Ultrakompakt bygårds hornsytem

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Slam Dancer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Innlegg
    579
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    At din første hornopplevelse var hos Emokid kan være en fordel eller en ulempe.
    Jeg har ikke hørt hans oppsett men det liggger garantert i de absolutte topsjiktet.
    Mange andre systemer som kommer å blekne i forhold.
    En ting er den fantastiske komponent kvaliteten opp over men det er sikkert også den
    enorme kapasiteten nedover. Skal man nærma seg det blir det stort.
    Det er alikevel ingen grunn til å droppe horn selv om man må nedskalere, jeg tror
    man ka oppnå mange av hornsystemenes kvaliteter i mindre format.

    Habicht
    Fordel i den forstand at det åpnet øynene mine for noe nytt, ulempen er at jeg ikke har muligheten til å ha et tilsvarende system. Nettopp derfor jeg er på søken, jeg vil i det minste ha noen av kvalitetene!
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.714
    Antall liker
    11.181
    Torget vurderinger
    2
    At din første hornopplevelse var hos Emokid kan være en fordel eller en ulempe.
    Jeg har ikke hørt hans oppsett men det liggger garantert i de absolutte topsjiktet.
    Mange andre systemer som kommer å blekne i forhold.
    En ting er den fantastiske komponent kvaliteten opp over men det er sikkert også den
    enorme kapasiteten nedover. Skal man nærma seg det blir det stort.
    Det er alikevel ingen grunn til å droppe horn selv om man må nedskalere, jeg tror
    man ka oppnå mange av hornsystemenes kvaliteter i mindre format.

    Habicht
    Fordel i den forstand at det åpnet øynene mine for noe nytt, ulempen er at jeg ikke har muligheten til å ha et tilsvarende system. Nettopp derfor jeg er på søken, jeg vil i det minste ha noen av kvalitetene!
    Har du fått lyttet til noen billigere, enklere hornsystemer / hornhybrider, sånn at du kjenner til hva du mister ved å gå nedover i både pris og kvalitet på komponenter? Jeg tror det ville være en god idé. Uansett kan jeg røpe at jeg har vært tung fan av hornhybrider siden første gang jeg hørte Klipsch, så det er vel min oppfatning at noen av oss bare digger det hornløsninger bedriver, så å si uansett. Men det er vesensforskjeller på billig serieproduksjon, og årelang DIY-erfaring... :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Spennende tråd. Har ikke så mye å komme med,men synes diy og hornløsninger er spennende. Skulle ønske jeg hadde litt ferre tommeltotter. Å bygge selv ser rett og slett morro ut.

    Følger med i bakgrunnen.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg ble rådet tidlig å komme meg rundt og høre andres systemer, det er et godt råd.
    Noe som jeg til slut har kommet i gang med og hørt noen systemer som fleste var større en mitt.
    Enkelte av de var lengre på vei med å forløse sitt potensiale, noen kortere. Noen har mange dyre
    kompnenter noen har færre. Noen av oss er berylliums fetishister noen har sluppet unden den "forbannelsen"
    Stene sitt system som man finner i galleri avdelingen, imponerte stort. Ike helt forløst men rett så kompakt og
    relativt lite kostbare komponenter. Han hadde store Klipsch før.
    Jeg har osgå hør et ferdig system, ett av de mindre fra en ikke helt ukjent tysk produsent.
    Det ble ikke til at jeg sluttet med DIY. Gratis var det heller ikke.
    Kalkyle grunnlaget for oss DIY folka og de kommersielle aktørene er en helt annen diskusjon.
    Min mening er den at det kan gi stor tilfredstillelse og lage noe selv, om en med hjelp av andre.
    Men det passer ikke alle og Håkon er inne på noe vesentlig med at det kan være mulig å oppnå
    en del hav horn kvalitetene med hybrider.
    Jeg hoppet rett i det og prøver lære meg svømme under veis.

    Habicht
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.630
    Torget vurderinger
    23
    Det er fullt mulig å bygge ekstremt fine hornsystem som er kompakte så det holder - det er bare å skalere ned behovet for fullrange bassystem. En liggende løsning er i så måte ganske så smart og kan nesten skjules i rommet; enten med et tapped horn pluss en kompakt midbass løsning i tillegg, integrert, eller en ren lukket løsning med kvalitetselementer og ingen horn fra 500 Hz og ned. Ikke noe galt med den løsningen, magien i hele området fra500 og opp er fullt mulig å oppnå. Jeg har et hjemmekontor hvor jeg tilbringer mye tid og der kommer det nå en slik løsning. Rommet er på rundt 13 m2 og med varierende takhøyde opp til 3,5 m. Fin akustikk.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det er fullt mulig å bygge ekstremt fine hornsystem som er kompakte så det holder - det er bare å skalere ned behovet for fullrange bassystem. En liggende løsning er i så måte ganske så smart og kan nesten skjules i rommet; enten med et tapped horn pluss en kompakt midbass løsning i tillegg, integrert, eller en ren lukket løsning med kvalitetselementer og ingen horn fra 500 Hz og ned. Ikke noe galt med den løsningen, magien i hele området fra500 og opp er fullt mulig å oppnå. Jeg har et hjemmekontor hvor jeg tilbringer mye tid og der kommer det nå en slik løsning. Rommet er på rundt 13 m2 og med varierende takhøyde opp til 3,5 m. Fin akustikk.
    Men det er vel ikke gratis lunsj her heller så man ender uansett opp på minst 3-veis? Det nytter ikke med et horn alene fra 7-800 og til topps?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.630
    Torget vurderinger
    23
    Goes without saying.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    1.5" har da potensial til å fungere ok i et tilrettelagt horn i en 2veis. f.eks 2384 eller lignende.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.630
    Torget vurderinger
    23
    Fungere OK er vel ingen målsetting? Klassiske horntabbe # 1 er å prøve å utfordre fysiske lover mht frekvensområde.
     

    Slam Dancer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Innlegg
    579
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    At din første hornopplevelse var hos Emokid kan være en fordel eller en ulempe.
    Jeg har ikke hørt hans oppsett men det liggger garantert i de absolutte topsjiktet.
    Mange andre systemer som kommer å blekne i forhold.
    En ting er den fantastiske komponent kvaliteten opp over men det er sikkert også den
    enorme kapasiteten nedover. Skal man nærma seg det blir det stort.
    Det er alikevel ingen grunn til å droppe horn selv om man må nedskalere, jeg tror
    man ka oppnå mange av hornsystemenes kvaliteter i mindre format.

    Habicht
    Fordel i den forstand at det åpnet øynene mine for noe nytt, ulempen er at jeg ikke har muligheten til å ha et tilsvarende system. Nettopp derfor jeg er på søken, jeg vil i det minste ha noen av kvalitetene!
    Har du fått lyttet til noen billigere, enklere hornsystemer / hornhybrider, sånn at du kjenner til hva du mister ved å gå nedover i både pris og kvalitet på komponenter? Jeg tror det ville være en god idé. Uansett kan jeg røpe at jeg har vært tung fan av hornhybrider siden første gang jeg hørte Klipsch, så det er vel min oppfatning at noen av oss bare digger det hornløsninger bedriver, så å si uansett. Men det er vesensforskjeller på billig serieproduksjon, og årelang DIY-erfaring... :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Nei, det har jeg ikke. Men jeg er som sagt i startgropa, men å fått lov til å få lyttet litt rundt hadde hjulpet mye - for å stake ut videre kurs.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Jeg ble rådet tidlig å komme meg rundt og høre andres systemer, det er et godt råd.
    Noe som jeg til slut har kommet i gang med og hørt noen systemer som fleste var større en mitt.
    Enkelte av de var lengre på vei med å forløse sitt potensiale, noen kortere. Noen har mange dyre
    kompnenter noen har færre. Noen av oss er berylliums fetishister noen har sluppet unden den "forbannelsen"
    Stene sitt system som man finner i galleri avdelingen, imponerte stort. Ike helt forløst men rett så kompakt og
    relativt lite kostbare komponenter. Han hadde store Klipsch før.
    Jeg har osgå hør et ferdig system, ett av de mindre fra en ikke helt ukjent tysk produsent.
    Det ble ikke til at jeg sluttet med DIY. Gratis var det heller ikke.
    Kalkyle grunnlaget for oss DIY folka og de kommersielle aktørene er en helt annen diskusjon.
    Min mening er den at det kan gi stor tilfredstillelse og lage noe selv, om en med hjelp av andre.
    Men det passer ikke alle og Håkon er inne på noe vesentlig med at det kan være mulig å oppnå
    en del hav horn kvalitetene med hybrider.
    Jeg hoppet rett i det og prøver lære meg svømme under veis.

    Habicht
    Om du har lyst til å høre et system som er like lite som ditt, så er du hjertelig velkommen til meg en dag. Hos meg er det kun et par fronter og ikke bassystem. Har allikevel fått det sånn tålelig greit til føler jeg selv. Dette er dog ikke horn, men kjipe apekister.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Fungere OK er vel ingen målsetting? Klassiske horntabbe # 1 er å prøve å utfordre fysiske lover mht frekvensområde.
    Enig. Jeg har hatt planer om å oppgradere toppdelen av utleieanlegget mitt i en tid nå og skulle da selvsagt gå for horn hele veien. Benytter jo allerede TH til bass, så da kan man ikke gå for noe annet i resten av registeret. Tenkte jeg skulle prøve å finne litt kompromisser og slikt, men uansett hvordan jeg vrir på det så kommer jeg ikke unna at det må bli et fireveis system. Jeg klarer ikke forstå hvordan jeg skal klare å få til et treveis system en gang hvis jeg vil ha noenlunde brukbar lydkvalitet når det dras litt på. Derfor blir det eget horn til bass, mellombass, mellomtone og diskant. Prøvde å vri meg unna, men fysikkens lover gjorde det fryktelig vanskelig for meg der.
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.001
    Antall liker
    1.326
    Torget vurderinger
    5
    Flott system og god plassutnyttelse! Spesielt hyggelig at du har latt deg inspirere av tråden min: http://www.hifisentralen.no/forumet...re-etc/74106-fra-kja-pehorn-til-diy-horn.html

    Når det gjelder å få mest mulig godlyd per krone/kvadratmeter, ofrer jeg lett dypbassen så lenge oppsettet gir klasselyd videre oppover i frekvensområdet. Og et treveis system tar ikke mer plass enn et toveis, annet enn kanskje i høyden. En god diskant trenger ikke koste skjorta, samtidig som den gir mellomtoneelementet bedre arbeidsbetingelser. Ellers er det bare å ta utgangspunkt i de fysiske begrensningene, slik denne løsningen er et godt eksempel på. En av fordelene med DIY er at utformingen kan tilpasses rommet.
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Det er fullt mulig å bygge ekstremt fine hornsystem som er kompakte så det holder - det er bare å skalere ned behovet for fullrange bassystem. En liggende løsning er i så måte ganske så smart og kan nesten skjules i rommet; enten med et tapped horn pluss en kompakt midbass løsning i tillegg, integrert, eller en ren lukket løsning med kvalitetselementer og ingen horn fra 500 Hz og ned. Ikke noe galt med den løsningen, magien i hele området fra500 og opp er fullt mulig å oppnå. Jeg har et hjemmekontor hvor jeg tilbringer mye tid og der kommer det nå en slik løsning. Rommet er på rundt 13 m2 og med varierende takhøyde opp til 3,5 m. Fin akustikk.
    Horn kan brettes, tøyes og bøyes.....flere muligheter for å komme seg nedover i Hz. ;)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Etter som jeg leser og styrer mer med horn får jeg større og større
    respekt for det de erfarne i dette sier om alle horns innebygde båndpass egenskaper.
    Som du er innepå Tohaug ender man fort på fireveis og mange til slutt på femveis.
    Tror alikevel at det er mulig med noen lure valg sammen med aksept for begrensninger
    nedover i frekvens å klare seg med 3 veis.
    Horny sitt system tror jeg er et veldig bara eksempel på det.
    Tohaug, besøk hos deg er helt klart på min to do liste for høsten, det gjelder så klart begge veier.
    Til deg Slam om du kommer deg i nærheten av St. Hanshaugen slipper du helt sikkert inn for en lytt.

    Habicht
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk for all respons, dette er morsomt.

    Alt det jeg har gjort har andre gjort før meg og alt det jeg har gjort kan gjøres annerledes,
    med sikkert bedre resultat. Men som jeg sa tidligere,
    for meg må et prosjekt ha noen fastlagte kriterier til å ha noen progresjon.
    Man lærer underveis og kriteriene kan endres. Og det bringer oss til tiden fremover.

    Jeg har hørt og er blitt gjort oppmerksom på at middbassen ikke helt
    henger med horna og det må selvsagt bøtes på.
    Jeg må som sagt tidligere se over samspillet mellom middbass og den såkalte dypbassen.
    Bare det tror jeg kan friske opp middbassen en del.
    Så var det der hersens HP filtret på middbassen som DSP gudene har befalt å få fjernet,
    hjelper sikkert det også.
    Mer DSP ratting av kompetente folk kan helt sikkert bringe systemet ennå lenger,
    også innen for de rammene som jeg satte opp innledningsvis.
    Det utelukker ikke at man planlegger neste trekk og det er helt klart midbass horn
    Jeg vet at det eneste saliggjørende i et perfekt audiofilt liv er en eller annen form av
    middbass horn og helst horn ladet bass.
    Den hornladete bassen må nok vente, men det er allerede i gang litt fikling
    med hornresp hos en hjelpsom kammerat.
    Jeg har sett litt på John Inlow sitt 135Hz horn med 8 tommer
    som strekker seg langt nokk opp til å møte min Iwata 300.
    Den Iwataen ønsker jeg ikke å bytte ut med det første og det kan
    drøye litt for jeg i det heletatt bytter ut noe.
    Med et slikt mini middbass horn skal det fortsatt være mulig
    å holde seg innenfor den ultrakompakte kategorien.
    Det finnes noen tanker men de må modnes litt mer før de blir kastet til ulvene her på HFS.

    Hvem vet, nå er den mørke tiden snart over oss og forhåpentlig mulig å
    frigjøre litt tid om ikke annet en til å sette ut ideer her til den
    svært kompetente gjengen som melder seg inn i diskusjonene.

    Habicht
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men det er vel ikke gratis lunsj her heller så man ender uansett opp på minst 3-veis? Det nytter ikke med et horn alene fra 7-800 og til topps?
    Det kommer an på verdien av "nytter".

    Alle Klipsch Reference er toveis, og hornet spiller fra helt ned i 1200 Hz og oppover (RF-7 II), selv om disse selvsagt ikke er "hornsystemer".
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke en hornhøyttaler i det hele tatt :cool:
    Jeg er enig i det, men det er en toveis konstruksjon med horn på toppen.

    Skal du forresten til med noe liknende dette kompakte hornsystemet, i den nye, mindre stua, kanskje?
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.193
    Mitt "drømmehornsystem" ville vært 2-veis, men det er vanligvis ikke gjenomførbart i praksis med våre moderne krav til lydgjengivelse osv.
    Det blir i praksis minst 3-veis, og ender vanligvis med 4-veis før man ( en, noen ) er fornøyd.
    Trist og leit, men slik er det bare. :)
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.193
    Så var det der hersens HP filtret på middbassen som DSP gudene har befalt å få fjernet,
    hjelper sikkert det også.


    Habicht
    Man burde kunne tenke seg at helt teoretisk burde et passende HP filter på midbassen kunne føre til mindre forvrengning i midbassen, sånn helt teoretisk.
    Slik at man kanskje kunne dra på midbassen litt, hvis den anses som ikke helt sammenhengbar. Muligens.
    Litt avhengig av mange ting i praksis, selvfølgelig. Hvor høyt man spiller, hvor bra det henger samme med resten av frekvensområdet, osv, osv.
    Bare for å inviklisere det hele en smule...
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tror det kan bli alle hornbyggeres motto.:)
    Skal prøve å få tatt noen målinger i helgen.
    Det er dette med jobben, den deler så opp dagen.
    Du har nok rett i det Slow at to veis med horn er en utfordring.
    Men at det er trist og leit synes jeg ikke at det nødvendigvis er.
    Man må bare skjerpe kreativiteten og definere sine mål.
    Treveis med horn fra topp til bunn er klart realiserbart om man
    ordner seg noen Western Electric 15a eller liknende.
    Da ryker så klart kompakt fra ekvasjonen :)
    Er det noen som har hørt slike fabeldyr?
    Det var en reportasje ett eller annet sted fra noen u vestfold tror jeg med slike.

    Habicht
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Har du latt dette systemet inspirere deg :) ?

    haukinspirasjon.jpg


    Begynner å klø i fingra nå som mørketiden er på vei, og et Google søk på 2225 gav dette bildet.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    På en måte ja, må jeg innrømme:rolleyes:
    Det gik faktisk så langt at jeg prøvde å henge diskant horna på noen mikrofonstativer.
    Det ble for tungt med horn og compression driver.
    Grunntanken bak min "design" hadde jeg før jeg snublet over det systemet men det overbeviste
    meg om at dette kunde bli pent.
    Har fortsatt ikke laget noen pene stativer til å matche den der men skal nok klare å få til
    noe penere en det jeg spikret sammen på kjøkken benken som erstatning for lego Duplo.
    Kan tenke meg at det begynner å bli kortvarig dagslys i Skagafjörður.
    Det blir kortere dager her å og ideene begynner å surre.
    Tegninger er mottatt fra Inlow, oversatt til millemeter på autocødden og sendt ut på "anbud"

    H
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Glimrende!!!
    Si ifra hvis vi skal ta en kveld med skype og ratting.
    Er fordømt til ultrakompakt selv disse dager til vi får pælma svigerforeldre inn i koia deres, og vurderer å hamre sammen en to/treveis liten søt hornsak med 2225 i BR, 2446 i radial eller multicell og 2405. Din ex-minidsp står for filtersuppa
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jeg får jobbet ute fra 9-17. Har gått raskt nå i begge ender de siste ukene. Starter morgenen med litt kontor og sagmekking, og ender dagen i verkstedet med en Gædingur eller tre. Ganske okei faktisk
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.630
    Torget vurderinger
    23
    Du kan sikkert koste på deg et bilde eller tre i tråden til din stammefrende..?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.630
    Torget vurderinger
    23
    SJEF!!!
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Høres ikke ut som du har det som aller værst der oppe i nord Johan.
    Jeg kommer nok til å tygge lenge på mine tanker om noen små kompaket midbasshorn
    før de er installert her på Haugen, men vi veit hvor hen de bærer. You will be the first to know.
    Det blir nok kortvarig den tiden du holder ut som ultrakompakt, det veit vi av erfaring.
    Håper den licens filen til Minidsp som jeg sendte fungerer.
    Det er plass til det meste i denne tråden så gjør som Sluket sier kast ut noen bilder.
    Du får hilse svigerfar fra meg, han kjente som du vet min onkel og vet at galskapen min familie
    er aldrig langt unden så det er altids håp om at jeg oppgraderer fra ultrakompakt til midi :)

    H
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Fra september, men det får duge...
    Planta oppi denne lia i høst

    Det kule fjellet og elvesletta er utsikten fra kåken. Fjellet heter Mælifellshnjukur

    skeljung.jpg
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Bra den Johan

    Som jeg sier på svorsk når det kommer til fossefall på Island
    Vøringsfossen kan slenge seg i veggen !!!

    H
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Hilser til svigerfar vet du. Han satte pris på at du stakk innom i sommer.
    Vi har det bra. Har vært arbeidsomt men kjempegøy. Ultrakompakt blir en kortvarig seanse for min del, og tilsynelatende for din del også.
    Men vi har heldigvis en god del m2 og boltre oss på, så det kan bli kontoranlegg, kjøkkenanlegg, baderomsanlegg osv.
    Begynner å bli heit igjen nå. Gudsjelov
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.630
    Torget vurderinger
    23
    Johoo, har du hest der oppe? Må jo være suverent sted for slikt etter terreng og flora å dømme?
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er så mange hester i Skagafjørdur at de ikke kan telles.
    Islands hestens høyborg

    H
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Kun to, men de begynner å trekke på åra. Står på programmet å utstyre hele hurven med hester etter hvert, men det har ikke vært førsteprioritet de siste månedene.
    Landet er som skapt for hester, og hestesport på island er folkesporten numero uno
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn