Ulyder fra platespiller

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tidtakeren

    Medlem
    Ble medlem
    08.12.2018
    Innlegg
    16
    Antall liker
    3
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    For noen år siden fikk jeg en Denon DP-300F platespiller av kona i julegave. I like mange år har den blitt brukt til ukritisk lytting, og vi har vært fornøyd. Vi har også barn i huset, og som følge av det knakk nåla en vakker dag. I kombinasjon med flytting har platespilleren derfor stått uvirksom i noen år, før jeg i høst lot kortet gå varmt på Black Friday og investerte i nye høyttalere og forsterker.

    Platespilleren, derimot, tok jeg med til den lokale Hifiklubben hvor den er kjøpt. De hadde ikke ny nål til den originale pickupen på lager, og siden prisdifferansen var såpass liten, ba jeg de montere en Ortofon 2M Red slik at jeg kunne snurre plater samme dag. Historien er allerede lang, men det er altså for å understreke at jeg har liten erfaring med de fleste komponentene i anlegget.

    Problemet er at enkelte spor høres rimelig forferdelig ut under avspilling. Det er en fremtredende skurring som oppstår. Den kan vel best beskrives som om høyttalerelementet skulle være sprengt. Men det er det altså ikke. Jeg har feilsøkt, og bytta ut høyttalerne (og koblet på hodetelefoner), og bytta ut forsterkeren. Ulydene følger med, så jeg antar de produseres i platespilleren. Kobler jeg mobiltelfonen til via en enkel 3,5 mm til RCA høres musikkvideoen fra Youtube bedre ut en vinylavspillinga. Jeg har sammenlignet med Sivert Høyem - Arcadian Wives, fordi Moon Landing-albumet fremstår som en forseggjort pressing fra MOV.

    Ulydene er altså ikke vedvarende, men dukker opp på enkelte passasjer, og alltid på samme steder. Enkelte låter, og enkelte album er helt problemfri å lytte til. Mitt spørsmål til dere kompetente mennesker er hvor feilen kan ligge. Hva bør jeg gjøre, og hvor bør jeg lete? Jeg har lest nok om pickuper til å forstå at det ikke er rett fram, men kan feil pickup på feil platespiller skape denne type problemer?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I og med at problemet kun dukker opp på enkelte passasjer er jo første tanke at det er feil på et par av platene dine. Men - utfra det du skriver gir du samtidig inntrykk av at det er hyppigere enn som så.

    Det kan dermed være andre årsaker, som: feil antiskating, feil nåltrykk, feil justert pick-up eller feil VTA (armvinkel). Eller en kombinasjon av flere av disse elementer.
    Nåltrykk skal være ca 1,8gr og antiskating kan i utgangspunktet settes til samme verdi. Prøv å kontrollere og evt. juster det først.

    HiFiKlubben har i flere tilfeller dessverre ikke akkurat oppvist stor kompetanse på oppsett av platespillere.

    Et par bilder for å illustrere hvordan PU er montert ville vært fint.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.129
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Kongsberg
    Hvilke RIAA bruker du; den i platespilleren - den i forsterkeren - eller kanskje begge to?

    En mulig forklaring er dobbel RIAAkorreksjon og dobbel forsterkning. Dette vil nok bli værst
    - i de kraftige partiene på plata. Ellers kan det være en drøss med andre forskjellige grunner...
     

    tidtakeren

    Medlem
    Ble medlem
    08.12.2018
    Innlegg
    16
    Antall liker
    3
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Det kan dermed være andre årsaker, som: feil antiskating, feil nåltrykk, feil justert pick-up eller feil VTA (armvinkel). Eller en kombinasjon av flere av disse elementer.
    Nåltrykk skal være ca 1,8gr og antiskating kan i utgangspunktet settes til samme verdi. Prøv å kontrollere og evt. juster det først.
    Jeg har dobbeltsjekka nåletrykket og antiskating, og det ser ut til å ha vært korrekt. Nå er det i alle fall korrekt, skal jeg tro skalaen på loddet, men det gjør ingenting for ulyden. Ville noen av disse elementene gjort at ulyden ble verre på de innerste sporene? Det kan høres slik ut, men jeg kan ikke si det sikkert.

    Ville også sett på hvordan pu er satt opp, ikke første gangen klubben gjør noe feil :(
    Når dere spør om hvordan pickup er satt opp, hva tenker dere på da? Ved bruk av en såkalt protractor? Dette ble i så fall gjort på klubben. Når jeg tenker meg om ble det gjort på en utstillingsmodell de hadde stående, fordi jeg bare hadde med meg den avtakbare ytterste delen av armen. Jeg skulle jo i utgangspunktet bare ha ny nål. Er det forresten en kurant måte å gjøre dette på, eller bør den tilpasses min platespiller spesifikt? Jeg tror kanskje jeg vet svaret på dette, men det er greit å få det bekreftet ...

    Hvilke RIAA bruker du; den i platespilleren - den i forsterkeren - eller kanskje begge to?
    Jeg bruker platespillerens RIAA, og kun den. Men det er nok tilfeldig, godt poeng å ikke uaktsomt bruke begge.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.911
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Du sier at problemet oppstår på enkelte plater og enkelte spor - alltid på samme steder. Er du sikker på det ikke er noe med platene ? Noe søl i rillene ect. ?
     

    tidtakeren

    Medlem
    Ble medlem
    08.12.2018
    Innlegg
    16
    Antall liker
    3
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Du sier at problemet oppstår på enkelte plater og enkelte spor - alltid på samme steder. Er du sikker på det ikke er noe med platene ? Noe søl i rillene ect. ?
    Jeg kan vel egentlig ikke utelukke dette, men jeg gjør det likevel. Det er snakk om en viss mengde plater i så fall, og noen er helt nye. Støyen har en helt annen karakter enn støv på plata i alle fall.
     

    wizardm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.10.2003
    Innlegg
    255
    Antall liker
    150
    Sted
    Tromsø
    Har denne spilleren selv men med en annen pick up , tipper klubben har bommet med selve avstanden som skal være fra kanten an headshellet
    og til selve diamanten , skal være eksakt 45 mm og selve huset skal være 100 % beint i selve headshellet . sjekk dette først helt uavhengig protractor mm.

    mvh

    Morten .
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Har den spilleren jeg også, og det jeg synes å huske fra jeg vurderte pickuper til oppgradering fra den originale, er at VTA ikke kan justeres, og Ortofon har høyere pickuphus enn Audio Technica som sitter på den originalt. Jeg satt en bedre AT pu på min og justerte med protractor og pickupvekt, og det funket veldig bra. Styrte unna Ortofon Bronze som jeg vurderte nettopp p.g.a. det med VTA, uten at jeg egentlig vet om det ville vært et problem.

    Syns også det høres litt tvilsomt ut at pu ble justert på en annen spiller.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det at du hevder at det blir verre jo lenger inn på platen(e) du kommer kan jo tyde på sporingsfeil - Dvs at PU er feilmontert.
    Kan du ta et bilde av hvordan den sitter montert?

    Om 2M PU bygger så høyt at du får helt feil VTA (dvs at armen ikke ligger horisontalt parallelt med platen, men stiger frem mot PU) så er dette noe HiFiKlubben enten burde visst og/eller sett da de satt den opp på en annen spiller. De burde da anbefalt noe annet enn en 2M. Når armen ikke kan justeres (løftes i høyden) er dette en årsak som jeg mener i så fall bør gi full returrett av PU.

    Men, trolig er ikke forskjellen større enn at det ikke bør være årsaken til problemet. 1mm høydeforskjell utgjør under 0,3 graders avvik.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Høres ut som 2M Red, som ikke er fantastisk mtp "inner groove distortion" i utgangspunktet, kanskje er montert litt galt. Det ville i alle fall være det første jeg sjekket.

    Oppstår problemene mest langt inn mot spindelen, og kanskje på de platene som har spor lengst inn mot midten?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Høres ut som 2M Red, som ikke er fantastisk mtp "inner groove distortion" i utgangspunktet...
    Ja, det kan være stiften i seg selv også. Det har jo vært noen eksempler på at en 2M Red stift ikke har vært 100% fra fabrikk.

    Om problemet fortsatt er tilstede når man har sjekket at alt annen er ok, så kan det være en årsak. Da burde kanskje HFK være såpass service-minded at de evt. låner ut en 2M Blue stift (som passer rett i PU) for å verifisere/eliminere dette.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Det at du hevder at det blir verre jo lenger inn på platen(e) du kommer kan jo tyde på sporingsfeil - Dvs at PU er feilmontert.
    Kan du ta et bilde av hvordan den sitter montert?

    Om 2M PU bygger så høyt at du får helt feil VTA (dvs at armen ikke ligger horisontalt parallelt med platen, men stiger frem mot PU) så er dette noe HiFiKlubben enten burde visst og/eller sett da de satt den opp på en annen spiller. De burde da anbefalt noe annet enn en 2M. Når armen ikke kan justeres (løftes i høyden) er dette en årsak som jeg mener i så fall bør gi full returrett av PU.

    Men, trolig er ikke forskjellen større enn at det ikke bør være årsaken til problemet. 1mm høydeforskjell utgjør under 0,3 graders avvik.
    Ville ikke stolt blindt på at alle som jobber hos HFK har helt kontroll på hva som er passende PU til en gitt spiller. Synes å huske at en gang jeg var innom dem og spurte litt hva de anbefalte til denne spilleren, så var det en som mente at pickupene til Denon måtte være en god match til en Denon platespiller. Merkesynergi, liksom. Allerede da hadde jeg fått med meg at enkelte Denon pu'er krever en del av arm og armlager, så skepsisen min ble vekket og jeg forhørte meg her inne isteden.
     

    tidtakeren

    Medlem
    Ble medlem
    08.12.2018
    Innlegg
    16
    Antall liker
    3
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Har denne spilleren selv men med en annen pick up , tipper klubben har bommet med selve avstanden som skal være fra kanten an headshellet
    og til selve diamanten , skal være eksakt 45 mm og selve huset skal være 100 % beint i selve headshellet . sjekk dette først helt uavhengig protractor mm.
    Det ser ut som den er montert litt skrått. Vanskelig å få fram på bilder, men jeg kan forsøke meg på å rette den opp.

    Det at du hevder at det blir verre jo lenger inn på platen(e) du kommer kan jo tyde på sporingsfeil - Dvs at PU er feilmontert.
    Kan du ta et bilde av hvordan den sitter montert?
    Bilder følger. Usikker på hva det er fornuftig å ta bilde av, så hvis det er noe du savner, gi gjerne beskjed.

    Pu1.jpg
    Pu2.jpg
    Pu3.jpg
    Pu4.jpg
    Pu5.jpg


    Oppstår problemene mest langt inn mot spindelen, og kanskje på de platene som har spor lengst inn mot midten?
    Mye mulig dette. Jeg var ikke klar over at sporene på enkelte plater går lengre inn mot midten.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det er vanskelig å si/avgjøre uten en protractor. Du vet at det er mulig å printe ut en som du kan laste ned fra nett?
    Eks. her:
    https://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml

    Men, utfra bildet av PU fra oversiden ser det ut som den sitter litt skjevt - og kanskje litt langt frem. Du kan jo gjøre et forsøk med å flytte den 1-2mm lenger bakover og samtidig rette den for så å teste om det er endring. OBS! Husk at du etter det må justere nåltrykket på nytt.
     

    tidtakeren

    Medlem
    Ble medlem
    08.12.2018
    Innlegg
    16
    Antall liker
    3
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    ^ Det er vanskelig å si/avgjøre uten en protractor. Du vet at det er mulig å printe ut en som du kan laste ned fra nett?
    Takk for tipset, og takk for tålmodigheten!
    Nåla treffer i alle fall blink, og på ytterste målepunkt ser det ut som linjene står greit. Her er et bilde fra innerste målepunkt på bearwald.


    Pu6.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Var det slik den var montert, eller justerte du den slik?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Om nålen treffer både indre og ytre punkt, parallellt med strekene begge steder, så er det ikke der årsak ligger. Om i tillegg nåltrykk og antiskating er riktig kan man begynne å mistenke at stiften ikke er helt som den burde.
     

    tidtakeren

    Medlem
    Ble medlem
    08.12.2018
    Innlegg
    16
    Antall liker
    3
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Om nålen treffer både indre og ytre punkt, parallellt med strekene begge steder, så er det ikke der årsak ligger. Om i tillegg nåltrykk og antiskating er riktig kan man begynne å mistenke at stiften ikke er helt som den burde.
    Takk for den vurderinga. Jeg får bite i det sure eplet, og dra med meg hele sulamitten til Hifiklubben og klage min nød.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ta i såfall med en av problemplatene dine - og få de evt til å sette på en Blue stift for å teste.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.460
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Stift trykk, hvordan er den?. Bruker du vekt? Prøve å øke trykke litt?
     
    Sist redigert:

    tidtakeren

    Medlem
    Ble medlem
    08.12.2018
    Innlegg
    16
    Antall liker
    3
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Nåletrykket er 1,8 målt med skalaen på loddet. Jeg har ikke vekt. Justerte opp til 2,0 og 2,2 uten forbedring.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har du forsøkt å variere antiskatingen uavhengig av nåltrykket? Du kan godt øke/senke verdien der opp/ned 1 - 1,5 på skalaen før å høre om det endres.
     

    tidtakeren

    Medlem
    Ble medlem
    08.12.2018
    Innlegg
    16
    Antall liker
    3
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Svæver armen, hvis du sætter skalaen på 0?
    Ja, jeg har balansert den mange ganger den siste tida.

    Har du forsøkt å variere antiskatingen uavhengig av nåltrykket? Du kan godt øke/senke verdien der opp/ned 1 - 1,5 på skalaen før å høre om det endres.
    Forsøkte nå, uten noen hørbar forskjell. Jeg kan ikke si det blir noe verre heller, i alle fall ikke i de problematiske partiene.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Spiller det "klokkerent" i de uproblematiske partiene, eller er det kontinuerlig antydninger til skurr/fuzz?
    Hvor stort er omfanget av problematiske partier? Er det én plate, eller mange?
    Er det kun enkelte plater - og/eller er det bestemte områder på en plateside (langt ute, midt på eller lengst inn) det gjør seg gjeldende?

    Edit: Kom på at du skrev - Ulydene er altså ikke vedvarende, men dukker opp på enkelte passasjer, og alltid på samme steder.

    Dette indikerer jo at det kan være platen(e) i seg selv som er problemet.

    Er det nye plater, eller eldre plater - eller begge deler dette gjør seg gjeldende på?
    Dessverre er det slik at noen sk re-issues (eldre utgivelser som er utgitt i ny pressing - ofte feilaktig betegnet som "Audiofil 180gr") er behengt med dårlig produksjonskvalitet. Det er ikke noen rød tråd, men varierer. Enkelte labels er verre enn andre.
    Har du vasket platene?
    Det er ofte at nye plater har rester etter produksjon i rillene som kan medvirke til slike problemer du beskriver. Jeg har et par plater der det er fuzzy/skurrete lyd på kortere partier. Det er rett og slett et resultat av dårlig produksjonskvalitet. Platene er vasket i UL-vasker uten at det ha endret på noe.

    Og - er skurringen kun i én kanal, eller begge, eller varierer det?
     
    Sist redigert:

    tidtakeren

    Medlem
    Ble medlem
    08.12.2018
    Innlegg
    16
    Antall liker
    3
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Det kan være jeg har malt meg inn i et hjørne.

    Til tross for at målingene med protractor var tilfredsstillende, dristet jeg meg til å rette opp pickupen slik at den nå står beint på hodet. Plassert på protractoren igjen ser det fortsatt bra ut. Kanskje er det rett og slett vanskelig å drive millimeternøyaktighet med en protractor som er skrevet ut hjemme, og hvor hullet vanskelig lar seg stanse ut helt nøyaktig. Uansett, etter denne lille justeringa av pickupen, er i alle fall ikke lyden blitt noe verre.

    Når jeg har gjort disse endringene (nåletrykk, antiskating, montering av PU) etter forslag her i tråden har jeg konsekvent sjekket mot samme plate, og samme spor. Her har det ikke vært mye endring å spore (!), men jeg synes ikke det høres like galt ut på de andre platene som jeg også hørte ulyder på tidligere. Kanskje hjalp det å rette opp pickupen?

    Problemplata er Sivert Høyems Moon Landing, som jeg fikk tilsendt ny i desember. Den er hvit, og når jeg tar en titt på den i godt lys, så er den langt fra ren. Det er faktisk en stor lysebrun flekk på den ene sida, og nei, jeg drikker ikke kaffe. Jeg vasker ikke platene mine, men må kanskje begynne med det. Til nå har jeg bare børstet av de før avspilling. Jeg legger også ved et bilde som viser det innerste sporet. Jeg må bare beklage støvet. Ulydene er tydeligst på siste del av sporet, som også har et litt snodig mønster.

    Skurringen er i begge kanaler.

    Pu8.jpg
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Dette kan også være så enkelt som overstyring av inngangen på forsterkeren din. Et mindretall forsterkere har dempingen etter inngangen, disse kan være kilne på inngangssignal. Jeg har eksakt det problemet du beskriver med min Spec forsterker med de fleste RIAA-trinn. Det finnes noen RIAA-trinn med lavere gain som ikke overstyrer inngangene, men de er i et mindretall. Prøv en annen forsterker om mulig, og sjekk om problemet er det samme.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Trolig er du inne på noe med den justeringen, men - samtidig, den siste halve delen av det siste sporet på den plata ser ikke helt bra ut.
    Kjenner ikke platen, men er det et spor der musikken endrer karakter vesentlig?
    Kunne vært interessant å tittet på den i et USB-mikroskop. Er det omtrent akkurat i overgangen der de store problemene er, så er det feil på den platen.
    Om mulig kan du jo prøve å få spilt av platen på en annen spiller.

    Den brune "flekken" er nok et resultat av at det har vært noe urenhet i selve vinylblandingen. Kanskje litt rester av en blanding med annen farge. Har et par hvite plater med tilsvarende.
     
    Sist redigert:

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Rengjort du pu av og til?
    Den er jo ny, så neppe aktuell problemstilling såfremt det ikke har vært veldig urene plater den har blitt brukt på.
    Men, det kan være en ørliten feil med selve nålen også og som Dazed var inne på: Det er relativt mange tråder på ulike forum mht 2M Red og ulike issues.
    Selv hadde jeg en slik for flere år siden og den var helt ok.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    En ortophon vippevekt ville jeg stolt mer på en en digitaldings til småpenger
     

    tidtakeren

    Medlem
    Ble medlem
    08.12.2018
    Innlegg
    16
    Antall liker
    3
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Rengjort du pu av og til?
    Ikke annet enn å børste den forsiktig med børsten som fulgte med. Bør den rengjøres på annet vis?

    Kjenner ikke platen, men er det et spor der musikken endrer karakter vesentlig?
    Ja, den gjør jo det, men det er samtidig også her det er støy. Jeg må prøve å spille plata på en annen spiller.

    Forøvrig så kan en vekt kjøpes på Ebay for lommepenger. Selv om loddet bak på armen sier 1.8 gram betyr det ikke nødvendigvis at det er reelt.
    Takk for det tipset. Jeg har bestilt en slik, så får vi se om skalaen på loddet er til å stole på.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn