Utseende fremfor lyd..................

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
136
Torget vurderinger
2
Hifi er på vei ut! "Sølvfinish all the way, no matter what" er den nye standarden. Hva skjedde med lydidealet fra -70 og 80 tallet?
Er virkelig dyrest best?
Ja, så lenge det har sølvfinish ;D

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
veldig mye av elektronikken i dag kan leveres i sølv finish, at det har noe med degradert lydkvalitet tvieler jeg på.

B

Back_Door

Gjest
Man skal aldri undervurdere betydningen av design, i en hobby der blindtester blir sett på som en trussel mot gleden.. ::)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Gi meg en god grunn for å sette bind foran øynene når jeg nyter MUSIKK fra disse komponentene;

Vedlegg

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
136
Torget vurderinger
2
Back_Door skrev:
Man skal aldri undervurdere betydningen av design, i en hobby der blindtester blir sett på som en trussel mot gleden.. ::)
[/quoteUndervurdering av folk som skal ha sølvfinish (30w el. 300w) har null betydning, dette er hifi-freaker...........

K

kbwh

Gjest
gut_man skrev:
Gi meg en god grunn for å sette bind foran øynene når jeg nyter MUSIKK fra disse komponentene;
Tja, når du kan se dem blir du jo hele tiden påminnet om at det er reprodusert musikk du lytter til. ;D

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.175
Torget vurderinger
7
gut_man skrev:
Å ja, så du nekter å gjennomføre blindtester altså, hæ hæ hæ??

;D

Nydelig oppsett du har forresten.

thor_egil

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2005
Antall liker
47
Torget vurderinger
2
gut_man skrev:
Du har en god del rot under racket ditt da!! ;) Så om ikke du lukker øynene, så kanskje kona gjør det! ;D

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
DAChild skrev:
Hifi er på vei ut! "Sølvfinish all the way, no matter what" er den nye standarden. Hva skjedde med lydidealet fra -70 og 80 tallet?
Er virkelig dyrest best?
Ja, så lenge det har sølvfinish ;D
Personlig synes jeg sort (kanskje med en touch av gull eller crom) er låter best ;D

U

utgatt60135

Gjest
Mange ganger har jeg lagt merke til at design/farge ofte assosieres med lydfilosofien til et produkt. Har andre tenkt på det?

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
Der er rigtig mange smukke og dyre produkter som spiller virkelig ringe.

Det er ikke kun produkter i sølv jeg tænker på.

I mit setup er design overhovedet ikke prioriteret men det er lyd til gengæld.
Det har resulteret i at jeg har produkter i sølv, sort, lyst træ, mørkt træ, grå, gul, blå og rød.

Alt for mange går op i at deres anlæg købes udfra boligens indretning og ikke engang lytterummet tilpasses akustisk.
Så kan man ikke forvente at lyden er optimal.

"dolph"

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.193
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Lyden er klart viktigst. Vi er jo på ett forum der lyden har førsteprioritet, eller ?

Ser det bra ut i tillegg er jo det bare ett pluss.

mvh

K

kbwh

Gjest
Jeg var innom en elektrisk forretning og kjøpte lyspærer i dag. På disken sto en Tanndberg TPT 3011A tuner oppå en 3012A integrert forsterker. Det spilte ikke der og da, men fytterakkern så lekkert det designet er på 3000-serien!

Jada, jeg har et par 3000-bokser selv, men alligavel.

B

Back_Door

Gjest
Lyngen skrev:
Mange ganger har jeg lagt merke til at design/farge ofte assosieres med lydfilosofien til et produkt. Har andre tenkt på det?
EC i sort og gull
Hegel i sølv

Jo, kanskje du er inne på noe som ikke er tilfeldig?

Litt vanskeligere med høyttalere, der design i større grad må følge funksjon?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.508
Torget vurderinger
4
Nå har vel aldri bra design og finish i seg selv redusert lydkvaliteten til et produkt. At noen lager lydprodukter med utganspunkt i utseendet er en annen sak. De som tilhører det markedet frekventerer vel tvilsomt dette forumet hyppig.....

Selv forventer jeg at et produkt til flerfoldig tusen kroner har et gjennomtenkt design og bra finish. Jeg skal tross alt leve med det som hvilket som helst møbel. At noen synes røft er tøft (les DIY-standard) og har stuer/lytterom som ser værre ut enn gutterommet mitt da jeg var 14...vel, dem om det, jeg trives ikke med slikt og synes det ser en smule pubertalt ut. Ærlig talt, svindyre, vakre komponenter med finish til å dø for....om hverandre på hifi-alteret omgitt av støv, rot, ledningersklyser og annet kludder....perler for svin.

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Det er vel en gang slik at et godt design gjør gleden ved et kjøp større selv om lyden har førsteprioritet. Må jo ærlig innrømme at anlegget til medlemmet i svart og gull var et syn for øyet. Forøvrig er glødende rørforsterkere mye koseligere enn telys fra IKEA.

Mvh

Elektron

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.840
Torget vurderinger
10
Min estetiske halvdel synes rørforsterkere er morsomme at Electrocompaniet (sort finish) er de eneste "store boksene som ser ålreit ut" og at et lite Linn komponent (sølv finsih) i stuen er greit.

Inwall og Gallo høyttalere er fint. Proac Response 2.5 var grusomt!

Jeg ymtet frempå om å få en feit Denon surround receiver + ditto DVD (er det sølv eller champagne) i stua :-X :-X :-X :-X

Personlig liker jeg Burmester i krom (gjerne med Sonus Faber av den mellomdyre sorten) ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Trane skrev:
Nå har vel aldri bra design og finish i seg selv redusert lydkvaliteten til et produkt. At noen lager lydprodukter med utganspunkt i utseendet er en annen sak. De som tilhører det markedet frekventerer vel tvilsomt dette forumet hyppig.....

Selv forventer jeg at et produkt til flerfoldig tusen kroner har et gjennomtenkt design og bra finish. Jeg skal tross alt leve med det som hvilket som helst møbel. At noen synes røft er tøft (les DIY-standard) og har stuer/lytterom som ser værre ut enn gutterommet mitt da jeg var 14...vel, dem om det, jeg trives ikke med slikt og synes det ser en smule pubertalt ut. Ærlig talt, svindyre, vakre komponenter med finish til å dø for....om hverandre på hifi-alteret omgitt av støv, rot, ledningersklyser og annet kludder....perler for svin.
Så enig, så enig!

Vi kan få begge deler, og noe mindre er ikke akseptabelt.

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Antall liker
0
Og jeg som trodde at denne tråden skulle handle om det virkelig utfordrende spørsmålet, nemlig at mange (særlig "sjefene" i huset) velger utstyr etter produktets farge og utseende, nesten uavhengig av hvordan det låter....
.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.508
Torget vurderinger
4
J.Haugen skrev:
Og jeg som trodde at denne tråden skulle handle om det virkelig utfordrende spørsmålet, nemlig at mange (særlig "sjefene" i huset) velger utstyr etter produktets farge og utseende, nesten uavhengig av hvordan det låter....
Dårlig valg av sjef......

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
605
Torget vurderinger
1
Jeg syns at et helt anlegg med de gamle Advantage/Bladelius er hårreisende lekkert, de sorte boksene i sort akryl, altså.
Og surprise...dette er også hva jeg spiller med for tiden. De tilfredstiller kravene til utseende, samtidig som de spiller "godt nok" i aller høyeste grad. D.v.s tilnærmet så bra som man kan håpe på uten at man må omdekorere hele stuen, tweake med 10cm høye diamantspikes, base eller luft/magnetplatform etc etc. Anlegget består av 4 (transport,dac,preamp,poweramp) deler og sitter i et 2x3 hyllers rack med en liten TV på toppen. Til dette anlegget er det tilkoblet Apple Airport Express, DIVX boks, og CD transport (brukes aldri, er mest for pynt) via en DAC. Dette fungerer helt greit..og for vanlige gjester er anlegget "usynlig" og jeg slipper å bli stemplet som en galning... bortsett fra noen høyttalere på 1.3m da selvsagt, men der er det ingen vei utenom:)
(Dessuten er jo store høyttalere "legitimt")

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Lyngen skrev:
Ja, når slike ting klaffer kalles det "high end" ;)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.840
Torget vurderinger
10
atonal skrev:
Lyngen skrev:
Ja, når slike ting klaffer kalles det "high end" ;)

Elektrokompaniet = skikkelig mørk lyd
Nad = grå og trist lyd
Bladelius, Krell og Hegel = lys lyd
Burmester = skjærer i øra?

;D

K

kbwh

Gjest
Utopi: Den dagen Fidelity skriver tester hvor de skiller lydbedømmelse fra utseende/ergonomibedømmelse.

J

Jurassic

Gjest
Jeg kjenner til en døv entusiast så da finnes det sikkert blinde entusiaster også....

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
11
Trodde sorte komponenter var på full fart inn igjen.......!!!

Mulig jeg tar feil.......

8)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.889
Jeg synes DP 6.12 er pen å se på. Den var ikke det når den kom i hus. Men etter utallige timer i trofast tjeneste og med svært god lykvalitet for pengene, så er den blitt pen å se på.

Jeg blir nesten småirritert av å se på utstyr som fungerer dårlig - enten det er hifi eller noe annet. Og jeg blir i godt humør av å se utstyr som jeg vet fungerer bra. Så pent utseende kan være så mangt.

Topp Bunn