kjører en inn i et fotgjengerområde. Byen har gitt generøse subsidier til matbud o.a. som brukte elsparkesykler, slik at disse skal bytte til sykler (og det var aldri aktuelt å kjøre med disse på fortau og gangveier).

    Man skal ikke lenger enn til København eller Stockholm for å finne steder med et helt annet forhold til arealet rett utenfor selv nye bygg.

    Bortkastet energi i Norge, du hindrer sykkeltrafikken:

    Skjermbilde 2021-09-29 kl. 09.17.16.jpg

    Helt opplagt skilting i Singapore.

    Dismount and Push.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så fullstendig enig med både deg og mannen fra Singapore, Hardingfele.
    Regelen fra 1978 der det ble tillatt å sykle på fortau er det billigste og kjipeste trafikkale påfunnet som noen gang har blitt innført i dette landet. Det har ført til total uforutsigbarhet for fotgjengere og syklister. Partene vet ikke forskjellen et fortau, en gangvei, en gang- og sykkelvei og en sykkelvei. Skilting er mangelfull til ikke-eksisterende. Vikepliktsreglene er i beste fall uoversiktlige. Jeg kunne fortsette.
    ..

    Har du utsikt til det slottet? I så tilfelle beklager jeg. Da er det bedre å miste utsikten til Hovinsholmen i Mjøsa til en ærlig driftsbygning.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    3.583
    Sted
    Sunnmøre
    Ulrik Eriksen argumenterer ganske overtydande i Et land på fire hjul (2020) om at hovudfunksjonen til norske TT sidan starten har vore å disiplinera mjuke og halv-mjuke trafikantar til å tilpassa seg biltrafikken. Når vi syklar (og elsyklar) på fortauet, er det for å få oss vekk frå vegbanen - i tråd med bilens primat i norsk arealplanleggjing.

    Så, om vi skal forfølgja tankerekkja, ligg den grunnleggjande feilen i at vi reknar nærast all åtferd ute som trafikk, og trafikk er det jo rasjonelt å underleggja orden og disiplin for at han skal flyta. Vi byrjar tidleg: barnehageungane som går imponerande tog når dei går på tur i gule refleksvestar, og foreldre som kjeftar på ungane fordi dei sosar rundt. Anekdotisk, i samfunnsfagsbøkene eg hadde på skulen vart det åtvara mot ungdom som "hang på gatehjørna".
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.523
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    Nå må dere ikke "disse" disse LOTTO vinnerne så mye da! Så lenge det ikke er fastsatt et krav om å ha god smak før man vinner førstepremie i EuroJackpot må de da få lov til å sette opp disse husene som jeg ikke vil verdige betegnelsen "slott"! Slike hus har
    jo en meget viktig funksjon i framtidens arkitektutdanning! Kurset heter: "How NOT to do it!"

    Edit: Typo
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2
    Så fullstendig enig med både deg og mannen fra Singapore, Hardingfele.
    Regelen fra 1978 der det ble tillatt å sykle på fortau er det billigste og kjipeste trafikkale påfunnet som noen gang har blitt innført i dette landet. Det har ført til total uforutsigbarhet for fotgjengere og syklister. Partene vet ikke forskjellen et fortau, en gangvei, en gang- og sykkelvei og en sykkelvei. Skilting er mangelfull til ikke-eksisterende. Vikepliktsreglene er i beste fall uoversiktlige. Jeg kunne fortsette.
    ..

    Har du utsikt til det slottet? I så tilfelle beklager jeg. Da er det bedre å miste utsikten til Hovinsholmen i Mjøsa til en ærlig driftsbygning.
    Jeg må heldigvis ta en omvei for å se det "slottet" -- Disney Shopping Mall i Valdres.

    Når det gjelder sykling på fortau og gangveier, er det blitt en sovepute for politikerne. Med jevne mellomrom meldes at det må fortsette til man har fått på plass "nødvendig infrastruktur". Da SINTEF foreslo forbud i 2007 var lederen for syklistforeningen kjapt ute og meldte at det måtte vente, til "nødvendig infrastruktur var på plass". Da tilsvarende kom opp i fjor, var Morgan Anderson, dagens leder, ute med eksakt samme melding.

    Vi får vel vente 14 år til. :)
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Som helårssyklist i Oslo siste 30 år prøver jeg stort sett å holde meg unna fortauene. Men med den totale mangel på respekt og hensyn man møter fra byens yrkessjåfører forstår jeg de som sykler der andre går.

    Det er en interessant tanke dette at vi ser på rommene mellom husene som transportfelt, og at dette preger arkitekturen.

    Det gjør det helt sikkert, men det er andre ting som spiller inn også. Det at butikker og institusjoner blir større, logistikken blir slik at et helt kvartal kan ha to eller bare en inngangsdør.
    Den største endringen står Universell Utforming for. Det at gateplan og inngangsplan er samme nivå. Da får ikke huset noen sokkel å stå på, og forgjengerens synshøyde blir den samme som til de i husets første etasje. Dette innsynet må behandles på en helt annen måte enn når de i huset ser ned på gata.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den like synshøyden gir også muligheter for å lage fleksibilitet i innendørs/utendørs-"følelsen" i byrommet. Det ser man jo at blir gjort med hell.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Nå må dere ikke disse dise LOTTO vinnerne så mye da! Så lenge det ikke er fastsatt et krav om å ha god smak før man vinner førstepremie i EuroJackpot må de da få lov til å sette opp disse husene som jeg ikke vil verdige betegnelsen "slott"! Slike hus har
    jo en meget viktig funksjon i framtidens arkitektutdanning! Kurset heter: "How NOT to do it!"
    At folk har dårlig smak kan vi ikke få gjort så mye med; og dette kombinert med penger ser vi fører til katastrofe. Men årsaken til at denne galskapen dukker opp er jo at bygningsrådene o kommunene ikke kan jobben sin og ikke er villige til å ta estetiske hensyn. Det skulle aldri blitt gitt byggetillatelse til slike monstrositeter.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Den like synshøyden gir også muligheter for å lage fleksibilitet i innendørs/utendørs-"følelsen" i byrommet. Det ser man jo at blir gjort med hell.
    Absolutt ! Det er slett ikke gitt at det påvirker byene våre negativt.

    Endringen gjør det vanskeligere å hente forbilder fra historien. Det er poenget mitt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2
    Paris har en storsatsing nå på Priorité Pietons -- "fotgjengerne først" og byplanlegging rundt det prinsippet.
    Og Walkable Neighborhoods er forlengst et mål i mange land, så det kommer nok hit også, til slutt ...

    Ingen kjørebane her.

    Walkable 4.jpeg

    Hele sentrum av Paris er nå gjort til en Zone Apaisée -- fredfull sone. "Lydpoliti" måler støy fra biler med forbrenningsmotor og utsteder bøter og bannlysing til bråkete kjøretøy. "En liten moped kan vekke 10.000 sovende personer på én kjøretur gjennom byen, det skal vi ikke ha noe av," meldte ordfører Anne Hidalgo. Målet nå er å få det så stille langs Champs Elysées at man kan høre fuglekvitter fra motsatt side.

    Befolkningen i byen er invitert til å komme med forslag til hvordan man får "fotgjengerliv" i de ulike kvarterene og det er stor aktivitet (og stort budsjett)

    Twitter-tråd om "fredfull sone" prinsippet.

    Skjermbilde 2021-09-29 kl. 14.30.22.jpg
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Bodde en periode i 5e arondissement for et par år siden. Jeg heier på Anne her, Paris har mye å gå på og kan bli helt fantastisk om de gjør alvor av dette. Ser frem til å få oppleve Zones Apaisées, de var definitivt ikke apaisées da jeg bodde der…
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2
    Lillestrøm har delt ut en arkitekturpris. Den hellende skråningen foran bygget (se siste bilde) tror jeg kan være en grei løsning dersom man vil unngå sykkeltrafikk? Men muligens blir det en morsom dosering for de fartsglade?


    "Arkitektene har skapt et bygg som er innbydende for forbipasserende, og kommuniserer sin funksjon gjennom åpenhet på bakkeplan."

    Lillestrøm1.jpeg

    Lillestrøm 2.jpeg

    Nitja senter for samtidskunst.jpeg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Innbydende for bmx-ere og rullebrettkjørere. 🤣

    Men ja, man får jo lyst til å gå inn.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    ^
    Som rullebrettkjører kan jeg bekrefte at det første jeg la virkelig merke til var den trappa og "banken". Ser gøy ut å skate ut!

    Må si denne japanske minimalistiske stilen falt i smak! Veldig zen. Kjøkkenet var derimot en katastrofe

     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.701
    Torget vurderinger
    23

    Sverre Fehn "Villa Holme" i Holmsbu til salgs - igjen. Billigere blir nok aldri en Fehn villa....
    Meget harmonisk og flott beliggende på en interessant tomt. Var på visning da denne ble lagt ut
    for noen år tilbake. Litt for liten for oss dessverre.

     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    At folk har dårlig smak kan vi ikke få gjort så mye med; og dette kombinert med penger ser vi fører til katastrofe. Men årsaken til at denne galskapen dukker opp er jo at bygningsrådene o kommunene ikke kan jobben sin og ikke er villige til å ta estetiske hensyn. Det skulle aldri blitt gitt byggetillatelse til slike monstrositeter.
    bare tanken på kommunenen som estetiske autoriteter gir meg frysninger.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Vel vel, arktitekter kan man i allefall ikke bruke for estetisk vurderinger de har diskvalifisert seg selv utrykkelig. Foreslår en tilbeldig utevalgt som komite , hvem som helst kan gjør bedre vurderingen enn dagens arkitekter.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    3.583
    Sted
    Sunnmøre
    arktitekter kan man i allefall ikke bruke for estetisk vurderinger de har diskvalifisert seg selv utrykkelig.
    Tja. To siste døma her i tråden, Villa Holme og Nitja, er vel på sett og vis døme på det motsette. Samtidig som moderne forsøk på å laga noko som liksom skal vera "klassisk", det meiner alle er stygt. Ingen bonuspoeng for å seia at Valdresslottet er hæsleg.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.427
    Meglere har også ødelagt litt for arkitekter med å bruke "arkitektegnet" i annonser i forsøk på å presse opp prisen på relativt kjedelige hus.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Mildt sagt uenig, BC.
    Vis meg tre vakre harmoniske bygg bygget etter år 2000 i Oslo
    Vis meg en eneste entreprenørbygget enebolig siste 10 år som du syns er fin

    Ps Villa Holme som er vist tidligere i tråden er ikke noe som faller i smak hos meg, ikke det værste men minner om uferdig betongbygning hvor forskalingen ennå ikke er tatt ned. Typisk
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn