"Vår gudegitte rett å slå barn"

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.451
Antall liker
7.783
Torget vurderinger
0
Pink_Panther skrev:
Forsjellen er ikke så stor.
Vel når det er snakk om å leve i et "religiøst mørke" gjelder vel den gamle sannheten om at "i mørket er alle katter grå".
 
C

Cyber

Gjest
Espen R skrev:
"Åndelig veileder Einar Engøy i Churches of Christ forsvarer å slå barn.

- Det er en guddommelig rett å kunne utøve fysisk avstraffelse. Makthaverne i dag har ikke noe begrep om guddommelig rett, sier Engøy til Dagbladet."

http://www.dagbladet.no/2011/06/09/nyheter/vold/innenriks/politi/kriminalitet/16841542/

Et skrekkens eksempel på at folk befinner seg i et religiøst mørke.
Men her, som de fleste andre eksempler, må man ha klart for seg:

"HVA SIER BIBELEN OM SAKEN?"

Står det i Bibelen at barn skal slås?

Hvis ikke så er det jo ikke noe som har med kristen tro å gjøre, men noe personlig bestemt av den det gjelder - akkurat som at jeg og deg har ting vi synes er ok å gjøre som andre kan reagere på.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
I den samme saken uttales det jo at Bibelens ord står over norsk lov, så hvis det står i Bibelen skal man følge det uansett.
Men nå er det jo slik at alt står i Bibelen - man kan jo velge om "man skal vende det andre kinn til" eller om man går for "øye for øye, tann for tann", så her er det jo fritt fram! Norsk lov "be damned".

Dette minner jo sterkt om fundamental islamisme, men det visste vi jo egentlig fra før.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.451
Antall liker
7.783
Torget vurderinger
0
Spiralis skrev:
Pink_Panther skrev:
Forsjellen er ikke så stor.
Vel når det er snakk om å leve i et "religiøst mørke" gjelder vel den gamle sannheten om at "i mørket er alle katter grå".
En liten oppklaring:
Det å være religiøs/personlig kristen er IKKE det samme som at man nødvendigvis lever i "religiøst mørke", bare så det er sagt!
 
C

Cyber

Gjest
otare skrev:
I den samme saken uttales det jo at Bibelens ord står over norsk lov, så hvis det står i Bibelen skal man følge det uansett.
Men nå er det jo slik at alt står i Bibelen - man kan jo velge om "man skal vende det andre kinn til" eller om man går for "øye for øye, tann for tann", så her er det jo fritt fram! Norsk lov "be damned".

Dette minner jo sterkt om fundamental islamisme, men det visste vi jo egentlig fra før.
Innlegget vitner jo om svært lite bibelkunnskap, men man har noen som er den gamle og den nye pakt, hadde du bare hatt gidd til å slå opp verset om kinnklaskingen hadde du sluppet å poste innlegget. (Matt 5.38)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Fra Salomos ordspråk:

Den som sparer på riset, hater sin sønn, den som elsker ham, tukter ham tidlig.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
Min Bibelkunnskap er svært liten, ja. Og det kan jeg leve godt med.

Poenget mitt er vel egentlig at Bibelen er en salig blanding av forskjellige innlegg som kan tolkes både hit og dit. Det er en nedskriving av en muntlig tradisjon, mange hundre år etter at det som beskrives i den skulle ha skjedd. Og hva som står der er også bestemt av forskjellige sammenkallinger av biskoper o.l., f.eks. i det kjente (eller skal jeg si det famøse?) kirkemøtet i Nikea i 325.
Det som står der er skrevet for å fremme en sak - det er partsinnlegg.

Hvorfor noen velger å tro på det som står der er uforståelig for meg. Akkurat som Talmud og Koranen.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Alternativ barneoppdragelse Johnny Cash style. ;)

My daddy left home when I was three
And he didn't leave much to ma and me
Just this old guitar and an empty bottle of booze.
Now, I don't blame him cause he run and hid
But the meanest thing that he ever did
Was before he left, he went and named me "Sue."

Well, he must o' thought that is quite a joke
And it got a lot of laughs from a' lots of folk,
It seems I had to fight my whole life through.
Some gal would giggle and I'd get red
And some guy'd laugh and I'd bust his head,
I tell ya, life ain't easy for a boy named "Sue."

Well, I grew up quick and I grew up mean,
My fist got hard and my wits got keen,
I'd roam from town to town to hide my shame.
But I made a vow to the moon and stars
That I'd search the honky-tonks and bars
And kill that man who gave me that awful name.

Well, it was Gatlinburg in mid-July
And I just hit town and my throat was dry,
I thought I'd stop and have myself a brew.
At an old saloon on a street of mud,
There at a table, dealing stud,
Sat the dirty, mangy dog that named me "Sue."

Well, I knew that snake was my own sweet dad
From a worn-out picture that my mother'd had,
And I knew that scar on his cheek and his evil eye.
He was big and bent and gray and old,
And I looked at him and my blood ran cold
And I said: "My name is 'Sue!' How do you do!
Now your gonna die!!"

Well, I hit him hard right between the eyes
And he went down, but to my surprise,
He come up with a knife and cut off a piece of my ear.
But I busted a chair right across his teeth
And we crashed through the wall and into the street
Kicking and a' gouging in the mud and the blood and the beer.

I tell ya, I've fought tougher men
But I really can't remember when,
He kicked like a mule and he bit like a crocodile.
I heard him laugh and then I heard him cuss,
He went for his gun and I pulled mine first,
He stood there lookin' at me and I saw him smile.

And he said: "Son, this world is rough
And if a man's gonna make it, he's gotta be tough
And I knew I wouldn't be there to help ya along.
So I give ya that name and I said goodbye
I knew you'd have to get tough or die
And it's the name that helped to make you strong."

He said: "Now you just fought one hell of a fight
And I know you hate me, and you got the right
To kill me now, and I wouldn't blame you if you do.
But ya ought to thank me, before I die,
For the gravel in ya guts and the spit in ya eye
Cause I'm the son-of-a-bitch that named you "Sue.'"

I got all choked up and I threw down my gun
And I called him my pa, and he called me his son,
And I came away with a different point of view.
And I think about him, now and then,
Every time I try and every time I win,
And if I ever have a son, I think I'm gonna name him
Bill or George! Anything but Sue! I still hate that name!
 
C

Cyber

Gjest
otare skrev:
Min Bibelkunnskap er svært liten, ja. Og det kan jeg leve godt med.

Poenget mitt er vel egentlig at Bibelen er en salig blanding av forskjellige innlegg som kan tolkes både hit og dit. Det er en nedskriving av en muntlig tradisjon, mange hundre år etter at det som beskrives i den skulle ha skjedd. Og hva som står der er også bestemt av forskjellige sammenkallinger av biskoper o.l., f.eks. i det kjente (eller skal jeg si det famøse?) kirkemøtet i Nikea i 325.
Det som står der er skrevet for å fremme en sak - det er partsinnlegg.

Hvorfor noen velger å tro på det som står der er uforståelig for meg. Akkurat som Talmud og Koranen.
Det du skriver over stemmer overhodet ikke, men ønsker å leve i de fantasiene er det ok, jeg bare synes det blir dumt å være så påståelig når man ikke har peil.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.150
Antall liker
6.725
Torget vurderinger
4
Det er da revnende likegyldig hva bibelen eller noen som helst andre religiøse tekster sier om saken.

Poenget, uavhenig av hvilken religion eller hva man mener om det religiøse grunnlaget, er usagn som dette:
- Dersom de ikke når fram med irettesettelse, så må de likevel følge bibelen. Den står over norsk lov. Om norske myndigheter straffer dem for å slå barna sine, så mener jeg dette er forfølgelse av kristne, sier Garcia
Det er for meg religiøs fundamentalisme, det være seg kristen eller muslimsk eller hva som helst annet, når man hevder seg hevet over gjeldende lover og regler. Hvordan skulle det gå dersom alle skulle leve etter sine egen lover avhengig av sin personlige tro ? Hvilke lover skulle egentlig gjelde?
 
N

Nifelheim

Gjest
er på tide saker som det her kom frem i media. Media som er så flinke til å plukka på fundamentalister i islam.

Skulle vi fulgt medias standard så skulle nå meldes at alle som er medlem av den norske statskirke lemlester sine barn. Disse fundamentalistene i sektene på vestlandet gjør det jo. Da må alle kristne gjøre det!
 

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
679
Antall liker
356
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
Vår gudegitte rett sier du... er det det?..Ting blir tolket på så mange måter i vårt opplyste sammfun. Tror nok kansje Einar har mistet den røde tråden som går igjen i bibelen.. faktisk en rød trå som vi alle glemmer og følge... kjærligheten, omtanken og det og være et medmenneske.. noen som kjenner seg igjen? Bibelen sier ogå om at du skal tukte dine barn.. hva tenker du da? slå de?.. nei, vi snakker om kjærlighet og veiledning. dette kan du jo sammenligne med trafikken..grunnregelen der er noe sånn...HENNSYNSFULL,AKTPÅGIVENDE og VARSOM... hadde alle fulgt denne grunnregelen så hadde det vært fint... hvor mange av dere kan si at dere kjører etter dette? Og dette gjelder livet også. Prøv og reflekter litt mere alle sammen før dere buser ut med masse ord dere ikke har noe grunnlag for å si. Det og lytte litt mere er også fint.Er du pastor,prest eller en åndelig veileder så har du et stort ansvar.Du skal være en RYGGRAD for de du snakker med... kan dette være så vannskelig og forstå???

mvh
 
N

Nifelheim

Gjest
otare skrev:
You nailed it, coolbiz!
hva nøyaktig nagla han?
At islamistiske fundamentalister er kjekt å ha når media slår opp kristne fundamentalister? "Disse er slemme, men de over der er minst like slemme!"

Og hva har krigsfanger å gjøre med fysisk avstraffelse av norske barn?
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
At når man tolker Bibelen/Koranen/Talmud etter sitt eget forgodtbefinnende og sier at det er ens rett fordi det står i den boken man har bestemt seg for å bruke, så blir det helt feil.
Man kan ikke forsvare slike synspunkter ut fra sin tolkning av en "hellig bok".

Hvis vi godtar det Einar Engøy i Churches of Christ forfekter ut fra hans tolkning av Bibelen, må vi også godt slikt som står i den lenken coolbiz la ut. Begge er ekstreme synspunkter, det ene riktignok mer ekstremt enn det andre, men hvor går grensen? Skal vi tillate det ene fordi det er basert på en persons tolkning av Bibelen, og fordømme det andre fordi det er basert på en persons tolkning av Koranen?

Vil vi virkelig det?
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.062
Antall liker
2.003
Uskikkelige unger har bare godt av litt deng i ny og ne. Trenger ikke være religiøs for å mene det. Litt mere juling, så fikk vi kanskje slutt på all dilldallpraten om ADHD, som egentlig er et finere ord for dårlig oppførsel og oppdragelse.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Er veldig usikker på hvor nøye den gjengen har lest sin Bibel viss de mener den sier at det er ok å slå barn.

Men han har et godt poeng her : - Du og medlemmene er opptatt av barneoppdragelse?
- Ja, det stemmer. Og jeg mener det er et paradoks at Norge tillot drap av foster, mens man også forbød fysisk avstraffelse av barn, sier Einar Engøy, med henvisning til loven om rett til abort som kom i 1978.
 
S

Slubbert

Gjest
Rune S skrev:
Men han har et godt poeng her : - Du og medlemmene er opptatt av barneoppdragelse?
- Ja, det stemmer. Og jeg mener det er et paradoks at Norge tillot drap av foster, mens man også forbød fysisk avstraffelse av barn, sier Einar Engøy, med henvisning til loven om rett til abort som kom i 1978.
Nei det har han ikke, et foster er ikke et menneske i juridisk forstand. Og noe annet ville vært sprøtt siden et foster* ikke har utviklet noen fungerende hjerne og derfor ikke har noen bevissthet eller kognisjon. Cogito ergo sum.

Forøvrig kommer jeg ikke til å hengi meg i noen ny abortdebatt med religiøse fundamentalister, så la det bare ligge.

(* Foster under ~15 uker eller som er lov å abortere.)
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.988
Antall liker
707
Super skrev:
Uskikkelige unger har bare godt av litt deng i ny og ne. Trenger ikke være religiøs for å mene det. Litt mere juling, så fikk vi kanskje slutt på all dilldallpraten om ADHD, som egentlig er et finere ord for dårlig oppførsel og oppdragelse.
+1
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Super skrev:
Uskikkelige unger har bare godt av litt deng i ny og ne. Trenger ikke være religiøs for å mene det. Litt mere juling, så fikk vi kanskje slutt på all dilldallpraten om ADHD, som egentlig er et finere ord for dårlig oppførsel og oppdragelse.
Kan du være så snill å dokumentere dette?

Håvard
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.988
Antall liker
707
Haavard skrev:
Super skrev:
Uskikkelige unger har bare godt av litt deng i ny og ne. Trenger ikke være religiøs for å mene det. Litt mere juling, så fikk vi kanskje slutt på all dilldallpraten om ADHD, som egentlig er et finere ord for dårlig oppførsel og oppdragelse.
Kan du være så snill å dokumentere dette?

Håvard
Ta en tur inn i et vilkårlig norsk klasserom..........
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Super skrev:
Uskikkelige unger har bare godt av litt deng i ny og ne. Trenger ikke være religiøs for å mene det. Litt mere juling, så fikk vi kanskje slutt på all dilldallpraten om ADHD, som egentlig er et finere ord for dårlig oppførsel og oppdragelse.
Helt uenig. Jeg har selv unger i grunnskolen og sammenlignet med tilstandene fra da jeg var i grunnskolen (sent 70 og 80-tallet) så er alt mye bedre nå og ungene er generelt mye bedre oppdratt enn før. Mindre mobbing og bedre oppfølging på alle områder. Ting var ikke alltid bedre før i tiden og oppbanking av barn håper jeg vi er ferdige med for godt. Hvis man må bruke knyttnevene for å oppdra ungene så har man virkelig tapt.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Slubbert skrev:
Rune S skrev:
Men han har et godt poeng her : - Du og medlemmene er opptatt av barneoppdragelse?
- Ja, det stemmer. Og jeg mener det er et paradoks at Norge tillot drap av foster, mens man også forbød fysisk avstraffelse av barn, sier Einar Engøy, med henvisning til loven om rett til abort som kom i 1978.
Nei det har han ikke, et foster er ikke et menneske i juridisk forstand. Og noe annet ville vært sprøtt siden et foster* ikke har utviklet noen fungerende hjerne og derfor ikke har noen bevissthet eller kognisjon. Cogito ergo sum.

Forøvrig kommer jeg ikke til å hengi meg i noen ny abortdebatt med religiøse fundamentalister, så la det bare ligge.

(* Foster under ~15 uker eller som er lov å abortere.)
En slik diskusjon er ikke jeg heller interesert i,men for meg er abort noe av det mest groteske jeg vet om.
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.062
Antall liker
2.003
Haavard skrev:
Super skrev:
Uskikkelige unger har bare godt av litt deng i ny og ne. Trenger ikke være religiøs for å mene det. Litt mere juling, så fikk vi kanskje slutt på all dilldallpraten om ADHD, som egentlig er et finere ord for dårlig oppførsel og oppdragelse.
Kan du være så snill å dokumentere dette?

Håvard
I mitt nabolag er det en liten gjeng på 3-4 bortskjemte drittunger som forpester omgivelsene med sin bedritne oppførsel overfor sine medmennesker. Det handler om tyveri, hærverk og verbal utskjelling og vold. Hadde det ikke vært ulovlig, hadde jeg måka til dem, men alle oppegående mennesker skjønner at gjør vi det, da er det vi voksne som sitter i saksa. Jada, de har diagnosen ADHD alle sammen, så "vi må jo forstå dem". Fy faen, blir pakka inn i bomull. Kjør dem ut i en båt til Færder, og lukk opp bånnventilene for min del. Hadde ikke løfta et øyelokk hvis så skjedde. Min mening kan sikkert oppfattes som ekstrem, men det driter jeg i. Jeg mener virkelig inderlig det jeg gir utrykk for her! Har de jævla drittungene langt opp i halsen. :mad:
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Forkvaklede sinn liker å sette gud som referanse når de gjør noe som strider mot sunn fornuft.
Det er på høy tid å le offentlig av folk som tror på slike eventyr og å irettesette de på det strengeste når troen brukes som et skjold mot fornuften.
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Man kan neppe anklage barna for deres dårlige oppførsel? Det må jo være foreldrene som har sviktet.... Er som å kjefte på bikja for å ikke plukke opp dritten etter seg....

Jo, det er noe som heter ADHD, at diagnosen kanskje stilles vel ofte er en annen sak.

Er abort like groteskt dersom man har blitt voldtatt, og sitter nå gravid med et barn man bare ville kunne relatere til en hendelse man helst vil glemme?
Å ville ha barn til verden uansett omstendighet er ikke veien å gå.
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.062
Antall liker
2.003
Ja, abort hadde faen flise meg vært det beste i det tilfellet jeg forteller om i innlegget mitt over.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Super skrev:
Haavard skrev:
Super skrev:
Uskikkelige unger har bare godt av litt deng i ny og ne. Trenger ikke være religiøs for å mene det. Litt mere juling, så fikk vi kanskje slutt på all dilldallpraten om ADHD, som egentlig er et finere ord for dårlig oppførsel og oppdragelse.
Kan du være så snill å dokumentere dette?

Håvard
I mitt nabolag er det en liten gjeng på 3-4 bortskjemte drittunger som forpester omgivelsene med sin bedritne oppførsel overfor sine medmennesker. Det handler om tyveri, hærverk og verbal utskjelling og vold. Hadde det ikke vært ulovlig, hadde jeg måka til dem, men alle oppegående mennesker skjønner at gjør vi det, da er det vi voksne som sitter i saksa. Jada, de har diagnosen ADHD alle sammen, så "vi må jo forstå dem". Fy faen, blir pakka inn i bomull. Kjør dem ut i en båt til Færder, og lukk opp bånnventilene for min del. Hadde ikke løfta et øyelokk hvis så skjedde. Min mening kan sikkert oppfattes som ekstrem, men det driter jeg i. Jeg mener virkelig inderlig det jeg gir utrykk for her! Har de jævla drittungene langt opp i halsen. :mad:
Like fordømt kan du ikke dokumentere påstanden din.
Har jobbet med ADHD unger mange år og ingen av dem er kriminelle. Deng foreldrene heller du. Eller hjelpeapparatet eller hvem som helst annen. Unger med ADHD blir ikke kriminele i kraft av bare å ha en ADHD diagnose.

Håvard
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Gubra skrev:
Haavard skrev:
Super skrev:
Uskikkelige unger har bare godt av litt deng i ny og ne. Trenger ikke være religiøs for å mene det. Litt mere juling, så fikk vi kanskje slutt på all dilldallpraten om ADHD, som egentlig er et finere ord for dårlig oppførsel og oppdragelse.
Kan du være så snill å dokumentere dette?

Håvard
Ta en tur inn i et vilkårlig norsk klasserom..........
Du kan for komme i mitt, til enhver tid 1-3 med ADHD.
Har ikke problemer med å lære bort og ha klasseledelse jeg.

Håvard
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Super skrev:
Ja, abort hadde faen flise meg vært det beste i det tilfellet jeg forteller om i innlegget mitt over.
Ja, du er vel den rette til å dømme

Håvard
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
cybervision_ skrev:
Innlegget vitner jo om svært lite bibelkunnskap, men man har noen som er den gamle og den nye pakt, hadde du bare hatt gidd til å slå opp verset om kinnklaskingen hadde du sluppet å poste innlegget. (Matt 5.38)
Vi kan jo lese hva Hovedpersonen selv sier om forholdet til den gamle pakt: «Tro ikke at Jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene. Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. For sannelig sier Jeg dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel av loven forgå, før alt er oppfylt.» (Matt.5,17-18)
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.062
Antall liker
2.003
Super skrev:
Haavard skrev:
Super skrev:
Ja, abort hadde faen flise meg vært det beste i det tilfellet jeg forteller om i innlegget mitt over.
Ja, du er vel den rette til å dømme

Håvard
Ja, det er jeg, fordi jeg, min familie og mitt nabolag har fått forsuret vår tilværelse av disse bedritne snørrungene i årevis!
 
C

Cappuccino

Gjest
Jeg tror at grunnen mange ganger til at barn trår over grenser og er opprørske skyldes at de ikke har fått nok oppmerksomhet og omsorg fra foreldrene. Da blir det naturligvis helt feil at barna skal få denne type straff for at foreldrene har sviktet. Jeg pleier ofte å tenke slik at barn er et resultat av sine foreldre selv om en del kanskje ikke er villige til å innrømme det...

Det handler mye om tillit og kommunikasjon, og også tydelig grensesetting. Hvis mine egne unger har vært litt trassige i perioder har jeg merket meg at det ikke har vært noe som har hjulpet så mye som å bare sette av tid til å være sammen med dem. Jeg tenker at det gjelder å være venn med barna. Samme husker jeg fra skolen da jeg var liten. De lærerne som viste oss barn mest respekt, lyttet til oss osv. var vi i gjengjeld mye greiere i mot enn de som bare maste og krevde eller var eksperter på enveis-kommunikasjon. Men noen ganger er det selvsagt uunngåelig at man må gi en form for avstraffelse, altså at ting må få konsekvenser. Spørsmålet er vel mer hvordan man håndhever en form for straff og hva som er akseptabelt eller ei.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Det er tydelig at flere av de drittungene som mobber, pøbler og tagger i byen skulle hatt bank på et eller annet tidspunkt....
Kommer jeg over en av dem på fersken skal de få smake kjeppen..

Jeg har ikke måtte slå mine egne barn (eller andres), det har holdt med god gammeldag grensetting. Men har tillatt meg å avlevere mobbere på døra til foreldrene hengende etter kraven
Sleiven
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
De som av en eller annen grunn synes det er opphissende å slå barn,søker seg gjerne til slike sekter der det likssom skal være greit "å tukte sine barn".Det som bibelen sier er nettopp "tukte",og det betyr å sette grenser.Ikke ett sted i den bokji står det at det er greit å slå barn! Så det argumentet holder heller ikke. Dette er avvikere,på lik linje med pedofile som gjemmer seg bak kristentrua!
Mvh Rune :)
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
989
Antall liker
0
cybervision_ skrev:
Espen R skrev:
"Åndelig veileder Einar Engøy i Churches of Christ forsvarer å slå barn.

- Det er en guddommelig rett å kunne utøve fysisk avstraffelse. Makthaverne i dag har ikke noe begrep om guddommelig rett, sier Engøy til Dagbladet."

http://www.dagbladet.no/2011/06/09/nyheter/vold/innenriks/politi/kriminalitet/16841542/

Et skrekkens eksempel på at folk befinner seg i et religiøst mørke.
Men her, som de fleste andre eksempler, må man ha klart for seg:

"HVA SIER BIBELEN OM SAKEN?"

Står det i Bibelen at barn skal slås?

Hvis ikke så er det jo ikke noe som har med kristen tro å gjøre, men noe personlig bestemt av den det gjelder - akkurat som at jeg og deg har ting vi synes er ok å gjøre som andre kan reagere på.
Hjelp. Hvis det står i Bibelen at barn skal slås, er det greit, hvis ikke det står der er det ikke greit. Hvorfor kan man ikke følge sitt eget hjerte/sin egen intuisjon? Svaret burde være klart for de fleste, uansett hva det skulle stå i en religiøs bok.
 
Topp Bunn