Uventet bassrespons

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.939
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Mine Spendor A3 er oppgitt til å gå ned til 70 Hz.

spendor_A3_specs.jpg


Dette er jo ikke lavt i det hele tatt, men likevel har jeg ikke følt at noe vesentlig har manglet i bassen. «Kanskje jeg ikke trenger bass som er lavere enn 70 Hz», har jeg da tenkt. For moro skyld tok jeg i dag en frekvenstest med denne testdvd-en som jeg kjøpte for lenge siden for å kalibrere bilde den gang jeg hadde billedrørs-tv.

dvd-cover.jpg


Nå har jeg kjørt flere tester, og til min store overraskelse begynner spendorene å lage lyd når telleren viser ca. 27 Hz. Jeg har kjørt gjennom forskjellige av disse testene, og det samme skjer hver gang. Hørbar bass når frekvenstelleren som starter ved 15 Hz kommer opp til ca. 27 Hz.

frekvensrespons.jpg


Så, hva skyldes dette?

1. Er frekvenstelleren på testdvd-en upålitelig? Altså at når det står 27 Hz på skjermen, så er det ikke faktisk 27 Hz?

2. Går virkelig spendorene langt dypere enn de er oppgitt? I så fall, hvordan kan de da oppgis med en frekvensrespons fra 70 Hz?
 
Sist redigert:

oen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Innlegg
1.766
Antall liker
2.320
Sted
Portugal
Er vel ikke så merkelig, se data.
+/- 3 dB - 70 til 20kHz
-6dB 45Hz i lyd dødt rom
Du får hjelp i bassen i normalt rom
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
70 er vel før db begynner å falle av
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.939
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Er vel ikke så merkelig, se data.
+/- 3 dB - 70 til 20kHz
-6dB 45Hz i lyd dødt rom
Du får hjelp i bassen i normalt rom
Det var merkelig for en ufaglært :p Men da har jeg lært noe i dag også :) Nysgjerrigheten startet da en kompis som har større høyttalere (noen Xavian som jeg ikke husker modellnavnet på) påpekte at mine høyttalere går lavere i bassen, noe han ble svært overrasket over. Og så har jeg forsøkt å anstrenge meg for å forsøke å finne noe jeg savner i bassen fra disse, siden mange har påpekt at disse ikke går spesielt dypt. Men dette "noe" finner jeg ikke ;)
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.618
Antall liker
4.248
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Med såpass lav driftseffekt som 86dB vil også hjelpe på for lavere frekvenser. Et 15cm element i en såpass stor kasse bør spille bass ned mot 35Hz.

M
 
M

MusicBear

Gjest
Ikke se for mye på typiske måledata over frekevensområdet på høyttaleren. Mang faktorer spiller inn. Og rommet hjelper til fra ca. 60 Hz og nedover. Og målbare signaler i et frekvensområde betyr ikke at de henger med i alle volumer.

En høyttalerkonstruksjon er en uhyre vanskelig greie, selv om man får det til å låte et eller annet nesten uansett hva man gjør...

Se på en som skal skifte dreneringen rundt huset ditt mens du er på ferie, ved at du her velger en du kan stole på, for du ser ikke hva som er gjort når du kommer hjem. Se det på samme måte med en høyttaler, men at det er dine ører i din stue som er eneste til å stole på - så komplisert er en høyttaler. Dette vet seriøse forhandlere, som lar deg få mulighet til å prøve ting hjemme.
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Ikke overraskende i det hele tatt egentlig. Du får nok en del roomgain. Mange produsenter designer høyttalerne sine på denne måten.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.939
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Ikke overraskende i det hele tatt egentlig. Du får nok en del roomgain. Mange produsenter designer høyttalerne sine på denne måten.
Så, på et rent generelt grunnlag, vil dette si at vi bør lese de tekniske spesifikasjonene til høyttalere med "en klype salt"? :)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.883
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Absolutt ja.
Som thohaug nevner, roomgain vil i mange tilfeller hjelpe høyttaleren å nå lenger ned i bassen.
Det avhenger jo også mye av plassering i rommet og hvor stort rommet er.
Mine monitorer er specet ned til 35hz, men gir full output ned til 30hz i mitt rom, noe også målinger viser.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
Jeg testet i sin tid et par høyttalere som var oppgitt med nedre frekvensrespons på 55 hertz, og en test jeg leste skrev også at høyttalerne ikke ga noe under 50 hertz. Noe som fikk meg til å undres om den som hadde testet dem i det magasinet ikke hadde hørt noe over 50 hertz heller (les: ikke lyttet på høyttalerne i det hele tatt), siden jeg hadde hørbar bass fra 16 hertz.

Noen høyttalere ruller av ganske bratt under oppgitt frekvensrespons, mens andre ruller av forsiktig nedover. Det er det ofte vanskelig å lese ut fra spesifikasjonene som produsentene oppgir.

Roy
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Jeg testet i sin tid et par høyttalere som var oppgitt med nedre frekvensrespons på 55 hertz, og en test jeg leste skrev også at høyttalerne ikke ga noe under 50 hertz. Noe som fikk meg til å undres om den som hadde testet dem i det magasinet ikke hadde hørt noe over 50 hertz heller (les: ikke lyttet på høyttalerne i det hele tatt), siden jeg hadde hørbar bass fra 16 hertz.

Noen høyttalere ruller av ganske bratt under oppgitt frekvensrespons, mens andre ruller av forsiktig nedover. Det er det ofte vanskelig å lese ut fra spesifikasjonene som produsentene oppgir.

Roy
Dette stemmer ja. Det er helt avhengig av hvilket rom du putter dem i. Slike målinger er i de aller fleste tilfeller tatt i friluft eller et ekkofritt rom.
Der ser man hvor mye rommet påvirker høyttalerne. Det kan gå fra ikke bassrespons under 50hz, til full respons ned i kjelleren bare ved å flytte høyttalerne fra stua til soverommet :)
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Ikke overraskende i det hele tatt egentlig. Du får nok en del roomgain. Mange produsenter designer høyttalerne sine på denne måten.
Så, på et rent generelt grunnlag, vil dette si at vi bør lese de tekniske spesifikasjonene til høyttalere med "en klype salt"? :)
Ja, absolutt.
Veldig mange produsenter designer høyttalerne sine med avrulling, slik at responsen blir flat når høyttalerne plasseres i et vanlig rom.
Dette er ofte hvorfor mange syntes lukkede subber låter bedre og mer "musikalsk" enn portede. Fordi avrulling på en lukket kasse ofte passer bedre mot rommets avrulling enn portede subber.
 
Topp Bunn