Utrolige tweaks, del1 SnakeOil

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    knutinh

    Gjest
    Hehe. Nå synes jeg du er forutinntatt. Hvordan kan du vite at ikke denne knappen gir bedre lyd, du har vel ikke engang prøvd den.

    Sukk, alle disse teknofile som ødelegger hobbyen vår med formler og målinger....

    mvh
    Knut
    (btw ironi-knappen er skrudd til +20...)
     
    T

    theStig

    Gjest
    Apropos tweaks... jeg plukket ned hele anlegget mitt her om dagen, støvsugde og vasket. Fjernet noen komponenter som ikke er i bruk. Satte opp alt igjen, og la alle kabler på en penere måte.

    Lyden? Det låt renere! Mindre grums, og blankere klangflater. Som om vinduene hadde blitt pusset. Som en frisk duft i stuen.

    Hvis man ser bort fra arbeidsinnsatsen kostet dette tweaket ~0,1 kWh i strøm til støvsugeren, 5 liter vann og sju dråper zalo, pluss slitasje på vaskeklut (vanskelig å beregne kostnaden her)
     

    Vedlegg

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Utfordringen er jo at det noen synes er morsomt faktisk er ramme alvor for en del andre.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    Utfordringen er jo at det noen synes er morsomt faktisk er ramme alvor for en del andre.
    Enig i det roffe, men hvor mange tror du kommer til å forsvare denne treklossen til nesten 3000,- kr ?
     

    Psyklisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    993
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Apropos tweaks... jeg plukket ned hele anlegget mitt her om dagen, støvsugde og vasket. Fjernet noen komponenter som ikke er i bruk. Satte opp alt igjen, og la alle kabler på en penere måte.

    Lyden? Det låt renere! Mindre grums, og blankere klangflater. Som om vinduene hadde blitt pusset. Som en frisk duft i stuen.

    Hvis man ser bort fra arbeidsinnsatsen kostet dette tweaket ~0,1 kWh i strøm til støvsugeren, 5 liter vann og sju dråper zalo, pluss slitasje på vaskeklut (vanskelig å beregne kostnaden her)
    Jeg regner med at du støvsugde under subbene ;D
     
    T

    theStig

    Gjest
    Mange av disse hifi tweakene stiller litt i samme klasse som såkalt tuning av biler med store griller og gule bremsekalipere synes jeg. Det ser harry racing-aktig ut, men har ingen funksjon overhodet.
     

    Vedlegg

    whitenr9

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.09.2005
    Innlegg
    55
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    er den treknotten seriøst ment? altså ikke en gjenglemt aprilspøk eller no sånn..? ???

    ---

    den store "grill'n" er vel som oftest en stor intercooler, og det handler vel om å holde den kald. ;)
     

    Vedlegg

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1
    Den beste tweaken er nevnt tidligere....q-tipsen....Ikke som spikes, men til å rense ørene med.
    Hvis du snakker med en øre-, nese- halsspesialist, så tror jeg du vil få høre noe annet. Q-tips har en tendens til å dytte ørevoks innover, mer enn den renser. Det er også fort gjort at bomull fra Q-tipsen setter seg igjen inne i øret. Produksjonen av ørevoks har visstnok en utadgående syklus, slik at øregangen i så måte er selvrensende.
     

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    360
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    er den treknotten seriøst ment? altså ikke en gjenglemt aprilspøk eller no sånn..? Huh
    Tror faktisk at det er alvorlig ment. Det blir jo referert til Audio consulting i Sveits der, og de har et 300-500% idiot-tillegg på mange av varene sine. F.eks. ca 5$ pr m med bommull. Eller $ 3800-7000 for en TVC.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Utfordringen er jo at det noen synes er morsomt faktisk er ramme alvor for en del andre.  
    Utfordring! er ordet, så kommer vanskelighetene for noen, å ta "ballen" og ikke mannen.....

    mvh
    ...en som ser det morsomme i en slik trekloss....
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Litt udiplomatisk så kan man kanskje kalle dette "idiot-skatt"? =)

    -k
     
    O

    om.s

    Gjest
    Denne da:
    http://www.6moons.com/audioreviews/dedicated/cabletower.html

    Nå tror jo jeg på sånt da, men sikkert snake oil for andre.  ;D
    Disse så jo litt praktiske ut, en "avd" for høytaler og en for powerkabelen.

    En billigere variant jeg har kjørt med i mange år allerede er å legge vanlige vinkorker under kablene, gjenbruk kan man kanskje kalle det.

    Ikke nødvendigvis det billigste om du har god smak, men.. ;D

    mvh
     

    Vedlegg

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    mvh
    ...en som ser det morsomme i en slik trekloss....
    Hvorfor da? Har du hørt den? Husk at empiri og vitenskap ikke er av noen betydning. Du må kaste fordommene og ha et åpent sinn. Hvorfor skulle ikke denne knotten gi en like stor lydforbedring som hvilket som helst høyttalerbytte?
     
    N

    nb

    Gjest
    Denne da:
    http://www.6moons.com/audioreviews/dedicated/cabletower.html

    Nå tror jo jeg på sånt da, men sikkert snake oil for andre.  ;D

    Og mens vi er igang:
    http://www.6moons.com/audioreviews/furutech5/demag.html
    La oss kun for diskusjonens skyld anta at det av naturlige årsaker var slik at kabler hang i luften mellom kompnoenente, lurer da på hvor mange dingser som hadde blitt solgt for å få kablene fast til gulvet. Gir på en måte litt fastere bass når de er koblet mot hele massen i huset.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Disse så jo litt praktiske ut, en "avd" for høytaler og en for powerkabelen.

    En billigere variant jeg har kjørt med i mange år allerede er å legge vanlige vinkorker under kablene, gjenbruk kan man kanskje kalle det.

    Ikke nødvendigvis det billigste om du har god smak, men.. ;D

    mvh
    Ehh....ok?
    Fungerer det lydmessig?

    Må det være brukte korker eller går det med nye? ;D
    Hadde en pose nye liggende her, men er usikker på om jeg kastet dem under rydding for en stund siden... :-/
     
    O

    om.s

    Gjest
    Hvorfor da? Har du hørt den? Husk at empiri og vitenskap ikke er av noen betydning. Du må kaste fordommene og ha et åpent sinn. Hvorfor skulle ikke denne knotten gi en like stor lydforbedring som hvilket som helst høyttalerbytte?
    Og du må slutte å ta uttalelser helt ut av sin sammenheng, og legge av den smått ironiserende akademiske besservisser tonen.

    Les sammenhengen engang til.

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    Ehh....ok?
    Fungerer det lydmessig?

    Må det være brukte korker eller går det med nye?  ;D
    Hadde en pose nye liggende her, men er usikker på om jeg kastet dem under rydding for en stund siden...  :-/
    Prøv! de gjør iallefall ikke noe galt, det er på mitt parkett gulv bare til det bedre, uten at jeg har dette vitenskapelig dokumentert, bør en vel nesten legge til..

    mvh
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    det billigste under kabler er vel å la de henge fritt:)
    jakr
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    La oss kun for diskusjonens skyld anta at det av naturlige årsaker var slik at kabler hang i luften mellom kompnoenente, lurer da på hvor mange dingser som hadde blitt solgt for å få kablene fast til gulvet. Gir på en måte litt fastere bass når de er koblet mot hele massen i huset.
    Nå er vel dette et relativt saklig produkt, selv om prisen er på trynet. Du kan like gjerne lage disse i papp, men det ser kanskje ikke så pent ut.

    Om det har noen lydmessig gevinst? Ingen anelse, men jeg har prøvd å legge ht-kabler under et tykt gulteppe en gang og dette var klart hørbart.
     

    Vedlegg

    T

    theStig

    Gjest
    Problemet er vel at alt støvet rømmer dit det har sjangs til å gjemme seg....rundt sub'ene er i hvertfall lydtrykket stort nok til at det blåses rent.
     

    Vedlegg

    audiomur

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2005
    Innlegg
    422
    Antall liker
    6
    Hvis du snakker med en øre-, nese- halsspesialist, så tror jeg du vil få høre noe annet. Q-tips har en tendens til å dytte ørevoks innover, mer enn den renser. Det er også fort gjort at bomull fra Q-tipsen setter seg igjen inne i øret. Produksjonen av ørevoks har visstnok en utadgående syklus, slik at øregangen i så måte er selvrensende.
    Trikset er å dra q-tipset utover når renseprosessen er i gang, IKKE stake!  ;)
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    Sp.målet er vel hva man forventer å høre - sett i forhold til hvordan man tror et tykt gulvteppe påvirker kabelen...
    Men for all del, det blir helt feil å avfeie alle forsøk på å fortelle om opplevde forskjeller. "Kabel-under-teppe-tweaket" er jo så og si gratis, og blir det bedre med å ha kablene over teppet, så er jo det bare fint.

    Vidar
     
    T

    theStig

    Gjest
    Som selvutnevnt hode-skulder-kne-tå ekspert må jeg si at Q-tips ikke er så bra å putte i øra. Rens med skylleballong o.l. er bedre, og dytter ikke gørra lenger inn i øregangen.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn