Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Den er grei nok, men problemet jeg og mange andre ikke forstår, er hvorfor alle logoer skal være totalt intetsigende i forhold til forretningsområde...
    Statoils nye logo vs den gamle er ett eksempel..... Museets er nå en annen... om du ikke vet at dette er logoen til Nasjonalmuseet, så påstår jeg at det ikke er mulig å skjønne det......
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.401
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Den er grei nok, men problemet jeg og mange andre ikke forstår, er hvorfor alle logoer skal være totalt intetsigende i forhold til forretningsområde...
    Statoils nye logo vs den gamle er ett eksempel..... Museets er nå en annen... om du ikke vet at dette er logoen til Nasjonalmuseet, så påstår jeg at det ikke er mulig å skjønne det......
    Skjønner frustrasjonen din og jeg kan ikke svare da jeg ikke vet hvordan prosessen, brief, innsikt mm har vært på disse prosjektene. Det jeg kan si at Statoils siste logo er en visualisert lederstjerne og de ville bort fra olje da fremtiden ikke baserer seg på fossilt drivstoff. Dette gjorde BP mye bedre da de introduserte ”kronblad blomsten” og kom med statmentet beyond petrolium (BP). Statoil gikk også bort fra sitt navn på bensinstasjoner så mange har ikke lengre det samme forholdet til Statoil.

    Når det gjelder gjenkjenning av logoer så tar dette tid og penger. Det er derfor ikke så mange som går for revelusjon, men i stedet velger evolusjon av logo og identitet. Der hvor revolusjon kan være på sin plass er hvis merkevaren har fått veldig negativ image eller at de rett å slett skal inn på nye eller andre markeder. Det kan jo hende det er det Statoil tenkte! En annen grunn kan være at verdiene i selskapet ikke stemmer lengre med hvor de ønsker å være i fremtiden.

    Så je det kommer til å komme mange ”litt merkelige" logoer også i fremtiden, men hvis det er et større konsern eller organisasjon så ligger det veldig mange avgjørelser, tanker, strategiske valg og resurser i den endelig løsningen. Derfor må en neste kjenne litt til hva bakgrunnen er for hvorfor det er blitt som det er blitt. Og ja det er blitt tatt mange gale valg oppmgjennom :LOL:
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.589
    Antall liker
    3.282
    11818640.jpg

    Direktør ved museet Stein Olav Henrichsen sier at logoen skal reflektere både bygget, og kunstneren Munch.

    Logoen er vendt 20 grader, i likhet med selve bygget. Jeg synes de lykkes godt med dette. Man ser byggets særtrekk i utsnittet ovenfor på godt og vondt. Logoen gjør en konkret jobb med bygget.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.401
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Vis vedlegget 700107

    Direktør ved museet Stein Olav Henrichsen sier at logoen skal reflektere både bygget, og kunstneren Munch.

    Logoen er vendt 20 grader, i likhet med selve bygget. Jeg synes de lykkes godt med dette. Man ser byggets særtrekk i utsnittet ovenfor på godt og vondt. Logoen gjør en konkret jobb med bygget.
    For meg så gjør den ikke noe fra eller til. Min personlige mening er at det er bekledningen av bygget som er feil. D.v.s hvis målet var å bruke et overskudd av autovern lignende plater og gjøre bygget så grått som mulig, spot on(y) Argumentasjonen for at det ser bra ut når det er i opplyst og har belysning løser bare halve problemet eller halve døgnet!

    ...men igjen jeg kjenner ikke til prosessen og tankerekken bak valg av arkitektur😉
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.583
    Torget vurderinger
    2
    Om man, i det minste, hadde hatt en plan med bruken av autovern-element i ulike sjatteringer. Nå er de vilkårlig skrudd opp og ser faktisk ut som om det er hentet fra et overskuddslager.
    Har vært med på en del rebranding med ny logoskrud, der det skulle endres i mange land. Ofte ganske «vitlause» prosjekt der mange kokker søler friskt.

    Å kjøre Reverse Italic font på MUNCH er ikke nybrottsarbeid. Minner mer om «lurer på hva som skjer om jeg prøver dette».

    «Bare si at det skal reflektere byggets luting, nei ikke bruk det ordet. Byggets unike vinkling inn i byrommet. Det er bedre.»
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Et innspill til logodebatten er at vi nå er inne i en periode med kraftig motreaksjon på de siste 20 årenes overdesignede og 3dimensjonale logoer med skygger, gradienter, glinsende chrom, honecomb-teksturer og generelt sett masse detaljer som skulle få ting til å se fancy og avansert ut.

    Dagens design handler ofte om å la "produktet" tale for seg, og ikke la en masete logo konkurrere for mye om oppmerksomhet.
    Derfor en overflod av nye simple og flate logoer hvor det største fokuset er på hvilken font man skal gå for ;)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Vis vedlegget 700107

    Direktør ved museet Stein Olav Henrichsen sier at logoen skal reflektere både bygget, og kunstneren Munch.

    Logoen er vendt 20 grader, i likhet med selve bygget. Jeg synes de lykkes godt med dette. Man ser byggets særtrekk i utsnittet ovenfor på godt og vondt. Logoen gjør en konkret jobb med bygget.
    Det er bare at logoen heller motsatt vei av hva bygget gjør.
    Såfremt man ikke ser det fra sjøsiden, hvilket sikkert er hvordan de ønsker å vise bygget, men faktum er tross alt at man normalt ser bygget fra landsiden, altså i normalt kursiv. For meg viser det bare nok en gang hvor langt det reelle resultatet er i fra den visjonen noen kreative hoder en gang hadde. En visjon i manipulerte bilder og avanserte tegneprogrammer som ikke stemmer med den opplevde virkeligheten i byrommet.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.798
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg jobbet der da de ca 1995 byttet fra denne:
    1614260991726.png
    til denne:
    1614261158823.png
    Hæ? Det er jo bare bokstaver! sa folket. Men Schlumberger må vel ha betalt Helvetica en formue for den gamle?
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.583
    Torget vurderinger
    2
    Siden jeg ser MUNCH og hører Munch! på engelsk og tenker fastfood-kjede, var det ikke langt å gå for å tenke NAM, som i Nam-nam, da jeg gikk forbi reaktorbrensellageret tidligere i dag.

    IlS5WNkR.png
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Å... det er langt igjen til værstingene men det her er ille ja....
     

    Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Kan jeg spørre hva som er så ille med denne stylingen. Ikke min kopp te. Men hva er problemet/problemene @Sluket @aam01 ?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Kan jeg spørre hva som er så ille med denne stylingen. Ikke min kopp te. Men hva er problemet/problemene @Sluket @aam01 ?
    Forferdelig mye skygger, kontraster, dårlig fargevalg. Tatt rett ut av en dårlig møbelkatalog? "Designeren" har vært litt for ivrig med PCen og lagt til litt for mye.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Bedre forklart enn jeg kunne ført i pennen selv.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Arkitektur må gjerne vurderes i sammenheng med lokasjon og klima.
    Løsninger som funker utmerket i stekende varme dekker ikke det samme behovet som vi er vant med her nord.
    Det gjelder ikke bare det praktiske, men påvirker også opplevelsen av det visuelle.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har troa! Bare mal utsiden i en pastellfarge, eller en dus oransje, gul eller lignende (ja slik vi ser på gamle byvillaer i Oslo). Og mal noen vegger innvendig også.

    Det tristeste jeg vet er hjem uten farger. Jeg støtter den teorien om at farger skaper sin, og det finnes vel også noen form for studier som bekrefter dette.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Arkitektur må gjerne vurderes i sammenheng med lokasjon og klima.
    Løsninger som funker utmerket i stekende varme dekker ikke det samme behovet som vi er vant med her nord.
    Det gjelder ikke bare det praktiske, men påvirker også opplevelsen av det visuelle.
    Dette er gode og viktige poenger for å vurdere kvaliteten på "Merida House" som Valentino har delt med oss. Funker nok bedre i Mexico enn på Sørumsande dette.

    Jeg vil legge til to ting, dette er ikke bilder av et hjem men en presentasjon av arkitektur. Jeg tar det for gitt at det allerede har fått farger i form av kunst på vegger og på gulv, det er plass til det. I tilleggg til barnetegninger, familiebilder, arvemøbler og litt rot. Da er det et hjem. Kan vi til og med håpe på bokhyller ?

    Det var det positive. Det negative er at dette er en borg. At det verken er utsyn eller innsyn er nok ikke et arkitektonisk valg like mye som det er en nødvendighet av lokasjonen som Trane nevner.

    Kult prosjekt, men til og med jeg kunne tenkt meg ihverfall ett materiale til. I Mexico er de jo så flinke med keramisk flis..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Siden jeg har hatt hjemmekontor siden høstferien får jeg ikke mitt daglie skue uvoer Oslo sentrum sett fra Ekebergåsen med autoværnstabelen som et sentralt blikkfang. Merker at jeg egentlig ikke har savnet akkurat det. Å se Munch-museet, altså.

    Men jeg har fortsatt lyst på slike lamper de hadde på tegningene, slike som lyser sterkere enn sola,, altså. Har søkt en del etter slike men dessverre ikke funnet noen som fører de ennå.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Denne ligger til salgs i Sydney. Synd det er så langt fra jobben for ellers skulle jeg slått til.
    68FA81DD-ECF9-4F25-8FAC-EC8CB4F631F4.jpeg D893DBF5-5C8D-4D82-B5E4-E0CDA86583EF.jpeg CBB93C87-A0A4-4E49-AB97-4A6D29650CAA.jpeg B20AE429-E2E0-45AA-869B-3567F7F797FD.jpeg 64062887-8520-459D-8039-5A6A621349D4.jpeg 7CE1E77A-8109-4A60-A492-5AEF67772BF4.jpeg
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Men jeg har fortsatt lyst på slike lamper de hadde på tegningene, slike som lyser sterkere enn sola,, altså. Har søkt en del etter slike men dessverre ikke funnet noen som fører de ennå.
    nå har ikke jeg sett tegningene, men kanskje du tenker på Arrimax 18000?

    8134B305-324D-4DAD-9FC1-AE78622B097B.jpeg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.798
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener å finne likheter mellom Merida House og Hedmarksmuseet slik de presenteres.

    Kjekt hus i Sydney (ingen blir noen gang ferdige med Mies?). Forundres litt av utsikten til soverommet, riktignok.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23

    GOD design.
    Vakkert, i høyeste grad funksjonelt og bærekraftig. Alle disse er 20++ år gamle.

    1617868748867.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn