Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Noen ganger lurer jeg på om designere av bobiler går på sterke medisiner. Mye fryktelig stygt å se av den sorten.
    Eksempel:
    De har vel fått låne BMWs sjefsdesigner? Den overdimensjonerte grillen tyder på det.

    For øvrig vil jeg bare gjenta meg selv når det kommer til bobil at Pinky har en lekker bobil til feriebruk, en Triumph Spitfire.
    Med en koffert i bagasjerommet og en ekstra koffert oppå bagasjeluka på et dertil tenkt "bagasjerack" får man med seg det 2 personer behøver på ferie
    og man bor som siviliserte mennesker på hotell! Bedre bobil kan ikke tenkes!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Mange av dagens oljeradiatorer benytter faktisk allerede knapper av properitært design. Men det skal italienere til før man egentlig legger merke til slikt ;)
    Ariete er en produktserie under det italienske DeLonghi konsernet.

    Vis vedlegget 731229
    Vis vedlegget 731231

    Det er vel neppe håp om at denne plasten eldes like 'pent' som bakelite'n benyttet på 60' tallet.
    Og et par minutter med polering av metalldeler ville hevet kvalitetsintrykket betrakelig når man kommer nær innpå, — slik som disse bildene viser.
    Dette er et lysende eksempel på design som har gått litt galt. En av de største synderne her er utstrakt bruk av deler som fremstår som forkrommet plast. Linjeføringen er artig, men troverdigheten mangler, og dermed vil varigheten gå i dass også.

    Det er kanskje lettere å se det på en gjenstand som dette:

    1624661478481.png

    Ektehet og troverdighet er en ekstremt viktig del av design. Spesielt for å gi ting varighet. Litt som at når man skal restaurere et gammelt hus er det veldig viktig at man benytter de riktige materialene og teknikkene. Ellers blir det ikke autentisk og mister troverdighet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    De har vel fått låne BMWs sjefsdesigner? Den overdimensjonerte grillen tyder på det.

    For øvrig vil jeg bare gjenta meg selv når det kommer til bobil at Pinky har en lekker bobil til feriebruk, en Triumph Spitfire.
    Med en koffert i bagasjerommet og en ekstra koffert oppå bagasjeluka på et dertil tenkt "bagasjerack" får man med seg det 2 personer behøver på ferie
    og man bor som siviliserte mennesker på hotell! Bedre bobil kan ikke tenkes!
    Siden vi snakker om Einarson og bobil, Ruslebo har mange gode designelementer




    Odd Einarson 2.jpg
    Ruslebo er for tiden under restaurering i Kragerø
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tror han må ha hatt flere utgaver... den jeg husker fra Narvik ca 1970 hadde en liten altan med blomsterkasser bak....
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    6.679
    Ingen tvil om at det er fryktelig mye dårlig bobildesign, men det finnes noen få hederlige unntak. Etter min mening er eksemplet på bildet et av dem. Her har man i alle fall gjort et forsøk og stort sett lykkes ganske greit. Tatt i betraktning bilens størrelse og funksjon er dette bra.

    43D1BC9B-33A5-4ACC-A7F7-56F91211A87B.jpeg
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Tror han må ha hatt flere utgaver... den jeg husker fra Narvik ca 1970 hadde en liten altan med blomsterkasser bak....
    Jepp, den med altan og blomsterkasser husker jeg fra Tønsberg også.
    En bekjent av meg har 2 sett med tegninger (mamma, pappa, min bekjent og hans litt eldre bror.)
    Det første settet er fra da brødrene må ha vært rundt 5-6 år, det andre settet er når de er rundt 20.
    Ganske fornøylig...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Jepp, den med altan og blomsterkasser husker jeg fra Tønsberg også.
    En bekjent av meg har 2 sett med tegninger (mamma, pappa, min bekjent og hans litt eldre bror.)
    Det første settet er fra da brødrene må ha vært rundt 5-6 år, det andre settet er når de er rundt 20.
    Ganske fornøylig...
    Jeg minnes også altanen, men jeg tror at det ble satt på noen lemmer når den ikke var i bruk. Andre bilder av bilen viser altanen hvor han satt og tegnet. Det var nok flere utgaver av bilen, har et svakt minne om at "nå har Einarson fått ny bil"
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Dette er et lysende eksempel på design som har gått litt galt. En av de største synderne her er utstrakt bruk av deler som fremstår som forkrommet plast. Linjeføringen er artig, men troverdigheten mangler, og dermed vil varigheten gå i dass også.

    Det er kanskje lettere å se det på en gjenstand som dette:

    Vis vedlegget 731379

    Ektehet og troverdighet er en ekstremt viktig del av design. Spesielt for å gi ting varighet. Litt som at når man skal restaurere et gammelt hus er det veldig viktig at man benytter de riktige materialene og teknikkene. Ellers blir det ikke autentisk og mister troverdighet.
    Jeg forstår poenget du fremmer med musikkboksen som ypperlig eksempel. Men i mine øyne har de likevel lykkes bedre her med unntak av delene som faktisk er av metall.
    Mulig skyldes dette at jeg er blitt vant med cromet plast som et fullverdig materiale gjennom mer enn 30 år med daglig bruk?
    1624869014974.png 1624868949530.png
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg forstår poenget du fremmer med musikkboksen som ypperlig eksempel. Men i mine øyne har de likevel lykkes bedre her med unntak av delene som faktisk er av metall.
    Mulig skyldes dette at jeg er blitt vant med cromet plast som et fullverdig materiale gjennom mer enn 30 år med daglig bruk?
    Vis vedlegget 731699 Vis vedlegget 731698
    Ja, det kan jo tenkes, men om vi ser på tilgjengelig teknologi som førte til at produktet fikk den designen som det gjorde opprinnelig så er det enkelte detaljer som er blitt litt for moderne utformet. Jeg tenker spesielt på den kabeloppsnurringssaken nede der, og kanskje noen detaljer rundt hjulet. Det føles egentlig litt som en "greatest hits"-design også, om du skjønner. Det er som om man ikke forventer å finne et produkt fra den opprinnelige epoken med fullt så mange detaljer på, selv om alle detaljene i prinsippet hver for seg stammer fra epoken.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Det føles egentlig litt som en "greatest hits"-design også, om du skjønner. Det er som om man ikke forventer å finne et produkt fra den opprinnelige epoken med fullt så mange detaljer på, selv om alle detaljene i prinsippet hver for seg stammer fra epoken.
    Litt som kvitevarene frå SMEG også, kanskje?

    Eg trur du treff blinken med nærast kirurgisk presisjon her. Det er tallause parallellar.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Det eneste som er noenlunde riktig på stereo dingsen er stofftrekket. Digitalt display, USB-kontakt, CD-slot, "aluminium"-knapper med mer. Retro i ordets verste betydning.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Litt som kvitevarene frå SMEG også, kanskje?

    Eg trur du treff blinken med nærast kirurgisk presisjon her. Det er tallause parallellar.
    Ja, de produktene lider litt av det samme. Samtidig må jeg innrømme at det står en rød SMEG vannkoker og brødrister på kjøkkenbenken her.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Denne synes jeg er flott, ekte blomster er brukt og prisen er høy. Made in Amsterdam.

    Dandelion lamp.jpg
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Denne synes jeg er flott, ekte blomster er brukt og prisen er høy. Made in Amsterdam.
    Pen sak, men den betinger rom og takhøyde av et visst format. Vanlig 40 m2 stue med takhøyde 2,40 blir fort overlesset med noe sånt over bordet.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    4-6 meter med tanke på størrelsen på denne utgaven bør nok være minimum. Selv de mindre modellene krever litt tak høyde.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    mauviel.jpg

    Har en slik liggend, brukes kun når jeg skal imponere som kokk. Må innrømme at jeg er litt svak for designet, men den var ganske dyr. 😔
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Dieter Rams uttalte en gang at "Good design is honest"

    Han fulgte dette opp med:
    “It does not make a product more innovative, powerful or valuable than it really is. It does not attempt to manipulate the consumer with promises that cannot be kept.”

    Her er et eksempel på et produkt som går grundig på trynet:
    1624957334775.png

    På mange måter er designen autentisk, og man kan ikke egentlig ta den på at den er feil designet rent estetisk. Men det er en sinnssykt dårlig maskin. Interessant nok klarte de å skape en så stor hype at både reviews og matbloggere slo svært positivt ut i favør Kitchen Aid, i noen år, men så raste korthuset.

    Man kan selvsagt designe et produkt til å være aldri så flott, men om man har et produkt som ser bra ut, men er et dårlig produkt, så vil man etter hvert hate alt ved produktet, også designen. Litt som et ekstremt dårlig design-hus, det er plutselig ikke det vi ser som bestemmer hva vi opplever, men det blir plutselig det vi opplever som bestemmer hva vi ser.

    Jeg synes denne her ser kul ut:

    1624957562237.png

    Men jeg erkjenner at det mest sannsynlig er en ganske dårlig maskin. Men ved å ikke teste den kan jeg i det minste fortsette å synes at den er kul.

    Jeg hadde en Kitchen Aid, og fikk vel omtrent nypris for den på finn.no. Hadde også en del tilbehør, ingen ting virket så klart, i god Kithen Aid stil, men folk skulle ha det ja, betalte nesten hva som helst. Så da ble det en sånn:

    1624957716511.png
    Det er vanskelig å uten videre si at den er en oppsiktsvekkende skjønnhet. Samtidig er den ikke direkte stygg. Den står gjemt inne i et skap, og da er funksjon viktigere. Dette er en maskin jeg aldri har synes har vært spesielt pen, men jeg er oppriktig glad i den fordi det er en god maskin. Da merker jeg at jeg er positivt innstilt når jeg ser den også.

    Poenget mitt: Et godt designet produkt er et godt produkt. Er det ikke et godt produkt er det et dårlig designet produkt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Det kan bero på reguleringen. Hvis den er spesifikk kun på gesimshøyder, kan det lønne seg for en utbygger å bygge flatt. Et isolert saltak er vel neppe så mye billigere. Kanskje med kaldloft, men det arealet kan ikke megler selge som p-rom.
    Det artigste med disse moderne fuglekassene som popper opp overalt i eplehagene i Oslo er takterrassen. Jeg kan knapt noen sinne huske å ha sett noen faktisk bruke sin. Ene naboen min er en slik fuglekasse med trapp til takterrassen på utsiden av boligen. Jeg har aldri - og da mener jeg aldri - sett naboene mine bruke takterrassen. Om de hadde hatt grillen der opp og har glemt noe på kjøkkenet så må de da ned trappa, inn døra til soverommet, ut i en gang, ned trapp til første etasje og så til motsatt ende av huset for å finne kjøkkenet. Og samme vei tilbake.

    Byggeformen gir maks antall P-rom ift fotavtrykket og maks gesimshøyde. Om taket koster litt mer eller mindre er neppe så nøye om man får masse ekstra kvadratmeter som kan selges for rundt 50.000 kroner stykket.

    Disse nymotes kassene har også gitt Mycoteam og andre i den bransjen mye fine oppdrag. Det er sannsynligvis en grunn til at det er bygget tak med grei helling og takutstikk i hundrevis av år her i landet.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Gjøres det riktig trenger ikke flate tak være noe vanskelig i Norge, men de har en høyere vedlikeholdsfrekvens. En av nøklene er å skille konstruksjon og isolasjon,
    det gjøres sjelden når høydene er anstrengt.

    Når det gjelder takterrasser var det en stund slik at du kunne inkludere takterrassen i areal for uteopphold, jeg gjetter på at naboen din har akkurat plass til å snu bilen på egen tomt og ikke mye mer. Jeg tror ikke man kan gjøre det i småhusplanen i Oslo lenger.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Dieter Rams uttalte en gang at "Good design is honest"
    [...]
    Men jeg erkjenner at det mest sannsynlig er en ganske dårlig maskin. Men ved å ikke teste den kan jeg i det minste forts[..ette å synes at den er kul.
    Semi-apropos, mest relevant for dei av oss som helst vel sur traktekaffi.

    Kaffitraktarar og -kverner frå Braun (@Core77).

    KF 20/21 er smellvakker. Det interessante er at Core 77 argumenterer overtydande for at kvart einaste steg på vegen bort derifrå, til stygge kaffitraktarar som sannsynlegvis lagar betre kaffi, har ei funksjonell grunngjeving.

    Det gjer at eg på eit vis har meir sans for Moccamaster, som ikkje er veldig fin. Den er også langt meir open og ikkje-finurleg enn Braun-variantane. Eg liker Moccamaster, og har hatt ein slik på benken i 15 år. Måtte sunn fornuft og pietet hindra meg i å bruka 3000 kr på ein KF 20.

    Eg har også Kenwood, forresten. Den liker eg fyrst og fremst fordi tilsvarande modell har fungert prikkfritt i 45 år heime hjå foreldra mine. Samtidig er dette den andre Kenwood-en; den fyrste klarte eg å øydeleggja etter ein katastrofal brukarfeil pga ein idiotisk designa blender. Det er sikkert ein moral i denne siste anekdoten.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Selv om enkelte gjerne vil ha oss til å tro noe annet så er 300W fortsatt bare 300W. Man ser lett det når Kitchen Aid har 10 trinn, med ved elting når den gjerne maksfarten på trinn 2, og derfra og opp skjer det absolutt ingen ting.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kaffetraktere: Wilfa Performance Black. Erstattet Moccamasteren som døde etter 20+ år her i vår. Utmerket design og Damn Good Coffee.


    Vår har tilkopling til elnettet, og man kan jo ogsåfor gøy legge sammen mengden ferdigtraktet og mengden vann i resevoaret her. Promobilder, ass.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Se heller på originalen, Hobart N50.


    Dette er topp kvalitet. Stillegående og god. Sterk 300 watts motor.
    Stillegående? Ikke den vi har på jobben. Den er vel ca. 90 år gammel og har fått mer juling enn en proffbokser, men funker klandrefritt fremdeles.
    Designet er vakkert i kraft av å være funksjonell. Det er en eltemaskin, basta.
     
    Sist redigert:

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Selv om enkelte gjerne vil ha oss til å tro noe annet så er 300W fortsatt bare 300W. Man ser lett det når Kitchen Aid har 10 trinn, med ved elting når den gjerne maksfarten på trinn 2, og derfra og opp skjer det absolutt ingen ting.
    Nå skal ikke jeg begynne å diskutere på dette. Men mens Kenwood har 1700 watts motor har denne smekre saken fra Hobart en 1120 watts motor.

     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Dieter Rams uttalte en gang at "Good design is honest"

    Han fulgte dette opp med:
    “It does not make a product more innovative, powerful or valuable than it really is. It does not attempt to manipulate the consumer with promises that cannot be kept.”

    Her er et eksempel på et produkt som går grundig på trynet:
    Vis vedlegget 731924

    På mange måter er designen autentisk, og man kan ikke egentlig ta den på at den er feil designet rent estetisk. Men det er en sinnssykt dårlig maskin. Interessant nok klarte de å skape en så stor hype at både reviews og matbloggere slo svært positivt ut i favør Kitchen Aid, i noen år, men så raste korthuset.

    Man kan selvsagt designe et produkt til å være aldri så flott, men om man har et produkt som ser bra ut, men er et dårlig produkt, så vil man etter hvert hate alt ved produktet, også designen. Litt som et ekstremt dårlig design-hus, det er plutselig ikke det vi ser som bestemmer hva vi opplever, men det blir plutselig det vi opplever som bestemmer hva vi ser.

    Jeg synes denne her ser kul ut:

    Vis vedlegget 731925

    Men jeg erkjenner at det mest sannsynlig er en ganske dårlig maskin. Men ved å ikke teste den kan jeg i det minste fortsette å synes at den er kul.

    Jeg hadde en Kitchen Aid, og fikk vel omtrent nypris for den på finn.no. Hadde også en del tilbehør, ingen ting virket så klart, i god Kithen Aid stil, men folk skulle ha det ja, betalte nesten hva som helst. Så da ble det en sånn:

    Vis vedlegget 731926
    Det er vanskelig å uten videre si at den er en oppsiktsvekkende skjønnhet. Samtidig er den ikke direkte stygg. Den står gjemt inne i et skap, og da er funksjon viktigere. Dette er en maskin jeg aldri har synes har vært spesielt pen, men jeg er oppriktig glad i den fordi det er en god maskin. Da merker jeg at jeg er positivt innstilt når jeg ser den også.

    Poenget mitt: Et godt designet produkt er et godt produkt. Er det ikke et godt produkt er det et dårlig designet produkt.
    Min familie har hatt en slik Kenwood i sikkert 50 år. Her for noen år siden ga den seg, men siden den ikke fungerte, så tenkte brodern & jeg at det kunne da ikke skade å ta en titt inni. Der fant vi en girkasse i olje/fettbad, og det var et av drevene som manglet "litt" av tennene. Med ikke høye forventninger dro vi til den lokale reparatøren, la drevet på disken og spurte forsiktig om dette var noe som kunne skaffes. Hvorpå han bak disken uten en mine dro fram en skuff i et deleskap og klasket et nytt drev i disken. Husker ikke i farten hva det kostet, men det var ikke mange kronene. Maskinen gikk lenge etter det, men til slutt var det noe i selve metall chassiet som ble så slitt at den ikke var trygg å bruke. Bortsett fra at den bråkte noe helt fantastisk mye, så gjorde den jobben i alle år...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Villa Riise i Hamar. Aasland 1934, presentert i Hamar Arbeiderblad denne uken.. Fru Riise var pianist, så flygelet er husets midtpunkt, og mezzaninløsningen ga gode lytteforkold i stuen på 2. plan når det ble holdt huskonserter. Praktfullt bygg, men jeg får ikke til ca. 95% av inventaret.








     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Stillegående? Ikke den vi har på jobben. Den er vel ca. 90 år gammel og har fått mer juling enn en proffbokser, men funker klandrefritt fremdeles.
    Designet er vakkert i kraft av å være funksjonell. Det er en eltemaskin, basta.
    Hobart er en vanvittig bra maskin. Hvis jeg ikke husker feil så er motoren på 500w men den er overdimensjonert med svær rundviklet trafo og drivverk som er uslitelig. På jobb har vi maskiner som på papiret er wattsterke men de kneler en etter en ved belastningen en litt tung deig kan påføre. Og så ser den jo så utrolig sexy ut.... IMG_1008.jpg
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Når vi er inne på kjøkkenutstyr. Har en Bertazzoni ovn med 6 gassbluss, 2 ovner og flatgrill. 120cm bred så jeg har kjøpt en like bred takmontert avtrekksvifte med motor på loftet. Trenger bare en snekker for å hjelpe meg med å kasse inn avtrekket. Litt rotete på kjøkkenet men det er det ofte med 4 barn i huset :) IMG_0981.jpg IMG_0982.jpg
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det var et flott hus Velentino. Men alt inventar med unntak av flygelet og den kurvede sofaen må ut og det bør kanskje pusses opp innvendig?

    Angående Hobart. SNakker om sola. På Finn i går var det en som ga bort en slik, og jeg fikk knabbet den til meg. Hentet den på Hokksund i går kveld og var fornøyd med at jeg hadde med sekketralle. A200 bordmodell som skal pusses opp. 90kilo goodness.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 731926
    Det er vanskelig å uten videre si at den er en oppsiktsvekkende skjønnhet. Samtidig er den ikke direkte stygg. Den står gjemt inne i et skap, og da er funksjon viktigere. Dette er en maskin jeg aldri har synes har vært spesielt pen, men jeg er oppriktig glad i den fordi det er en god maskin. Da merker jeg at jeg er positivt innstilt når jeg ser den også.
    Interessant. Da jeg flytta sist, kjøpte jeg faktisk en slik, fordi jeg syntes kjøkkenet tok seg bedre ut med en slik på benken, og fordi jeg ville ha noe å lage vaffelrøre med.
    Designet var med andre ord avgjørende. til vaffelrøra kunne jeg jo ha kjøpt en liten håndmikser som jeg kunne legge i en skuff når jeg var ferdig med vaflene, men da hadde jeg ikke fått den dekorative effekten som jeg endte opp med nå.


    Glad jeg ikke hadde hørt om Hobart før i dag. For da hadde det vært fristende med nitti kilos vaffelrøremikser.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Spisestuen i Villa Riise er ok, men til de spesielle veggteppene (Hamardomens historie) burde stolene vært nedtonet heller enn farget som italienske racerbiler.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Villa Riise i Hamar. Aasland 1934,
    Fint bygg. Samd i interiøret, men eg tykkjer det ofte er slik det er i modernistiske bygg frå midten av 1900-talet: innreidd nærast på trass mot bygget, som om det var ein villa frå starten av same hundreår.

    Eg likte taket, då.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Villa Riise er fredet. Husker at det var et styrende spetakkel for 10 år siden når hoveddøren skulle byttes. Riksantikvaren arbeider annerledes nå enn de gjorde den gang. Nå deler de kunnskap. Da sa de nei, nei en gang til og gjerne enda en gang.

    Noe av interiøret ser ut som om det er tatt med fra første eiers tidligere bolig, men så ser også noe av det ut til å være tilført senere. I mine øyne er denne lille sidestuen ille. Symmetrihelvete. Aasland må ha revet seg i håret over å måtte plassere vinduet midt på veggen for gjøre plass til like entréspeil på hver side:

     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Det var jo ikke fattigfolk som fikk bygget modernistiske førkrigsvillaer.
    Skulle man kvitte seg med alle arvestykker på vei inn i den nye tid ?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Det var jo ikke fattigfolk som fikk bygget modernistiske førkrigsvillaer.
    Skulle man kvitte seg med alle arvestykker på vei inn i den nye tid ?
    Interiøret var nok også, relativt sett, dyrare den gongen. Dette med "gjennomført" stil trur eg er ein postmoderne konstruksjon.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Villa Riise
    Med nok penger, og lyst til å bo på Hamar(ganske uaktuelt) skulle jeg kjøpt det tvert, og så hatt tidenes garasje salg
    Er akustikken bra for piano, så duger det vel til hjemme hifi og.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn