Utrolige tweaks, del1 SnakeOil

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Virker som om folk er enige om det, ja. Men det forundrer også meg litt at de som heller til "subjektivismen" kan avvise dette uten å ha prøvd det først. Når man er subjektivist, eller hva man velger å kalle det, hvor går grensen for hva man kan avvise på teoretisk grunnlag, uten å ha prøvd det selv?
    Nå er det vel sagt før: Subjektivister er også rasjonalister. Vi er faktisk såpass oppegående at vi er i stand til å vurdere saker og ting på en intelligent måte. Som jeg ser det er det to tilnærmingmåter ute og går: Man kan tro på en ting inntil det motsatte er bevist, eller man kan betvile en ting inntil det motsatte er bevist. Jeg vil tro dere tilhører den sistnevnte gruppen.
     

    Vedlegg

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Nå er det vel sagt før: Subjektivister er også rasjonalister. Vi er faktisk såpass oppegående at vi er i stand til å vurdere saker og ting på en intelligent måte. Som jeg ser det er det to tilnærmingmåter ute og går: Man kan tro på en ting inntil det motsatte er bevist, eller man kan betvile en ting inntil det motsatte er bevist. Jeg vil tro dere tilhører den sistnevnte gruppen.
    For de fleste remedier; dyre drivverk, eksotiske kabler, så er det motsatte bevist, ad absurdum. Er det forresten bevist at knottene eller greiene fra Machina Dynamica ikke virker? Mer bevist enn noe annet? I så fall, hvordan?
     

    Vedlegg

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Nei nå var du usedvanlig "skarp" og "dyktig" Dr Løkken, og en aning morsom.....
    Og du er usedvanlig flink til å ro deg unna problemstillingen...kudos.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    4
    Vil bare nevne at jeg stadig synes tråden er morsom jeg, men den viser jo med tydelighet at noen torner sitter godt fast i sideflesket hos enkelte ;D Men,men..... sånn er det vel på et diskusjonsforum ;)
     

    Vedlegg

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    372
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    2
    Uansett bør man vel neppe stikke vattpinnen helt inn til trommehinnen? Bare en tanke....
    Hvis man mister grepet på den ene enden av pinnen har man vel stukket den for langt inn i hodet ;D
     

    Vedlegg

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Lagt inn av: Ivar_Loekken Legg inn: I dag klokken 16:38:36

    At du baserer slutninger på ditt eget hode er for meg ikke overraskende. Det er mer paradoksalt når andre underkjennes retten til å gjøre det samme. Kunnskap er jo som kjent helt uten betydning, det er ene og alene førstehåndserfaringen som teller.

    For meg er det akkurat like absurd at rådyre CD-drivverk skal gi bedre lyd som at denne knotten skal gjøre det, men det er tydeligvis andre som sitter på fasiten...
    Nå begynner selvfølgelig tråden i god tradisjon å bevege seg OT... ;) men et meget godt poeng!!

    Er det faktisk bare gradsforskjeller mellom de såkaldte subjektivistene og objektivistene? I såfall, hvor går grensen for der man skal bruke sunn fornuft og der man faktisk må lytte for å vurdere om noe gir en ønsket kvalitetsforbedring? (og da i betydningen lyd kvalitet...)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Hvis noen er med på et spleiselag så koster ikke en Vbulletinforum lisens mer enn 250usd. Da blir nok sentralen uendelig mer interessant for meg og sikkert en haug andre...siden Vbulletin har en innebygd ignore-medlemmer-funksjon.
     

    Vedlegg

    L

    Lydtekniker

    Gjest
    Har ikke hjernen din en innebygd ignore-funksjon og da? ;D
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Med fare for at jeg nå blotter strupen såpass at jeg vil finne tannmerker der fra både subjektivister og objektivister, (att: I Løkken, Fush, Om.s Knutinh. et al!) mener jeg (en mening må man vel kunne ha?) at pavens skjegg blir diskutert svært flittig og intenst i dette forum.
    Så lenge det ikke hersker enighet om grunnforutsetningen, nemlig er alt som er hørbart målbart, og omvendt, alt som er målbart også hørbart, ender vi opp i skyttergravene...
    Jeg minner gjerne om at John Atkinson i Stereophile for mange år siden kunngjorde at han holdt på å bygge opp en database hvor høyttalermålinger og hørselsinntrykk skulle korreleres, slik at målinger og hørselsinntrykk skulle kunne tilordnes hverandre. Så snart det forelå noe klarhet om dette, skulle det offentliggjøres. Jeg venter fortsatt på publiseringen, det har åpenbart vært vanskeligere å finne klare sammenhenger enn man hadde trodd..
    Synes derfor at noen av diskusjonene på forumet er utrolig lite fruktbare!
    Jeg for min del bruker samboeren som lakmuspapir. Hun er fullstendig blottet for hi-fi interesse, men er glad i musikk. Hører h u n forskjell, går jeg ut fra at forskjellen er reell og hørbar, om ikke målbar.
    Hun hørte forskjell på to forskjellige drev... (Tar nå på meg hjelm og skuddsikker vest og går i dekning )
    Mvh
     

    Vedlegg

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan, men det er 100 ganger greiere hvis forumet hadde fikset det for meg.
    For min del kan alle objektivister/kverulanter/filosofer pelle seg vekk herfra , men siden det ikke eksisterer noen offisiell policy ang det. ala audioasylum, så kan de likesågodt mene det samme om meg. Der kommer ignorefunksjonen inn. Peace and order.
     

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1
    Jeg kan, men det er 100 ganger greiere hvis forumet hadde fikset det for meg.
    For min del kan alle objektivister/kverulanter/filosofer pelle seg vekk herfra , men siden det ikke eksisterer noen offisiell policy ang det. ala audioasylum, så kan de likesågodt mene det samme om meg. Der kommer ignorefunksjonen inn. Peace and order.
    Foreslår at du starter et eget forum der du kan invitere bare de du ønsker.
     
    L

    Lydtekniker

    Gjest
    For min del kan alle objektivister/kverulanter/filosofer pelle seg vekk herfra
    Ja, de holdningene er registrert fra flere hold her.

    Det jeg da synes er litt rart er hvorfor det aldri går andre veien? Er rasjonalister/objektivister/whatever bedre vant med å tolerere meninger som går på tvers av deres? Jeg har ennå tilgode å se de mest profilerte rasjonalistene her forlange at folket som sokner til "den andre siden" finner seg et annet forum, mens det relativt hyppig har kommet innlegg den andre veien.
     

    Vedlegg

    T

    theStig

    Gjest
    Hva er vitsen med et diskusjonsforum hvis alle er enige?

    Hva synes du om dette?
    - Det er bra
    Ja det synes jeg også
    - Ja helt enig
    Enig
    - Veldig bra
    - Også enig

    Har vi lært noe da?
     

    Vedlegg

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    For de fleste remedier; dyre drivverk, eksotiske kabler, så er det motsatte bevist, ad absurdum. Er det forresten bevist at knottene eller greiene fra Machina Dynamica ikke virker? Mer bevist enn noe annet? I så fall, hvordan?
    Nå var innlegget mitt ment på generelt grunnlag og ikke til disse knottene.
     

    Vedlegg

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    -Uff, det er så mange her som tror de vet alt om alt.
    -Hva er galt med det?
    -Det irriterer oss som gjør det...
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Et forum bestående utelukkende av uberskeptikere (finner ikke liggende kolon på engelsk tastatur) etc. blir et sykt kjedelig forum, det er ikke rart at det ikke finnes. Av natur blir de derfor nødt til å "invadere" andre forum.

    For all del vær skeptisk, det er jeg selv så det holder, men å gå fra det og være en evig grinebiter til alles forergelse er en helt annen ting. Ordgjøgleri, belæring, og dårlig skjult jeg-er-akademisk setningsoppbygning gjør personen til den evige lameren uansett hvor rett han teoretisk måtte ha.

    Når det kommer til stykket, er det derfor dømt til å bli mislykket om en skal tillate folk å krangle om det samme , tråd etter tråd. Noen enighet blir det ikke uansett. Jeg fatter bare ikke vitsen. Og man blir ikke klokere av dét heller.

    For de fleste er ikke dette mer enn "barne-tv for de voksne med hifi-problemer", og da ønsker man ikke å inn på diskusjoner ang filosofi,abx,empiri, etc etc, eller å se at tråd etter tråd blir ødelagt av de samme personene. Kjell B (Gud være med han) var jo også uenig med "alle" , men vi blir ikke så mye klokere når det er kun 1 ting som repeteres i det uendelige. Du forstår jo det du også, TheStig, om du bare legger godviljen til :D
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Stig Inge, vår norske "japaner" fronter ett fremfor alt..

    Puss alle kontakflater rene og pene!!!
    Dette MÅ gjøres før du begynner å tweake med noe som helst...
    Og, som Carr presiserer... IKKE GLEM NETTKABELEN!!!

    Så kan man applisere diverse korrosjonsdempere eller kontaktfremmere etter ønske og behov.

    Det er mange! Aner ikke tallet men det er iallefall mer en 50 produkter å velge imellom!!!

    Spesielt pinner på rør syndes det grusom mot!!! Puss dem før montering please...
    Seffern venter man ikke at dette skal gjøres av leverandører.
    Eieren får sette seg ned å pusse ett og ett rør selv!!!
    Kosestund vettu!

    Hurra for Flode!
     

    Vedlegg

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hva er vitsen med et diskusjonsforum hvis alle er enige?

    Hva synes du om dette?
    - Det er bra
    Ja det synes jeg også
    - Ja helt enig
    Enig
    - Veldig bra
    - Også enig

    Har vi lært noe da?
    Hva i all verden lærer vi av denne trådavsporingen da? Så vidt jeg kunne se begynte den med noen vittige eksempler på "snake oil", i mellomtiden er den blitt kidnappet av de som ikke fikk nok etter 37 sider med "forskjell på DACer" og 5 sider "off topic". Ørkesløs drøvtygging!
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Hva i all verden lærer vi av denne trådavsporingen da? Så vidt jeg kunne se begynte den med noen vittige eksempler på "snake oil", i mellomtiden er den blitt kidnappet av de som ikke fikk nok etter 37 sider med "forskjell på DACer" og 5 sider "off topic". Ørkesløs drøvtygging!
    Jeg deltok ikke i noen av disse. Andre får snakke for seg selv.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Er de seriøs nå Herr Løkken eller bare lett kverulerende ? ;D

    Whatever.......... men at den knotten skal forandre lyden like mye som et høyttalerbytte har iallefall JEG, basert på intet annet enn mitt eget hode, vondt for å tro ! ;)
    Om man vil ha svaret på dette kan man se på hvorfor det i gamle dager var noen som laget fiolinene litt annerledes.
    Det er nemlig slik at en fiolin egentlig ikke er montert sammen!
    Tygg på den litt.

    En fiolin er bare såvidt sammenkoblet via ett temperaturstabilt lim som gjør at man kan ta den i småbiter for så å sette den sammen igjen, og den LÅTER HELT IDENTISK SOM FØR!!! Og ikke bare dette, men dette kan repeteres uendelig mange ganger...

    Hva er det som da gjør at en fiolin blir bedre og bedre jo lenger den spilles på?
    Hm... Da kommer vi inn på Stradivarius og disse... delene i
    slike fioliner er ikke bare ifra helt spessielle trær, men og behandlet med diverse "snake-oil" saker, som man idag fremdeles ikke helt vet hva var... Det man vet er at det tillot treet å vibrere på en meget spesiell måte... som tydeligvis gjør at lyden blir bra!!!
    Fioliner har harmoniske komponenter fra en 20-30hz helt opp til 100.000hz!!!

    Så til denne treknotten... Den er behandlet med denne spesielle greia som gjorde superfiolinene så spesielle...
    I moderne støpning og produsjon seffern....
    Men prinsippet er fremdeles der.

    Hvis det tviles på dette med c37... ta saken opp med stardivari... det er nemlig han du har å takke for dette... på en måte.

    Trafoer dirrer... hvorfor skulle ikke resonanskontroll funke med dem...?
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Så hvis man bytter ut metallknottene med treknotter, så blir lyden bedre ? Jøss !
     

    Vedlegg

    A

    Antonx

    Gjest
    Om man vil ha svaret på dette kan man se på hvorfor det i gamle dager var noen som laget fiolinene litt annerledes.
    Det er nemlig slik at en fiolin egentlig ikke er montert sammen!
    Tygg på den litt.

    En fiolin er bare såvidt sammenkoblet via ett temperaturstabilt lim som gjør at man kan ta den i småbiter for så å sette den sammen igjen, og den LÅTER HELT IDENTISK SOM FØR!!! Og ikke bare dette, men dette kan repeteres uendelig mange ganger...

    Hva er det som da gjør at en fiolin blir bedre og bedre jo lenger den spilles på?
    Hm... Da kommer vi inn på Stradivarius og disse... delene i
    slike fioliner er ikke bare ifra helt spessielle trær, men og behandlet med diverse "snake-oil" saker, som man idag fremdeles ikke helt vet hva var... Det man vet er at det tillot treet å vibrere på en meget spesiell måte... som tydeligvis gjør at lyden blir bra!!!
    Fioliner har harmoniske komponenter fra en 20-30hz helt opp til 100.000hz!!!

    Så til denne treknotten... Den er behandlet med denne spesielle greia som gjorde superfiolinene så spesielle...
    I moderne støpning og produsjon seffern....
    Men prinsippet er fremdeles der.

    Hvis det tviles på dette med c37... ta saken opp med stardivari... det er nemlig han du har å takke for dette... på en måte.

    Trafoer dirrer... hvorfor skulle ikke resonanskontroll funke med dem...?
    Sammenligne fiolin med en volumknott?? fiolinen gir lyd fra seg via treverket, knotten skal vel ikke gi lyd fra seg? hvis du vil bevise det med måling og at det påvirker lyden tror jeg HiFi sykdommen begynner å ta overhånd.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt trefront og treknotter før , og jeg tar selvmord før jeg noengang kommer til å ha en slik komponent i anlegget igjen, hehe. Det C37 greiene kan jo forsovet også brukes på metaller, så det er kanskje håp for oss andre likevel ;)
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    4
    Om man vil ha svaret på dette kan man se på hvorfor det i gamle dager var noen som laget fiolinene litt annerledes.
    Det er nemlig slik at en fiolin egentlig ikke er montert sammen!
    Tygg på den litt.

    En fiolin er bare såvidt sammenkoblet via ett temperaturstabilt lim som gjør at man kan ta den i småbiter for så å sette den sammen igjen, og den LÅTER HELT IDENTISK SOM FØR!!! Og ikke bare dette, men dette kan repeteres uendelig mange ganger...

    Hva er det som da gjør at en fiolin blir bedre og bedre jo lenger den spilles på?
    Hm... Da kommer vi inn på Stradivarius og disse... delene i
    slike fioliner er ikke bare ifra helt spessielle trær, men og behandlet med diverse "snake-oil" saker, som man idag fremdeles ikke helt vet hva var... Det man vet er at det tillot treet å vibrere på en meget spesiell måte... som tydeligvis gjør at lyden blir bra!!!
    Fioliner har harmoniske komponenter fra en 20-30hz helt opp til 100.000hz!!!

    Så til denne treknotten... Den er behandlet med denne spesielle greia som gjorde superfiolinene så spesielle...
    I moderne støpning og produsjon seffern....
    Men prinsippet er fremdeles der.

    Hvis det tviles på dette med c37... ta saken opp med stardivari... det er nemlig han du har å takke for dette... på en måte.
    tweakMan !
    At tresort, trekvalitet, konstruksjon, montering, lakk, lim etc i en fiolin er vesentlig skjønner vel alle. Det ER jo instrumentet! Men at dette har betydning på en volumknott !!!! er "litt" vanskeligere å skjønne logikken i. Iallefall for meg ;)
     

    Vedlegg

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    4
    Flere morsomme tweaks:
    - The Altmann Tube-o-lator lacquer:
    "tubesound coating"
    filters unwanted (bad sounding) overtones from semiconductors like DA-converters, AD-converters, OP-Amps and Discrete Transistors

    Bare å male transistorforsterkern din innvendig så har du rørlyd !!! ;D ;D

    Keep'em coming !!!!
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    tweakMan !
    At tresort, trekvalitet, konstruksjon, montering, lakk, lim etc i en fiolin er vesentlig skjønner vel alle. Det ER jo instrumentet! Men at dette har betydning på en volumknott !!!! er "litt" vanskeligere å skjønne logikken i. Iallefall for meg ;)
    Jeg skjønner, noe liknede som det du nå sier sa de sikkert de som hørte en stradivari fiolin ved siden av en vanlig i gamle dager.

    Det er mye man skal måtte høre før øra detter av, eller fornuften protesterer.

    Igjen, en silver rock er en transformator, den dirrer...
    knotten er en dirremodulator... om dette ikke glir inn i forståelsen, så er dette akkurat det samme som gjør at spikes modulerer lyden...

    The EXACT same thing!!!
     

    Vedlegg

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skjønner, noe liknede som det du nå sier sa de sikkert de som hørte en stradivari fiolin ved siden av en vanlig i gamle dager.

    Det er mye man skal måtte høre før øra detter av, eller fornuften protesterer.

    Igjen, en silver rock er en transformator, den dirrer...
    knotten er en dirremodulator... om dette ikke glir inn i forståelsen, så er dette akkurat det samme som gjør at spikes modulerer lyden...

    The EXACT same thing!!!
    OK. Så du ville kjøpt en sånn til 3000,- spenn hvis du hadde et Silver Rock potentiometer ?

    Forresten greit at det er hifi vi bruker pengene våre på og ikke instrumenter : "On May 16, 2006, Christie's auctioned a Stradivarius called "The Hammer" for a record US$3,544,000" :eek:
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    En dame ble engang spurt om nytten av sminke...

    Sminke sa hun og så lurt på reporteren er det noen
    som tar på seg for å føle seg bedre, andre gjør det så andre skal føle seg bedre...
    Jeg sminker meg fordi jeg rett og slett er bedre...

    Det er igrunnen det samme med krydder og...
    Masse som kan peppres, men ikke alt som kan saltes...
     

    Vedlegg

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Om jeg skulle bli tvunget til å finne en annen inntektskilde enn det relativt trygge og stabile akademia tror jeg sannelig at jeg kunne hatt mange lystige stunder i det kreative arbeidet med å «produsere» og selge sånne tweaks som det har blitt vist eksempler av her. :)
     

    Vedlegg

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Re: Utrolige tweaks, del2 => lytteren

    Jeg er extremt lite opptatt av tweaking av anlegget. Hver gang jeg har prøvd den seremonien der går jeg bare lei og setter på en skive i stedet....en skive med årntli musikk, - ikke test-toner.

    Derimot er jeg veldig opptatt av å tweake lytteren. Noen ganger er det behov for å fintune lytterens modus slik at han kommer i bedre balanse med den aktuelle musikken.
    Eller bare rett og slett for å øke fokus og emosjonell mottagbarhet for de sterke kulturelle uttrykk man utsettes for.

    Fx en tidlig mandags ettermiddag da man har kommet tidligere hjem fra jobb enn vanlig...er i litt mandagshumør og har behov for litt avreagering...CD-spinnern mates med Back in Black...volumknotten (nei, ikke den abrakadabraknotten til 3500 spenn) vris lenger enn vanlig mot høyre (naboen har ikke kommet hjem ennå)....den innledende kirkeklokken setter vibber i kåken...riffet starter...resten av AC/DC-gjengen faller inn etterhvert til gitaren til Angus holder på å rive mandagsskallebanken i filler. Da er det perfekte lyttertweaket å gå i kjøleskapet og hente den første av 6 kalde Lundetangens pilsner.

    Andre ganger...som i går da Susanna and the Magic Orchestra sin nye skive var klar for jomfrulytten....trenger man etter en lang hektisk dag stresse ned....fine den indre ro og søke dyp kontemplasjon. Etter middag en Talisker single malt som anger av salt hav, røk, tang og tare.....som nesten brutalt bryter gjennom dagens kopper med kontorkaffe, den fete grillen i brød på vei hjem, og den litt for (deilig) store indrefilten til middag. Deretter...når Susanna synger refrenget til "Crazy, crazy nights" så inderlig vakkert for første gang....en 15 år gammel Bowmore Darkest som har tilbrakt et par år i cherrytønner med en rund, men likevel streng og kraftig smak med et nesten uendelig dyp av ettersmaker.....et perfekt følge til en Hoyo de Monterrey robusto, perfekt lagret siden 1996....ritualet med å lukte, kjenne, kutte, tenne har samme virkningen som ritualet med det store pappcoveret, legge vinylen på spilleren, senke armen, se stiften treffe rillene perfekt. Halvveis i Hoyo'en fylles glasset av en Cadenhead spesialtapning av Caol Ila fra 1984...lettere, nesten som morgendis etter Bowmor'n, med et flyktig lite hint av pepper....passer godt nå som man er i andre runda med Susanna og AC/DC-coveren tonsettes med lekende lett, men fyrrig bestemt cemballo....på den siste biten er Hoyo'en kraftig, rivende kraftig i smaken, men likevel med den underliggende runde balansen og roen.....Susanna har fått ta natten og er erstattet av Tom Waits gamle klassiker Blue Valentine....Tom synger "Romeo is bleeding" like raspende iltert som Hoyo'en er på det siste da det føles som den nytes intravenøst og de siste dragene av dens liv får den følge av en like ilter dobbellagret 18 år gammel Lagavullin....like maskulint markert som Tom, og med sikkert like mange gode historier gjemt i den mørke dype smaken.

    ...da har selv den jævligste mandag blitt en perfekt kveld i selskap med Tom og Susanne og mange andre fascinerende kunstnere...og jeg har ikke ofret hifi-tweaks en eneste jævla liten tanke....
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Re: Utrolige tweaks, del2 => lytteren

    Jeg er extremt lite opptatt av tweaking av anlegget. Hver gang jeg har prøvd den seremonien der går jeg bare lei og setter på en skive i stedet....en skive med årntli musikk, - ikke test-toner.

    Derimot er jeg veldig opptatt av å tweake lytteren. Noen ganger er det behov for å fintune lytterens modus slik at han kommer i bedre balanse med den aktuelle musikken.
    Eller bare rett og slett for å øke fokus og emosjonell mottagbarhet for de sterke kulturelle uttrykk man utsettes for.

    Fx en tidlig mandags ettermiddag da man har kommet tidligere hjem fra jobb enn vanlig...er i litt mandagshumør og har behov for litt avreagering...CD-spinnern mates med Back in Black...volumknotten (nei, ikke den abrakadabraknotten til 3500 spenn) vris lenger enn vanlig mot høyre (naboen har ikke kommet hjem ennå)....den innledende kirkeklokken setter vibber i kåken...riffet starter...resten av AC/DC-gjengen faller inn etterhvert til gitaren til Angus holder på å rive mandagsskallebanken i filler. Da er det perfekte lyttertweaket å gå i kjøleskapet og hente den første av 6 kalde Lundetangens pilsner.

    Andre ganger...som i går da Susanna and the Magic Orchestra sin nye skive var klar for jomfrulytten....trenger man etter en lang hektisk dag stresse ned....fine den indre ro og søke dyp kontemplasjon. Etter middag en Talisker single malt som anger av salt hav, røk, tang og tare.....som nesten brutalt bryter gjennom dagens kopper med kontorkaffe, den fete grillen i brød på vei hjem, og den litt for (deilig) store indrefilten til middag. Deretter...når Susanna synger refrenget til "Crazy, crazy nights" så inderlig vakkert for første gang....en 15 år gammel Bowmore Darkest som har tilbrakt et par år i cherrytønner med en rund, men likevel streng og kraftig smak med et nesten uendelig dyp av ettersmaker.....et perfekt følge til en Hoyo de Monterrey robusto, perfekt lagret siden 1996....ritualet med å lukte, kjenne, kutte, tenne har samme virkningen som ritualet med det store pappcoveret, legge vinylen på spilleren, senke armen, se stiften treffe rillene perfekt. Halvveis i Hoyo'en fylles glasset av en Cadenhead spesialtapning av Caol Ila fra 1984...lettere, nesten som morgendis etter Bowmor'n, med et flyktig lite hint av pepper....passer godt nå som man er i andre runda med Susanna og AC/DC-coveren tonsettes med lekende lett, men fyrrig bestemt cemballo....på den siste biten er Hoyo'en kraftig, rivende kraftig i smaken, men likevel med den underliggende runde balansen og roen.....Susanna har fått ta natten og er erstattet av Tom Waits gamle klassiker Blue Valentine....Tom synger "Romeo is bleeding" like raspende iltert som Hoyo'en er på det siste da det føles som den nytes intravenøst og de siste dragene av dens liv får den følge av en like ilter dobbellagret 18 år gammel Lagavullin....like maskulint markert som Tom, og med sikkert like mange gode historier gjemt i den mørke dype smaken.

    ...da har selv den jævligste mandag blitt en perfekt kveld i selskap med Tom og Susanne og mange andre fascinerende kunstnere...og jeg har ikke ofret hifi-tweaks en eneste jævla liten tanke....
    Blir jo tørst av dette. Men, siste til Susanne like bra som den første? Fikk laber anmeldelse i VG så jeg. Ikke for det, har vært uenig i VGs plateanmeldelser før jeg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn