Utrolige tweaks, del1 SnakeOil

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    En billigere variant jeg har kjørt med i mange år allerede er å legge vanlige vinkorker under kablene, gjenbruk kan man kanskje kalle det.

    Ikke nødvendigvis det billigste om du har god smak, men.. ;D

    mvh
    Lurer vel egentlig også på hvordan i alle dager noen kommer på ideen med å legge brukte vinkorker under høyttalerkablene..?
    Havnet de der etter et nachspiel og bare ble liggende eller er det en mer rasjonell forklaring? ;D

    Ser forresten ut som om jeg har kastet posen min med korker. :-/
    Også jeg som normalt aldri kaster noen ting.........her var det tweak rett i søpla.....hrmf... :'(
     

    Vedlegg

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Og du må slutte å ta uttalelser helt ut av sin sammenheng, og legge av den smått ironiserende akademiske besservisser tonen.
    Hvorfor ikke svare på spørsmålet? Underkjenner du dens virkning uten å ha hørt den? I så fall, på hvilket grunnlag?
     

    Vedlegg

    O

    om.s

    Gjest
    Lurer vel egentlig også på hvordan i alle dager noen kommer på ideen med å legge brukte vinkorker under høyttalerkablene..?
    Havnet de der etter et nachspiel og bare ble liggende eller er det en mer rasjonell forklaring?  ;D

    Ser forresten ut som om jeg har kastet posen min med korker.  :-/
    Også jeg som normalt aldri kaster noen ting.........her var det tweak rett i søpla.....hrmf... :'(
    Det var vel en ide som dukket opp for noen år siden. En periode testet jeg ut div tweak på underlag etc og kom da til å teste ut bla vinkorker.

    Dette var i en annen leilighet og med annet utstyr enn jeg har idag, men tanken er jo å mekanisk koble bort vibrasjonene i gulvet, dette var i en sentrumsleilighet med en relativt godt trafikert gate rett utenfor og i tillegg da med parkettgulv der man kunne kjenne vibrasjoner når noen gikk litt "hardt" på gulvet og store biler passerte utenfor.

    Siden har de vel mer el mindre bare fulgt med på lasset ettersom jeg har flyttet, og effekten er nok også høyst variabel pr d.d, men som sagt så mener jeg at det er mer til det positive enn det motsatte at de ligger der under kablene så.....

    Ser man på hva som forlanges for for kabelløftere av div produsenter så skader det jo heller ikke med litt gjenbruk ;) ....

    mvh
     

    Vedlegg

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.824
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor da? Har du hørt den? Husk at empiri og vitenskap ikke er av noen betydning. Du må kaste fordommene og ha et åpent sinn. Hvorfor skulle ikke denne knotten gi en like stor lydforbedring som hvilket som helst høyttalerbytte?
    Er de seriøs nå Herr Løkken eller bare lett kverulerende ? ;D

    Whatever.......... men at den knotten skal forandre lyden like mye som et høyttalerbytte har iallefall JEG, basert på intet annet enn mitt eget hode, vondt for å tro ! ;)
     

    Vedlegg

    afoelges

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.04.2005
    Innlegg
    316
    Antall liker
    1

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Er de seriøs nå Herr Løkken eller bare lett kverulerende ? ;D

    Whatever.......... men at den knotten skal forandre lyden like mye som et høyttalerbytte har iallefall JEG, basert på intet annet enn mitt eget hode, vondt for å tro !  ;)
    At du baserer slutninger på ditt eget hode er for meg ikke overraskende. Det er mer paradoksalt når andre underkjennes retten til å gjøre det samme. Kunnskap er jo som kjent helt uten betydning, det er ene og alene førstehåndserfaringen som teller.

    For meg er det akkurat like absurd at rådyre CD-drivverk skal gi bedre lyd som at denne knotten skal gjøre det, men det er tydeligvis andre som sitter på fasiten...
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    For meg er det akkurat like absurd at rådyre CD-drivverk skal gi bedre lyd som at denne knotten skal gjøre det, men det er tydeligvis andre som sitter på fasiten...
    Det er vel absurd, men jeg har snakket med dem som har blindtestet spillere med kun en forskjell, TEAC VRDS NEO drivverket og et Denon 3910 driiverk, kun drivverket var ulikt, alt annet var likt. De traff 100% Hva er absurd? Jo, at noen som tror de besitter fasiten underkjenner deres funn pga. utdanningen
    ;)
     

    Vedlegg

    O

    om.s

    Gjest
    At du baserer slutninger på ditt eget hode er for meg ikke overraskende. Det er mer paradoksalt når andre underkjennes retten til å gjøre det samme. Kunnskap er jo som kjent helt uten betydning, det er ene og alene førstehåndserfaringen som teller.

    For meg er det akkurat like absurd at rådyre CD-drivverk skal gi bedre lyd som at denne knotten skal gjøre det, men det er tydeligvis andre som sitter på fasiten...
    Under pari med slike hentydninger DR Løkken, fasiten er vel du en stor forespråker i å gjøre hevd på, den som kan måles og stilles opp i pene små grafer vel og merke...

    Om du vil kverulere rundt disse meningene er det vel bare å velge en av de andre i tråden som skriver "nedsettende" om knotten din....

    mvh
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Jeg fikk det inntrykk at denne tråden var startet litt på spøk derfor fortsetter jeg meta-diskusjonen. Hvis trådstarter har innvendinger mot dette kan jeg starte en filosofi-diskusjon på off topic.

    Løkken har selvsagt helt rett. I mine øyne. Dette har vært oppe også tidligere. Forskjellen mellom "subjektivisten" og "realisten" i den form vi finner slike her på forumet er ikke først og fremst hvorvidt man "stoler på øra" eller "drar fram formler og teori i tide og utide".

    Også rasjonalister stoler på øra (jfr blindtester). Også subjektivister baserer seg på viten/forståelse ("en volumknapp i tre kan umulig endre lyden").

    Altså kommer vi til konklusjonen at den vesentlige meningsforskjellen ligger på hvor man skal sette terskelen mellom
    1. Interessante fenomener som må utprøves empirisk og
    2. Rent vrøvl som er uinteressant å prøve.

    Og ved hvorvidt man mener at "sannhet" oppnås ved enhver sanseoppfatning og at subjektet perfekt kan skille mellom innsatsfaktorer, eller om "sannhet" er subjektiv og dermed krever andre metoder for å måles.

    -k
     

    Vedlegg

    Psyklisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    993
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Blir det støv under subben må sørge for å vri opp en del mer!
    Det var vekta jeg mente... Å flytte subbene til theStig krever en med STORE overarmer og sterk vilje, ikke bare stor mage og mye pågangsmot.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Jeg fikk det inntrykk at denne tråden var startet litt på spøk

    Det gjorde vel de fleste, inkl undertegnede, men her skal mannen og ikke ballen taes, vilket min kommentar var syftet på i første hand.....

    mvh
     

    Vedlegg

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.139
    Antall liker
    4.290
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel absurd, men jeg har snakket med dem som har blindtestet spillere med kun en forskjell, TEAC VRDS NEO drivverket og et Denon 3910 driiverk, kun drivverket var ulikt, alt annet var likt. De traff 100% Hva er absurd? Jo, at noen som tror de besitter fasiten underkjenner deres funn pga. utdanningen
    ;)
    ... så nå er blindtester plutselig en adevkat metode for å undersøke hva som er hørbart og hva som ikke er ?

    Fra juks til humbugg. Sakens kjerne («Utrolige tweaks ...») er hvilke referanserammer vi har og bruker for å bedømme lyd, remedier som presumptivt skal påvirker lyd, og andres utsagns om lyd og remedier til formålet. Hva er det med «Utrolige tweaks ...» som ikke henger på greip? evt. hva er det ed «Utrolige tweaks ...» som vi tror virker? For egen del er jeg ikke i spesielt stor tvil om tilnærmingen, men mitt eget grunnlag for dette gir noen konklusjoner som er omstridt blandt mange audioholikere. Så derfor et mer åpen spørsmål om referanserammer. Hva er grunnlaget for å skille skitt fra kanel?

    mvh
    KJ
     

    Vedlegg

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    ... så nå er blindtester plutselig en adevakt metode for å undersøke hva som er hørbart og hva som ikke er ?

    Fra juks til humbugg. Sakens kjerne («Utrolige tweaks ...») er hvilke referanserammer vi har og bruker for å bedømme lyd, remedier som presumptivt skal påvirker lyd, og andres utsagns om lyd og remedier til formålet. Hva er det med «Utrolige tweaks ...» som ikke henger på greip? evt. hva er det ed «Utrolige tweaks ...» som vi tror virker? For egen del er jeg ikke i spesielt stor tvil om tilnærmingen, men mitt eget grunnlag for dette gir noen konklusjoner som er omstridt blandt mange audioholikere. Så derfor et mer åpen spørsmål om referanserammer. Hva er grunnlaget for å skille skitt fra kanel?

    mvh
    KJ
    Jeg har da alltid sagt at jeg har gjennomført masse blindtester ;D Poenget er at å legge ned dagesvis på å fremstille dette for forumet for så å bli slått i hodet av teoretikere er ikke fornuftig bruk av tid i følge meg selv ;)
     

    Vedlegg

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Poenget er at å legge ned dagesvis på å fremstille dette for forumet for så å bli slått i hodet av teoretikere er ikke fornuftig bruk av tid i følge meg selv
    Da er det rart du fortsatt driver på...
     

    Vedlegg

    O

    om.s

    Gjest
    Det var ett muntert forsøk fra Liotheles, men nå har HiFi Politiet uttrykkning og ødelegger moroa.....

    mvh
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Det var ett muntert forsøk fra Liotheles, men nå kommer HiFi Politiet galloperende her og ødelegger moroa.....

    mvh
    Konstabel om.s. g konstabel Viking er raskt på pletten ser jeg.
     

    Vedlegg

    O

    om.s

    Gjest
    Konstabel om.s. g konstabel Viking er raskt på pletten ser jeg.
    Vel det var en ganske uskyldig og moro tråd før du og ditt korps kom galloperende....

    mvh
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.097
    Antall liker
    9.397
    Machinadynamica kan ikke være annet enn en parodi på en nettbutikk.
     

    audiomur

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2005
    Innlegg
    422
    Antall liker
    6
    Som selvutnevnt hode-skulder-kne-tå ekspert må jeg si at Q-tips ikke er så bra å putte i øra. Rens med skylleballong o.l. er bedre, og dytter ikke gørra lenger inn i øregangen.
    Med skylleballong blir selvsagt resultatet bedre, men hvem gidder å bruke dette hver dag. Hvordan man greier å dytte gufsa lenger inn med q-tips skjønner jeg ikke, eller greier du å få gørr på tuppen av tippen? Jeg mistenker at de som ikke anbefaler bruk av de meget lette manualene i ørene, har blitt påvirket av en slags "urban q-tip legend"   ;D
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Vel det var en ganske uskyldig og moro tråd før du og ditt korps kom galloperende....
    At du ikke ser paradokset i at du selv bruker samme argumentasjon som du i andre tråder avviser får stå for din regning. Forresten; erstatt "paradokset" med "ironien", - tråden er fortsatt morsom.
     

    Vedlegg

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.549
    Antall liker
    7.055
    Ser man på andelen programmatiske innlegg mot alt som ikke kan måles i så godt som samtlige tråder på forumet, er det vel ikke så rart at aktiviteten på Tech-hjørnet forekommer lav.
     
    L

    Lydtekniker

    Gjest
    Machinadynamica kan ikke være annet enn en parodi på en nettbutikk.
    Har lurt på det samme selv - om de faktisk er seriøse, eller om de humrer godt på bakrommet av omtalen produktene deres får. Mesteparten er jo så komplett fornuftsstridig at man bare blir stående å måpe... eksempelvis syltetøyglassene fylt med grus til den nette sum av $159. Fortjenestemarginen her er nok ganske trivelig, og om de får noen tusen bestillinger fra folk rundt om i verden, har de jo tjent en slant på å selge en neve småstein.
     

    Vedlegg

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.549
    Antall liker
    7.055
    Med skylleballong blir selvsagt resultatet bedre, men hvem gidder å bruke dette hver dag. Hvordan man greier å dytte gufsa lenger inn med q-tips skjønner jeg ikke, eller greier du å få gørr på tuppen av tippen? Jeg mistenker at de som ikke anbefaler bruk av de meget lette manualene i ørene, har blitt påvirket av en slags "urban q-tip legend"   ;D
    En dråpe Otex hver annen måned holder øregangene fri for både voks og Q-tip.
     

    Vedlegg

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    At det er teknisk mulig for et forum med "voksne" medlemmer å få en sånn tråd til å bli krangling. Sier det igjen: Kun på hifisentralen ;D ;D
    Men så har vi det gøy også da ;)
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    At det er teknisk mulig for et forum med "voksne" medlemmer å få en sånn tråd til å bli krangling.
    Nå må du huske på at vi har mange teknisk begavede personer her da! ;D ;D ;D
     

    Vedlegg

    K

    knutinh

    Gjest
    At det er teknisk mulig for et forum med "voksne" medlemmer å få en sånn tråd til å bli krangling. Sier det igjen: Kun på hifisentralen ;D ;D
    Men så har vi det gøy også da ;)
    Ikke så mye krangling å lagt da? Vi erjo faktisk enige allemann om at dette er humbug. Første gang i historien =)

    -k
     
    T

    theStig

    Gjest
    Det var vekta jeg mente... Å flytte subbene til theStig krever en med STORE overarmer og sterk vilje, ikke bare stor mage og mye pågangsmot.
    Hehe... selv jeg kanskje havner mest i sistnevnte kategori, så har jeg da klart å flytte de.... ;D
     

    Vedlegg

    T

    theStig

    Gjest
    Med skylleballong blir selvsagt resultatet bedre, men hvem gidder å bruke dette hver dag. Hvordan man greier å dytte gufsa lenger inn med q-tips skjønner jeg ikke, eller greier du å få gørr på tuppen av tippen? Jeg mistenker at de som ikke anbefaler bruk av de meget lette manualene i ørene, har blitt påvirket av en slags "urban q-tip legend"   ;D
    Lurer på om vi må foreta en blindtest av dette her. Eller døvetest.

    Når man dytter Q-tip'en inn, så vil noe feste seg på den, men de færreste klarer nok å stikke den inn akkurat nok til at det bare fester seg, og at man unngår å skyve resten av voksen lenger inn. Uansett bør man vel neppe stikke vattpinnen helt inn til trommehinnen? Bare en tanke....
     

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1
    Ikke så mye krangling å lagt da? Vi erjo faktisk enige allemann om at dette er humbug. Første gang i historien =)

    -k
    Virker som om folk er enige om det, ja. Men det forundrer også meg litt at de som heller til "subjektivismen" kan avvise dette uten å ha prøvd det først. Når man er subjektivist, eller hva man velger å kalle det, hvor går grensen for hva man kan avvise på teoretisk grunnlag, uten å ha prøvd det selv?
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    At noen ser ironien og humoren til trådstarter uten å se ironien til Hr Løkken er meg komplett uforståelig, og de ser heller ikke at Hr Løkken faktisk ser ironien og humoren til trådstarter, men tror at Hr Løkken tror trådstarter er seriøs.  Eller er disse noen faktisk ironiske og humoristiske uten at jeg ser humoren.  Hmmm.... ;)  På seg selv kjenner man ikke andre, ihvertfall, eller?

    Fra rettssalen:
    - "Jeg har aldri kalt vedkommende en idiot, men vil heller ikke unnlate å benekte det motsatte."
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Uansett bør man vel neppe stikke vattpinnen helt inn til trommehinnen? Bare en tanke....
    Næææh, trommehinne er oppskrytt ;D
     

    torb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.06.2006
    Innlegg
    178
    Antall liker
    0
    Ikke nå. Det gjorde jeg for ikke så lenge sida. Kanskje jeg skulle gjøre det igjen, synes bassen låt litt loddent helt nederst.
    ;D
     
    O

    om.s

    Gjest
    At du ikke ser paradokset i at du selv bruker samme argumentasjon som du i andre tråder avviser får stå for din regning. Forresten; erstatt "paradokset" med "ironien", - tråden er fortsatt morsom.
    Nei nå var du usedvanlig "skarp" og "dyktig" Dr Løkken, og en aning morsom.....

    mvh  
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn