Ultrakompakt bygårds hornsytem

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei Tytte

    Takk for svar, som altid velbegrundete og tydlige.
    Vi snakket en del om spredning og power respons på lørdag kvelden og det er klart at det du sier i dit svar her nå kombinert med den samtalen gjør at jeg er enig med deg at begrpet "bedre" er uegnet.
    Men jeg forstår dette bedre nå og har på en måte fått mine antakelser bekrefte tl tross at de var upresist formulerte. Om det resulterer i flere horn, time vil tell.

    Fase og steilhet på filtre var en veldig interresant del av kurset. Er blitt mer klar over variablene her og den glidende overgangen. Dette med Q verdien og dens effekt på fase responsen skal jeg lese meg mer opp på.
    At du skulle defineres som lat når det kommer til disse sakene tenker jeg rett å slett ignorere.
    Det skulle sette meg i et allt for dårlig lys, det er ille nok som det er.:)
    Sett i lys av den erfaringen du formidler er jeg henfallen til å jobbe videre med relativt steile filtre. I alle fall til målinger og generering av DLCP-filtre sitter litt bettre.
    Et spørsmål til deg Tytte, hvilken steilhet bruker du mest og vad definerer du som steile filtre ?

    Jeg må til innkjøp av en ny mikrofon og lydkort før jeg kommer noen vei med impulsmålinger og løpetiskorrigering.
    Det er en viktig tema men må vente litt.

    Sluket: med begge målinger antar jeg at du mener høyre og venstre øre :rolleyes:

    Eivind: Vi må tenke ut en metode til å gjennomføre det vi ønsker oss, en metode som Snickers
    lar seg overbevise av.
    Snickers mente vel at 24db/octav egentlig var veldig steile filtre og slik har vel jeg forstått det tidligere jeg også.
    Må komme igang med målinger til å få inn øvelse men etter 5 uker uten anlegg er det viss fare at det blir mest musikk spilling den aller nærmeste tiden.
    Ikke det at jeg kommer å tillate at allt det jeg lærte på kurset glemmes bort i noen vakkre toner, da får jeg bare kjeft av DSP guruene i vest og lengre vest.

    Vidarj: Jeg tror det skal til noe mer en en skarve hitec trinov til å matche Slukøret.

    Habicht
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Steilt = 120 dB /oktav.

    Nei, med to målinger mener jeg før og etter nivåjustering :D
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    120 db, det er vel det normaliserte lyttevloumet i SS hos deg, etter nivåjustering:)


    H
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ja hva er egentlig definisjonen på steile filtre? Ikke godt å si. I passiv sammenheng så vil nok 4-ordens filtre kunne betraktes som steile siden antallet spoler og kondensatorer som skal til begynner å bli relativt voldsomt. Med dsp-er som kjører utelukkende IIR filtre så vil jeg kanskje si alt over 4-orden er å regne som steilt. 4-ordens filter er liksom litt main stream :). Kommer du over på FIR filtre derimot så brukes det gjerne filtre som er ekstremt mye steilere enn det vi bruker i IIR sammenheng. Audiolense XO for eksempel opererer gjerne med filtre som faller abnormt bratt sammenlignet med "pingle" 8 eller 16 ordens IIR filtre. FIR filterenes egenskaper er også normalt veldig forskjellig fra slik vi tradisjonelt tenker rundt IIR filtre og å snakke om filterorden gir sånn sett ikke heller mening i den sammenheng.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Med seks- og syvveis systemer så er 120 dB betimelig. Særlig når driverne har lik karakteristikk og oppbygging. Funker som ei kulå....
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Har siden DSP ble drasset i hus operert med 4 ordens LR. Av den enkle grunn at det er enkelt å få til, og har oftest operert i ytterpunktene av elementenes arbeidsområde. Da virker det lite hensiktsmessig med slakere filtere da vi er inne i oppbrytninger og annet grums.

    Tygger litt på det du sier Sluk, og i min logikk virker det riktigere å dele drivere med lik karakteristikk og oppbygging med slakte filtre da egenlyden ikke "forurenser" hverandre men er relativt ens? Ser også fordelen i store mangeveis rigger med slakte filtere for å smelte lyden sammen og unngå lokalisering av lydkilden.
    I en sjuveis rigg opererer jo også alle drivere langt innenfor sin komfortsone, noe som gjør slakte og passive filtere mulig, gitt løpekorrigering er fysisk mulig...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Vel... jeg satt fem meter fra en MUR av horn fra gulv til tak fra vegg til vegg, og sarte damestemmer og pistrete fløyter sto spikret i løse lufta på en måte som bare kan betegnes som absolutt virkelighetstro. Teori eller ei.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Syvveis er krevende og bratte filtre hjelper. Min neste DSP skal ha FIR kapasitet og i den forbindelse skal det bli interessant å få sjekket ut et par andre filterkonfigurasjoner som gir kontroll på fase, som reduserer lobing og som skjærer av mye hardere enn 120dB/oktav når det først faller. 120dB/oktav er for amatører :cool:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.300
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    i mitt passivt delte oppsett over 75Hz er det 12db elektrisk og 24db akustisk som gjelder
    satser på at det videreføres med TAD 4003 og.....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Passivt er tingen. Mye enklere.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Snickers snakket varmt om slake filtre grunnet mindre faseproblemer, dette selvfølgelig i IIR sammenheng.
    FIR er vel en helt annen ballgame, noe som sikkert er veien videre på et eller annet tidspunkt.
    Helt sikkert noen andre problemer knyttet til det men spennende.
    Så lenge jeg må forholde meg til IIR, har fortsatt nokk å lære der, virker JoHoo sin metode fornuftig.
    Lett å ratte seg langt ut på viddene med alle de muligheter som en DLCP gir.

    H
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Har siden DSP ble drasset i hus operert med 4 ordens LR. Av den enkle grunn at det er enkelt å få til, og har oftest operert i ytterpunktene av elementenes arbeidsområde. Da virker det lite hensiktsmessig med slakere filtere da vi er inne i oppbrytninger og annet grums.

    Tygger litt på det du sier Sluk, og i min logikk virker det riktigere å dele drivere med lik karakteristikk og oppbygging med slakte filtre da egenlyden ikke "forurenser" hverandre men er relativt ens? Ser også fordelen i store mangeveis rigger med slakte filtere for å smelte lyden sammen og unngå lokalisering av lydkilden.
    I en sjuveis rigg opererer jo også alle drivere langt innenfor sin komfortsone, noe som gjør slakte og passive filtere mulig, gitt løpekorrigering er fysisk mulig...
    Smelter sammen gjør det egentlig ikke før c-c avstanden blir tilstrekkelig lav. En ting er dreiningen ift. lokalisering av lydkilden, en annen er lobeproblematikken. Hvis du tenker deg to drivere som spiller overlappende uten deling så vil de på et tidspunkt (bestemt av avstanden og spredning) levere hver sin lobe som summerer i lytteposisjon og i refleksjonspunktene. Faseforskjellene gjør at enkelte bølgelengder summerer og andre fører til kansellering. Dette skaper kamfiltereffekter og er direkte ødeleggende for lyden.

    Hvis vi så legger på et 6db/oktav XO filter så vil lobefenomenene være "elimninert" omtrentlig 1 dekade over og under delefrekvens. Rundt delefrekvensen spiller de to enhetene fortsatt nokså samstemt i et stort område. Ettehvert som filterorden øker så vil området hvor elementene krangler om oppmerksomhet reduseres og tilsvarende vil kamfilterproblematikken avta.

    For hornkonstruksjoner blir gjerne c-c avstanden mellom horna stor sammenlignet med bølgelengdene vi deler på (iallfall med normale lytteavstander). Tradisjonelle hifihøyttalere er enklere på dette området. Behovet for bratte filtre er gjerne derfor større med hornoppsett.

    24dB/oktav er som du sier, enkle å få til. For egen del så synes jeg det kan være verdt bryet med å dele enda brattere selv om det går på bekostning av andre egenskaper.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Sluket vad er det jeg leser, enklere, når ble et gyldig kriterium:D

    H
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Må være eneste sammenhengen i livet du er "passiv"...
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du må ikke glemme at noen av oss bruker begge deler til å focke up lyden noe så in i hel.....te:D

    H
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Mens dere kakler som høner her inne så har jeg fått meg et par timer med godlyd! God dagsform i dag så da låter det bra også. :D

    Nesten helt uten filter også - SLOB i bunn og Coral Beta 8 fra 100 Hz og straight up! Ingen angstbitersk prossess heller - rett opp med kassene, passe toe-im og Basie svinger som et helvete.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du har helt rett Sluket, mer musikk mindre kakling.
    vad har du gjort av horna?

    H
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Står her de! Ville bare leke meg litt. Livet skal være mer lek heretter har jeg bestemt; og nulltoleranse for drittsekker, falske svin, tidstyver, folk som bare skal klå/ha...
    Mer tid til de ekte, those who cares, de interessante, de som virkelig brenner for noe. Etter en to år lang tunell mørkere enn ræva på en neger er det nå lys i sikte og det er definitivt åpningen og ikke motgående trafikk! Herfra og ut skal det være gøy - ikke minst lyden og musikken. Be prepared!
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Høres bra ut Sluket !!!!

    I will stay tuned

    H
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg fikk gleden av å besøke en ærverdig bygårdsleilighet i går hjemme hos trådens islandske vert.

    Man skal ikke se lenge på dette oppsettet før man forstår at designeren har litt flere estetiske skills enn de fleste.

    Det var en fin kveld hvor øynene fikk hvile på fire mellomstore trakter, noen radiorør og fire høyttalerelementer med en blank faseplugg. Måtte stjele et bilde fra forsiden, det gjør seg ganske mye finere i virkeligheten synes jeg.
    Basskassene var opprinnelig ment å være skap, men med litt lettere ombygging ble de til lukkete basskasser. Verten unnskyldte seg for manglende siste finish. Samtidig tenkte jeg at det er bare arkitekter som klarer å lage noe så uttryksfullt med så enkle midler. Meget imponert.

    Habicht.jpg


    Jeg ble budt på spekemat, ost og nydelig hjemmelaget espresso. Kvelden gikk mest med til skravling og kos. Sterke og korte bånd til musikkbransjen kom raskt frem med tilhørende historier, historier om det gode liv. Fikk hørt noen låter på anlegget også. Må si at dette besøket dyttet meg flere meter mot det som ser ut som et uungålig DIY stup. Missforstå meg rett, men når du kan få sånn lyd med en halvtimes innsats før det første filteret med Audiolense var en realitet så begynner det å finne på noe liknende for fristende.

    Synes anlegget har noen besnærende sterke egenskaper som lett skygger over de egenskapene som ikke enda ikke har nådd sitt potensialet. Kind of blue har aldri noensinne hørtes så tamt og dårlig ut hjemme hos meg som når jeg kom hjem i går. Det sier det meste om musikaliteten i dette oppsettet.

    Tusen tusen takk for gjestfriheten og en meget hyggelig kveld! :)

    God helg!
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nå skvat jeg..

    Plutselig så jeg min egen tråd igjen.
    Ligget i dvale over et år, kanskje på tide å skrible litt igjen.

    Det skal være sikkert og vist at gljedjen var på min side. Et meget, meget hyggelig besøk.
    Ikke blir det værre når det kommer så gode tilbakemeldinger på anleggets musikalske styrker.
    Tror våre preferanser om musikkens tilstedeværelse i rommet er rett like.
    Du er såklart mer bevist definisjonen og målrettet i å oppnå dine ønskede resultater.
    Om jeg klarer et slikt DIY prosjekt med hjelp av "dårlige" venner er det helt uprobelmatisk for deg.

    Det skjedde ikke rent så lite med de muikaliske kvalitetene i løpet av kvelden med nye filtre signert TrompetN.
    Da kan vi vel si at dagens resultat er en halvtimes roting fra en amatør og litt kaffepause ratting fra en superbruker :)

    Sitter nå og koser meg halvt ihjel med bedre lyd en noensinne og 3 til 4 timer aleine hjemme. HI HA, stakkers naboer !!!!!!

    Håper å få dyrket kontakten fremover.

    Beste hilsen

    H
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Du får kose deg, det hadde jeg gjort. God helg, vi snakkes! :)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei igjen dere som har vært innom

    Etter å ha fått et svært hyggelig og inspirerende besøk er det vel på tide med en liten update i denne tråden som har ligget brakk i over et år.
    Skal prøve å holde meg til det som er relevant for trådens titel, dvs. mitt høytaler system og anlegget rundt.
    Herremode, årets vin/kaffe, husholdsmaskiner av ymse slag og slike rosa blogg relaterte temaer er det andre
    her på HFS som er flinkere til å skrive om.

    Det har ikke vært helt stille stand tross lang tid fra siste innlegg. I tillegg har jeg gestet noen andre tråder, ikke minst en liten svipp innom akustikk hjørnet som følge av noen svanå Helmholzfeller som kom i hus. Det ble egentlig ikke noen konklusjon på de taemaene men akustikk har interessert meg lenge og mine spede forsøk gav mersmak. En tema som jeg sikkert vil vende tilbake til.

    Anlegget er stort sett uendret bortsett fra noen nye / gamle forsterkere til bass og midbass.
    Ikke nødvendgvis landet den saken men måtte bare rydde litt.
    Min 6 kanals ICE 250w ble solgt og en gammel trotjener, ZAP Mk iV 50 W dualmono,
    kjøpt av meg ny hos NATen eller annegang i bronsaldern tjenstegjør nå i midbass, fra 750 Hz og ned.
    Fra 80 og ned en nesten lika gammel NAT sak. LC audio igjen men denne gangen en Predator,
    200w klasse D med linier psu, bygget av mr. LC him self. Vi får se.

    Kan vel nevne at i perioden har jeg også satt opp et sekundert system rundt en Thorens TD 3001
    og en Musical fidelity nuvista pre, i et annet rom. Skal foreløpig ikke dvele så mye over det men i tunge stunder,
    når DSP gudene ikke spiller på lag må man ha litt musikk uansett.

    Det bringer oss litt fremover. Når jeg sist befattet meg med denne tråden var DSP kurs MkI nyligen avsluttet
    og hodet bruste av nyervervet kunnskap.
    Nå skulle det måles systematisk, biquader analyseres og nirvana oppnås ikke senere en straks.

    Men det var disse DSP gudene, eller djevlene. Mine eskapader med min DLCP er til dels dokumenter i DLCP tråden
    og jeg orker ikke å gjennta det hele her.
    Enden på vise er at deler av innmaten i min DLCP skal på tur til Nederland og det er faktisk all grunn til
    å tro at det hele vil bli i orden når nye deler settes inn.
    Det er på en måte bevist med lånte deler fra Jørg1s1, stor takk til han igjen.

    Nå begynner vi egentlig å nærme oss kanskje den største hendelsen i løpet av de 13 månedene som er gått.
    Nemlig DSP kurs Mk2.
    Det og konsekvensene får vi snart komme tilbake til.

    Beste hilsen

    Habicht
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er forskjellige ting som driver oss DIY dudes and dudettes fremover i våre prosjekter.
    I grunn uinteressant å analysere det. Forskjellige folk har ulike evner og ønsker med alt strevet.

    Som jeg kom innpå tidlig i tråden valgte jeg å gå for et DSP styrt system. At det eventuellt er mulig å få til mer transparanse og musikalitet med analoga metoder passive eller aktive har jeg ikke grunnlag til å si noe om. Jeg kan bare ta utgangspunkt i hvad jeg tor er gjennomførbart innen for mine begrensninger.
    Faktiske eller pålagte. Og ikke må man glemme kapasiteten til de stakkars folke man har utkoret til ufrivillige hjelpere i et slikt prosjekt. Uten hjelp hadde jeg aldri kommet såpass langt som jeg er nå. Håper bare at jeg på en eller annen måte kan gi noen gjennytelser som er av verdi for alle som har bragt det hele videre.
    Noen mener sikkert det er feigt å ikke gå all out men jeg klarer ikke å frie meg fra en viss realisme i mine foretagende. Dette er noe som Sluket skulle kalle en serdeles dårlig egenskap for en selvbygger :)

    Men DSP er ikke bare DSP, der finnes det forskjellig måter å gå frem. I løpet av den tiden jeg har rotet med dette har jeg blitt kjent med noen svært kompetente folk. Ingen nevnt ingen glemt.
    Folk som har evne til å fult ut bruke de verktøy som er valgt til oppgaven og har en intuativt og sikkert også innlært kunnsakp om hvordan disse verktøyene kan brukes til å løse problemene de finner.
    Noe som mangler eller noe som skal vekk. Uansett valgt metode, i dagens situasjon er det mulig å finne noen svært kraftige og fleksible verktøy.

    Jeg er nok egentlig en dårlig DIYer og dårlig lytter. Mangler litt konsentrasjonsevne, og ikke analytisk nok til å samle og prosessere mine inntrykk til å komme videre i en linier erfarings oppbygging.
    Litt mye intuisjon og innfallsmetoden her i gården.

    Etter mye grubling i sin tid falgt valget på en Hypex DLCP som styrings sentral i systemet.
    Som det er skrevet masse om er utvalget av løsninger til en slik oppgave noe begrenset.
    Fordelen med en proprietær boks som jeg ser det er det å ha knapper og en taktil styring av systemet i daglig bruk.
    Rett og slett å kunne skru opp og ned volumen og bytte kilde uten å måtte inn på en skjerm.
    Jeg har tidligere brukt et semi proft lydkort som styringsenhet og savnet alltid den taktile, direkte styringsmuligheten.
    Det at jeg insisterer med å integrere vinyl i systemet har sikkert også noe med dette å gjøre.

    Man velger seg verktøy som man mener at passer til oppgaven og til sine egne preferanser når det kommer til den metodiken som verktøyet betinger. Men det er ikke sikkert at man altid treffer i første omgang.
    Det mine damer og herrer (Litt optimistisk når det kommer til leser gruppen :) ) bringer oss stadig nærmere den mytomspunne DSP kurs MK 2.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Fint skrevet! Jeg må si at særlig den bassløsningen er RÅLEKKER. Kjenner at det frister litt å prøve å få til noe tilsvarende selv.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk for hyggelig tilbakemelding Olav2.

    Bass løsningen er først og fremst et produkt av en valgt møbleringsløsning.
    Før jeg byggde den rådførte jeg meg med en svært kopetent kar og spurte om denne løsningen kunne fungere.
    Han sa at de kunne den men at det altid er begrensninger.
    Etter at TrompetN var innom her og skrudde litt er bassen fyldigere og mer kontant en jeg har opplevd den før.
    Bassrespons er såklart ikke bare valgt bass system men ikke minst interaksjon med rommet.
    Mit rom yter egentlig ingen motstand mot bassfrekvenser, de bare forsvinner.
    Tilater man seg å pine elementene og forsterkeriet litt med DSP blir ikke værst alikevel.
    Til tross for utsenendet er systemet helt todelt, to lukkede kammer per boks.

    H
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er nettopp at den er så møbleringsvennlig samtidig som den ser ut til å ha en del kapasitet som tiltaler meg... Bra jobba. Hvor store er de driverne, hvor høyt deles de og hvor langt ned går de?
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei igjen Olav2

    Det er 15 tommers element.
    Nærmere bestemt noen litt eldre Acoustic Elegance TD 15 M med apollo magnetsystem.
    De to elementene under horna deles opp over ved 750 hz og får spille helt til de ruller naturlig av i bunn.
    Elementen på flankene støtter opp i bunn fra ett eller annet sted der rommet svelger alt og opp til 80H

    Strengt tatt skulle nok de på flankene blitt ersattet av mer dedikerte bass elementer.
    TD15 M er vel egentlig midbass elementer men er veldig fleksible

    TrompetN gav det hele en del boost i bunn her på torsdags kvelden. Jeg har ikke tatt noen målinger ettter det og kan derfor ikke si hva outputen er i bunn, men dele frekvensene er som skrevet over.
    Kassene er lukkede kassser på ca 115l pr. element, godt avstivet med dobbel 22mm bjerke kryssfiner i baffel og bak,
    enkel i sider, toppp og bunn.

    Om du har veien forbi St. Hans haugen er det bare å si i fra. Da kan du høre for deg selv

    H
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Anlegget ser veldig bra ut - gleder meg til å høre mer om audiolense oppsettet!

    Nå ser det endelig ut til at jeg også kan får audiolense opp og gå, så da er det jo kjekt å følge med på noen andre i samme nybegynnerstadie ;)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk for det Leif. Noen av oss jobber i det små.
    Får vel en dag bli mann nok til å komme og lytte til tape hos deg.
    Det for bli til høsten tenker jeg.

    Bjarne, AL bekjennelsene kommer snart :)

    H
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Da nærmer vi oss vel sanningens øyeblikk DSP MK 2.

    Når jeg hørte at ildsjelene ute på Skedsmo skulle få i gang et nytt nørdeseminar var jeg fyr og flamme.
    Vet ikke helt vad den nord norske duracell kaninen der borte går på men vi skal være veldig glade for hans og kammeratene hans sin innsats vilje og evne.
    Min entusiasme var ikke mindre når jeg ble klar over at mannen bak Audiolense Bernt, BX skulle holde i det faglige.
    Jeg kjøpte min første AL lisens i 2008, fikk det ikke til, i følge mail korrespondasen med Bernt prøvde jeg igejn i 2011, fikk det ikke til. Men nysgjerrigheten på dette verktøyet la seg ikke tøyle. Det skulle prøves igjen, for tredje, kanskje siste gang.

    Det er skrevet mye om DSP her på HFS i det siste, jeg tar ikke stilling til den debatten her.
    Det har jeg ikke erfaring eller faglig grunnlag til å gjøre.
    De tyngste debatantene BX og Snickers har jeg haft gledjen av å følge med i aksjon på DSP mkI (Snickers) og MK2 (Bx) Så vitt jeg kan bedømme meget kompetente begge to, om en med litt forskjellig innfallsvinkel til tema.
    Selv står jeg bare på sidelinjen og prøver å suge til meg så mye kunskap jeg bare kan og har ingen agenda med denne tråden eller mine skriblerier.

    Nå er vi egentlig tilbake til dette å velge verktøy til oppgaven og finne ut hvilke verktøy man tror seg kunne beherske og hvilke verktøy som passer ens egen arbeidsmetodik.
    Min kontakt med tradisjonell DSP og ratting med slike ting er stort sett med Minidsp 4x10 HD og Hypex DLCP.
    Begge to aldeles utmerket bokser men med klar seier lydmessig til DLCP.
    Skulle bare mangle prisforskjellen tatt i betraktning. Bruker krensesnitt der imot total utklassing mini dsp,
    men det er lyden som teller ikke sant.

    Som jeg var innepå tidligere var jeg ettter DSP Kk1, veldig giret på å ta tak i den lærdomen som skulle til
    til å kunne ta relevante målinger med REW.
    Få en viss forståelse av målingene og applisere den forståelsen til instillinger av biquader i DLCP.
    Helt grunnleggende om man skal bruke de verktøyene til å komme videre i søken etter god lyd og integrasjon.
    Klar at jeg har gode venner som gang på gang reddder meg ut av uføret, men litt må man kunne forst og gjøre selv.
    En mulighet som noen har benyttet er minidsp til deling og Dirac til resten,
    den varianten har jeg ikke prøvd og kan ikke uttale meg om den.

    Men de tidligere nevnte DSP gudene / djevlene spilte ikke helt på lag med meg.
    Det ble en del perioder med tung kamp bare til å få lyd.
    Og når jeg har vært uten lyd i par uker og plutselig klarer å få det tilbake er jeg laget slik
    at da setter jeg meg ned og hører på musikk og driter i biquader, inpulsrespons og group delay.
    Så dårlig DIY er er jeg.
    Min kamp med DLCP skildres som sagt i den tråden og gjentas ikke her.
    Alt dette kan selvfølglig ha farget det som har ført til dagens situasjon
    at DLCP er foreløpig ut av kjedjen.

    H
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Bare til å si det med engang og det med full repsekt for andre aktører i bransjen
    som jeg har vært i kontakt med.
    Bernt Rønningsbakk med sin software Audiolense imponerte meg krafttig i løpet av DSP mk2.
    Sagt som gjort, det ble en avtale om å gjenopplive min lisens, dette måtte jeg bare prøve ut.

    Det ble noen start problemer som er gejnnomgått i AL tråden men det ble lyd.
    Og så ble det så inn i helvete til lyd.

    Før jeg går videre bør jeg gjøre klart at de mulighetene som tradisjonell DSP ratting med IIR filtre gir ble aldri tatt spesielt langt i mitt oppsett. Om det noensinne blir det må tiden vise.
    Min gode venn JoHoo skal ha stor respekt og takk for å ha i løpet av noen få timer fått svært mye ut av dette systemet.
    Det er ikke noen tvil om at det kan gjøres mye med den metoden.
    Andre gode venner ar steppet inne etter hans omlokalisering.
    Denne metoden kan sies være veldig hands on, man kan velge 3dB mer her 6dB mindre der alt etter smak og behag.
    En annen ting som gjerne kan tas opp er at når man bygger opp et aktivt system fra scratch er forutsetningen for bruk av DSP noe annet en det å applisere DSP på eksisterende, ferdig utviklede høytalere.
    Noen gjør det med godt resultat, for oss som starter fra scratch er det tilnærmet et must.
    Samme med bruk av målinger. Når det er sagt begriper jeg ikke at oppegående entusiaster villig fornekter seg den lære muligheten det gir å skaffe seg en målemikk for en tusing og gratis REW på en laptop.
    Ingen trenger å tro mer på målinger en sine egne ører men info mengden man kan skaffe seg med enkle midler kan være til enorm hjelp ved å sette opp et helt tradisjonelt system.


    H
     
    Sist redigert:

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tilbake til dagens situasjon og AL

    Da er vi vel der at lyd skal beskrives, lyden av endring skal beskrives.
    Noe jeg ikke altid finner så lett å gjøre.

    Først litt om mit AL oppsett, Vi hopper over første forsøk med 3 veis, problemer med microfoner
    og går rett på dagens 4 veis løsning som er den samme som tidligere.
    Det er sikkert best at folk finner frem til alle de mulighetene som AL har til både manuelle instillinger
    og default løsninger andre steder en her. Dette er et svært kraftig og fleksibelt verktøy.
    Det å taste inn et ht system med valgte delefrekvenser er gjort i en fei,
    til å late som jeg kan litt tillat jeg meg endring i steilhet på filtre.
    Litt stielere fra mid til top horn på 6000 Hz, default mellom midhorn og midbass på 750 Hz og
    litt slakere mellom dyp og midbass på 80 Hz. Omtrent samme delings oppsett som i DLCP før
    Jeg kjørte vel default på resten, lastet inn en generisk calibrerings fil til den Behringer microfonen jeg hadde lånt,
    press go. Genererte filter, inn i convolver i J river, press play. Gjort på en halvtime.

    Det som følger må ses i relasjon til mit system, mitt rom og mine preferanser,
    bør absolutt ikke tas som noe fasit om den ene metoden over den andre.
    Men dæven døtte. Jeg ble egenetlig litt sur.
    Dette spilte på fleste parametre bedre en noensinne før.

    H
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Skal prøve å analysere litt.

    Som min ven Naturlyd sa, AL er veldig bra på å summere mellom elementer, skape homogenitet.
    Det kan jeg skrive under på.
    Samtidig hadde jeg følelsen av både mer dybde og bredde i lydbildet, i tilegg var oppløsnngen bedre.
    Det er klart at ved overgangen fra DLCP til AL er det byttet DAC.
    Jeg har stor tro på DAC delen av min RME UFX men jeg tror ikke det er det som skaper det jeg opplever som forbedring.
    Tror forklaringen heller ligger i at AL ordner opp i romproblematik som tidligere maskerte en del detaljer.
    Ting føltes mer presise og bassen var strammet opp.
    Dette i løpet av en halv time i henderne på en amatør !

    Så kom TrompetN på besøk og han er ikke, på noen måte amatør.
    Det ble dæven døtte en gang til.
    Ja, Jeg vet at dette begynner å bli litt mye og jeg kommer sikkert ned på jorden i gjen men la meg få sveve litt nå,
    det har vært en del slit med det hele.

    Enkleste måten å beskrive det som TrompetN gjorde her på torsdagkveld mens han nippet til kaffen
    var at han spilte på anlegget mit med hjelp av AL som et instrument om en elektronisk.
    Jeg ble mektig imponert og egentlig nesten litt misunnelig.
    Det er denne intuative evnen til å kunne applisere det du hører til de mulighetene som verktøyet har og vips,
    det spiller bedre, vi er kommet tettere på musikken. Det er besnærende.
    Nå skal jeg ikke undervurdere vedkommendes lange erfaring som proff musiker og en som har brukt
    mye tid på å forstå akustikk og de parameterne ved høytaler konstruksjoner som er berørte.
    Men uansett, jeg ser det som et privilegium å få hjelp fra slike folk.

    Nå skal jeg bare lytte en stund fremover, men det jeg kan si er at alt det jeg opplevde etter første installasjon av AL
    ble bare kraftig forsterket med nye filtre signert AtleT.

    Litt i det praktiske hjørnet og bakgrunnen til mit valg av lydkort.
    Meg kjent er RME den eneste produsenten som tilbyr en slik fjernkontroll løsning som de har.
    Det later til å være mulig å få til noe lignende med en midi kontroller til andre
    lydkort men det blir en tredjepartsløsning som jeg ikke er i stand til å integrere.
    RME sin løsning med ARC som de kaller sin remote er en nesten uendelig fleksibel løsning der alle knappene på dingsen kan programmeres via RME sitt kontroll software, Totalmix, som er en rout any to any virtuell mikser på skjerm.
    Kort fortalt, jeg har master volum i en stor deilig knapp, global mute med et taste trykk og kildevalg
    satt opp på forskjellige knapper.
    Jeg må innrømme at alt er ikke på plass ennå men jeg har en telefon date med Tohaug i helgen så dette er på vei.
    Det er klart at det går en tykk 5m lang ledning fra ARC til UFX men jeg har aldri hat en volumkontroll
    som er så presis og taktil deilig.
    Når det kommer til RME sin subjektive lydkvalitet tror jeg at den holder lenge.
    Det er klart at mange der ut på net mener Lynx aurora er hakket hvassere og Prism audio med noen fler ennå et hakk opp.
    Det får så være, jeg koser meg med min RME ARC. I tilegg har den innebygget mic pre.

    Det får være nok pludring nå.
    Jeg må konsentrere meg om å lese meg opp på Atles lille akustikkhjørne.

    H
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Fikk litt lyst å drodle litt om hobbyen vår og folks forskjellige motiver til å drive med den.

    Noen av den siste tidens hendelser i mit audiofila liv har gjort at jeg har tenkt en del over mine motiver for å drive med dette, om ikke annet en det jeg ønsker at skal være mine motiver.
    Deler av dette hendelseforløpet er knyttet til at jeg har blitt litt kjent med TrompetN og fikk dele moen tanker med han når han var hos meg på besøk og før det hjemme hos Roald. Det har også ført til at jeg har funnet frem til en del innlegg her på sentralen og i hans kammersals tråd som har git genklang i en rekke gode samtaler om temaet for nesten 20 år siden. Som jeg fortalte innledningsvis i tråden var det en gammel kollega, en musikkelsker, musiker, artisan og en som var veldig interressert i gjengivelse av musikk i hejmmet som introduserte meg for horn, og andre lett drevne høytaler konstruksjoner.

    Våre samtaler dreide seg såklart en del om de tekniske aspektene av hobbyen, utstyret.
    Hann kunne både Altec og JBL på rams og var den første jeg kjente til med Goto diskanter.
    Men det som sitter mest i minnet var våre diskusjoner om det å nyte musikk hjemme og hvordan det kunne være en berikende opplevelse både intelektuelt og emosjonelt.
    Og selvfølgelig vad som skulle til, til å oppnå dette. Det er nettopp det som jeg ønsker at skal være mit motiv for det hele, søken ettter den berikelsen som musikk kan være.

    Vedkommende var inspirert av den fransk japanske rør og horn entusiasmen drevet frem ikke minst av Jean Hiraga. Nå er det nok slik at noen av de som har skrevet disse inleggene her på HFS som jeg snakket om har nok en mer systematisk og vitenskaplig tilnærming til tema en den artisan drevne filosofien som motiverte Hiraga og co på den tiden. Men jeg tror alikevel at det finnes en likhet i at hobbyen drives for noen av oss, netopp av ønsken om en musikkopplevelse. At vi derfor ikke egentlig driver med HiFi men søker en kunstnerisk, emosjonell opplevelse.

    Jeg håper dette ikke forefaller som pretansjøst. Det settes frem mer til å påminne meg selv om at utstyr er morsomt ja men sjelden det viktigste. Også det at det fines mange mulige veier til å komme frem til nettopp det, en fin opplevelse. Jeg tror fortsatt at min vei dit går i gjennom noen horn mens andre finner veien dit med andre midler. Vår forståelse og ønsker om den store opplevelsen er nok ikke like for alle og det blir derfor fra mit ståsted helt naturlig at man søker den på ulike måter.

    Det viktigste er at vi nærmer oss med åpent sinn og prøver å lytte til hver andre og lære av hver andre. Life is to short til å krangle om noe som skal berike våre liv.
    Det klages til tider over stemmingen her på HFS og jeg kan være enig i at det er mange kverulanter, kranglefanter og folk med en eller annen agenda. Folk som er helt sikkre på at de har funnet den eneste riktige måten å sette sammen et musikk anlegg.
    Men det er også mange kunnskaps rike hjelpsomme folk som jeg håper fortsatt kommer til å bidra her og ikke lar seg skremme bort av forståsegpåerne.
    Jeg selv skal prøve å bli en mer konsentrert og bedre lytter. Fortsette å lete etter kunskap hos de som nærmere seg hobbyen og livet i største almennhet med størst mulig åpenhet.
    Ikke minst skal jeg prøve å gå mer på konserter.

    H
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Et prosjekt som mit og mange andre i samme gate kan på en måte beskrives som å skyte på et beveglig mål. Nesten alle kriterier står åpne ved prosjektets start.
    Klart at det er lagt noen grunnprinsipper i mit tilfelle, 3- 4 veis, aktivt delt, horn.
    I tillegg har jeg pålagt meg begrensninger ihht. plassering og møblering.
    Etter det er det bare å begynne å samle deler, skaffe målemikrofon, laste ned REW og skytingen kan starte.
    Men heldigvis er det altid mulig å lytte til erfarne fjellfolk. Det har aldri vært min intensjon å finne opp hjulet på nytt, alt dette styret mit er stort sett gjort før i en eller annen form.
    Litt selvinsikt kan man prøve å ha og respekt for den livs sitasjonen man er i.
    Min erfaring er at erfarne fjellfolk i vår lille hobby, DIY audio er veldig hjelpsomme folk.
    Men hvor vil jeg med det her, jo jeg tror jeg skal prøve å forklare for meg selv først og fremst hva som ligger til grunn for noen av beslutningene i form av utstyr og ikke minst min begeistring for mit nye DSP verktøy, Audiolense.
    Det er fult mulig at mye av dette ligger i det underbeviste, at ettersom jeg ikke klarte å mestre forrige løsning at da er det lett å finne grunner til å like det nye.
    Blir litt sån nye koster etc. Finnes sikkert noen terepauter her inne som kan fortelle meg sannehten.
    Vi er alle litt forskjellige og har forskjellige preferanser når det kommer til måten vi likker å jobbe på.
    Ofte er det sikkert betinget av hvilket erfaringsgrunnlag man har og som kan ha blitt til gjennom tilfeldigheter eller gjennom målbevist søken etter bestemte resultater.
    Jeg har sagt før her i tråden at jeg føler at jeg ikke har vært analytisk nok i min tilnærming til audio samtidig som jeg har prøvd å forklare det med et mer intuativt hang til musikk og musikkens kunstnerlige gjerning.
    For mitt vedkommende har jeg kommet frem til at målet kan godt være bevegelig men inn i mellom må jeg få siktet meg inn. Der er det noe med audiolense sine muligheter for default innstillinger som en quick fix og de store mulighetene til manuell tuning som er til stede når forståelsen og ferdighetene øker.
    Jeg er fult klar over de ulike synspunktene som finnes omkring den måten audiolense arbeider på og har stor respekt for en del av de som har yttret ikke fult så positive meninger.
    Men jeg sier bare som engelskmennene, the proof of the pudding is in the eating.
    Og disse godsakene i form av musikk opplevelser kan jeg ikke få spist nok av.
    Mitt lytterom er også familiens stue og allrom, mulighetene for akustiske tiltak er begrensete men skal utnyttes bedre. I den situasjonen er det deilig å i et øyblikke kunne peile seg inn på målet i form av en måling i lytteposisjon, ikke en bråte av målinger, høyt og lavt med endeløs tolkning av resultatene. Plutselig sto målet stille et øyeblikk.
    Sånn er vi forskjellige, det noen finner befriende er en heftelse for en annen.
    At det finnes tekniske agumenter for og i mot begge metodene er det ikke noe tvil om.
    Mye av det er jeg fortsatt ikke i stand til å forstå, men jeg er ikke helt uten lære evne.
    Opp i alle disse kompromiene blir min lytteopplevelse her i stuen på St. Hans haugen aldri perfekt men som situasjonen er i dag føler jeg at det går riktig vei.
    Det er klart at når det finnes velvillige erfarne fjellfolk som i tilegg har en svært god forståelse av verktøyet er det lett å bli begeistret.

    H
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn