USM Haller, en inspirasjonstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    7
    Nydelig oppsett. Og så har du Piega til å matche benken B-)
    Takk! Litt endring nå. Fått TV opp på veggen og byttet ut Rega med Linn og Premium 5.2 med Coax 511. Skal rydde opp litt i de andre boksene også med tiden 😀 sikler litt på integrert Accuphase, så forsvinner jo «boksproblemet» helt...
    D82815EC-0EB2-4CC8-9BC8-0D5524ADF71C.jpeg
    CAD936F0-25E8-465C-91E0-9801F192D946.jpeg
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Hei!

    Man har latt seg inspirere av en spennende tråd!

    Med innflytting i ny leilighet har man noen utfordringer med å få på plass godlyden. En loftstue byr på mulighet til å rigge opp en kosekrok for avslapping og nytelse. Rommet har ikke all verdens størrelse. Rommets form og møbleringen og sitteposisjon utfordrer. Rommet har noen svært gode kvaliteter som god takhøyde, flott utsikt og kveldssol inn fra flere vinduer. Gulvglass over leilighetens interntrapp og returrekkverk i glass gir luft i rommet, men kan være utfordrende akustisk. Tak og vegger er malt gips montert på stendere av stål.

    Oppgaven nå er å finne gode alternativer for å møblere rommet. Anlegget skal på plass. Vinyl, cder og dvder skal inn i hyller, skuffer og skap. Siden dere har erfaringer med USM Haller tillater jeg meg å be om tips til gode løsninger. Ønsker meg innspill på alle relevante parametere for å få det til å bli både praktiske og visuelt så optimalt som mulig.

    Rommet skal også fungere som et gjesterom. Sovesofa er anskaffet. Den slås ut i rommet og bygger utslått ca 212cm. For å tilrettelegge for adkomst når senga er utslått, kan skapene ikke ha dybde 500mm som ønsket. Ser for meg kun en seksjon med bredde 750mm med en dybden. I hjørnet ved sofaen vil gavel til sofa blokkere for å komme til skap og hyller. Her kan det være aktuelt å plassere en modul med åpning opp. Denne må gjerne ha et åpningsbart lokk. Sofagavelen er ca 1 meter dyp.

    Ønsker å tilrettelegge for å kunne bruke min LM 805iA rørforsterker sammen med Luxman PD-171A platespiller. Ser ikke andre løsninger enn at platespiller må plasseres over forsterker. Mellom dem vil det være praktisk plassere en hylle til RIAA. Sutherland-riaa bygger ikke stort i høyde.

    Primært er oppgaven nå å finne løsning for anlegget. Fra start eller framtidig kan det være aktuelt å bygge ut med moduler til hyller og skap i høyden. Her er det interiørmessige vurderinger som melder seg. Rommet må ikke drukne i hyller og skap.

    Prøvde meg på konfiguratoren til USM Haller. Mulig jeg ikke har forstått hvordan den brukes, men alt stoppet opp da jeg forsøkte å sette sammen en løsning med ulik dybde på modulene. Har derfor kun en rufsete tegning å by på sammen med litt klipp og lim av plan, og noen bilder som viser innflyttingsrotet.

    Håper noen har lyst og anledning til å komme med noen innspill. På forhånd takk!

    1611604828621.png


    Oppriss av vegg.

    1611604885017.png


    Plantegning loftsrom.

    1611604942530.png


    Plantegning med møblering.

    1611605027291.png



    Bilde av rommet med flyttekasser med vinyl. ;-)


    Mvh Olav E
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.423
    Antall liker
    12.512
    Sted
    Sørlandet
    Ulik dybde i en modul går ikke med USM. Da må du lage flere moduler som du ikke får koblet sammen. Ellers er konfiguratoren et utmerket verktøy og begge gutta på Studio M3 er svært behjelpelige når du kontakter dem.

    -BB-
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Ulik dybde i en modul går ikke med USM. Da må du lage flere moduler som du ikke får koblet sammen. Ellers er konfiguratoren et utmerket verktøy og begge gutta på Studio M3 er svært behjelpelige når du kontakter dem.

    -BB-
    Hei og takk for rask respons! Og jeg som trodde USM var det ultimate konseptet. ;-) Da må vi fyre opp kreativiteten for å finne fram til gode løsninger. Det kan være et alternativ å bygge to separate løsninger med hver sin dybde. Ikke helt det jeg tenkte men...

    Noen praktiske tips til hyller kontra skap kontra skuffer til vinyl og cdeer? Perforerte plater, åpent bak for tilkobling til kabler eller side med utsparinger?

    Mvh Olav E
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Hei og takk for rask respons! Og jeg som trodde USM var det ultimate konseptet. ;-) Da må vi fyre opp kreativiteten for å finne fram til gode løsninger. Det kan være et alternativ å bygge to separate løsninger med hver sin dybde. Ikke helt det jeg tenkte men...

    Noen praktiske tips til hyller kontra skap kontra skuffer til vinyl og cdeer? Perforerte plater, åpent bak for tilkobling til kabler eller side med utsparinger?

    Mvh Olav E
    Må det på død og liv henge sammen? Jeg ville ikke forkastet USM Haller ennå. Som BB sier, ta kontakt med M3 så får du garantert god hjelp og ideer.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Må det på død og liv henge sammen? Jeg ville ikke forkastet USM Haller ennå. Som BB sier, ta kontakt med M3 så får du garantert god hjelp og ideer.
    Hei!

    Nei jeg forkaster ikke USM. Er absolutt aktuelt. Ønsker fortsatt tips å ta med i videre prosess.

    Mvh Olav E
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Hei igjen!

    Nå har jeg lekt meg litt med konfiguratoren. Den vil ikke vise løsninger med forskjellig dybde. Imidlertid finner jeg bilder på nettsiden som viser løsninger med forskjellig dybde. Ser ut som om de legger inn et ekstra vertikalt stag.

    1611681906473.png


    1611681965499.png


    Konfiguratoren vil heller ikke ha moduler med ulik høyde, selv om en velger to moduler som får samme høyde som tilstøtende modul. Jeg vil tro at det også kan tilpasses.

    Har kommet fram til en løsning som jeg tenker kan være utgangspunkt for en runde med forhandler. Modulen til venstre må være 50cm dyp opp til skapet. Modulene med bredde 50cm øverst til høyre, er tenkt med tette vegger og åpning opp til vinyl. Hulrommet under vil ikke være tilgjengelig, med mindre man kan trylle.

    Vil løsningen være stabil nok til å plassere platespiller til venstre under øverste skap?


    1611682178628.png


    Mvh Olav E
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Send en e-post til StudioM3. Jeg tror du vil oppleve at du kan gjøre mer enn du klarer å tegne. Du kan også ha to moduler i dybden. Jeg vet de også har «mekket» til noen. Ordninger.

    Jeg bare elsker dette systemet!
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.423
    Antall liker
    12.512
    Sted
    Sørlandet
    Det finnes dem som har laget en trapp av USM moduler så det er klart man kan koble sammen modulene. Det er bare fantasien som setter grenser så lenge man holder seg innenfor rammevilkårene til USM Haller.

    Mvh
    -BB-
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Og der gikk mailen til StudioM3! Får leve i åndeløs spenning på svar... Rekker kanskje å spare opp noen kroner i mellomtiden. ;)

    Mvh Olav E
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Hei igjen!

    Morten hos StudioM3 var rask på avtrekkeren. Morten er ingen USM-pusher. Her er målet tydeligvis gode løsninger og tilfredse kunder. Forslag til løsninger på mail og en god samtale i dag på telefon borger godt for fortsettelsen. Forstår at det meste kan tilpasses på en eller annen måte. Ble litt utfordret på egne tenkte løsninger. Må hjem å måle og re-tenke.

    Mvh Olav E
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Finnes det en USM-haller-løsning hvor man kan f.eks. dra ut skuffen og bla i platene som i butikk? Jeg er litt lei av å se plateryggen på platene mine når de står i hyller. :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    Nei, jeg bruker cover på mine og det går fint - de glir selvfølgelig lettere på plass uten, men har aldri merket meg det som noe problem.

    Eneste man må være obs på er at om man bruker vintage deler, så har man avstivere under topp-platen, som minsker høyden litt, og gjør at man ikke kan ha like mange plater per skuff, siden de ikke kan stå rett opp.
    på den positive siden, så tåler topp platene da helt greit platespillere på 65kg til sammen ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    De nye reolene kan også forsterkes, jeg har gjort det under platespiller og kaffemaskin. Må kanskje supplere under Garrarden når jeg tenker meg om ...
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.423
    Antall liker
    12.512
    Sted
    Sørlandet
    Det går 50-55 vanlige LP plater i en slik skuff uten cover i en 35 reol. Noe mindre hvis dem er tykke 180 grammere. Jeg har to skuffer pr reol og med proppfulle skuffer så er det ingen fare for at reolen tipper over. Og plastcovere fungerer fint både i bredden og høyden. USM er å blir en drøm å ha i hus.
     
    Sist redigert:

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Hei!

    Da er løsning avklart og tilbud akseptert. Et besøk hos Morten i hans StudioM3 ble både et hyggelig og nyttig møte. En hyggelig fyr dedikert til USM og tilfredse kunder.

    Å bygge i høyden med ulik dybde har vi forkastet. Vi nøyer oss med lav seksjon og vil vurdere alternative hylleløsninger over USMen dersom vi ønsker å gå for det senere. Seksjonen bygges med to dybder. Det blir et eget element som en spesialløsning. På illustrasjonen under er den vist for seg. Den har dybde 35cm. De horisontale rørene til denne freses ut inn mot de horisontale rørene på seksjonen med dybde 50cm. I disse bores det hull for å skrufast rørene fra den grunne seksjonen. En god detalj. Seksjonen får hylle og topplate.

    De to grunne seksjonene i to høyder mot høyre, blir stående bak sofaen. Det blir vrient å komme til de to nedre skapene. Disse blir oppbevaring for alle "skjulte skatter" ;-). De to øverst får åpning med dører opp for å holde støv unna.

    Nå er det bare å smøre seg med tålmodighet og se fram til levering.

    1613503804944.png


    Mvh Olav E
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    For en som har to sett med spesialverktøy og kjøper USM i «bulk» lugger det litt med fresing av rør for å få ting til å sitte sammen, men greit nok :) Det jeg lurer på er hvorfor det skjøtefeltet ikke har fått hyller ?
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    For en som har to sett med spesialverktøy og kjøper USM i «bulk» lugger det litt med fresing av rør for å få ting til å sitte sammen, men greit nok :) Det jeg lurer på er hvorfor det skjøtefeltet ikke har fått hyller ?
    Den får hyller og topplate. Tegneprogrammet fikser ikke spesialløsningen tydeligvis.
    Mvh Olav E
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    7
    56091C7A-CA15-40DB-9137-82988C162D44.jpeg
    Får inn to rør-monoblokker, så må endre litt på dagens oppsett. Synes egentlig høyden for platespiller er perfekt i dag (35+35cm), så litt spent på ny høyde med 35+17,5, men tror det skal gå fint.

    Trenger følgende deler:
    8stk 17,5 cm stenger
    6stk 50cm stenger
    3stk 50x35 plater (sort-ish, til grå)
    4stk kuler

    Noen som har litt deler til overs de kunne tenke seg å selge?
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Modul egnet for hi fi vurderes solgt, pm ved interesse.
    IMG_20201027_085323.jpg
     

    mw.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    112
    Antall liker
    7
    Er det noen her som har anbefalinger på hvor man kan bestille verktøy til å forandre på USM Haller?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.423
    Antall liker
    12.512
    Sted
    Sørlandet
    Hei,

    Alt av deler og verktøy kjøper du fra Swissmobilia:


    -BB-
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    7
    Er det noen her som har anbefalinger på hvor man kan bestille verktøy til å forandre på USM Haller?
    Jeg bruker bare forlengere fra Biltema, skralle og umbraco. Det funker fint!
    Bare husk på at når du skrur fra "innsiden av et rør", så blir rotasjonen motsatt. Kan også være greit å bruke litt wd40 eller lignende dersom USM ikke har vært demontert på mange år.

    Edit: ser jo at prisen for det settet fra Swissmobilia ikke var så ille. Det er nok lettere med lang umbraco, enn mange forlengerledd etter hverandre (blir litt lealaust).
     

    mw.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    112
    Antall liker
    7
    Jeg bruker bare forlengere fra Biltema, skralle og umbraco. Det funker fint!
    Bare husk på at når du skrur fra "innsiden av et rør", så blir rotasjonen motsatt. Kan også være greit å bruke litt wd40 eller lignende dersom USM ikke har vært demontert på mange år.

    Edit: ser jo at prisen for det settet fra Swissmobilia ikke var så ille. Det er nok lettere med lang umbraco, enn mange forlengerledd etter hverandre (blir litt lealaust).
    Takk for svar. Swissmobilia ser jo grei ut. Siden jeg ikke trenger mer en 40 cm lengde så kan det være en mulighet med Biltema sine forlengere. :cool:
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    7
    Vis vedlegget 702720 Får inn to rør-monoblokker, så må endre litt på dagens oppsett. Synes egentlig høyden for platespiller er perfekt i dag (35+35cm), så litt spent på ny høyde med 35+17,5, men tror det skal gå fint.

    Trenger følgende deler:
    8stk 17,5 cm stenger
    6stk 50cm stenger
    3stk 50x35 plater (sort-ish, til grå)
    4stk kuler

    Noen som har litt deler til overs de kunne tenke seg å selge?
    Glemte å vise resultatet, men ble ferdig for en stund siden. Manley på toppen av USM var tydeligvis utelukket, da en annen i husholdningen hadde sterke aversjoner mot utseendet til monoblokkene. De ble derfor forvist til nederst i racket. Men synes det ble fint!

    Bildet er gammelt, så er noen mindre endringer på oppsettet nå, men racket er det samme :)

    63748473435__F9A0F7A1-25A5-4FFC-8B00-54F8E1CD9C28.jpg
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Kan noen med 750mm plate sjekke hvor bred to plater pluss røret i midten tilsvarer? Platene er oppgitt som 750mm, men mener jeg kom frem til at dette er inklusiv midten av "ballen" på hver side, og ikke bare platen? Ønsker å sette noe som har 150.2 cm i bredde på et møbel med to moduler, men spørsmålet er om det går uten å treffe rørene i hver ende.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Er på hytta, men er ikke 750mm modulen, altså sentermål kule til neste kule, så er kula 20mm og totalmålet 770mm. Med forbehold.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Altså blir to moduler 750+750+20
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Er på hytta, men er ikke 750mm modulen, altså sentermål kule til neste kule, så er kula 20mm og totalmålet 770mm. Med forbehold.
    så da er det litt vel optimistisk med 150.2cm bred tv på to 750mm moduler. USM oppgir nemlig 1523mm på total bredde.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Tror du kan bruke generatoren på USM-haller sin nettside til å få riktige mål

    Roy
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    6.704
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    så da er det litt vel optimistisk med 150.2cm bred tv på to 750mm moduler. USM oppgir nemlig 1523mm på total bredde.
    Ja tror det. Målte platene med midtrøret til litt over 148cm og med enderørene til litt over 152
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn