Digitale avspillere Usb til koaks

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
Hei, har lyst å prøve en annen dac, men så har jeg et lite problem..
Dacen som jeg har tenkt å kjøpe har kun koaks inngang, mens jeg har tenkt å bruke den til pc basert avspilling. Så jeg er avhengig av en eller annen overgang fra usb til koaks. Ser Andervik Audio selger noen fine dingser fra Stello.. U2 og U3
Disse skal jo redusere jitter en god del.
Men i utgangspunktet var jeg ikke interessert i å legge riktig så mye penger i det.
Er det noen som vet om det går an å få kjøpt en helt enkel overgang til en rimelig penge?

Mvh jan Arne Nilsen

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Sist redigert:

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
Du har jo denne fra M2Tech - som har fått mye god omtale:

M2Tech HiFace Two RCA USB/SPDIF-adapter, Linux, OSX, Windows - Mono AS

PS: Hvis du kan klare deg med USB->optisk, kan du bruke en Behringer-boks:

M2Tech HiFace Two RCA USB/SPDIF-adapter, Linux, OSX, Windows - Mono AS

Jeg kjøpte en slik for en 400 kroner, og jeg kan godt selge den for halv pris inkl. porto hvis du er interessert. Jeg har fått meg en USB-DAC som gjør denne Behringer-saken overflødig.
Takker for tips! usb-optisk går nok ikke, som sagt er det kun koaks inngang på dacen, ser denne dingsen som mono selger er litt rimeligere enn dem fra stello!
Får se hav det blir til..
Mvh Jan Arne

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
Takker for forslag. Men jeg må ha noe som er ferdig innebygget, og "plug and play" :) noe ala stello u2 eller u3.. musikal fidelity V- link eller liknende og helst så billig som mulig i tillegg. .
Mvh jan arne

Robin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2007
Antall liker
36
Torget vurderinger
3

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.415
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Coax eller RCA phono blir hipp som happ. Da har du mange muligheter.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
[...]
jeg er avhengig av en eller annen overgang fra usb til koaks. Ser Andervik Audio selger noen fine dingser fra Stello.. U2 og U3
[...]
Det er ikke opplagt at Stello U3 er en god løsning:

Velg en løsning som støtter standarden USB Device Class Definition for Audio Devices fordi den støttes med standarddrivere av de fleste aktuelle operativsystemer. Hvis man velger andre proprietære løsninger, er man, som tidligere skrevet, helt avhengig av dingsprodusentens oppfølging av egne produkter over tid.

Musical Fidelity V-Link finnes for tiden i to utgaver.

Hvis du velger M2Tech, bør du velge hiFace Two og hverken den første hiFace eller andre av deres produkter som var/er avhengige av proprietære drivere. Jeg har tidligere skrevet om problemene med den første M2Tech hiFace.

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
313
Sted
Tranby
En RCA USB-SP/DIF adapter er egentlig et lydkort i USB form uten DAC.
Pass på at den kjører asynkront, eller har en eller annen teknisk løsning som motvirker jitter.
Hvis du får mye jitter på utgangen, er en dyr DAC litt bortkastet.
Ville heller satset på en integrert enhet, som det finnes mange varianter av. Jo flere koblinger jo mer jitter.

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Kjøpte i sin tid Hegel hd2 kun for denne funksjonen: USB->COAX + oppsampling og jitter fjerning. Og den fungerte glimrende til denne jobben. Er vel en av de beste til å rydde opp i jitter ifølge målinger også.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
Takker for alle gode innspill, skal nok finne et eller annet som passer:) Det er altså Dacen Som sense bygde til proffen jeg skal overta nå. Kanskje det kan være med på å oppklare hva som evt. kan være best til dette formålet.
Har en knapp på Musical Fidelitys V-Link men er ikke helt bestemt enda. De er jo innebygget en modul for jitterreduksjon på dacen, så jeg har lurt på om det evt går an å bruke en lednings-stump med usb i ene, og rca i andre enden:confused:

Mvh Jan Arne Nilsen

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
en bør kjøpe en USB til coax konverter som ikke har egen D/A for å få det beste resultatet.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Plugger og kabler for digital audio

Coax eller RCA phono blir hipp som happ. Da har du mange muligheter.
Er litt grønn på dette området, kunne du ha gitt et par eksempler:)
Jeg stusset også på dette utsagnet, men kom ganske raskt til at Audiomix antagelig skriver om pluggene og mener følgende:
  • Coax: BNC-plugg (mer vanlig på profesjonelt audioutstyr)
  • RCA phono: RCA-plugg (mest vanlig på konsumentrettet utstyr)
Selve kabelen er (vel) uansett en koaksialkabel, ofte forkortet koaks (eller coax fra engelsk).

De øvrige vanlig forekomende aternativene er:
  • Toslink også kalt optisk
  • AES3, ofte kalt AES/EBU, digital XLR eller endog balansert digital (det siste tror jeg er galt)
Etterhvert benytter man også de mer generelle, flerfunksjonskabeltypene:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Konverter er nødvendig fordi USB -> RCA-kabel er umulig

[...]
De er jo innebygget en modul for jitterreduksjon på dacen, så jeg har lurt på om det evt går an å bruke en lednings-stump med usb i ene, og rca i andre enden:confused:
Kort svar: Nei!

Litt lengre svar: Audiosignalet må konverteres fra USB til et audiosignal(format) og -kabeltype DAKen har støtte for, f.eks. S/PDIF via RCA.

Det finnes dog USB -> S/PDIF-konvertere som nesten ser ut som en kabel, f.eks. Halide Design The Bridge, men de har typisk en klump som inneholder konverteringselektronikken.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
USB -> S/PDIF-konverter vs. DAK

en bør kjøpe en USB til coax konverter som ikke har egen D/A for å få det beste resultatet.
USB -> S/PDIF-konvertere inneholder ikke DAK. Dét ligger i sakens natur.

En DAK kan inneholde en USB -> S/PDIF-konverter, men det omvendte er av natur umulig.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
En DDC er en DDC.

:D
DDC er visst en forkortelse for digital down converter, mens DUC er en forkortelse for digital up converter.

En USB -> S/PDIF-konverter bedriver (vel) normalt hverken opp- eller nedkonvertering, kun konvertering mellom likeverdige formater (eller hva nå korrekt betegnelse er)(?)
Dette var jo litt mer oppklarende:) Uansett så ser det ut som problemet har løst seg, fikke et godt tilbud på en V-link Asynchronous 24bit 96khz usb to spdif converter. Jeg går for denne, så får jeg se om jeg kjøper en eller annen slik modul på ebay som man kan montere i selve dacen.

Mvh Jan Arne nilsen

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
DDC
Digital to Digital Converter

!!!!!
Noen raske søk indikerte at min ovennevnte forkortelsesbetydning er mer utbredt. Jeg sjekket faktisk før jeg skrev mitt innlegg. Wikipediaartikkelen "Digital-to-digital converter" er dessuten en meget kort stubb som ikke nevner forkortelsen DDC, begge i motsetning til artikkelen "Digital down converter" som på første linje nevner DDC og har en anstendig lengde.

Har du noen relevante referanser som indikerer at det motsatte er tilfelle?

Forøvrig er det på sin plass å benytte mer enn en forkortelse når forkortelsen har flere betydninger, og spesielt hvis andre betydninger er vanligere. Ditto gjelder når trådstarter (åpenbart) ikke er spesielt vel bevandret innen fagområdet.

Topp Bunn