Dyr, jakt, våpen og fiske Ulvene i Østmarka.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.225
    Antall liker
    3.744
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har jaggu sanket noen sau i mitt liv. Jeg er oppvokst i Lofoten der ulven ikke har vært plagsomt tilstede de siste hundre år. Men vi har (selv om noen ikke tror det) en del skog og myr. Det var ikke få dyr vi fant døde i det vi kalte "søkkmyra". De vi ellers fant hadde gått seg fast i "flåg" og ramlet ned, eller de hadde blitt sprengt av tam-hunder uten bånd.
    Det var da jeg ble overbevist om at det å sende sau i fjellet uten oppsyn er uansvarlig, på grensen til dyremishandling.
    Har ikke den samme erfaringen med geit, all den tid den har tilpasset seg et liv i den norske fauna. Får (en sau - flere får) er derimot en art som ikke ennå har greid å tilpasse seg et liv i det høye nord. ulv eller ikke, den må gjetes.

    Vis vedlegget 180999

    Så du aldri den filmen der villsau ble eksponert for en utstoppet bjørn? Deres reaksjon var akkurat maken til bøffelens eller moskusen i det den angripes av rovdyr. Først prøve å flykte i samla flokk, og om ikke dette går samle seg på et sted med ryggen fri, og plassere den oppvoksende slekt bakerst med værene i front. Denne testen ble gjort i en innhegning, og de kunne ikke flykte da gjerdet var for høyt. Jeg har en gang blitt overhoppet av en villsau. Jeg var 16 år, og kanskje 1.70 høy. Du tror meg sikkert om du ser på dette bildet :) Denne sauen er spesialtilpasset kystmiljøet, og de har en ledersøye som leder de andre utenom myrer. Derfor er drukning eller fastsetting i myr med en pinefull død som resultat sjeldent forekommende. Det eneste problemet som oppstår oppstår om vinteren, nemlig at de går utpå for tynn is.
    104 får druknet samtidig.

    http://www.google.no/url?sa=t&rct=j...u9f3Qw4FaouoIHwGQ&sig2=OpwheXq9MtSVaDngWnb5rQ
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Dette er en helt spesiell happening, og kan ikke brukes som et eksempel. Jeg er omringet av disse sauene både sommer og vinter, og må virkelig si meg imponert over organiseringen og evnen til å overleve uansett vær. Her er det mye vær for å si det mildt. Det er satt opp ly for dem, men de bruker det ikke. Om vinteren spiser de tang og annet fra fjæra. Hadde fjellbøndene satsa på disse sauene, så hadde tapstallen gått ned, det er jeg sikker på. Dessverre vil de nok ikke det, da kjøttvekta på disse er lavere.
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Kongeørn finne det svært lite av her. Imidlertid, rundt 2 holmer det til sammen er 150 vinterfòra sau på så jeg på en tur som tar 20 minutter i 15 knop 30 havørner. Dette er forsåvidt ikke noe nytt her ute. Havørna har utviklet seg til å bli luftens rotte de siste 15 åra. Kongeørna er vanskelig å beskytte seg mot uansett, og skal jo ikke stanse sauehold, uansett rase. Kongeørne er også den som tar mest rein, uansett rovdyr/fugl om jeg husker dette riktig.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Så du aldri den filmen der villsau ble eksponert for en utstoppet bjørn? Deres reaksjon var akkurat maken til bøffelens eller moskusen i det den angripes av rovdyr. Først prøve å flykte i samla flokk, og om ikke dette går samle seg på et sted med ryggen fri, og plassere den oppvoksende slekt bakerst med værene i front. Denne testen ble gjort i en innhegning, og de kunne ikke flykte da gjerdet var for høyt. Jeg har en gang blitt overhoppet av en villsau. Jeg var 16 år, og kanskje 1.70 høy. Du tror meg sikkert om du ser på dette bildet :) Denne sauen er spesialtilpasset kystmiljøet, og de har en ledersøye som leder de andre utenom myrer. Derfor er drukning eller fastsetting i myr med en pinefull død som resultat sjeldent forekommende. Det eneste problemet som oppstår oppstår om vinteren, nemlig at de går utpå for tynn is.
    Usikker på om det var samme sak jeg så, men der var det test både med en opprinnelig sauerase og dagens fremavlede tøys. Påstanden der var rimelig klar på at sauen man benytter i dag mangler en hver samordning ved angrep som tradisjonelle sauetyper hadde nedarvet. Dagens sau blir ganske enkelt bare stående i full forvirring. Der lå da også en årsak til at man sjelden snakker om angrep på én sau, men at hele grupperinger rives i filler. Dum som en kjøttsau?
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Stående APPLAUS fra min side coolbiz!
    Tusen hjertelig takk for at fant frem dette til oss.
    Som kjent er det farligste dyret tobeint, og IKKE firebeint.
    I tillegg er menneskene så mange at de er pest for planeten der vi griper inn i det meste av klodens økosystemer på ødeleggende vis.
    Men ULVEN, den er farlig den, så den må vi utrydde så vi får formere oss i fred og harmoni.
    Kanskje burde mennesket vært beskyttet mot seg selv?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    La dyra leve !

    Folk som er redd ulv burde ikke kjøre bil - mye farligere:rolleyes:
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.236
    Antall liker
    4.861
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    https://www.nrk.no/ho/vedtok-lisensjakt-pa-24-ulver-1.13136828

    Jeg kom over denne kommentaren, i sakens anledning:

    Hvert år dør rundt 130.000 sau på beite i Norge. Rundt ti prosent blir tatt av rovdyr, av disse har trolig rundt 500 sauer havnet i ulvekjeften. I fjor ble det registrert 68 ulv i Norge. Nå skal 37 ulv drepes, til stor applaus fra bondelaget. Hvorfor ingen stiller bøndene til ansvar for at over 100.000 sauer dør på grunn av sykdom, skader, innsektsangrep osv fatter jeg ikke. At ulven skal dø fordi bøndene ikke gjør jobben sin, er meningsløst.
    Jeg kan ikke så mye om dette, men kommentaren høres fornuftig ut i mine ører. Det jeg stusser på, er hvilke rovdyr som angivelig gnafser i seg de resterende 12.500 sauene. ((10% av 130.000) - 500) Skal det liksom være rev, gaupe, bjørn, ørn og jerv som tilsammen tar så mange?
     
    C

    cruiser.tmp

    Gjest
    Her er det vel ingen som har fasit, gaupa har tidligere blitt pekt på som en av de store synderne men mye tyder på at dette ikke er tilfellet.. endel av dette antallet(12500) er også basert på skjønn fra fylkesmannen hvor man ikke kan stadfeste rovdyr Gaupa får skylda for urealistisk mange sauedrap
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Løshunder er vel et betydelig større problem enn ulv både for folk og fe. Det er en grunn til at det er båndtvang.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Løshunder er vel et betydelig større problem enn ulv både for folk og fe. Det er en grunn til at det er båndtvang.
    Løshunder tar vel ikke mange sau hvert år.
    Grunnen til at ulven er det rovdyret det er suverent mest fokus på er at den er uforenelig med sau på utmarksbeite. Gaupe og jerv tar en og annen sau, men ikke fler enn det som er til å leve med for bonden som har disse rovdyrene i området. Bjørnen er stort sett ikke noe problem, men når en bjørn først begynner å slå sau slutter den ikke, og slagbjørn tas ut. Ulv kan utrydde hele besetninger og gjør det gjerne. For sauebønder som er utsatt for ulv er nok situasjonen håpløs, og jeg vil anta at mange, bønder og andre, er ihuga ulvemotsatndere blant annet i solidaritet med disse.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    Er det lurt av bøndene å prøve å utrydde rovdyrene som tar sau? Hvordan skal de da få erstatning for tapene?
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror forholdstallet mellom antallet faktisk tatt av rovdyr og antallet det gis erstatning for er såpass tett på 1:1 for ulv at det er lite interessant for bøndene å ha ulven å hekte dødeligheten på. Gaupe og jerv er bedre sånn sett, ørn også. Særlig for reindriften ligger økonomien i erstatning for tapte dyr. Rein-tettheten og dermed konkurransen om maten er så stor at produktiviteten er elendig, men avmagrede dyr som tas av rovdyr, og døde dyr som ikke spises før de er blitt åtsler, gir erstatning.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Løshunder er vel et betydelig større problem enn ulv både for folk og fe. Det er en grunn til at det er båndtvang.
    Løshunder tar vel ikke mange sau hvert år........
    Nei vel. Du kan jo prøve å Google løshund og sau og se hva du finner.
    Jeg finner bare avisoppslag og den slags, ingen statistikk. Kan du ikke poste en link til statistikken eller bare fortelle oss hvor mange det er siden du i innlegg 94 slår fast at hunden er et større problem enn de ville rovdyrene.

    Ideen med et diskusjonsforum er i stor grad at man bidrar med ting man lurer på, tror, synes eller vet. Innspill av typen "du kan jo prøve å google" gir lite, mener nå jeg. Du kan jo prøve å tenke deg om og se hva du kommer frem til.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg ønsker alle de klassiske rovdyrene velkommen i norsk fauna, vi forlanger at land i andre verdensdeler skal verne jungel og ville dyr, men vi sjøl skal ha 5 ulver og 5 bjørner eller hva det var. Vi må ha mer respekt for naturen. Og jeg vil gjerne ha bjørn, ulv og villsvin i skogen i Østfold. Greit for meg. Kan godt slenge med noen ur-okser, bison og mammuter også. Vi må lære å passe oss når vi går på tur i skogen.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Løshunder er vel et betydelig større problem enn ulv både for folk og fe. Det er en grunn til at det er båndtvang.
    Løshunder tar vel ikke mange sau hvert år........
    Nei vel. Du kan jo prøve å Google løshund og sau og se hva du finner.
    Jeg finner bare avisoppslag og den slags, ingen statistikk. Kan du ikke poste en link til statistikken eller bare fortelle oss hvor mange det er siden du i innlegg 94 slår fast at hunden er et større problem enn de ville rovdyrene.

    Ideen med et diskusjonsforum er i stor grad at man bidrar med ting man lurer på, tror, synes eller vet. Innspill av typen "du kan jo prøve å google" gir lite, mener nå jeg. Du kan jo prøve å tenke deg om og se hva du kommer frem til.
    Jeg slår ikke fast at hunden er et større problem enn de ville rovdyrene. Jeg skrev at løshunder er et betydelig større problem enn ulv. Hvis vi først skal krangle så forbeholder jeg meg retten til å bli korrekt sitert.

    Jeg vil ikke tro at det føres sentral statistikk over dette. En av de viktigste årsakene til dette er at sauebønder ikke får automatisk erstatning i slike saker, men de må søke erstatning fra hundeeieren i hver enkel sak. Dette krever anmeldelse og bevisførsel. Kanskje det blir lettere å rope ulv på grunn av dette? Kall det rovdyrskade og de offentlige erstatningsordningene kommer inn i bildet. Ellers er det lett å se hva slags saker det er flest oppslag om i avisene rundt omkring når du googler dette. Jeg finner i hvert fall flest oppslag om løshunder som har jaget / drept sau. Dette er et område jeg har fulgt med litt på de siste 20 - 30 årene. Men som du sier jeg har ingen sentral statistikk å vise til. Vi snakker om over 100 000 sau som dør hvert år av ymse årsaker og antallet som drepes av ulv er kanskje noen hundre.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Ulver har INGEN TING i Østmarka å gjøre. Hverken før eller nå.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Ulver har INGEN TING i Østmarka å gjøre. Hverken før eller nå.
    Hvorfor ikke?
    Hvorfor skal ulven kun holde seg i Hedmark? Hvordan er det med sauebønder og annet i østmarka? Hvilke næringsinteresser vil slite? Det eneste ulven i østmarka er farlig for er hunder uten bånd.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Nei vel. Du kan jo prøve å Google løshund og sau og se hva du finner.
    Jeg finner bare avisoppslag og den slags, ingen statistikk. Kan du ikke poste en link til statistikken eller bare fortelle oss hvor mange det er siden du i innlegg 94 slår fast at hunden er et større problem enn de ville rovdyrene.

    Ideen med et diskusjonsforum er i stor grad at man bidrar med ting man lurer på, tror, synes eller vet. Innspill av typen "du kan jo prøve å google" gir lite, mener nå jeg. Du kan jo prøve å tenke deg om og se hva du kommer frem til.
    Jeg slår ikke fast at hunden er et større problem enn de ville rovdyrene. Jeg skrev at løshunder er et betydelig større problem enn ulv. Hvis vi først skal krangle så forbeholder jeg meg retten til å bli korrekt sitert.

    Jeg vil ikke tro at det føres sentral statistikk over dette. En av de viktigste årsakene til dette er at sauebønder ikke får automatisk erstatning i slike saker, men de må søke erstatning fra hundeeieren i hver enkel sak. Dette krever anmeldelse og bevisførsel. Kanskje det blir lettere å rope ulv på grunn av dette? Kall det rovdyrskade og de offentlige erstatningsordningene kommer inn i bildet. Ellers er det lett å se hva slags saker det er flest oppslag om i avisene rundt omkring når du googler dette. Jeg finner i hvert fall flest oppslag om løshunder som har jaget / drept sau. Dette er et område jeg har fulgt med litt på de siste 20 - 30 årene. Men som du sier jeg har ingen sentral statistikk å vise til. Vi snakker om over 100 000 sau som dør hvert år av ymse årsaker og antallet som drepes av ulv er kanskje noen hundre.
    Ok, så med tap til ulv på ca 500 sau per år og med løshunder som "et betydelig større problem" så tar vel løshunder kanskje 1000+ i året? Dette altså basert på avisoppslag funnet i Google. Jaja.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Ulver har INGEN TING i Østmarka å gjøre. Hverken før eller nå.
    Hvorfor ikke?
    Hvorfor skal ulven kun holde seg i Hedmark? Hvordan er det med sauebønder og annet i østmarka? Hvilke næringsinteresser vil slite? Det eneste ulven i østmarka er farlig for er hunder uten bånd.
    Fordi jeg sier det! Det er unaturlig med ulv i Østmarka, og slettes ikke nødvendig. Tvert i mot. Få de vekk. Kun misforståtte dyrevernere og andre miljøromantiske
    som ønsker ulv her.
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Nå er ikke jeg så bevandret i marker i Oslo, men for å sammenligne turområder, så ville jeg ikke hatt ulv på byfjellene i Bergen. Ulv kan vi ha på vidder og i skauer langt fra folk. Så et program på TV om jerven, der viltnemda drev med redusering av bestanden. De drepte først ungene, som moren fortvilet forsøkte å beskytte. Når ungene var ekspedert, knertet de moren. Skjønner ikke hvorfor vi ikke skal ha jerv på steder som er så avsidesliggende at vi må ha helikopter for å finne dem og ta livet av dem. Men ulv, tett på folk i bynære turområder, blir litt ugreit. Tenk å støte på storeulv bak en ripsbærbusk.
    image.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Den ulven der er nok hakket verre....:D Heldigvis, det nærmeste han har vært Østmarka er nok Theatercafeen!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    "Ulvene i Østmarka" .. er ikke det tittelen på en upublisert bok av Sven Hazel?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Ulver har INGEN TING i Østmarka å gjøre. Hverken før eller nå.
    Hvorfor ikke?
    Hvorfor skal ulven kun holde seg i Hedmark? Hvordan er det med sauebønder og annet i østmarka? Hvilke næringsinteresser vil slite? Det eneste ulven i østmarka er farlig for er hunder uten bånd.
    Fordi jeg sier det! Det er unaturlig med ulv i Østmarka, og slettes ikke nødvendig. Tvert i mot. Få de vekk. Kun misforståtte dyrevernere og andre miljøromantiske
    som ønsker ulv her.
    med andre ord kun føleri fra din side.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vil gjerne ha ulv i Østmarka, men det er ikke mye annet enn føleri det heller.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kanskje på tide at folk velger side med norske bønder fremfor å støtte illegale blodtørstige innvandrere? Selv om de ser litt eksotiske ut i vinterpelsen.

    Vi kan ha et par eksemplarer i dyrehagen, og hjelpe resten av dem til å sovne.

    Man ta nå ut hele gjengen i en engang da, så får man bare pes fra sentimentalistene 1 gang og ikke hver gang man må forvalte dem.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.103
    Kanskje på tide at folk velger side med norske bønder fremfor å støtte illegale blodtørstige innvandrere? Selv om de ser litt eksotiske ut i vinterpelsen.

    Vi kan ha et par eksemplarer i dyrehagen, og hjelpe resten av dem til å sovne.

    Man ta nå ut hele gjengen i en engang da, så får man bare pes fra sentimentalistene 1 gang og ikke hver gang man må forvalte dem.
    Uten sammenlikning forøvrig, strategikerne bak de fleste folkemord kunne ikke ha formulert seg mer økonomisk.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Her kvitta vi oss visstnok med ulv i 1820-åra. Ein starta yst på halvøya med manngard, og jaga ulven framfor seg til dei var komne langt inn i neste kommune. Sidan har vi ikkje sett ulv her.
    Og den siste bjørnen skaut dei i 1874.

    Greitt med ulv, bjørn og slikt når dei held seg i sentrale strok austpå. Folk må få sjansen til å kjenne at dei lever. (så lenge det varer).
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Her kvitta vi oss visstnok med ulv i 1820-åra. Ein starta yst på halvøya med manngard, og jaga ulven framfor seg til dei var komne langt inn i neste kommune. Sidan har vi ikkje sett ulv her.
    Og den siste bjørnen skaut dei i 1874.

    Greitt med ulv, bjørn og slikt når dei held seg i sentrale strok austpå. Folk må få sjansen til å kjenne at dei lever. (så lenge det varer).
    Vi kan ha en avtale om at dere tar hvithaien og vi tar ulven og bjørnen. Burde bli sånn passe balanse i regnskapet;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn