VAFFAL ???????

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg har stor glede av både å poste og lese innlegg her. Det meste av tiden, i alle fall. Jeg registrerer jo at vi har forskjellig tilnærming til mye, både musikk, utstyr...og rettskrivning. Nå er det sikkert noen som tenker at det er rimelig pedantisk å påpeke hvordan folk skriver. Dem om det. Hvordan vi uttrykker oss sier mye om oss,og på et sted som dette kan det både underlette og være til hinder for kommunikasjon og gjensidig forståelse. Akkurat det skal gudene vite at vi har behov for fra tid til annen.
Igjen, det kan være jeg er pedantisk hva språk angår. Ikke er jeg feilfri heller. Jeg skriver også feil, enten det skyldes at tastaturet og jeg ikke er på lag akkurat den dagen, at jeg er ivrig, eller at jeg er temporært ordblind for anledningen. Samtidig har jeg det sånn at når jeg leser en reflektert og spennede tekst som plutselig forurenses av et uhyrlig og ofte ikke eksisterende ord,blir jeg nærmest målløs. Og de som kjenner meg, vet at det skal endel til.
I løpet av morgentimene i dag har det skjedd tre ganger. Tre velformulerte og kunnskapsrike innlegg har inneholdt det fullstendig ikkeeksisterende barnehageordet "Vaffal". Siden det ikke er så mange årene siden min datter gikk i barnehagen, regner jeg med at denne formen brukes i stedet for "i alle fall", som riktignok krever noen flere trykk på tastaturet....
Jeg vet ikke om jeg er helt alene om å reagere,(det vil jo vise seg!),men kan vi forsøke å gjøre noe for å luke ut det tjafset her? "Vaffal" er ikke et ord, mine herrer. Det kan kun passere om du har vært hos tannlegen og trukket visdomstenner timen før du bestiller en vaffel hos baker´n............

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.429
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Det skrives bakeren, ikke baker'n!!!!!
Edit: Mulig det var en bevisst provokasjon, og jeg vassa ( vasset ) uti med begge beina..?

G

Gjestemedlem

Gjest
Hm, de burde vel hete 'Ivaffal' da blir det jaffal litt bedre.

Men språket er jo i stadig forandring og det blir jo ikke fattigere av i tilføre det nye eller modifiserte ord og ordstillinger. Slikt tror jeg vi får se mer og mer av ettersom mange i dag bruker tastaturet til å snakke med, og da vil ikke alltid tidligere tideres formelle skriftspråk være tilstrekkelig. Veien er mye kortere fra muntlig til skriftlig i dag ser det ut som.

Men når ordene brukes lenge nok havner de nok i Tanums store etterhvert de også.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Hvordan ord er det? ;D

Det er mye rar norsk her ja, jeg tør nesten ikke dra noen konklusjoner...jeg sleiver selv både titt og ofte, men forsøker å rette det opp
hvis jeg ser det selv. Hvis alle gadd å gjøre det, så kanskje det hadde blitt noe bedre?

Kanskje vi må ha en egen ortografi-avdeling? ;)

O.

G

Gjestemedlem

Gjest
Dog skrev:
Hvordan ord er det? ;D

Det er mye rar norsk her ja, jeg tør nesten ikke dra noen konklusjoner...jeg sleiver selv både titt og ofte, men forsøker å rette det opp
hvis jeg ser det selv. Hvis alle gadd å gjøre det, så kanskje det hadde blitt noe bedre?

Kanskje vi må ha en egen ortografi-avdeling? ;)

O.
Ja kanskje vi kan spleise på en korrekturleser? Jeg spøtter gjerne i litt til det.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.493
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Tviler på at jeg trenger noen korrekturleser. Dere andre er kanskje intrisert i det?

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Ærlig talt Impulse, når du skal drite ut folk sånn så er det helt påkrevd med linker til de gjeldende innlegg! "Vaffal" har jeg ellers verken hørt eller lest (omgås få barnehagebarn til daglig), mens "jaffal" er å finne i mobilens brukerordbok. Må kanskje vurdere å redigere det nå.

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.429
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Det er en viss, ikke ubetydelig, forekomst av feilskrevne ord, ja. Noe er opplagte slurvefeil, og andre gjentas, så man må formode at skribenten er i god tro. For min egen del tiltaler det min noe bisarre sans for humor å legge inn rare ord og ordstillinger i mine ellers særdeles velformulerte og ekstremt gode innlegg!

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Gjestemedlem skrev:
Ja kanskje vi kan spleise på en korrekturleser?
Synes vi skal la være jeg og heller velte oss i skadefryd ved tanken på eventuelle fremmedspråklige lesere som forsøker å følge sentralen gjennom Babelfish eller lignende. Tipper det blir mye likt som å bruke samme til å oversette fra japansk til engelsk.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vaffal har jeg ikke hørt eller lest og ikke skjønner jeg at det kan bety i alle fall heller, høres mer ut som ”i hvert fall”. Jaffal betyr derimot ”i alle fall” men nå betyr vel ”i hvert fall” og ”i alle fall” omtrent det samme… eh…hvor var jeg…? ::)

Noen ganger bruker man ord som man tror eksisterer. Jeg har fått påpakning for å bruke ordet hvortid. Det finnes visst ikke andre steder enn i mitt hode, korti finnes dog i min dialekt så når man forfiner det blir det hvortid… Men det bør visst heller brukes når har jeg lært. Mast er og et sånt ord som mange bruker, miste- mast- har musse.. når man kommer til den siste bøyningen innser man at dette kanskje ikke er helt riktig.
???
Noen ord skrives også ofte feil.” Interessert” og ”dessverre” er typiske slike ord.
Enig i at det sier en del om en person hvordan man ordlegger seg og hvilke ord man bruker, blir ganske overrasket når jeg får sms’er fra godt vokse folks som skriver kozelig og forkorter ord til det nesten ugjenkjennelige, de har visst ikke skjønt hvor grei det automatiske ordboken er..
Vanskelig å se egne skrivefeil når man nettopp har skrevet en tekst, da vet man hva som står der og legger ikke merke til om man har stokket om på bokstavene, leser man teksten neste dag kan man derimot gremmes til tider.. :-[

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.609
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Men vaffal brukes jo til daglig blant mine medborgere i Haugesund. Er endel av dialekten her.

ka fakårten!!

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Det er kult med no'n egne ord.

Je skriv av og tæl med dialekt, spesielt hvis je har msn ved siden av, der je stort sett bruker dialekt, itte bokmål.

Så lenge et innlegg er forståelig syns je itte kødde-ord er noe problem. Rettskrivning er for skoleelever :)

PK

K

kbwh

Gjest
Jeg skjønner hva .retteP mener når han skriver VAFFAL.
Jeg skjønner også at jeg selv har dyslektiske tendenser (og at det finnes noen ord jeg alltid må sjekke om jeg har klart å stave riktig), og at tastaturet jeg bruker oftest krever kraftigere anslag enn det jeg foretrekker, spesielt på mellomromstasten. Aldri Zepto igjen!

Jysla fine di der!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Du har selvfølgelig helt rett, Komponenten. Det betyr nok "I hvert fall". Som i grunnen bare understreker poenget mitt. Det blir fort litt upresis kommunikasjon av sånt.
Om "Vaffal" er et dialektord , og ikke bare en utydelig bestilling av et slags bakverk, stiller det seg litt anderledes.
I alle fall om man kommer fra Haugesund.... ;)

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.429
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Selv jeg, gamle mannen, har en tendens til å ty til merksnodige ord, sms-språk og egenkonstruerte forkortelser når jeg chatter på nettet, og drar det seff med meg hit. Så påvirker vi hverandre, og sånn utvikler språket seg.
Hehe, morsom, denne tråden her.

P

Parelius

Gjest
Komponenten skrev:
… blir ganske overrasket når jeg får sms’er fra godt vokse folks som skriver kozelig og forkorter ord til det nesten ugjenkjennelige…
Nuvel? Og de forkortede ord er?

Ellers så vil jeg bare si at det ikke er helt enkelt å skrive høysang til deg på SMS/HFS; ikke alltid like lett å få plass til hele mitt uttrykksbehov i en enkel melding. Men om du ønsker det hele mer knapt og leverskadd, javel!

[/OT]

koz

S

slowmotion

Gjest
Jeg er helt enig med trådstarter.
Jeg har faktisk klaget ganske høylydt her på sentralen over dette tidligere,
i en av mine tidligere inkarnasjoner som slowmotion 1 eller 2 .... :)

Nå skal det inrømmes at mitt eget språk er langt fra perfekt,
og fullt av skrive- og stavefeil, men å skrive "vaffal" og "jaffal" er kun forflatning...
( Jeg vet ikke om jeg våger å gå så langt at jeg kaller det fordumming.... ;D )

;)

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Vaffal er et fint ord som jeg tror er kommet for å bli.

Oxo (også) synes jeg derimot er direkte stygt, og mer fjortisaktig.
Brukes ofte av folk som ikke kan si kino eller kjøleskap, men bruker chino og sjøleskap.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.609
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvor mange spørsmålstegn er nødvendig i en overskrift for å få fram poenget?

ka du trur??????????

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Parelius skrev:
Komponenten skrev:
… blir ganske overrasket når jeg får sms’er fra godt vokse folks som skriver kozelig og forkorter ord til det nesten ugjenkjennelige…
Nuvel? Og de forkortede ord er?

Ellers så vil jeg bare si at det ikke er helt enkelt å skrive høysang til deg på SMS/HFS; ikke alltid like lett å få plass til hele mitt uttrykksbehov i en enkel melding. Men om du ønsker det hele mer knapt og leverskadd, javel!

[/OT]

koz
hn = han (eventuelt hun) sg= seg md=med dt = det n= en antar jeg

...i melding fra godt voksen dame på 57 fikk jeg dette...

Skriv høysangen som du pleier du, har sin egen sjarme den.. ønsker den på ingen måte knapp og leverskadd..
;D :-*

K

kbwh

Gjest
bambadoo skrev:

ka du trur??????????
Kan vi få en emotikontolker?

O

OldBoy

Gjest
Jeg synes at det skal være stor takhøyde her på HFS når det gjelder språbruk og rettskriving. Det er ikke alle forunt å være feilfrie i sin tasturbehandling.

Derimot synes jeg at de som skriver i embets medfør burde ta tingene mer alvorlig.

Fra dagens Aftenposten: "Resultatet mellom VIF og Rosenborg endte 1-1", står det å lese på førstesiden.

Eller hva når jeg stadig må kjøre rundt inni tunneler og lete etter en rød skyteskive å stoppe ved? "Stopp ved rød blink", står det jo.

VAFFAL er jo i hvert fall til å forstå og ikke så helt ukorrekt, hvis man aksepterer at det er en kjapp sammentrekning av noe langt.

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.429
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Etter å ha finlest innleggene, satt meg grundig inn i motforestillingene og tenkt nøye gjennom saken kan jeg i hvert fall konstatere at VAFFAL har overlevd, og er dagens vinner.
All berømmelse og ære til den som introduserte dette ordet her på forumet.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
VAFFAL sgr aptstiklr!!! Vaffel derimot er godt med rømme og syltetøy.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.708
Torget vurderinger
0
"Vaffal" ble jeg kjent med igjennom tegneserien "Piray" av Karine Haaland. Jeg har oppfattet det som et "nynorsk" ord brukt i visse innvandrermiljøer i Oslo området. Mulig jeg har misforstått, men på sett og vis har det litt av det samme i seg som "foppal" som jeg oppfatter som en måte å utrykke avstandstagen fra en idrett som mere korekt omtales som "fotball". At begge ordene kan vitne om en smule manglende kunskaper i norsk språk er jo så sin sak, men jeg synes det avhenger litt av omstendighetene ordene brukes i.

Når det gjelder generell manglende kompetanse på området norsk språk er det etter min oppfatning et økende problem som antakelig skyldes skolen, og for lite tid i norsktimene til å drive med norsk språk. Dette viser seg gjerne i landets aviser hvor språket radbrekkes daglig!

Personlig har jeg i flere år, uten hell, forsøkt å lære de som jobber i lokalavisen forskjell på "Byggmester" og "Byggherre".

Den umiddelbare ulempen ved å snakke et slik "Oslo innvandrer språk" er at man gjerne blir diskvalifisert på et jobbintervju. Skal jeg ansette en person er et minstekrav at vedkommende, uavhengig hudfarge og etnisk opphav, behersker det norske språket. Jeg har sett "kule" politikere si at det er "tøfft" og "spennende" ( å hvor jeg hater det ordet! ) at ungdommen lager "sitt eget språk". Javel greit nok, men tenker de samme politikere på at dette gjerne gir minuspoeng når man skal ut i arbeidslivet?

S

slowmotion

Gjest
Birdman skrev:
VAFFAL sgr aptstiklr!!! Vaffel derimot er godt med rømme og syltetøy.
Ja!!! Nystekte vafler smaker ofte veldig godt med syltetøy. Nå ble jeg sulten, nå... ;)

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.794
Torget vurderinger
35
slowmotion skrev:
(...)men å skrive "vaffal" og "jaffal" er kun forflatning...
( Jeg vet ikke om jeg våger å gå så langt at jeg kaller det fordumming.... ;D )

;)
Denne påstanden finner jeg ganske morsom, og vil gjerne ha den begrunnet.

På hvilken måte er bruk av dialektord en forflatning av skriftspråket? Du må gjerne også definere hva du legger i uttrykket "forflatning".

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.429
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Undet et, ikke nødvendigvis forbigående, anfall av opphøyd selvgodhet synes jeg at all den tid det gjennomsnittlige språklige nivået på svært mange debattfora ligger nokså lavt, kan vi (!) som virkelig behersker språket og dets krumspring til fulle tillate oss å avvike fra det absolutt korrekte, om ikke annet så for å gjøre det litt morsommere å skrive, og kanskje også å lese? ( Fysj, for en tung setning. Går det i det hele tatt an å skrive noe sånt? ) Det har da i det minste blitt en artig diskusjon utav det hele.
Edit: Har rettet opp en skrivefeil allerede...

K

kbwh

Gjest
NETTKJENNING

tror jeg at jeg har funnet opp helt selv. Waddyathink?

S

slowmotion

Gjest
R.E.S. skrev:

På hvilken måte er bruk av dialektord en forflatning av skriftspråket? Du må gjerne også definere hva du legger i uttrykket "forflatning".
Det var da hyggelig at du blir i godt humør! ;)

Jeg har lest flere innlegg her på sentralen skrevet på vanlig bokmål hvor det plutselig
dukker opp et vaffal inne i det hele. Det er ikke pent. ;)

Hvis vaffal er et dialektord, noe jeg ikke var klar over, hadde det etter min mening vært
bedre om farfatteren skrev hele innlegget på sin dialekt. Det er mange her på sentralen
som gjør det, og det er det vel ingen som har noe imot?

;)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
bambadoo skrev:

ka du trur??????????
Sju. Hverken mer eller mindre.

O

OldBoy

Gjest
Valentino skrev:
NETTKJENNING

tror jeg at jeg har funnet opp helt selv. Waddyathink?
Jeg ble litt usikker her, så jeg googlet litt:

Fra ordnett.no - Ordbok:

kjenningII el. kenning -en, -er poetisk omskrivning i norrøn diktning ( f.eks. 'havhest' for skip)
Etym.: gno. kenning

kjenningI -en, -er
1 bare i uttr. som få, ta kjenning av (el. på) , få kjenning av land ?:skimte land, finne ut hvilken kyst man ser; jf. landkjenning

2 bekjent: vi er kjenninger / en gammel kjenning av politiet en som flere ganger har hatt med politiet å gjøre
Etym.: avl. av kjenne II

Nettk(j)enning? For nettpoetene.

Nettkjenning. For dem som sparker eller kaster ball.

Nettkjenning. For nettfetisjistene.

Nettkjenning? For dem som er venner bare på nettet.

:) :) :)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Da jeg så tråden trodde jeg det handla om vaffeloppskrifter jeg.

Istedet er det om et ord som barn bruker.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
rolfozzy skrev:
Da jeg så tråden trodde jeg det handla om vaffeloppskrifter jeg.
Det ble vaffal i hvert fall litt av en røre.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.794
Torget vurderinger
35
slowmotion skrev:
R.E.S. skrev:

Det var da hyggelig at du blir i godt humør! ;)

Jeg har lest flere innlegg her på sentralen skrevet på vanlig bokmål hvor det plutselig
dukker opp et vaffal inne i det hele. Det er ikke pent. ;)

Hvis vaffal er et dialektord, noe jeg ikke var klar over, hadde det etter min mening vært
bedre om farfatteren skrev hele innlegget på sin dialekt. Det er mange her på sentralen
som gjør det, og det er det vel ingen som har noe imot?

;)
Det er stor forskjell på hva som er pent eller riktig, og hva som er en forflatning. Det var nettopp dette ordet i forbindelse med bruk av dialektord eller slang om du vil, som jeg ville ha en forklaring på. Jeg venter i spenning :)

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.794
Torget vurderinger
35
Spiralis skrev:
Personlig har jeg i flere år, uten hell, forsøkt å lære de som jobber i lokalavisen forskjell på "Byggmester" og "Byggherre".
Er det ikke bare russere som jobber i Sør-Varanger nå da? Det må vel gjelde avisa også :)

Topp Bunn