USB kabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Et forslag;
    Siden vennetråder er tilnærmet fredet for krav til bevisførsel i form av dokumentasjon, kan vi kanskje tilsvarende kreve slikt i Tech tråden som burde være den naturlige plassen for dette når man fremsetter noe som en påstand eller synser om ting.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Denne posten kunne like gjerne vært postet i tråden for Ethernet kabler.
    MSB Technology mener en bør være forsiktig med valg av ethernet og USB
    kabler,grunnet at enkelte «highend produsenter» ikke lager hverken ethernet
    eller USB kabler som følger spec.
    De(MSB har hatt problemer med oppdateringer) har kunder som prøver og
    oppdatere sine Transporter eller Dacer,men ikke får det til.
    Det går ikke fordi deres USB eller ethernet kabel ikke holder specs.

    Vær derfor forsiktig med kjøp av slike kabler.??????
    Ellers bruker jeg «highend kabler» også som Ethernet og USB.

    Alle kabler låter forskjellig, både digitale og analoge.
    Noen ganger kan forskjellen være stor,andre ganger svært liten.??????
    Dette er selvfølgelig min mening.
    Prøver ikke å dytte min mening på noen.??????

    Det er faktisk opptil enhver å prøve ut om en hører forskjell?

    Til dere som ALLTID MENER AT DET ALDRI ER FORSKJELL PÅ KABLER,
    hold meningene deres for dere selv.??????

    Dermed kan folket komme med egne erfaringer uten å bli dolket ned
    av dere som har bestemt og vedtatt at det aldri kan være forskjell
    pga. målinger.??????
    Jeg tror noe av opphavet til diskusjoner om datakabler skyldes misforståelser.

    Meg bekjent er det ingen fagfolk som hevder at alle datakabler låter likt. Hvis kabelen er ødelagt og ikke holder seg innenfor protokollen for dataoverføring, låter den annerledes enn en datakabel som er i orden og holder seg innenfor protokollen.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Audio Science Review om USB-kabler:

    https://www.audiosciencereview.com/...s/do-usb-audio-cables-make-a-difference.1887/

    Summary
    For the first time anywhere, we have shown that we can change the analog output of a DAC by changing how we feed it in digital domain in USB. Shorter cables provided improvements that were visible. Alas, two other factors conspire to make this non-news:

    1. Schiit Modi 2 that I have tested is horribly designed. It is sensitive to both USB power and data noise. Even a cheaper DAC like Behringer shows that such sensitivity is due to poor DAC design than anything to do with USB cables. The Behringer performance is better than Schiit with any cable and shows no need for tweaking the USB cable.

    2. I have hugely magnified these differences. Without this magnification, the differences even with lousy DACs like Schiit are literally in the noise.

    So nothing here explains the fantastical subjective differences people report between USB cables. I suggest those people conduct some blind test to get to the truth of whether they are hearing any differences especially if they are using better DACs than Schiit Modi 2.

    KABELANBEFALING
    BTW, if you want wonderful USB cables at bargain price, I highly recommend the AmazonBasic one: https://smile.amazon.com/gp/product/B00NH11KIK/ref=oh_aui_search_detailpage?ie=UTF8&psc=1

    55658BCD-563B-455C-AEB2-FD4293412E16.png


    It costs only $5 in US with shipping. It has a great quality feel with rather flexible cable. It is my favorite and well above the free one you get included in DAC and equipment boxes.

    Sadly, the USB-C version is completely different and disappointing in feel. So don't get that one
    Kilde: https://www.audiosciencereview.com/...les-make-a-difference.1887/page-6#post-119115
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Skal man støtte seg til noe er det greit(smart) å støtte seg til kilder som faktisk kommer med objektive test resultater (og en vurdering) av dingsene og ikke f.eks. en kulørt presse/forum, fullstendig uten teknisk innsikt og gjerne der produsentene sponser.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Skal man støtte seg til noe er det greit(smart) å støtte seg til kilder som faktisk kommer med objektive test resultater (og en vurdering) av dingsene og ikke f.eks. en kulørt presse/forum, fullstendig uten teknisk innsikt og gjerne der produsentene sponser.
    Hva gjør man når de objektive testresultatene tilsier at det ikke er forskjeller, men vurderingen inkludert lyttetester tilsier at det er forskjell? Og er hørbare forskjeller kun hørbare når man ikke har nødvendig teknisk innsikt?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Gode og betimelige spørsmål :)
    Grunnlag for gode og lange 2019 diskusjoner ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Skal man støtte seg til noe er det greit(smart) å støtte seg til kilder som faktisk kommer med objektive test resultater (og en vurdering) av dingsene og ikke f.eks. en kulørt presse/forum, fullstendig uten teknisk innsikt og gjerne der produsentene sponser.
    Hva gjør man når de objektive testresultatene tilsier at det ikke er forskjeller, men vurderingen inkludert lyttetester tilsier at det er forskjell? Og er hørbare forskjeller kun hørbare når man ikke har nødvendig teknisk innsikt?
    Tror ikke den tekniske innsikten er spesielt høy blant alle objektivistene. Overbevisningen, blottet for erfaring, derimot.....
    Og er det bare en tilfeldighet at sannheten og kostelementet ALLTID går hånd i hånd?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Skal man støtte seg til noe er det greit(smart) å støtte seg til kilder som faktisk kommer med objektive test resultater (og en vurdering) av dingsene og ikke f.eks. en kulørt presse/forum, fullstendig uten teknisk innsikt og gjerne der produsentene sponser.
    Hva gjør man når de objektive testresultatene tilsier at det ikke er forskjeller, men vurderingen inkludert lyttetester tilsier at det er forskjell? Og er hørbare forskjeller kun hørbare når man ikke har nødvendig teknisk innsikt?
    Tror ikke den tekniske innsikten er spesielt høy blant alle objektivistene. Overbevisningen, blottet for erfaring, derimot.....
    Og er det bare en tilfeldighet at sannheten og kostelementet ALLTID går hånd i hånd?
    Leste du om bakgrunnen til Amir i Audio Science Review? Mener du han mangler teknisk innsikt eller erfaring?

    Vi lever i en tid hvor fake news har blitt et begrep. Derfor må vi være forsiktige med hvem vi lytter til, samt være kritisk til kildene.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Oslo
    Tror ikke den tekniske innsikten er spesielt høy blant alle objektivistene. Overbevisningen, blottet for erfaring, derimot.....
    Og er det bare en tilfeldighet at sannheten og kostelementet ALLTID går hånd i hånd?
    Med den holdningen er det jo ikke rart at subjektivistene skrur opp prisene uten snev av teknisk begrunnelse. Det må jo være bedre når det er så j...... dyrt!

    Ellers vil jeg bestride den første påstanden. Jeg føler ikke en gang grunn til å begrunne det, fordi det støttes av den tekniske utdannelsen min og hva jeg hører (og hørseltester sier at jeg hører godt). :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    FJØSNISSEN: MÅNEN ER EN OST

    DEN LILLE JENTA: Altså, månen er ikke en ost. Den er stein eller noe. Menneskene har vært der til og med.

    FJØSNISSEN: Nå er du naiv.

    Kanskje litt ufint å ta frem denne reklamefilmen (se lenken nedenfor) som rullet på skjermen nettopp, men minner det ikke litt om HFS. For hva betyr den lille jentas ord mot den erfarne fjøsnissen? Fjøsnisse, fjøsnisseargument...er det for hard kost i en diskusjon på HFS?

    ;)

     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Tror ikke den tekniske innsikten er spesielt høy blant alle objektivistene. Overbevisningen, blottet for erfaring, derimot.....
    Og er det bare en tilfeldighet at sannheten og kostelementet ALLTID går hånd i hånd?
    Med den holdningen er det jo ikke rart at subjektivistene skrur opp prisene uten snev av teknisk begrunnelse. Det må jo være bedre når det er så j...... dyrt!

    Ellers vil jeg bestride den første påstanden. Jeg føler ikke en gang grunn til å begrunne det, fordi det støttes av den tekniske utdannelsen min og hva jeg hører (og hørseltester sier at jeg hører godt). :)
    Du la ikke merke til at jeg skrev ‘alle objektivistene’?
    Jeg kan oppleves som tøff i trynet, men det skyldes fortrinnsvis ikke først og fremst min tekniske bakgrunn, men heller det faktum at jeg eier de komponentene jeg snakker om, men allikevel er der folk her inne som er meningsberettiget til å ha langt mer peiling på akkurat samme ting, fordi de har lest seg til det heller enn å ha prøvd ting (eller langt mindre eid det).
    Så hovedirritasjonen min ligger i overnevnte. Jeg forventer ingen ydmykhet pga. erfaring med ting, men det virker som det er en irriterende faktor i seg selv blant enkelte at man eier tingene man snakker om.
     

    Doc Holliday

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2018
    Innlegg
    120
    Antall liker
    29
    Sted
    Royaume de Suède
    ;DDet är alltid samma gamla visa inom ”HiFi communityt”. Var man än befinner sig i världen. Så fort man kommer, framförallt, till kabeldiskussioner. Det är ett sådant känsligt och nästan, infekterat ämne. Nästan som när man pratar om politik, religion eller olika människosyner. Det kan lätt spåra ur, och bli en pajkastning ifrån båda sidor.
    Man får ju självfallet tycka olika saker. Myntet har alltid två sidor. Men ödmjukhet inför en själv och för andra, är aldrig en dålig utgångspunkt.:)
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Det är alltid samma inom ”HiFi communityt”. Var man än befinner sig i världen. Så fort man kommer, framförallt, till kabeldiskussioner. Det är ett sådant känsligt och nästan, infekterat ämne. Nästan som när man pratar om politik, religion eller olika människosyner. Det kan lätt spåra ur, och bli en pajkastning ifrån båda sidor.
    Man får ju självfallet tycka olika saker. Myntet har alltid två sidor. Men ödmjukhet inför en själv och för andra, är aldrig en dålig utgångspunkt. :)
    Du skriver: «Myntet har alltid två sidor». Nei, noen ganger har ikke «mynten» to sider. Det er dokumentert utover enhver tvil at USB-kabler IKKE bidrar til hørbare forskjeller. Audio Science Review dokumenterte at LENGDEN påvirker dataoverføringen, men ikke over hørbart område; dessuten ble den MEGET lave støyen fjernet når man byttet ut Schiit-dacen med en bedre dac fra Behringer.

    Det er dumsnillhet å vise ydmykhet overfor påstander som ikke henger på greip. Fjøsnissen fortjener ingen honnør; men det gjør den lille jenta.

    USB-kabler er et gjennomstudert område hvor det ikke hersker noen tvil; teorien og erfaringene (empiri gjennom systematiske tester) støtter opp om hverandre. Det er ikke noe poeng i å diskutere om månen er en ost.

    Og hvis man absolutt ikke tror på målinger og forskning som har gitt oss det heliosentriske verdensbildet og månelanding, så bruk sunt bondevett: Hvorfor er det ikke en eneste leverandør av USB-kabler som kan vise til at folk i lyttetester hører forskjell mellom USB-kabler?

    Det er mange saker innenfor lydområdet som har flere sider. Men USB-kabler er IKKE en av disse sakene.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tror ikke den tekniske innsikten er spesielt høy blant alle objektivistene. Overbevisningen, blottet for erfaring, derimot.....
    Og er det bare en tilfeldighet at sannheten og kostelementet ALLTID går hånd i hånd?
    Med den holdningen er det jo ikke rart at subjektivistene skrur opp prisene uten snev av teknisk begrunnelse. Det må jo være bedre når det er så j...... dyrt!

    Ellers vil jeg bestride den første påstanden. Jeg føler ikke en gang grunn til å begrunne det, fordi det støttes av den tekniske utdannelsen min og hva jeg hører (og hørseltester sier at jeg hører godt). :)
    Du la ikke merke til at jeg skrev ‘alle objektivistene’?
    Jeg kan oppleves som tøff i trynet, men det skyldes fortrinnsvis ikke først og fremst min tekniske bakgrunn, men heller det faktum at jeg eier de komponentene jeg snakker om, men allikevel er der folk her inne som er meningsberettiget til å ha langt mer peiling på akkurat samme ting, fordi de har lest seg til det heller enn å ha prøvd ting (eller langt mindre eid det).
    Så hovedirritasjonen min ligger i overnevnte. Jeg forventer ingen ydmykhet pga. erfaring med ting, men det virker som det er en irriterende faktor i seg selv blant enkelte at man eier tingene man snakker om.
    Tøff i trynet er ikke det første som slår meg med all den sutringa, surmulinga og offerdilldallet du driver med.
     

    Doc Holliday

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2018
    Innlegg
    120
    Antall liker
    29
    Sted
    Royaume de Suède
    Det är alltid samma inom ”HiFi communityt”. Var man än befinner sig i världen. Så fort man kommer, framförallt, till kabeldiskussioner. Det är ett sådant känsligt och nästan, infekterat ämne. Nästan som när man pratar om politik, religion eller olika människosyner. Det kan lätt spåra ur, och bli en pajkastning ifrån båda sidor.
    Man får ju självfallet tycka olika saker. Myntet har alltid två sidor. Men ödmjukhet inför en själv och för andra, är aldrig en dålig utgångspunkt. :)
    Du skriver: «Myntet har alltid två sidor». Nei, noen ganger har ikke «mynten» to sider. Det er dokumentert utover enhver tvil at USB-kabler IKKE bidrar til hørbare forskjeller. Audio Science Review dokumenterte at LENGDEN påvirker dataoverføringen, men ikke over hørbart område; dessuten ble den MEGET lave støyen fjernet når man byttet ut Schiit-dacen med en bedre dac fra Behringer.

    Det er dumsnillhet å vise ydmykhet overfor påstander som ikke henger på greip. Fjøsnissen fortjener ingen honnør; men det gjør den lille jenta.

    USB-kabler er et gjennomstudert område hvor det ikke hersker noen tvil; teorien og erfaringene (empiri gjennom systematiske tester) støtter opp om hverandre. Det er ikke noe poeng i å diskutere om månen er en ost.

    Og hvis man absolutt ikke tror på målinger og forskning som har gitt oss det heliosentriske verdensbildet og månelanding, så bruk sunt bondevett: Hvorfor er det ikke en eneste leverandør av USB-kabler som kan vise til at folk i lyttetester hører forskjell mellom USB-kabler?

    Det er mange saker innenfor lydområdet som har flere sider. Men USB-kabler er IKKE en av disse sakene.
    Den är god. Kan mycket väl stämma att jag är dumsnäll. :)Men tolkar Jag det som att Du då tycker det är total idioti att ge över 6000 kr (eller betydligt mer) för en USB ”den sista biten”? Och att de stora kabeltillverkarna (Chord, Nordost mm), driver med lureri och att man endast får en sexig kabel för priset?
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Det är alltid samma inom ”HiFi communityt”. Var man än befinner sig i världen. Så fort man kommer, framförallt, till kabeldiskussioner. Det är ett sådant känsligt och nästan, infekterat ämne. Nästan som när man pratar om politik, religion eller olika människosyner. Det kan lätt spåra ur, och bli en pajkastning ifrån båda sidor.
    Man får ju självfallet tycka olika saker. Myntet har alltid två sidor. Men ödmjukhet inför en själv och för andra, är aldrig en dålig utgångspunkt. :)
    Du skriver: «Myntet har alltid två sidor». Nei, noen ganger har ikke «mynten» to sider. Det er dokumentert utover enhver tvil at USB-kabler IKKE bidrar til hørbare forskjeller. Audio Science Review dokumenterte at LENGDEN påvirker dataoverføringen, men ikke over hørbart område; dessuten ble den MEGET lave støyen fjernet når man byttet ut Schiit-dacen med en bedre dac fra Behringer.

    Det er dumsnillhet å vise ydmykhet overfor påstander som ikke henger på greip. Fjøsnissen fortjener ingen honnør; men det gjør den lille jenta.

    USB-kabler er et gjennomstudert område hvor det ikke hersker noen tvil; teorien og erfaringene (empiri gjennom systematiske tester) støtter opp om hverandre. Det er ikke noe poeng i å diskutere om månen er en ost.

    Og hvis man absolutt ikke tror på målinger og forskning som har gitt oss det heliosentriske verdensbildet og månelanding, så bruk sunt bondevett: Hvorfor er det ikke en eneste leverandør av USB-kabler som kan vise til at folk i lyttetester hører forskjell mellom USB-kabler?

    Det er mange saker innenfor lydområdet som har flere sider. Men USB-kabler er IKKE en av disse sakene.
    Den är god. Kan mycket väl stämma att jag är dumsnäll. :)Men tolkar Jag det som att Du då tycker det är total idioti att ge över 6000 kr (eller betydligt mer) för en USB ”den sista biten”? Och att de stora kabeltillverkarna (Chord, Nordost mm), driver med lureri och att man endast får en sexig kabel för priset?
    Det finnes ingen grunn, teknisk eller ytelsesmessig, til å betale mye for USB-kabler. En del kabelselskaper bedriver derfor det reneste lureri.
     

    Doc Holliday

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2018
    Innlegg
    120
    Antall liker
    29
    Sted
    Royaume de Suède
    Det är alltid samma inom ”HiFi communityt”. Var man än befinner sig i världen. Så fort man kommer, framförallt, till kabeldiskussioner. Det är ett sådant känsligt och nästan, infekterat ämne. Nästan som när man pratar om politik, religion eller olika människosyner. Det kan lätt spåra ur, och bli en pajkastning ifrån båda sidor.
    Man får ju självfallet tycka olika saker. Myntet har alltid två sidor. Men ödmjukhet inför en själv och för andra, är aldrig en dålig utgångspunkt. :)
    Du skriver: «Myntet har alltid två sidor». Nei, noen ganger har ikke «mynten» to sider. Det er dokumentert utover enhver tvil at USB-kabler IKKE bidrar til hørbare forskjeller. Audio Science Review dokumenterte at LENGDEN påvirker dataoverføringen, men ikke over hørbart område; dessuten ble den MEGET lave støyen fjernet når man byttet ut Schiit-dacen med en bedre dac fra Behringer.

    Det er dumsnillhet å vise ydmykhet overfor påstander som ikke henger på greip. Fjøsnissen fortjener ingen honnør; men det gjør den lille jenta.

    USB-kabler er et gjennomstudert område hvor det ikke hersker noen tvil; teorien og erfaringene (empiri gjennom systematiske tester) støtter opp om hverandre. Det er ikke noe poeng i å diskutere om månen er en ost.

    Og hvis man absolutt ikke tror på målinger og forskning som har gitt oss det heliosentriske verdensbildet og månelanding, så bruk sunt bondevett: Hvorfor er det ikke en eneste leverandør av USB-kabler som kan vise til at folk i lyttetester hører forskjell mellom USB-kabler?

    Det er mange saker innenfor lydområdet som har flere sider. Men USB-kabler er IKKE en av disse sakene.
    Den är god. Kan mycket väl stämma att jag är dumsnäll. :)Men tolkar Jag det som att Du då tycker det är total idioti att ge över 6000 kr (eller betydligt mer) för en USB ”den sista biten”? Och att de stora kabeltillverkarna (Chord, Nordost mm), driver med lureri och att man endast får en sexig kabel för priset?
    Det finnes ingen grunn, teknisk eller ytelsesmessig, til å betale mye for USB-kabler. En del kabelselskaper bedriver derfor det reneste lureri.
    Tack för svar. Bifogar ett YouTube klipp som är ganska så intressant i denna diskussionen. Titta ifrån 2:35 in i klippet! Ligger det alltså lika mycket sanning i detta som att Jesus uppenbarar sig på Karl Johan idag?

    https://m.youtube.com/watch?v=q61FTFAjIno
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Den är god. Kan mycket väl stämma att jag är dumsnäll. :)Men tolkar Jag det som att Du då tycker det är total idioti att ge över 6000 kr (eller betydligt mer) för en USB ”den sista biten”? Och att de stora kabeltillverkarna (Chord, Nordost mm), driver med lureri och att man endast får en sexig kabel för priset?
    Det finnes ingen grunn, teknisk eller ytelsesmessig, til å betale mye for USB-kabler. En del kabelselskaper bedriver derfor det reneste lureri.
    Tack för svar. Bifogar ett YouTube klipp som är ganska så intressant i denna diskussionen. Titta ifrån 2:35 in i klippet! Ligger det alltså lika mycket sanning i detta som att Jesus uppenbarar sig på Karl Johan idag?

    https://m.youtube.com/watch?v=q61FTFAjIno
    Her komme hva en tror på, inn som en faktor. Veldig vanskelig å svare på dette universelt, men min egen oppfatning er at en hvilken som helst USB kabel som er laget etter norm spiller likt. Har selvfølgelig ikke hørt alle, men velger heller å jobbe videre med ting jeg mener har betydning for lyden.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Den är god. Kan mycket väl stämma att jag är dumsnäll. :)Men tolkar Jag det som att Du då tycker det är total idioti att ge över 6000 kr (eller betydligt mer) för en USB ”den sista biten”? Och att de stora kabeltillverkarna (Chord, Nordost mm), driver med lureri och att man endast får en sexig kabel för priset?
    Det finnes ingen grunn, teknisk eller ytelsesmessig, til å betale mye for USB-kabler. En del kabelselskaper bedriver derfor det reneste lureri.
    Tack för svar. Bifogar ett YouTube klipp som är ganska så intressant i denna diskussionen. Titta ifrån 2:35 in i klippet! Ligger det alltså lika mycket sanning i detta som att Jesus uppenbarar sig på Karl Johan idag?

    https://m.youtube.com/watch?v=q61FTFAjIno
    Neida - fra 2:35 ligger det veldig mye sannhet i. Da siden han snakker om at nå for første gang er det mulig å spille musikk skikkelig fra en laptop. Med den kabelen gjenspeiles "følelser" i musikken, noe som var umulig tidligere. Det er riktig det siden de som faktisk kjøper slikt får det igjen på følelser. Følelsene er umålbare og oppstår i hodet på hver enkelt. Med sterk tro kommer følelsene inn.
    Humbug fra ende til annen objektiv og teknisk sett, riktig når de spiller på "følelser" i salgsøyemed. Helt i tråd med mange slike demoer...

    Knyter seg skikkelig i magen når jeg ser og hører på Nordost demoer.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Sadly, the USB-C version is completely different and disappointing in feel. So don't get that one
    Kilde: https://www.audiosciencereview.com/...les-make-a-difference.1887/page-6#post-119115
    Kan det være for at den er kort og allikevel stiv? Betyr vel bare at den også er innenfor specs, da C er beregnet for veldig mye mer strømtrekk enn de eldre standardene for USB. Fortsatt ikke sett noe hi-fi med C-kontakter enda heller. De bruker vel heller USB 1.1 og nylig v.2 også en ekstern psu istedet.
    Hi-fi bransjen henger veldig mange år bak PC-bransjen med standarder og bruker veldig mange år på å implementere noe nytt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Merkelig at ikke flere tar inn over seg at selgere skal selge noe, de skal tjene penger......

    https://www.ledernytt.no/a-vaere-selger-er-ikke-det-noe-man-er-er-foedt-til.4515897-349898.html

    "Å være selger - er ikke det noe man er er født til?

    Den uttalelsen er etter min mening, en av de største misforståelser ”noen” har funnet på. Det ville i så fall være det eneste fag/utdannelse, noen er ”født” til.

    For du kjenner vel ikke noen andre? Jeg er sikker på at du ikke går til den ”fødte” arkitekt, revisor eller tannlege – SALG er et fag på linje med disse. Så la oss slå fast en gang for alle - Det er aldri født en selger, men det dør noen. SALG er den fineste jobben jeg vet om. Den kan kun utøves godt ved positiv påvirkning av andre mennesker, og tenk - du bestemmer selv din egen suksess!"
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Å være selger - er ikke det noe man er er født til?

    Den uttalelsen er etter min mening, en av de største misforståelser ”noen” har funnet på. Det ville i så fall være det eneste fag/utdannelse, noen er ”født” til.

    For du kjenner vel ikke noen andre? Jeg er sikker på at du ikke går til den ”fødte” arkitekt, revisor eller tannlege – SALG er et fag på linje med disse. Så la oss slå fast en gang for alle - Det er aldri født en selger, men det dør noen. SALG er den fineste jobben jeg vet om. Den kan kun utøves godt ved positiv påvirkning av andre mennesker, og tenk - du bestemmer selv din egen suksess!

    https://www.ledernytt.no/a-vaere-selger-er-ikke-det-noe-man-er-er-foedt-til.4515897-349898.html


    Merkelig at ikke flere tar inn over seg at selgere skal selge noe, de skal tjene penger......
    Her er du virkelig inne på noe.
    Jeg har ofte sagt til meg selv at markedsføring er noe som definitivt ikke er forstått av flertallet her inne.
    Jeg tenker da på stikkord som oligark, boutique, blomsterspråk, flott innpakning, bling, osv. Det er ikke alltid at disse betegnelsene er helt berettiget (passer nok best til kabelpriser). Det jeg spesielt reagerer på er den manglende forståelsen for kost-pluss vs markedspris (som bla. inkluderer FoU, IP, timer, mm.). Alt som ikke er kost-pluss betegnes som ‘lureri’ her inne og det sniker seg jo inn en tanke om at når man ikke tar seg råd til det (selv om man innerst inne begjærer det) så slenges det ut ‘ukvemsord’ istedenfor i ren skuffelse. Sistnevnte klassifiseres selvsagt også som en av mine ‘stråmenn’ som overhodet ikke stemmer i noen som helst form..... :rolleyes:
     

    Doc Holliday

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2018
    Innlegg
    120
    Antall liker
    29
    Sted
    Royaume de Suède
    Merkelig at ikke flere tar inn over seg at selgere skal selge noe, de skal tjene penger......

    https://www.ledernytt.no/a-vaere-selger-er-ikke-det-noe-man-er-er-foedt-til.4515897-349898.html

    "Å være selger - er ikke det noe man er er født til?

    Den uttalelsen er etter min mening, en av de største misforståelser ”noen” har funnet på. Det ville i så fall være det eneste fag/utdannelse, noen er ”født” til.

    For du kjenner vel ikke noen andre? Jeg er sikker på at du ikke går til den ”fødte” arkitekt, revisor eller tannlege – SALG er et fag på linje med disse. Så la oss slå fast en gang for alle - Det er aldri født en selger, men det dør noen. SALG er den fineste jobben jeg vet om. Den kan kun utøves godt ved positiv påvirkning av andre mennesker, og tenk - du bestemmer selv din egen suksess!"

    Intressant artikel. Påminner en del av tankegången i min egen specialitet. Men jag ger narkos och bedövning. I tillägg lurar vi aldrig någon.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hvordan vil du definere eller fastsette markedspris, da??
    Veldig enkelt; ‘Det markedet er villig til å betale’
    I min jobb betyr det å prissette ‘added value for the customer’ samt skjelne litt til hvilket nivå konkurrentene legger seg på.
    Det eksisterer også et minimumsnivå for DB (margin) hvor man også baker inn ‘Intellectual Property’.
     

    Doc Holliday

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2018
    Innlegg
    120
    Antall liker
    29
    Sted
    Royaume de Suède
    Hvordan vil du definere eller fastsette markedspris, da??
    Veldig enkelt; ‘Det markedet er villig til å betale’
    I min jobb betyr det å prissette ‘added value for the customer’ samt skjelne litt til hvilket nivå konkurrentene legger seg på.
    Det eksisterer også et minimumsnivå for DB (margin) hvor man også baker inn ‘Intellectual Property’.
    Vore oerhört intressant att veta vad det kostar att producera, låt säga en Valhalla 2 strömkabel på 2 m, samt vad Nordost drar in respektive säljare. Mötte på en säljare i en av Nordens större HiFi butiker som tyckte, helt seriöst, att Jag skulle investera i ovanstående kabel till min blygsamma anläggning! Jag valde istället att köpa en ny V90 T6 AWD. Det kändes åtminstone lite mer förnuftigt. ;)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Å være selger - er ikke det noe man er er født til?

    Den uttalelsen er etter min mening, en av de største misforståelser ”noen” har funnet på. Det ville i så fall være det eneste fag/utdannelse, noen er ”født” til.

    For du kjenner vel ikke noen andre? Jeg er sikker på at du ikke går til den ”fødte” arkitekt, revisor eller tannlege – SALG er et fag på linje med disse. Så la oss slå fast en gang for alle - Det er aldri født en selger, men det dør noen. SALG er den fineste jobben jeg vet om. Den kan kun utøves godt ved positiv påvirkning av andre mennesker, og tenk - du bestemmer selv din egen suksess!

    https://www.ledernytt.no/a-vaere-selger-er-ikke-det-noe-man-er-er-foedt-til.4515897-349898.html


    Merkelig at ikke flere tar inn over seg at selgere skal selge noe, de skal tjene penger......
    Her er du virkelig inne på noe.
    Jeg har ofte sagt til meg selv at markedsføring er noe som definitivt ikke er forstått av flertallet her inne.
    Jeg tenker da på stikkord som oligark, boutique, blomsterspråk, flott innpakning, bling, osv. Det er ikke alltid at disse betegnelsene er helt berettiget (passer nok best til kabelpriser). Det jeg spesielt reagerer på er den manglende forståelsen for kost-pluss vs markedspris (som bla. inkluderer FoU, IP, timer, mm.). Alt som ikke er kost-pluss betegnes som ‘lureri’ her inne og det sniker seg jo inn en tanke om at når man ikke tar seg råd til det (selv om man innerst inne begjærer det) så slenges det ut ‘ukvemsord’ istedenfor i ren skuffelse. Sistnevnte klassifiseres selvsagt også som en av mine ‘stråmenn’ som overhodet ikke stemmer i noen som helst form..... :rolleyes:
    Om en kabel koster 300,- eller 3000,- er ikke et problem, om kalkylen er 2 eller 10 gangen likedan, men er påstandene som legges frem av selger mumbo-jumbo så må vi få lov å reagere. Dyre ting som gir eierglede er herlig, men ingen liker å bli lurt. Jeg trives godt med kabler fra Audioquest og Wireworlds rimelige serier. Og USB bruker jeg ikke:)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hvordan vil du definere eller fastsette markedspris, da??
    Veldig enkelt; ‘Det markedet er villig til å betale’
    I min jobb betyr det å prissette ‘added value for the customer’ samt skjelne litt til hvilket nivå konkurrentene legger seg på.
    Det eksisterer også et minimumsnivå for DB (margin) hvor man også baker inn ‘Intellectual Property’.
    Vore oerhört intressant att veta vad det kostar att producera, låt säga en Valhalla 2 strömkabel på 2 m, samt vad Nordost drar in respektive säljare. Mötte på en säljare i en av Nordens större HiFi butiker som tyckte, helt seriöst, att Jag skulle investera i ovanstående kabel till min blygsamma anläggning! Jag valde istället att köpa en ny V90 T6 AWD. Det kändes åtminstone lite mer förnuftigt. ;)
    Om det så er bare promiller av markedspris så tar man normalt ikke kost og ganger denne med faktor 1.3 - 1.7 så lenge man ikke snakker om rene commodity parts. Et eksempel kan være at hvis man utvikler en proprietær variant av en serielinje (feks. RS485, Modbus RTU) hvor kunden funder denne fra 50-100% i første leveranse, så selger man ikke denne til 5% av prisen (som gjenspeiler kosten) i neste omgang, men kanskje 90% av opprinnelig pris fordi dette gjenspeiler ‘added value for the customer’. Driver man og selger protokollen for kost pluss så bukker kanskje butikken under med denne prisstrategien hvis ikke man selger et enormt stort volum.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Tro er et misvisende begrep i norsk kultur. Den greske forståelsen i bibelsk sammenheng går i retning hundre prosent overbevisning. Men jeg har aldri møtt en troende som er skråsikker.
    I hi-fi sammenheng er troen definert slik: "To klin like høyttalerpar som måler klin likt, kan likevel lyde ulikt"
    Det vanskelige er at kabelindustrien utnytter denne troen like sterkt.
    Det du skriver om høyttalere her, er ikke helt riktig. Jeg har selv sett under utviklingen av en norsk høyttalerkonstruksjon hvordan høyttalere med identisk (eller nær på identisk) frekvensgang, likevel kan låte litt forskjellig. Du kan sikkert tenke deg at en høyttaler med høyttalermembraner av laget av ulike stoffer - som altså måler likt - også låter litt ulikt.

    Ergo trenger ikke ulik høyttaler-lyd å ha noe med TRO å gjøre. Kabler kommer derimot i en annen kategori.
    Det er vel ingen som tror at to høyttalere som måler likt på én akse behøver å låte likt? Da må de i så fall benyttes i et ekkofritt rom. Måler de likt på polarrespons horisontalt og vertikalt, kompresjon, forvrenging og vannfall, men fortsatt låter forskjellig... Jeg tror det ikke før jeg får se det. Det er vist mange ganger at materialer som måler likt låter likt. Låter de ulikt, men måler likt er det STOR sannsynlighet for at man har målt feil ting.

    Bort med mystikken! "Who you jiving with that cosmik debris?"
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.125
    Antall liker
    9.438
    …………….. Hvis kabelen er ødelagt og ikke holder seg innenfor protokollen for dataoverføring, låter den annerledes enn en datakabel som er i orden og holder seg innenfor protokollen.
    Du har helt rett i at en ødelagt kabel låter annerledes, d.v.s. den kan ikke overføre noe signal overhode. Enten overfører den et signal, eller ikke. Det er ikke slik at en kabel kan overføre litt av signalet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn