Dyr, jakt, våpen og fiske Ulvene i Østmarka.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    ser ikke poenget med å gjenninnføre ulv i Norge. Men hvis karkdrikkende VilhelmW vil bytte ulv mot gjengkrimminelle så er det fristende
    Dersom du vil sene krimgjengane dine opp til WilhelmW, må du passe på at dei tek med seg vottar og ekstra sokkar, redningsvest og norsk-samisk ordbok. Treng dei knivar, er det samiske å få kjøpt i næraste turistsjappe. Og så må dei ha piggdekk til BMWane sine...
    hmm de bør slå seg sammen med samene i kampen mot rovdyr. det er rapport inn en drøss med tilfeller hvor ørn og rev napper til seg reinsdyr. Agget mot rovdyr stikker dypt
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    Det er også ein konspirasjonsteori om at svoltne, utkledde søringar stikk av med reinsdyra. Men det er ikkje stadfesta av offisielle norske styresmakter...
    Tull. Sofistikerte, urbane søringer bruker ikke reinsdyr. De bruker SUV.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    'Svolten' er søringen sjelden.

    Dessuten vet han meget vel hvor det er enklest å få tak i reinsdyr, i frysedisken. Det er like kaldt, men en mye kortere reise.

    Det rovdyret som tar flest rein på vidda er forresten naboen.
     

    Knut Runar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2011
    Innlegg
    209
    Antall liker
    186
    Med stor fare for å hisse på meg enkelte her på sentralen.

    Ønsker ulven velkommen til østmarka, og håper det kan etableres en levedyktig flokk der.
    Gjerne en flokk i Nordmarka også.

    Jada, det vil gå med en og annen "prydhund" inntill folk lærer å ha hunden i bånd.
    "Jammen men min søte lille hund fortjener å gå løs".......
    Båndtvangens intensjon er faktisk å beskytte hunden mot større hunder, mennesker, og......fra å gjøre noe galt.

    Din søte lille hund bør slettes ikke å gjøre som dens instinkter forteller den.
    Frittløpende hunder skremmer og skambiter langt flere enn det ulven gjør.
    Selv den snilleste sofabikkje er en fare for rådyrkalver og annet ungvilt.
    Har sett mang en "snill hund" skremme livskiten av små barn, og hvor eieren bedyrer hundens uskyld.

    Dessuten er det båndtvang i store deler av våren og yngletiden.
    Altfor mange hundeeiere driter i båndtvang og hensynet til andre som ferdes i skogen.

    Ser man litt på sauebøndenes taps statestikk, så ser en noe underlig.
    I årene før det igjen ble registrert ulv igjen i Norge, så ble det borte ca 110 000 sau på beite her i Norge.
    Masse sau dør hvert år av sykdom, går seg fast i myr, brekker bein osv.
    Mange av disse blir spist av rovdyr, men vet vi helt sikkert om ikke disse dyrene var syke eller skadet før rovdyra tok dem?
    Noe ble nok tatt av " to beins ulven", noen av jerv og rev, og noen av bjørn.

    En vesentlig del av disse 110 000 sauene døde altså av andre årsaker, uten at bonden gråt seg søvnløs av den grunn.

    Så til dette at ulven er så faaaaarlig...
    Dersom vi skal utrydde det dyret som påfører flest mennesker store og alvårlige skader, så må vi klare oss uten hester og kyr.......
    Faktum er, at det er altfor mange bønder som blir alvårlig skadet og til og med mister livet pga illsinte kyr hvert år.
    Og det er da ingen som snakker om å minske antall kyr i landet?
    Hvor mange bønder får seg ikke et ublitt møte med en og annen vær eller geitebukk?
    Skal vi skyte dem også? Nei ikke de skadede bøndene da......

    Det jeg forsøker å si er......

    La ulven etablere seg, så vil den etterhvert beskatte elgstammen og rådyrstammen, dvs ta ut de svake og syke dyrene.
    Det vil øke kvaliteten på hjorteviltet generelt.
    Få folk til å overholde båndtvangs bestemmelsene UANSETT.

    Så da ikler jeg meg rustningen og venter....
    Og bare så det er sakt......
    Jeg er ikke hundehater.....
    Vokste opp med masse hunder.
    Og er generelt glad i hunder, men ikke alle hundeeiere....
     
    Sist redigert:

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.109
    Antall liker
    32.549
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Som medlem av Østmarkas venner, ser jeg gjerne noen ulver der.
    Særlig hvis det kan få enkelte hundeeiere (et mindretall, men..) til å skjerpe seg mht bånd.
    Er ikke redd for ulver, men for enkelte bikkjer, ja.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Det er også ein konspirasjonsteori om at svoltne, utkledde søringar stikk av med reinsdyra. Men det er ikkje stadfesta av offisielle norske styresmakter...
    Styresmaktane ønskjer ikkje eit auka agg mot søringar så dei hold viseleg munn om dette!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    'Svolten' er søringen sjelden.

    Dessuten vet han meget vel hvor det er enklest å få tak i reinsdyr, i frysedisken. Det er like kaldt, men en mye kortere reise.

    Det rovdyret som tar flest rein på vidda er forresten naboen.

    Så du mener at rein i frysedisken er kortreist mat mens "sjølplukk" ikke er det??;)

    Mye får nå naboen skylda for også da! :p Ørna er vel den største synderen hvis man skal legge erstatningene til grunn! Og hvis man ytrer tvil om dette faktum er man en "Satan inn i Hælvette rasist"!:rolleyes:


    Og jo ørna ta rein den, det er et faktum! Spørsmålet er mest hvor mange??
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Sa mye fornuftig....
    Når det gjelder ulv og hund så tror jeg at jeg ville være noe tilbakeholdende med å ta med vofsen på tur i et område der ulven har etablert revir. Nå er ulvens revir utrolig stort, vi snakker kvadratkilometer i flertall! Jepp, les dere opp på det! Det betyr at risikoen for å møte en ulvefamilie på tur ikke er så stor. Fram til ulven finner ut at voksne mennesker er "mat", vil det heller ikke være så ille farlig å møte den, barn derimot, spesiellt hvis de står alene på en øde vei og venter på skolebussen....! Eller lille Preben-André som satt så pent å lekte i sankassen sin med pappas Audi Q7 som "barevakt". Og saklig sett gutter så vet dere at når den første ungen er tatt av ulv og blod og evt et ille tilredt lik vises på youtube vil det være meget farlig å være ulv i kongeriket! Folk vil gå mann av huse og skyte alt som kan tenkes å ligne på ulv, samt enhver miljøverner i Fjellrevenjakke som er dum nok til å befinne seg ute i skogen! Et trist scenario............

    Tilbake til hund i bånd. Ulven angriper ikke hunder primært fordi den er sulten. Den angriper hunder fordi den har et sterkt ønske om å drep dem! Hvis vofsen er "knyttet" til deg med et bånd på 2 meter ligger du som hundeier dårlig an! Hvorfor ulven ikke liker hund? Fordi ulven ser den som en rival/inntrenger i sitt revir! En annen ulv vil lese kroppsspråket til angiperen vise seg underdanig og stikke av, da kan den ha en mulighet til å overleve. Tamme hunder kan ikke "ulvespråket" og vil av ulven bli tolket som om den ønsker å slåss om terrenget! Så som sagt, på tur med hund i bånd i ulverevir uten "pangpang" ? Nei takk, tror ikke det.

    Dette kan gå bra i mange år det, men glem ikke hvorfor bjørn, ulv, jerv og gaupe tar sau. Det er lette bytter og gir mye mat for liten innsats. Ville dyr er utrolig pragmatiske. De unngår fare og kamp hvis mulig! De forsvarer sine revir meget agresivt, men det er lett å forstå. Så sau er et utmerket byttedyr. Det er faktisk menensket også,.... når ulven lærer det! Når ulven begynner å ta mennesker for "matauk" da har vi et problem!! Og begynner den å ta folk i urbane områder, nær hovedstaden..............! Jada, noen som tro det ikke blir baluba da?

    Hvis noen kan fortelle ulven at den ikke bør ta Oslofolk kan den sikkert leve der i lang tid, men hvordan få den til å forstå? Og ikke minst hvordan lære folket hva som er den mest rasjonelle måten å opptre i et område der det finnes ulv? Det er nok vel så vanskelig!
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.735
    Antall liker
    4.590
    Sted
    Nøtterøy
    Folk har forlest seg på gamle folkeeventyr. Det er flere hundre år siden en med sikkerhet kan si at en ulv har angrepet ett menneske ute i naturen.

    Hunder og katter angriper stadig oss mennesker, men vi utrydder da ikke alt som er av hund og katt for det?

    Er enig med spiralis i att jeg gruer meg til den dagen da en ulv enten har følt seg truet eller er syk og av den grunn har gått til angrep på f.eks et barn.
    Da går hele jegerstanden amok med gevær i de norske skoger og plaffer ned alt som er av rovdyr.:(
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    Sa mye fornuftig....
    Sa en del ufornuftig...
    Hvorfor skal ulven plutselig "lære seg" at mennesker er byttedyr, når vi har levd mye tettere på ulv verden over enn det vi gjør i dette landet, uten at dette på noen måte har tatt av? Det forekommer angrep, som oftest i forbindelse med uforstandig oppførsel av mennesker, eller i forbindelse med fangenskap eller delvis menneskedrevne habitater.
    Det er av en viss interesse at enslige barn dessverre kan se ut til å være et mer interessant "bytte" for ulven, enn det voksne menn(esker) er. Selvsagt vil det bli ramaskrik om ett eneste barn blir drept av ulv. Årlig drepes 20 - 30 mennesker av hund i USA, tilsvarende antall for ulv er ca 0, men jeg har fortsatt ikke hørt noen tale for utryddelse av hunder i boligområder. Det tjener ingen hensikt å rope, ja nettopp, "ulv!, ulv!", da dette bare underbygger ikke-eksisterende myter og unødig angst.

    Wolf attacks on humans - Wikipedia, the free encyclopedia
    List of fatal dog attacks in the United States - Wikipedia, the free encyclopedia

    Honkey
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Sa mye fornuftig....
    Sa en del ufornuftig...
    Hvorfor skal ulven plutselig "lære seg" at mennesker er byttedyr, når vi har levd mye tettere på ulv verden over enn det vi gjør i dette landet, uten at dette på noen måte har tatt av? Det forekommer angrep, som oftest i forbindelse med uforstandig oppførsel av mennesker, eller i forbindelse med fangenskap eller delvis menneskedrevne habitater.
    Det er av en viss interesse at enslige barn dessverre kan se ut til å være et mer interessant "bytte" for ulven, enn det voksne menn(esker) er. Selvsagt vil det bli ramaskrik om ett eneste barn blir drept av ulv. Årlig drepes 20 - 30 mennesker av hund i USA, tilsvarende antall for ulv er ca 0, men jeg har fortsatt ikke hørt noen tale for utryddelse av hunder i boligområder. Det tjener ingen hensikt å rope, ja nettopp, "ulv!, ulv!", da dette bare underbygger ikke-eksisterende myter og unødig angst.

    Wolf attacks on humans - Wikipedia, the free encyclopedia
    List of fatal dog attacks in the United States - Wikipedia, the free encyclopedia

    Honkey
    Tusen takk !
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    Sa mye fornuftig....
    Sa en del ufornuftig...
    Hvorfor skal ulven plutselig "lære seg" at mennesker er byttedyr, når vi har levd mye tettere på ulv verden over enn det vi gjør i dette landet, uten at dette på noen måte har tatt av? Det forekommer angrep, som oftest i forbindelse med uforstandig oppførsel av mennesker, eller i forbindelse med fangenskap eller delvis menneskedrevne habitater.
    Det er av en viss interesse at enslige barn dessverre kan se ut til å være et mer interessant "bytte" for ulven, enn det voksne menn(esker) er. Selvsagt vil det bli ramaskrik om ett eneste barn blir drept av ulv. Årlig drepes 20 - 30 mennesker av hund i USA, tilsvarende antall for ulv er ca 0, men jeg har fortsatt ikke hørt noen tale for utryddelse av hunder i boligområder. Det tjener ingen hensikt å rope, ja nettopp, "ulv!, ulv!", da dette bare underbygger ikke-eksisterende myter og unødig angst.

    Wolf attacks on humans - Wikipedia, the free encyclopedia
    List of fatal dog attacks in the United States - Wikipedia, the free encyclopedia

    Honkey
    Tusen takk !
    Å, det var da så lite...! :D
    Les ellers denne, sier jo litt om hva som driver jordas farligste dyr...: Truet og truende | Morgenbladet

    Honkey
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    'Svolten' er søringen sjelden.

    Dessuten vet han meget vel hvor det er enklest å få tak i reinsdyr, i frysedisken. Det er like kaldt, men en mye kortere reise.

    Det rovdyret som tar flest rein på vidda er forresten naboen.

    Så du mener at rein i frysedisken er kortreist mat mens "sjølplukk" ikke er det??;)

    Mye får nå naboen skylda for også da! :p Ørna er vel den største synderen hvis man skal legge erstatningene til grunn! Og hvis man ytrer tvil om dette faktum er man en "Satan inn i Hælvette rasist"!:rolleyes:


    Og jo ørna ta rein den, det er et faktum! Spørsmålet er mest hvor mange??
    Kortreist for meg. Hvor langt reinen reiser er underordnet. Åt forresten finnbiffgryte i går, men det får vi vel ikke kalle det lenger?
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Ingen fare. Jeg kommer fortsatt til å bruke østmarka. Ikke er jeg spesielt engstelig heller.

    Men, hvis bygdedyret etablerer seg i bynære områder er det bare å skaffe seg en gammel Mauser og årne opp.
    Da må det innføres båndtvang Zomby.
    Vokste opp med en hund som var halvt ulv. Tøff bikkje. Den eneste som holdt en isbjørn stangen på svalbard
    Engelsksetteren min er også sånn. Den føy rett i synet på naboens kosegris en gang :)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    Ulven er flink til å røyke ut reddharende blant oss.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Ulver angrep svensk familie | ABC Nyheter

    Vargar anföll barnfamiljen | Nyheter | Aftonbladet

    Ulv var ett stort problem her på 1700 og 1800-tallet.

    Mye husdyr ble tatt, både hest og storfe, flokker på 10 - 15 ulver ble sett.

    Var også ulv på større øyer, der de hadde måtte svømme for å komme seg til.
    Ble faktisk forbauset nylig da jeg leste eldre lokalhistorie og leste der var ulv i områder der jeg kunne ha forbannet meg på at der aldri har vært ulv.

    Rovdyrforsker: Ulv er ikke ufarlig - Aftenposten

    Der ble drept en del Norske soldater i grensetrakter Sverige / Norge for mange, mange år siden, husker ikke helt årstall, men kunne være mellom 1600-tallet og 1800-tallet vil jeg tro.

    Var soldater på vandring etter kamp, deres sverd og bajonetter var frosset fast i slirene etter kamp, og de fikk således ikke forsvart seg mot ulveangrep som kom titt og ofte.
    Disse soldater var blodstenkte etter kamp og var sterkt reduserte i kulde, og av ymse skader mange av dem.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    Det er all grunn til å være redd ulv, forutsatt at du er en elg.
    Men hvis du er menneske er det veldig mye større grunn til å rope opp hvis du ser en bil i nabolaget.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Finnbiff heter vel "reinskav" nå for tida. Jeg dro sjølsagt fram dette med ulven i østmarka, for å få en aldri så liten debatt rundt ikke bare forvaltningen av ulven, men av alle de store rovdyrene her til lands. Og i våre naboland, for den del. Ulven streifer over heile nordkalotten,fra Finland og Russland inn til Finnmark og Troms. Det samme gjør gaupe, jerv, bjørn og nå også den uønska mårhunden. SNO fester ikke lit til observasjoner som gjøres av fjellfolk, jegere, reingjetere og andre som ferdes i fjellheimen og ellers i skog og mark. Forvalterne og politikerne bryr seg ikke særlig, så lenge det er reineiere, sauebønder og befolkningen i grisgrendte bygder som blir utsatt for rovdyrene. Derfor synes jeg det er heilt allright at vi får noen etableringer av bl.a. ulv i Oslomarka. Jeg håper at noen bjørner også vil etablere seg der. Gaupe er det sikkert i området fra før av, uten at så mange merker den særlig mye. Hvis man ikke driver med sau eller geit,da.

    Gaupa er jo kjent for å være veldig sky. Jeg har sett gauper ligge og sole seg på ei berghylle like ved svenskegrensen, like ved snøscooterløypa! En hytte-eier i Saltdal, bråvåkna ei natt i påska for noen år siden, fordi noe romstrerte ute i bislaget. Han for opp iført underbuksa, reiv opp døra, og fikk se ei stor "katt" som satt og gnog i seg det pre-steikte lammelåret, som skulle fortæres av hyttefolket på påskeaften. Resolutt kleppa han tak i nakken på "katta", men i det at han løfta på dyret, skjønte mannen at han hadde begått sin livs største tabbe. Vekta på dyret stemte ikke med ei vanlig huskatt.. Han kunne jo ikke slippe taket, og holdt gaupa på strak arm. Gaupa rakk likevel å gi mannen noen kraftige klor, samt å bite han til beinet i to fingre. Den ble bestemt kasta så langt mannen klarte ut ytterdøra, og landa noen meter bortafor trappa. Men særlig redd blei den ikke - den satte seg ned og vaska både labber og stelte pelsen, før den rolig luska inn i skogen. Mannen måtte oppsøke lege, fikk stivkrampesprøyte og ble sydd sammen her og der - men som han sa i lokalsendinga på radioen; "jeg berga da lammesteika, og fikk en heilt utrolig start på langfredagen!"

    Jeg er ikke mot rovdyr, og mener at faunaen vår har plass for disse også, men vi har både et forvaltningsansvar og en forvaltningsrett. Til og med svenskene har forstått det; bare i Norrbotten ble det felt ca. 100 brunbjørn i 2012. Hos oss får den stort sett gå i fred. Jeg tør nesten vedde på at de ulvene som "tas ut" først, er eventuelle ulver som etablerer seg i nord- eller østmarka, og ikke de som ansees som en pest og plage for nærngsutøvere og befolkning i bygde-Norge. Noen som vil vedde imot?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Gaupa er ikke å spøke med. En kar fra hjembygda mi kom for noen år siden ut på trappa og overraska ei gaupe som var i ferd med å ta katta. Mannen treiv tak i det første og beste for å kaste etter gaupa, som viste seg å være en pose frosne rundstykker.

    Etter den historien, så var det en artigkar som traff fyren på puben og utbrøt "Ka fan gjør du her - kom deg heim og bak meir ammunisjon" :)

    Johan-Kr
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Så og hørte i Dagsrevyen nå nettopp, at det er tilløp til strid om ulveparet som visstnok har etablert seg i Østmarka. Det ble hevdet at jegere kunne komme til å vegre seg for å skyte disse ulvene, hvis de fikk navn som f.eks. Sonja og Harald! Navnet skjemmer ingen, sier et gammelt ordtak, men for all del; la oss finne navn på disse ulvene som gjør det skikkelig vanskelig å avlive disse dyrene. For min del, må de gjerne kalles opp etter konge- eller kronprinsparet. Eller hva med Marit ( Bjørgen ) og Petter ( Northug Jr. )?


    Det beste som kan skje for rovdyrforståelsen og forvaltningsutfordringene, er at noen titalls dyr, etablerer seg i Oslomarka - så tett innpå turområdene til sentrale politikere og byråkrater som overhode mulig. Jeg skulle ønske at en flokk med spekkhoggere og ti, femten knølkvaler kunne etablere seg i Oslofjorden og langs Hvalerøyene også.


    Men hva sier dere - hva er de beste navnene for Østmarka-ulvene for å sikre de et langt og trygt liv?


    Trenger ikke navn på dem, da ulven er på toppen av næringskjeden og de her til lands er i et så lite antall, ja så er det bare å skyte dem. Javisst kan ulven ha en rolle i naturen, men i det anntallet dem er så er uansett mennesket en viktigere faktor for å regulere bestanden av andre arter. Ulven har forlengst utspilt sin rolle i naturen her til lands - skyt dem alle eller la naturen få gå sin egen gang (i så fall må vi akseptere flere av dem).
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.225
    Antall liker
    3.744
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke om du er klar over det, men det er faktisk DU som er på toppen av nesten en hver næringskjede. Vet ikke hvilken positiv virkning du mener din eksistens har for planeten.
    Men for min del må du gjerne beholde både navn og livet
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Jeg vet at vi mennesker er på toppen av kjeden. Dog blir det noe annet å utrydde menneskeheten enn å skyte de få ulvene som vi har her til lands.

    Vi kan ta ulvens rolle i naturen, den kan dog ikke ta vår.
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.225
    Antall liker
    3.744
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Og det skulle være et forsvar for hvem? Du som ALLE oss andre er vel streng talt bare virus i sko
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg vet at vi mennesker er på toppen av kjeden. Dog blir det noe annet å utrydde menneskeheten enn å skyte de få ulvene som vi har her til lands.

    Vi kan ta ulvens rolle i naturen, den kan dog ikke ta vår.
    Jeg synes vi skal slutte med all denne utryddinga. Artsmangfold er nødvendig - og viktig. Men vi ( mennesket ) har tatt på oss jobben med å forvalte, og sli jeg ser det, er det veldig enkelt å forvalte fra Oslpgryta. Derfor ønsker jeg velkommen noen rovdyr tett opp til der den politiske og byråkratiske makta er samlet. Jeg ønsker meg ulv og bjørn både i Asker & Bærum ( det er vel der Skaugum ligger...? ) og i Øst- og Nordmarka. Det er viktig, både for mangfoldet og for forstelsen av det å forvalte..
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Min holdning er kanskje preget av min bakgrunn, kommer nemlig fra bygd med flere sau enn mennesker - har mang et år vært med å sanke sau og har hvert år opplevd at sau er tapt og at det koster. Ikke vær overrasket over at jeg vil ha ulven bort, jeg ser bare det praktiske og kostnadsmessige med å skyte dem.
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.225
    Antall liker
    3.744
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har jaggu sanket noen sau i mitt liv. Jeg er oppvokst i Lofoten der ulven ikke har vært plagsomt tilstede de siste hundre år. Men vi har (selv om noen ikke tror det) en del skog og myr. Det var ikke få dyr vi fant døde i det vi kalte "søkkmyra". De vi ellers fant hadde gått seg fast i "flåg" og ramlet ned, eller de hadde blitt sprengt av tam-hunder uten bånd.
    Det var da jeg ble overbevist om at det å sende sau i fjellet uten oppsyn er uansvarlig, på grensen til dyremishandling.
    Har ikke den samme erfaringen med geit, all den tid den har tilpasset seg et liv i den norske fauna. Får (en sau - flere får) er derimot en art som ikke ennå har greid å tilpasse seg et liv i det høye nord. ulv eller ikke, den må gjetes.
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Langt på veg einig med deg, Casey. Geit har også det ekstra plusset at dei kan livnære seg av 70% lyng (ganske optimalt, faktisk). Men dei har ein lei tendens til å forville seg om det ikkje jobbast mykje med preging. Eller så kan fåregjetarane passe desse også....
     

    Knut Runar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2011
    Innlegg
    209
    Antall liker
    186
    Jeg vet at vi mennesker er på toppen av kjeden. Dog blir det noe annet å utrydde menneskeheten enn å skyte de få ulvene som vi har her til lands.

    Vi kan ta ulvens rolle i naturen, den kan dog ikke ta vår.
    Jeg synes vi skal slutte med all denne utryddinga. Artsmangfold er nødvendig - og viktig. Men vi ( mennesket ) har tatt på oss jobben med å forvalte, og sli jeg ser det, er det veldig enkelt å forvalte fra Oslpgryta. Derfor ønsker jeg velkommen noen rovdyr tett opp til der den politiske og byråkratiske makta er samlet. Jeg ønsker meg ulv og bjørn både i Asker & Bærum ( det er vel der Skaugum ligger...? ) og i Øst- og Nordmarka. Det er viktig, både for mangfoldet og for forstelsen av det å forvalte..
    Som et svar til dere begge to.

    For noen år siden gjorde man rent bord og utryddet ulven i store områder hvor kjøttfe oppdrett var stor næring i USA. Dette fikk litt uventede resultater.

    De første årene var " bøndene" veldig fornøyde. De mistet færre dyr pga rovdyr og de kunne selge mere. Det ble også mere hjortevilt i skogene, slik at jakten tok seg merkbart opp.
    Altså en vinn- vinn situasjon for alle parter.... Bortsett fra ulven. Men dette endret seg drastisk etter noen få år.

    Etter relativt få år begynte hjorteviltet å få generelt dårligere helse. Masse sykdom, og slakteverdien sank til et nivå som var lavere enn før de tok ut all ulv.
    Disse sykdommene spredte seg også til tamkveg, slik at slakteverdien også sank drastisk der.

    De endte opp i en tap- tap situasjon for alle også for tamkveg og hjortevilt. Både bønder og jegere klagde.

    Mye ble forsøkt for å rette opp "helseproblemet" men ingenting hadde tilstrekkelig effekt.
    Situasjonen forværret seg i mange år intill noen foreslo å innføre ulv som kunne ta ut det syke hjorteviltet.

    Noe ulv ble innført til stor skepsis blandt mange.
    Resultatet kom relativt raskt. Først ble det raskt mye mindre sykdom blandt hjorteviltet, og dermed mindre smitte over til tamkveg.

    Ganske riktig, så tok ikke ulven bare syke hjort, elg og rådyr, men de tok også ett og annet sykt tamkveg.
    Men ulven tok nesten bare vilt og kveg som ikke var friskt.
    På den måten er de med på å øke kvaliteten på det resterende viltet og kveget.

    De aller fleste i området så det som en positiv endring.
    Riktig nok måtte man se gjennom fingrene på det at det ble tatt en og annen kalv på beitet. men kvaliteten på resten av kveget steg desto mere.
    Det er i hvertfall ikke lenger et flertall blandt jegere og ulv for å minske ulvebestanden.

    Så, dermed ser det ut til at ulv og andre rovdyr har en viktig funksjon som vi mennesker ikke kan erstatte.

    Runar
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    Vi bør jo utrydde den ville naturen, så mennesket og hustyrene våre kan få leve i fred med fobiene våre.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    At vilt rovvilt tar syke/svake byttedyr er ikke ny kunnskap. Rovdyr har generellet sett et så marginalt livsgrunnlag at de er nødt til å bruke minst mulig krefter uansett hva de foretar seg. Det vet nemlig aldri hvor lenge det er til neste måltid, som jeg tidligere har skrevet er det meget "pragmatiske", de hopper over gjerdet der det er lavest, de jakter IKKE etter "fame and glory". Så dumme er det kun mennesker som er!!

    At artsmangfold er en utelukkende positiv ting bør vel heller ikke komme som et sjokk, dette er meget gammel kunnskap. Personlig er jeg lite glad i Finnmarksmyggen, men jeg må likevel si at jeg blir noe bekymret når jeg ser hvor effektive de moderne myggfangemaskinene er. Bestanden av mygg blir alvorlig desimert, og da gjennstår spørsmålet: "Hva pokker blir den dystre konsekvensen av dette??"

    Problemet er at "folk" ikke nødvendigvis er så veldig rasjonelle når det kommer til slikt. Australia burde være showcase nok til å åpne øynene på folk for hva som kan gå "åt Helvete" når man tukler med naturen, men dessverre nei! Jeg har truffet rypejegere som med stor entusiasme og stolthet har fortalt at de har skutt rovfugl, utryddet hele kull og foreldre av hauker, falker og ørn. Hvorfor? Fordi disse fjottene tror det da blir flere ryper som de selv kan jakte på om høsten. At det er meget alvorlig faunakriminalitet og totalt forkastelig oppførsel vil de ikke på noen måte ta inn over seg, selv om man forklarer det med "teskje"!
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    Jeg skjønner godt at syke og svake mennesker vil utrydde rovdyr.
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Jeg har jaggu sanket noen sau i mitt liv. Jeg er oppvokst i Lofoten der ulven ikke har vært plagsomt tilstede de siste hundre år. Men vi har (selv om noen ikke tror det) en del skog og myr. Det var ikke få dyr vi fant døde i det vi kalte "søkkmyra". De vi ellers fant hadde gått seg fast i "flåg" og ramlet ned, eller de hadde blitt sprengt av tam-hunder uten bånd.
    Det var da jeg ble overbevist om at det å sende sau i fjellet uten oppsyn er uansvarlig, på grensen til dyremishandling.
    Har ikke den samme erfaringen med geit, all den tid den har tilpasset seg et liv i den norske fauna. Får (en sau - flere får) er derimot en art som ikke ennå har greid å tilpasse seg et liv i det høye nord. ulv eller ikke, den må gjetes.

    villsau.jpg

    Så du aldri den filmen der villsau ble eksponert for en utstoppet bjørn? Deres reaksjon var akkurat maken til bøffelens eller moskusen i det den angripes av rovdyr. Først prøve å flykte i samla flokk, og om ikke dette går samle seg på et sted med ryggen fri, og plassere den oppvoksende slekt bakerst med værene i front. Denne testen ble gjort i en innhegning, og de kunne ikke flykte da gjerdet var for høyt. Jeg har en gang blitt overhoppet av en villsau. Jeg var 16 år, og kanskje 1.70 høy. Du tror meg sikkert om du ser på dette bildet :) Denne sauen er spesialtilpasset kystmiljøet, og de har en ledersøye som leder de andre utenom myrer. Derfor er drukning eller fastsetting i myr med en pinefull død som resultat sjeldent forekommende. Det eneste problemet som oppstår oppstår om vinteren, nemlig at de går utpå for tynn is.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    hoppe_bukk_liten.jpg
    At ulven kun dreper sau er en myte. Dette bildet viser med all tydelighet at de også kan leke sammen.
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Jeg skylder å gjøre oppmerksom på at bildet av den hoppende sauen er tatt av Kim Nygård, Adresseavisen. Det ble kåret til årets bilde i 2011 i kategorien Natur og Miljø.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn