USB-kabeltråd - KUN FOR DE SOM HØRER FORSKJELL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Joey

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    994
    Antall liker
    156
    Sted
    Lindesnes Sør landet Perle
    Til dere som vil brukes exslusiv modus under windows til alt bruk asio bridge med hifikabler software google det .

    USB kabel er griseviktig sånn e ser det å hører det. dette er jo av veldig grunnleggen prinsipp og det er Error corection i dacen din vist dacen må fixe mye eller biten kommer så den må kalkulere om på vær bit gjør dacen mye bare å fixe i unødvenig ting som i høygrad påvirker åssen vi hører lyden så apsolutt også derfor sølv er den eneste veien vi kan klare det på du hører det så sinnsykt lett når de synger i sangen altså du sitter der tenker å synger de for noe noe egentlig massseuklarheter der. men en god usb er det ikke tvil i hva de synger å detajer osv mer det bare er der du er ikke lenger usikker eller må fokusere høre på det ..

    Å dette er pga errorcorection gjør feil den å 1.kan bli 0 men orde blir likt skjønner? men da er det vel litt for sent da? ja det er nulltvil i dette
     

    StormyViking

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2012
    Innlegg
    19
    Antall liker
    8
    Har et gammelt anlegg på `hytta`: Forsterker: Sansui AU-X417R - Høyttalere: Infinity RS-9b - Kilde: Gammel HP laptop med iTunes
    og ALAC-filer gjennom en USB-kabel til en Hegel HD25 (til låns!!!??????).
    DAC`en blir vel av PC`n sett på som et eksternt lydkort. Prøvde først med en gammel USB-kabel (USB-A - USB-B) på ca. 2 m.
    Meget ustabilt. Fungerte bra en stund, og så var det stopp. PC`n mistet hyppig kontakt med DAC´en. Leste da i manualen til Hegel`n at USB-kabelen ikke burde være lengre enn nødvendig. Fant etter hvert en USB-kabel tilhørende noe utstyr for kopiering av videokassetter
    til PC, på 1 m. Den fungerte perfekt. Dette gamle anlegget spiller nå forbausende bra!
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Kabelsnakk på YouTube. Gjennomgangen av USB-kablene han har lyttet til starter rundt 23 minutter ut i videoen.

     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Har spillt noen dager nå med en Curious Evolved usb kabel . Dritdyr og dritgod !
    -m
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.398
    Antall liker
    20.831
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker RMEs egen. Inkludert med lydkortet. Låter knall, der ingen grunn til å bytte i noe som spiller annerledes.
     
    Sist redigert:

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    You wish ! Selfølgelig viktig at resten av anlegget kan fortelle om forskjellene.
    -m
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Ja, og mobbingen skal kun gå en vei
    -m
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker RMEs egen. Inkludert med lydkortet. Låter knall, der ingen grunn til å bytte i noe som spiller annerledes.

    Ok, men da innrømmer du også at det er forskjell/annerledes, alt etter som...
    Det finnes jo noen boutique kabler som ikke følger normene/std. for USB og som derfor i enkelte tilfeller kan låte helt for jævlig. I samme åndedrag finnes det også billigshiit som heller ikke holder de samme normene/std. og som gir tilsvarende lydresultat.

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Javisst, elendige produkter finnes i alle produktkategorier og i alle prislag. Jeg tror ikke jeg har gitt uttrykk for noe så går på tvers av det. Siden audiofile (merk som gruppe, ikke som enkeltindivider/personer) ikke har evnen til å gjenkjenne reelle kvaliteter, så finner vi også mengder av strålende omtaler av elendige og/eller nytteløse produkter, og det er et marked for slike produkter i alle prislag, jf. tweaketråden. Litt av poenget er at «å høre forskjell» er en ubrukelig målestokk. Å «høre» forskjell uten at det er blindt er fullstendig uinteresant, og har ingen utsagnskraft ift lytterens evner eller husalteret det ble lyttet til (uten nærmere undersøkelser - dvs målinger av det det ble lyttet på). Å faktisk høre forskjell mellom to produkter (dvs. i en adekvat blindtest) tyder på at minst et av produktene er under pari i den aktuelle lyttesituasjonen.

    Når det å «høre» forskjell blir målet har en forlatt hifi som ideal.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje greit å tone ned på usaklighetene. Det er vanskelig å moderere i slike tråder, for jeg vet faktisk ikke hva som bør diskuteres, men tittelen på tråden er jo "de som hører forskjell", og da tolker jeg det dithen at de som ikke hører forskjell (eller mener at det ikke kan være noen forskjeller), kanskje bør styre unna tråden.

    En ting er sikkert - ikke gå til personangrep på hverandre - det er som alltid svært unødvendig.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Har vi ikke alle det, da?? Timevis med høyt lydtrykk gjennom mange år setter sine spor.......:cool:
    Du har sikkert bare hatt anlegg med forvrengning da :p

    Litt mer seriøst.
    Hatt bilstereo i mange år tidligere og det ble spilt høyt.
    Topp hørsel enda.
    Tippe ørene toler mer med klart signal :)
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Har spillt noen dager nå med en Curious Evolved usb kabel . Dritdyr og dritgod !
    -m
    Første i Norge sannsynligvis. Hva har du sammenlignet med?
    Tja, har vel brukt diverse usb-kabler jeg har hatt liggede. Har som regel brukt skermede som har gitt et visst kvalitetsintrykk. Det satt ganske langt inne å bestille denne men satt i forhold til prisen på resten av anlegget her er jo ikke denne kabelen så kostbar. Aner ikke hva annet jeg kunne brukt disse pengene på som hadde gitt tilsvarende løft. Jeg tok en sjangs og angrer ikke. Er elektronikk utdannet og har holt på dette i 50+ år.
    -m
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Takk for tilbakemeldinga. Sikkert supergod den der blå Curiousen. Både morsomt og tankevekkende når det er såvidt store forskjeller på en kabeltype som egentlig ikke skal kunne gjøre en forskjell. Fikk selv "hakaslepp" da jeg bytta til den jeg har nå.
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Hei, jeg hører masse forskjell på kabler og blir mobbet for det.
    Når det gjelder lydforskjeller på digitale kabler, så skyldes det utelukkende varierende "jitter-forvrenging" mener jeg. Bit'ene blir ikke borte.

    Jitter forvregning.jpg


    Har du en DAC med FIFO buffer og reklokking vil du neppe høre forskjell på kabler og får det beste resultat.
    Jeg har det og min erfaring er i overensstemmelse. Det er billigere og bedre enn gedigen transport o.l. samt (mange) eksklusive digital-kabler :)
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg byttet ut min billige usb kabel til en noe dyrere kabel,forskjellen var at jeg ble kvitt susinga i høytalerne på den nye kabelen.
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Til Teobald : Ok, så du mener grunnen til at mitt anlegg spiller bedre med denne kabelen er at min dac er dårlig?
    Dette er BS.
    -m
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Google er din venn ; Curious Cables
    -m
     

    hifi1953

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Innlegg
    147
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    12
    Hei, ny her. Har prøvd USB B3 fra PC til IFi pro IDSD for å spille fra Tidal. Medfølgende USB kabel 0.5 m gikk fint. Prøvde så en billig kabel på 5m fra Claes Olson- ingen lyd. PC fant ikke høytaler. Prøvde så med 1.8m fra C Ohlson, gikk helt fint. Lurer på 2 ; ting; hvor lang kabel kan benyttes, og har kabelkvalitet påvirkning/noe å bety her(både lyd og lengde)?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Så vidt jeg forstår er 5 meter den absolutte grensa for hvor lang en USB kabel er garantert å fungere. Så hvis du brukte 5 meter så er det kanskje så pass i grenseland at kabelen må være tipp topp for at det skal fungere. Clas Ohlson er vel kanskje noe billige kinagreier. Har ingen kunnskaper om digital teknologi så her må du nok vente til det kommer et bedre svar fra noen som har peiling.

    Når det gjelder lyd derimot så innbiller jeg meg at jeg har en viss peiling. Ulike USB kabler gir litt ulik lyd. Generelt så vil jeg si at lyden spenner fra det mørke og mykere og til de skarpere og lysere variantene. Det absolutte flertallet ligger i den sistnevnte kategorien og gir sannsynligvis det mest korrekte bildet av hvordan kilden (og USB implementeringa) faktisk høres ut. Jeg hater skarp lyd og unngår "korrekte" kabler som pesten. Min erfaring er videre at lange USB kabler høres dårligere ut enn en korte. Så det eneste rådet jeg kan gi er at du bruker kortest mulig kabel (1 meter eller mindre) og eventuelt tester ut litt forskjellig hvis du har råd eller mulighet.
     

    Johannesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2012
    Innlegg
    254
    Antall liker
    179
    Sted
    stavanger
    at det ER forsjell på usb kabler er det ingen tvil om ivertfall..jeg bruker usb fra pc inn til dac,og slet litt med lagging av signal eller va det nå kalles..prøvde et par forsjellige kabler men ikke så mye forsjell..bestilte en viablue usb sølvkabel,problem fixet..men om det ble lydforandring skal jeg ikke mene noe om her :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    Dere kan jo se om dere hører forskjell på disse?
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Dere kan jo se om dere hører forskjell på disse?
    Ja, jeg leste den der. Kanskje amazon basic usb er high-end killer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn