Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.364
    Antall liker
    102.294
    Torget vurderinger
    23

    Noen som avslører hva dette er??

    r1.png
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.364
    Antall liker
    102.294
    Torget vurderinger
    23


    Ikke helt riktig........!!!

    En hyllest til Fridtjof Nansen
    Collage som er montert på veggen av Rådhuset i Oslo, vestre vegg inn mot Roald Amundsens gate.

    Som de berømte polfarerne er også denne utsmykningen laget av stål. Sågar rustfritt!
    Fantastisk fin formgivning hvor ansiktet til Nansen er gjengitt i en s.k. kubeteknikk.

    råd4.png

    råd3.png

    råd5.png
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.047
    Torget vurderinger
    2
    Du er ivrig med den photoshopmaskeringen, en bakgrunn i teglforbandt ville hintet mer...
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.364
    Antall liker
    102.294
    Torget vurderinger
    23
    Du som ikke kjenner Oslo godt nok :LOL: :LOL:
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.648
    Antall liker
    3.352
    Jeg må innrømme at det første som slo meg var en slag vakkert utført akustisk innretning. Til jeg så barn, hunder og fotballer. Da tenkte jeg det måtte være klanen på en litt dårlig dag.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.647
    Antall liker
    21.431
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Utmerket, Sluket!

    Gikk kjapt over Vøringsfossen i går. Veldig til tilrettelegging, det må jeg si. Våre dagers brutalisme, slik ekstrem funksjonsbestemt formgivning.
    Jævlig synd at det ikke er sammenhengende sykkelvei opp Måbødalen lenger. Det er et stort tap.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Ikke akkurat møbler men... Herregud så mange flotte hus det er i Danmark. Ikke minst er interiøret helt fantastisk, i motsetning til mange gørrkjedelige norske hjem.



     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.364
    Antall liker
    102.294
    Torget vurderinger
    23
    Mye bra design i Danmark, og boligene er gjennomgående finere enn her hos oss..
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.047
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes selvsagt gørrkjedelige hus og interiører i Danmark også, men altså.
    Sammenlignet med hva danskene har fått til fra Arne Jacobsen og ut er vi rett og slett et U-land her oppe, vi fjellaper.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Vil anbefale denne dokumentarn på NRK.no for de som ikke har sett den. Har ikke kommet lenger enn til 2. episode, men for meg som er glad i design uten å ha noe peiling på det var dette veldig interessant.

     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.900
    Antall liker
    11.285
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mye tegl og kakel i Danmark, for de som liker det.... ;) At norske hjem er kjedelige får vi evt skylde på interiørbladene for.... alt må jo være hvitt eller nyanser av grått - både utvendig og innvendig...og ve den som vi ha "stereoanlegg" i slike interiører....:cool:
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.116
    Antall liker
    7.743
    Sted
    Oslo
    Mye tegl og kakel i Danmark, for de som liker det.... ;) At norske hjem er kjedelige får vi evt skylde på interiørbladene for.... alt må jo være hvitt eller nyanser av grått - både utvendig og innvendig...og ve den som vi ha "stereoanlegg" i slike interiører....:cool:
    Fifty shades of boring
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    7.848
    Torget vurderinger
    0
    Verdens vakreste?? Veeel...............??
    Det vi sikkert kan enes om er at det faktisk er godt at smaken er ulik. Elegant og imponerende, men samtidig så åpent og med ubegrenset innsyn. Greit at jeg er lett paranoid, men det at man er paranoid betyr ikke automatisk at ingen er ute etter deg!

    Nei spøk tilside, jeg synes det er imponerende som konsept, men å bo silk på utstilling er nok ikke for meg.

    Nei kom med et gammelt slott med vollgrav og skyteskår eller noe på en fjern fjelltopp som kunne tilhøre "The evil mastermind of Spectre". Det hadde vært noe. ;) :love:
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    7.848
    Torget vurderinger
    0
    Ja nå snakker vi! :love: :love:

    Er ikke dette et av slottene som den gale kongen/keiseren bygget? Husker ikke hva fyren het, men har har etterlatt seg mange flotte slott som kostet mer enn hva staten hadde råd til å betale.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.047
    Torget vurderinger
    2


    Burg Eltz i nærheten av Moseldalen. Helt magisk. Verdt et besøk eller tre.

    Et besøk ja, men bo der ? Altså hvis man bare kunne plukke fra historiens øverste hylle ?
    Og da vil man sitte bak kalde steiner uten å slippe dagslyset inn ? Neppe. En vingård i Toscana? En bungalow på fiji ? Alhambra ?
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.600
    Antall liker
    6.836
    Verdens vakreste?? Veeel...............??
    Det vi sikkert kan enes om er at det faktisk er godt at smaken er ulik. Elegant og imponerende, men samtidig så åpent og med ubegrenset innsyn. Greit at jeg er lett paranoid, men det at man er paranoid betyr ikke automatisk at ingen er ute etter deg!

    Nei spøk tilside, jeg synes det er imponerende som konsept, men å bo silk på utstilling er nok ikke for meg.

    Nei kom med et gammelt slott med vollgrav og skyteskår eller noe på en fjern fjelltopp som kunne tilhøre "The evil mastermind of Spectre". Det hadde vært noe. ;) :love:
    Haha, ja mange gamle slott er utvilsomt veldig flotte og spennende. Å bo i et er jeg mer usikker på, men har man romslig økonomi, masse varme klær og forkjærlighet for mørke rom med mye romklang, så er det sikkert fint :D
    Du uttaler deg med glimt i øyet, men jeg må likefullt påpeke at det er en ørliten forskjell på «Verdens vakreste» og «I mine øyne et av verdens vakreste» ;) Det noen kaller innsyn, kaller andre kontakt med omgivelsene eller «minimalt» skille mellom ute og inne. Har man det så åpent og bor midt i et byggefelt, da er man definitivt på utstilling. Det er det svært få som liker. Her er imidlertid situasjonen ganske annerledes, det er ikke naboer eller andre åpenbare grunner til å frykte innsyn. Åpenheten er forøvrig i første rekke fokusert fremover, mot vannet. Foruten inngangspartiet på baksiden, er de fleste øvrige åpninger høyt oppe på veggen for å få mye lys inn og hindre evt. innsyn. Baksiden er for det meste lukket opp til 2,10m høyde og utgjør således en trygg «rygg» i huset.

    19098937-D84F-462D-A3ED-3CB3F827FA84.jpeg

    Men uansett er det selvsagt snakk om smak og behag :) Om det alltid så bra at smaken er ulik, blir jeg faktisk mer og mer usikker på ettersom årene går. Synes med noen hederlige unntak, at det bare har blitt styggere og styggere rundt oss. Vet ikke helt, men kanskje skyldes det til dels at smaken er altfor ulik...? Tenker da mer generelt, og ikke relatert til akkurat dette huset som jo ikke forholder seg direkte til andre bygde omgivelser.
    Tror vi i dag har for mange valgmuligheter (og her kommer begrepet smak inn) og for liten kompetanse. Det vokser stadig vekk frem nye trender som vi ukritisk omfavner og trykker til våre bryst. Vi blander alt mulig sammen og ser ikke/bryr oss ikke om at helheten lider. Vi ignorer også i stor grad samspillet med topografi og natur, og bygger oftere «på tross av» enn «i forhold til».
    Jaja, best å gi seg før jeg tar helt av :) Det var bare et aldri så lite hjertesukk som måtte ut på slutten her…
     
    Sist redigert:

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.047
    Torget vurderinger
    2
    Kompetanse er nøkkelordet. Noen ganger handler det om vår kompetanse i vurdering. Et offentlig kunstmuseum i en hovedstad skal vurderes med helt andre kriterier enn en privat utbygget boligblokk.
    Jeg mener den største kompetansesvikten ligger hos byggherren. F.eks i evnen til å se forskjell på bærekraftige ideer og kortlivede påfunn. Eller rett og slett i evnen til å se sin egen begrensning.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.336
    Sted
    Østfold
    Det er nærmest livsfarlig å begynne å snakke om kompetanse i forbindelse med noe som er til de grader preget av smak og behag. Selvsagt befinner det seg kompetanse og fagvurderinger innen design men det handler i stor grad om forståelsen av konsensus og subjektive mekanismer. Om vi skulle begynne å kalle lyden folk flest liker for feil fordi folk flest er idioter er vi temmelig ute å kjøre. Samtidig vet vi at vi kan "dra det videre" ift hva folk flest liker, eller i det heletatt vet om, men det ene er ikke dermed sagt mer riktig enn det andre. Vi må forstå design på samme måte, det folk liker er ikke verken mer eller mindre riktig enn det trendsetterne og designforståsegpåerne mener. Dessuten vil sistnevnte gruppe stort sett være såpass påfallende selvsentrerte at de uansett aldri kan bli enige om noe som helst. Det flotte ved det er at da får vi ekstreme tilfeller av design og arkitektur som noen liker og andre hater, og til syvende og sist blir noen av dem hverdagsobjekter vi slutter å føle noe som helst for. Så hvordan i all verden skal vi da kunne snakke om rett og galt?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    7.848
    Torget vurderinger
    0
    Et besøk ja, men bo der ? Altså hvis man bare kunne plukke fra historiens øverste hylle ?
    Og da vil man sitte bak kalde steiner uten å slippe dagslyset inn ? Neppe. En vingård i Toscana? En bungalow på fiji ? Alhambra ?
    Har alltid hatt lyst til å bevege meg rundt med sort kappe med rødt for og selvsagt spisse hjørnetenner! Det "huset" hadde jo passet perfekt! Tenk deg å starte en B&B der da! :LOL: :LOL:
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.047
    Torget vurderinger
    2
    Så hvordan i all verden skal vi da kunne snakke om rett og galt?
    Når en fagfilosof snakker om rett og galt lytter jeg litt mer oppmerksomt enn når en hvilken som helst legperson gjør det samme.

    Hvorfor skal det være anderledes med fagpersoner innen formgiving, arkitektur, byutvikling ?
    Kall det gjerne livsfarlig, men jeg mener helt oppriktig dette ikke kun handler om smak og behag. Vidsyn, nysgjerrighet, erfaring. Erfaring er viktig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn