USM Haller, en inspirasjonstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.443
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Blir spennende å se hvordan det blir hos deg, Cross! Spennende fargevalg :) Blir nok lekkert :)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.837
    Antall liker
    38.558
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Blir spennende å se hvordan det blir :) møblene så i alle fall meget pene ut

    Ha en fin helg

    mvh
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Kjør på, Christian

    Lurer på å bestille meg en sjenk som dette snart. Men integrert lys i etasjene. Gult er fargerikt og jeg tipper det vil kunne fungere.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Tror jeg tar bort den nederste delen. 80cm hylle holder.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Det tror jeg du gjør klokt i. Lettere å betjene maskinen om ikke benken er for høy. Min kaffebenk er 2*350 mm pluss stag og fot. Matcher spisebordet i høyde (pluss/minus). Vel er jeg stutt, men det oppleves passelig mht høyde.

    F9DF83A0-6E2C-4CA6-919A-8B7188119A94.jpg


    93CBD65F-2138-4DE8-B0BA-64A15E0C2E2D.jpg
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    UMS Haller ser virkelig bra og funksjonelt ut!

    Mulig det er et dumt spørsmål, men kan man utvide/bygge om UMS Haller-benkene? Altså, hvis man vil utvide, dele opp eller lignende? Kjøpe en ekstra etasje?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.443
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ja, det er helt problemfritt. Du kan bruke konfiguratoren på USM sin hjemmeside for planlegning.
    Edit: Studio 3M er the go to place.
     
    Sist redigert:

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Takk!

    Genialt hvis man kan kjøpe nye moduler senere og utvide og bygge på det man har fra før. (Ser ut som om mengden vinyl her hjemme øker med 20% i året...)

    Edit: Studio 3M besøkes rett etter påske ;)
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Kan kanskje kombineres med denne ?

    images.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.443
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    I ett svakt øyeblikk vurderte jeg å selge USM benken min. Kom heldigvis på bedre tanker... Bygget om i går med noen deler jeg hadde liggende og fremstår som helt ny i dag
    Har en liten plan om å senke platespilleren ned i modulen i midten. Alternativt dobbelt sett med vinyl i midten og platespiller på siden.. :) Må tenke litt og planlegge litt mer...
    IMG_7647.jpg
    IMG_3780.jpg
    IMG_2548.jpg
     
    Sist redigert:

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Beklager hvis det er nevnt, men hvilken høyde gikk dere andre vinylfreaks for? Lagring med plastlommer, og vil ikke at det skal være trangt. Enten 350 eller 395 regner jeg med.

    Kom prisen hos StudioM3 langt over estimatet på nettsiden til USM? Selv om det er uten moms.
     
    Sist redigert:

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    350mm er perfekt, da får du akkurat plass til skuffer med rammer for hengemapper og kan gjøre som på bildet:

    DSCN6430.jpg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.404
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Med 350 i höjden får du också plats till vinylboksar som gärna bygger litt mer i höjden än vanlig LP. Jag har en ny beställning i vänte hos StudioM3 och prisen ligger mer eller mindre på samma nivå som i konfiguratorn, men Martin är superflexibel och ordnar det du måtte önska.

    5CB2FB22-E5F4-4C61-8BBC-E58C84120FCC.jpg
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Med 350 i höjden får du också plats till vinylboksar som gärna bygger litt mer i höjden än vanlig LP. Jag har en ny beställning i vänte hos StudioM3 och prisen ligger mer eller mindre på samma nivå som i konfiguratorn, men Martin är superflexibel och ordnar det du måtte önska.

    Vis vedlegget 549480

    Så 395 er unødnevdig for vinyl? 350 holder for vinyl med plastlommer? Hvor store er 350 innvendig?
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    350mm er perfekt, da får du akkurat plass til skuffer med rammer for hengemapper og kan gjøre som på bildet:

    Vis vedlegget 549474

    Hvordan virker hjulene på parkett? Blir det ikke merker? Er jo ganske mye vekt. Ser mye kulere ut da!

    Kjøpte du alt oppsettet for å få det slik som på bildet fra USM, eller er det fra en annen produsent? Mer bilder settes veldig pris på!
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Bildet er hentet fra tidligere i tråden og dessverre ikke fra mitt oppsett.
    Har ingenting på hjul selv, men jeg innbiller meg at Haller har noen større og mykere hjul som kanskje er bedre egnet.

    Jeg har tilsvarende system, alt er fra Haller.
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.404
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Med 350 i höjden får du också plats till vinylboksar som gärna bygger litt mer i höjden än vanlig LP. Jag har en ny beställning i vänte hos StudioM3 och prisen ligger mer eller mindre på samma nivå som i konfiguratorn, men Martin är superflexibel och ordnar det du måtte önska.

    Vis vedlegget 549480

    Så 395 er unødnevdig for vinyl? 350 holder for vinyl med plastlommer? Hvor store er 350 innvendig?
    350 håller. God plats till plastlommer. Mina är 350 invändigt.
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Med 350 i höjden får du också plats till vinylboksar som gärna bygger litt mer i höjden än vanlig LP. Jag har en ny beställning i vänte hos StudioM3 och prisen ligger mer eller mindre på samma nivå som i konfiguratorn, men Martin är superflexibel och ordnar det du måtte önska.

    Vis vedlegget 549480

    Så 395 er unødnevdig for vinyl? 350 holder for vinyl med plastlommer? Hvor store er 350 innvendig?
    350 håller. God plats till plastlommer. Mina är 350 invändigt.
    Ah 350 innvendig er jo perfekt. Det er jo bittelitt større enn kallax det.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan virker hjulene på parkett? Blir det ikke merker? Er jo ganske mye vekt. Ser mye kulere ut da!

    Kjøpte du alt oppsettet for å få det slik som på bildet fra USM, eller er det fra en annen produsent? Mer bilder settes veldig pris på!

    Jeg måtte ta direkte kontakt med Studio M3 for å finne ut av dette med hjulene. De sendte meg dette bildet. Bæltøft.

    storehjul2.jpg


    Det var dessverre prisen også, "ca 950,- pr. stk "
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan virker hjulene på parkett? Blir det ikke merker? Er jo ganske mye vekt. Ser mye kulere ut da!

    Kjøpte du alt oppsettet for å få det slik som på bildet fra USM, eller er det fra en annen produsent? Mer bilder settes veldig pris på!

    Jeg måtte ta direkte kontakt med Studio M3 for å finne ut av dette med hjulene. De sendte meg dette bildet. Bæltøft.

    Vis vedlegget 549518

    Det var dessverre prisen også, "ca 950,- pr. stk "

    Snakket akkurat med USM. Du kan få de vanlig hjulene for parkett også. De ser helt like ut, men gummien er mykere.
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Bestilt ;)

    kkk.jpg


    (bare med to, i stedet for tre moduler)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Ser helt lekkert ut !

    Har nettopp bakset med Kallax, 3 stk 4xModuler i høyden som måtte forankres i murvegg.
    Var veldig fornøyd med meg selv helt til jeg ble minnet om USM :-[ ...en smule mer lekkertsmekkert !
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Har noen en lur måte å stoppe vinylplatene å gå lenger inn i USM hyllen enn man ønsker? Jeg synes det er kulest når de er rett innenfor kanten, men når jeg dytter inn et album, så går ofte et annet litt lenger inn. Bør jo være noe lettvint å tape på baksiden som stopper platene i gå lenger, som sikkert noen her inne allerede har tenkt på.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.443
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Jeg har ikke lenger plater i min USM, men bruker det nå i bakkant på mine Ikea Kallax.
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Bruker dere noe på innsiden/på siden før «første lp» så den ikke forsvinner bak røret? Bunke med A4 ark fungerer kanskje OK.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.443
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Kjøp en gammen Klassisk LP boks :) 3-5 LP boks. Den dekker akkurat opp :)
    Så kan du skryte på deg litt klassisk kred :)
     

    janomdahl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2010
    Innlegg
    147
    Antall liker
    215
    Torget vurderinger
    3
    Ingen downside med USM og komponenter

    Hei, enda en som vurderer USM Haller for en kombo av komponenter og plateoppbevaring. Er det sånn at ingen av dere, Fosse, Cross, Grateful Andersen m.fl., har noen betenkeligheter eller dårlige erfaringer med å bruke en konstruksjon med hyller av tynne metallplater til hifi-komponenter? Må jo være et stykke fra oppskriften på korrekt isolert og avdempet hifi-møbel, dette. Ettersom det er snakk om seriøse lyttere antar jeg at svaret er at det funker - men spørsmålet mitt er vel egentlig om man likevel i noen grad lar estetikeren i seg trumfe lydpuristen....
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Innvendingen min lydmessig går på at tomme hyller «synger» litt. Bekymringen gjelder da ikke som underlag men mer akustisk i rommet. Jeg har derfor valgt å fylle hyllene med komponenter og bøker samt dempet de i underkant med diverse remedier.

    Så er det nok mulig jeg kommer til å få laget en ekstra plate til å ha under Bergmann.

    Stabilitetsmessig hadde jeg problemer med feedback på Garrard ved høyt lydnivå på tidligere benk, ikke på USM.
     

    janomdahl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2010
    Innlegg
    147
    Antall liker
    215
    Torget vurderinger
    3
    Takk for svar. Noen flak med butyl fra Biltema blir nok handlet inn om det blir USM, ja.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Innvendig bredde

    Vurderer USM Haller til mitt nye lytterom, men er litt bekymret for den innvendige bredden. Jeg har såpass mange komponenter at jeg trenger fem hyller i bredden, og da kan de ikke være bredere enn de modulene som er 50 cm per hylle. Spørsmålet er om Burmester-riaaen min blir for bred med sine 48,2 cm bredde i en sånn 50cm-modul fra USM.

    Hvis jeg har skjønt målene fra USM riktig, så er det 47,7 cm mellom rørene, men jeg kan jo trolig sette den inn på skrå, slik at den blir stående med fronten på baksiden av frontrørene. Spørsmålet da er hvor stor bredden er mellom platene på en sånn 50cm-modul.

    Noen som vet (eller kan måle)?


    Roy
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.404
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har någon varit i kontakt med Martin och studio M3 i det sista? Får inget svar på e-post.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.443
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Vurderer USM Haller til mitt nye lytterom, men er litt bekymret for den innvendige bredden. Jeg har såpass mange komponenter at jeg trenger fem hyller i bredden, og da kan de ikke være bredere enn de modulene som er 50 cm per hylle. Spørsmålet er om Burmester-riaaen min blir for bred med sine 48,2 cm bredde i en sånn 50cm-modul fra USM.

    Hvis jeg har skjønt målene fra USM riktig, så er det 47,7 cm mellom rørene, men jeg kan jo trolig sette den inn på skrå, slik at den blir stående med fronten på baksiden av frontrørene. Spørsmålet da er hvor stor bredden er mellom platene på en sånn 50cm-modul.

    Noen som vet (eller kan måle)?


    Roy
    Det er flere muligheter her. Det avhenger av hvilken vei du setter inn skilleveggene. Jeg kan sjekke litt senere i kveld.
    (Kort fortalt; Interne mål kan variere fra rørenes ytterpunkt til rørenes innerpunkt.)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Vurderer USM Haller til mitt nye lytterom, men er litt bekymret for den innvendige bredden. Jeg har såpass mange komponenter at jeg trenger fem hyller i bredden, og da kan de ikke være bredere enn de modulene som er 50 cm per hylle. Spørsmålet er om Burmester-riaaen min blir for bred med sine 48,2 cm bredde i en sånn 50cm-modul fra USM.

    Hvis jeg har skjønt målene fra USM riktig, så er det 47,7 cm mellom rørene, men jeg kan jo trolig sette den inn på skrå, slik at den blir stående med fronten på baksiden av frontrørene. Spørsmålet da er hvor stor bredden er mellom platene på en sånn 50cm-modul.

    Noen som vet (eller kan måle)?


    Roy
    Det er flere muligheter her. Det avhenger av hvilken vei du setter inn skilleveggene. Jeg kan sjekke litt senere i kveld.
    (Kort fortalt; Interne mål kan variere fra rørenes ytterpunkt til rørenes innerpunkt.)
    Da bør det jo ikke være noe problem. Veggene er vel ikke så tykke.


    Roy
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn