USM Haller, en inspirasjonstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Jeg synes en plate med et par riper er finere enn en med folie. Haller er hel ved og tåler litt patina.

    Dette med at fint=nytt er en tanke vi må kvitte oss med.
    smaken er som baken,todelt. Personlig var jeg glad for tipset om folie, selv om jeg nok vil satse på å unngå riper i størst mulig grad dersom jeg kjøper nytt. Jeg selv er IKKE glad i patina på mine usm haller moduler i nåværende stund ,og tenker at de som fremhever "fin patina" på et USM Haller modul ved bruktsalg er en "bullshit artist", men meg om det. Kankskje du har rett og jeg bør prøve å venne meg til tanken også, vi får se=)Jeg kommer til å anskaffe mer USM Haller i fremtiden,det er sikkert, og det hadde vært utrolig gunstig om jeg anså patina som noe fint!
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    414
    Torget vurderinger
    6

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    :) jeg bare prøver å blande min egen kjepphest inn i saken, men det er ikke helt søkt heller.

    At en lakkert stålplate med plastfolie skal være penere enn en lakkert stålplate med en ripe ?

    Skal man bytte plastfolien etterhvert ? Hvor bærekraftig er det ? Tar man "best mulig vare på tingene sine" trenger man jo ikke plastfolien.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Med mindre man setter komponenter med spikes rett på topp-platen eller sparker borti sidepanelet med vernesko, så er det vel ikke så mye slitasje på et USM panel?

    Om det så er at man er redd for swirls og mikroriper som blir synlig i direkte sollys, så kan man vel alltids polere dem vekk med litt bil-polish og vokse etterpå ;)
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Aha ! Et uutforsket tema; hva er beste voks for bruk på USM Haller ?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Patina er helt OK. Det har jeg på det meste av USH Haller-reolene, for eksempel der jeg setter fra meg tamperen hver gang jeg har brygget en kaffe. Men, man skal bare være klar over at riper synes lettere når når det er mørke farger. Jeg opplever at det er forskjell på små slitasjemerker og direkte riper. Men herregud, det er bruksgjenstander dette, og de tåler mye. Husker jeg måtte bryte meg inn i en reol på kontoret en gang og det krevdes særdeles brutal behandling.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Aha ! Et uutforsket tema; hva er beste voks for bruk på USM Haller ?
    Jeg brukte Meguiar's og nå er hyllene såpeglatte. Tips for hvor man får tak i bokstøtter med magnet som kan holde vinylen på plass mottas med takk.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Det er viktig og ta vare på det man har, men har man ikke råd til og bruke ...så lar man være og kjøpe..........
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    414
    Torget vurderinger
    6
    :) jeg bare prøver å blande min egen kjepphest inn i saken, men det er ikke helt søkt heller.

    At en lakkert stålplate med plastfolie skal være penere enn en lakkert stålplate med en ripe ?

    Skal man bytte plastfolien etterhvert ? Hvor bærekraftig er det ? Tar man "best mulig vare på tingene sine" trenger man jo ikke plastfolien.
    Jeg spurte bare om noen har vurdert folie med håp om å få høre noen erfaringer. Jeg har overhode ikke vurdert om det er mulig å få dette til å se like bra som uten. Det er forresten mange som folierer bilene sine uten at det alltid er like enkelt å spotte det.

    Det er sikkert mulig å få kjøpt nye plater også dersom slitasjen skulle bli for ille.
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    414
    Torget vurderinger
    6
    Det er viktig og ta vare på det man har, men har man ikke råd til og bruke ...så lar man være og kjøpe..........
    Var denne myntet på meg? Betyr det i så fall at du mener jeg ikke har råd siden jeg spør om erfaring med foliering av et møbel? :confused:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke les alt i verste mening. Dette er USM Haller-tråden. Her er vi siviliserte.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.965
    Antall liker
    6.050
    Torget vurderinger
    32
    Er det noen som har USM-verktøy å låne bort (på det sentrale østlandsområdet, da jeg bor ved Slemmestad)?

    Jeg har fått litt færre komponenter, så har mulighet for å få litt bedre plass i stua med litt mindre benk.

    Roy
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    6.653
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har USM-verktøy å låne bort (på det sentrale østlandsområdet, da jeg bor ved Slemmestad)?

    Jeg har fått litt færre komponenter, så har mulighet for å få litt bedre plass i stua med litt mindre benk.

    Roy
    Jeg har den lange umbracoen du trenger. Tror ikke du bør trenge mer.
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har også brukt dempeplater fra Biltema som ikke er bitumen, men en slags mineralullplate hvor jeg har dratt bort folien på baksiden. Det dempet. Jeg tror heller ikke problemet er at platene er ustabile for produktene. Men for mange tomme plater gir en akustisk ulempe (dersom racket er stort og tomt). Har derfor fylt opp med stereo og bøker.

    Vedrørende farger så er mørke farger mer utsatt for skrap/merker enn lyse. Men så lenge man er forsiktig. Og småhår det greit med litt patina også. Har samme blåfarge under kaffemaskinen og det går greit.
    Min platereol i RAL 5010 (Gentian Blue) tåler ihvertfall en del. Behandler den fint, men litt riper er uungåelig.
    De mørkere USM-møblene er mer utsatt for synlige merker.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har en del reoler i den fargen jeg også, og jeg synes den lett får merker. Men som sagt, patina er greit. Det var ikke ment som noen advarsel fra min side, bare at det kunne være greit å vite.

    Edit: Min feil, jeg har den mørkere Steen Blue.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Imponerende hvordan USM Haller rydder i optikken på anlegg med mye synlig og variert utseende elektronikk.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.965
    Antall liker
    6.050
    Torget vurderinger
    32
    Det kommer jo an på hva du skal bruke USM Haller til. Mesteparten av det hifi-utstyret som finnes er jo dypere enn 35 cm (i hvert fall hvis man tar høyde for kabler), men skal du bruke det til LP-plater er jo 35 cm dybde helt perfekt.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Jeg har 35 hjemme og 50 på hytta. Med 35 cm dybde så må du, som R.E.S skriver over her, begynne å lete etter utstyr som har din lydsignatur og som passer inn i reolen. Feks så vil du finne flere britiske merker som passer fint inn i en reol med 35cm dybde. Selv har jeg Kinki som også får plass til tross for at min reol er nærmest klint inn i veggen bak.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg endelig fått tak i en USM haller. Skal bygges om, men mangler 2 stk lange stenger, 1 stk kort og to føtter. Noen som har liggende noe de ikke trenger? I så fall kjøper jeg gjerne!
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke for mange av de korte, men av de lange, har jeg mange. Føtter og.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Dette forumet er supert! Nå mangler jeg kun en kort stang 😀
     
    V

    VVV

    Gjest
    Er det nokre av dykk som har forsterkning under USM-platene (plate) ?
    Kan dykk posta bilder korleis det ser ut der forsterkningen er ?
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.965
    Antall liker
    6.050
    Torget vurderinger
    32
    skulle gjerne gjort det, men jeg har en skuff rett under den hylla med forsterkning, så får det ikke til

    Roy
     
    • Liker
    Reaksjoner: VVV
    V

    VVV

    Gjest
    skulle gjerne gjort det, men jeg har en skuff rett under den hylla med forsterkning, så får det ikke til

    Roy
    Kor langt ned (cm) vil du anslå at at "forsterkningen" går ?
    Gøymer "forsterkningen" seg bra bort sjølv om ein ikkje har det åpent ?
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.965
    Antall liker
    6.050
    Torget vurderinger
    32
    Kor langt ned (cm) vil du anslå at at "forsterkningen" går ?
    Gøymer "forsterkningen" seg bra bort sjølv om ein ikkje har det åpent ?
    Ja, den er ikke tykkere enn hylleplata. Det er en stang som skrus fast på hver side. Så den synes ikke med mindre du kikker oppunder hylla.

    Roy
     
    • Liker
    Reaksjoner: VVV

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei. Er det noen som har to 75cm rør til overs som kan selges?
    Jeg har to 35cm som prøver så godt de kan, men de blir ikke lange nok :) Du kan få dem i bytte om du vil :)

    J
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Hei J, jeg bytter gjerne 75 mot 35.
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Hvor lett er det å bytte bakplate på usm? Jeg har lyst på én med hull til kabel.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer litt an på størrelsen på plata, og hvor tight ramma er skrudd sammen. Jeg har lett dunket ut 50x75 plater med håndbaken, mens 35x35 har krevd slakking av kuler..
    Når det er sagt mener jeg det skal være mulig med litt resolutt håndmakt i en riktig montert hylle.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn