Mosaic er et kor som holder til i Storsalen. linkDenne er god. Knallgod. Kjente ikke til innholdet før den lå i cdp`n
![]()
Mosaic er et kor som holder til i Storsalen. linkDenne er god. Knallgod. Kjente ikke til innholdet før den lå i cdp`n
![]()
Alvor? Større enn Rembrandt, Shakespeare, Bach? The mind boggles....Pesquera skrev:Men hvorfor i Herrens navn er ikke Kongen med listen?
![]()
Historiens største kunstner
Der er ingenting i veien for å ta noe som funker dårlig og lage noe bedre av detHCS skrev:All blues, deler av jazzen, soul og R&B stammer ifra dette vil jeg hevde. Så om noen erkjenner å like disse overnevnte sjangre så vit da at sjangeren gjerne har et basert på "klissen" musikk![]()
Det kan du si...Men hva vet vel du om hva som funker dårlig, evt bra ? Det gjør iallefall ikke jeg. Bare konstaterer hvor endel av røttene til den musikken mange liker her kommer ifra... Og såklart, setter en "kristen" foran noe som helst så får endel pels på ryggen okkesom.. Dem om det... Respekt skal en ha, begge veier...Luvaton skrev:Der er ingenting i veien for å ta noe som funker dårlig og lage noe bedre av detHCS skrev:All blues, deler av jazzen, soul og R&B stammer ifra dette vil jeg hevde. Så om noen erkjenner å like disse overnevnte sjangre så vit da at sjangeren gjerne har et basert på "klissen" musikk![]()
![]()
Hva er detta forno ? ....... Kliss jo....Fush skrev:Mye fantastisk fin musikk i denne gudstjenesten fra Storsalen menighet her i Oslo.
Er selvsagt prinsipielt risikabelt å utrope en person til historiens største kunster, og enda mer så når vedkommende var født i 1935erato skrev:Alvor? Større enn Rembrandt, Shakespeare, Bach? The mind boggles....Pesquera skrev:Men hvorfor i Herrens navn er ikke Kongen med listen?
![]()
Han var en fantastisk sanger og tolker av andres materiale, men historiens største kunstner ? Come on ! Mannen levde i sin egen gullfiskbolle og skapte aldri noe som bevisst formidlet et innhold annet enn hans egen fortolkning av andres materiele (det var vel noen få unntak). Han skapte knapt noe genuint nytt meningsbærende materiale. Derimot påvirket han mange andre gjennom hva han representerte..."the american dream blablabla".....Pesquera skrev:Er selvsagt prinsipielt risikabelt å utrope en person til historiens største kunster, og enda mer så når vedkommende var født i 1935erato skrev:Alvor? Større enn Rembrandt, Shakespeare, Bach? The mind boggles....Pesquera skrev:Men hvorfor i Herrens navn er ikke Kongen med listen?
![]()
Men hvis en betrakter den innflydelsen han hadde på andre musikere og hele genren rock, musikken, filmene og fremfor alt hans betydning på vestlig kultur overhodet så tror jeg ikke noen kommer i nærheten av Elvis. At han var en usannsynlig stor sanger og på et tidspunkt verdens vakreste menneske (jfr. Paglia) er i denne sammenheng ikke avgjørende, bare bestyrkende på hans posisjon som historiens største kunster.
Pointet er at Elvis var et legemliggjort Gesamtkunstwerk som berørte (og berører) all verden, dette i sterk motsetning til Bach, Shakespeare, Rembrandt som aldri overskred sitt eget felt.
Enig at det er utrolig mye søppel innen kristen musikk - men er mye perler og for den som vet hvor det skal letes...LMC skrev:s.k kristen-pop SUGER :
naivt og dumt og belærende...nesten så de undervurderer folks intelligens
IMO
Mvh
Leif "utmeldt i 1972 and never looked back" Christensen
"Genuint meningsbærende" er vel i seg selv ikke tilstrekkelig kriterie på om noe kommer inn under det noe klamme begrepet kunst. Ei heller meningsbærende i form av sleske påtrengende evangeliserende religiøse tekster.ErosLoveking skrev:Elvis var i det minste "ekte", i motsetning til mye av det andre som blir presentert i denne tråden. Mye gullfiskbollemusikk med "genuint meningsbærende materiale" ihvertfall. Det eneste jeg kan se er glatte utgaver av den amerikanske manna-drømmen, pakket inn i ufarlig glattpolert snill musikk for massene.
Elvis var "edge" i starten, og ble møtt av den tids ufaliggjørende musikk ala Pat Boone og annen foreldremusikk.
Ingen fan av Elvis, men å ikke forstå hvor mye artister som Elvis, Beatles og Stones har å si for populærmusikken i de siste femti år er i beste fall ignoranse eller total mangel på populærkulturell historieforståelse. Forøvrig et interessant tema, som burde ha en egen tråd.
Det har du i og for seg rett i. Nå har vel trådstarter tenkt mer på innholdet og ikke midlet vil jeg tro.LMC skrev:forøvrig så er det vel ikke musikken som er kristen :![]()
Hehehe....enig med deg der... Vakker "HEDENSK" musikk er det ikke ofte en ser tråder om... Det er vel strengt talt bare slik en hører på...Sånn som rock osv...LMC skrev:forøvrig så er det vel ikke musikken som er kristen :![]()
Jeg tror det er besværlig å forsøke å avgrense begrepene kunst og kunster. Kunsten som saksforhold er i dag så utdifferensiert at også begrepet er litt uhåndterlig, når jeg bruker det, så er det i den konvensjonelle formen om en som skaper og fremfører et verk med en estetisk hensikt.Trane skrev:Betydning for vestlig kultur ? Han var mer enn noe et produkt av vestlig kultur, hvilket til slutt også ble hans bane. I beste fall kan man kanskje si han uten selv å vite det var tidenes første populærkulturelle performancekunstner med et eneste verk, - seg selv......"The Rise and Fall of Elvis Presley".
Den er enkel; primært rythm and blues og gospel og en skal ikke se bort fra visse at visse element er inspirert av jazz og folk/country.HCS skrev:...og hvor fikk så Elvis inspirasjonen sin ifra ? 8)
Mao er det hele snakk om timing da altså ? Elvis var rett mann for sin tid...Mens Mozart feks var det for sin? Synes det er litt pompøst å kalle Elvis Aron "verdens største kunstner" , men sett ifht rock&roll har han bidratt vesentlig. Men det er mye som er kunst, så close but no cigar... 8)Pesquera skrev:Den er enkel; primært rythm and blues og gospel og en skal ikke se bort fra visse at visse element er inspirert av jazz og folk/country.HCS skrev:...og hvor fikk så Elvis inspirasjonen sin ifra ? 8)
Uten at jeg kan se at det vedkommer hans kunsteriske status; finnes der noen historiske musikere som ikke er inspirert av og står på skuldrene til tradisjonen ???
Musikken i seg selv er vel ikke nødvendigvis kristen, det er vel innholdet i den som forteller hva den er.Kabeldragern skrev:Hvordan kan musikk være kristen?
Lennon var en intelligent mann som sa og skrev mye bra...som de fleste hadde han også noen kabler i skuffen....before Elvis there was nothing er ikke bare dumt, - det er som flere allerede har påpekt historieløst. En annen ting, - han hadde knapt vært den første store rock'roller hadde det ikke vært for raseskillet i USA dengang.Pesquera skrev:Når jeg er tilbøyelig til å gi Elvis posisjonen som historiens største kunster, så bunner det i han konstituerte hele genren rockroll med seg selv som et historisk nullpunkt. Lennon sa noe slikt som at before Elvis there was nothing og traff spikeren på hodet. Uten Elvis Intet Beatles osv. Dersom vi skal forsøke oss på noen analogier, så blir det omtrent som Newton innen mekanikken eller Bourdieu innen sosiologien, etterpå var ingenting det samme og nye og hittil utenkelige veier åpnet seg.
At han var et produkt av vestlig kultur er trivielt, det er alle europeere og nord-amerikanere (og orientalere for den saks skyld), derimot er det et faktum at han påvirket denne i en grad som ingen annen. For å være litt retorisk, kan du nevne en kunstner som har hatt større innflydelse kulturelt, kunsterisk og samfunnsmessig enn Elvis?