Ultimativ Line Source Speaker DIY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• zikraaudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    1.416
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Hejsa
    Går med nogle tanker om at bygge et super line Source System da jeg altid har drømt om at bygge noget
    er kan lave virkelig 3 d lyd
    Evt med BlieSma BE mellemtoner og diskanter sammen med evt 12 stk Satori 7,5 tomme
    basser i et evt 240Højt og 50X50 kabinet
    Er der nogle der har ideer med tilsvarende projekter
    Hygge

Vedlegg

SiSt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Antall liker
    1.893
    Sted
    Hamar

zikraaudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    1.416
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Har set den mine tanker går mere over i line sorce på alle enheder
    Har bygget for med BlieSma BE mellemtoner og diskanter og de lyder faktisk pænt godt
    her et billede med 2 stk BlieSma mellemtoner og 4 stk TX basser
    tempImageIGgqej.png

setsve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2020
    Antall liker
    554
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3

zikraaudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    1.416
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Ser også Spænende ud jeg havde en plan med 18 diskanter og mellemtoner hvad koster de Seas ser cool ud

inselwind

Hobbyselger
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    14.933
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    13
    Der må du bare lete rundt på Google.. mener huske vi endte opp med et godt Black Friday-Tilbud i frankrike

Sist redigert:

inselwind

Hobbyselger
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    14.933
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    13
    20221127_110026.jpg
    20230119_185219.jpg
    20230119_185203.jpg

Vi trålet masse vdr priser🤓.. Iris strassacker Lautsprechershop ble brukt når vi kjøpte satori textreme..

inselwind

Hobbyselger
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    14.933
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    13
    Vi har bygget flere høytalere med seas magnesium, og de har en Sound som er tiltalende🎵🎶, samt at de ser jo også nydelige ut..
    Satori textreme er et råflott element, så jeg skal ikke omvende deg over til seas.. billigere er de også

zikraaudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    1.416
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Vi har bygget flere høytalere med seas magnesium, og de har en Sound som er tiltalende🎵🎶, samt at de ser jo også nydelige ut..
    Satori textreme er et råflott element, så jeg skal ikke omvende deg over til seas.. billigere er de også
    Jeg kan få en ordenlig rabat på de TX når man køber en stak svære ser det ud med Seas har ikke hørt de seas men de tx lyder ret godt til ca 800Hz

inselwind

Hobbyselger
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    14.933
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    13
    Satori textreme er elementer som vi nok også kommer til å bruke igjen. De 7 1/2" du nevner i startinnlegget har jo flott datablad🎵🎶

zikraaudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    1.416
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    ha
    Satori textreme er elementer som vi nok også kommer til å bruke igjen. De 7 1/2" du nevner i startinnlegget har jo flott datablad🎵🎶
    har bygget en del med dem de spiller tørt og dybt som jeg aldrig har hørt fra sådan en lille enhed og de har en ren dynamisk glat mellemtone har delt den 400Hz 6db op mod BlieSma 74B

ParttimeDIY

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Antall liker
    963
    Sted
    Brøttum
    Torget vurderinger
    1
    Hva tilfører f eks 7,5" mellomtoner i en linje kontra 3,5" fulltoner i en linje?
    Jeg skjønner ikke forskjellen på de forskjellige typene "arrays" heller 🤫

Tenker ikke over noe veldig stort lydbilde hos meg med disse .... Skal det være det? :unsure:
    IMG_20230119_154653.jpg

Fordelen virker å være at jeg har veldig bred og "stor" lyd i flere ulike lytteposisjoner, men selve lydbilde er ikke noe større hos meg enn en gulvstående på 120cm som har standard 3-veis utseende.

zikraaudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    1.416
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Hva tilfører f eks 7,5" mellomtoner i en linje kontra 3,5" fulltoner i en linje?

Tenker ikke over noe veldig stort lydbilde hos meg med disse .... Skal det være det? :unsure:
    Vis vedlegget 886048
    Fordelen virker å være at jeg har veldig bred og "stor" lyd i flere ulike lytteposisjoner, men selve lydbilde er ikke noe større hos meg enn en gulvstående på 120cm som har standard 3-veis utseende.
    Jeg har hørt 2 systemer som kan lave den lyd som jeg kalder stor lyd de vil sige at et flygel lyder som et flygt og et orkester er bredt og stort med naturlig fylde
    Mit Lowther system kan dette med de store tractrix horn på og Beveridge SW2 kan det samme bare lidt bedre Et linesource system falder kun 3db pr dobbelt afstand kontra alt 6 db på dobbelt afstand det vil sige at man i en lytte afstand på 4 meter er der 6db forskel på lydtrykket plus man ikke har stående bølger
    derfor har jeg nogle tanker om at lave et system der rykker max

zikraaudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    1.416
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    jeg kunne godt tænke mig at prøve at bygge noget ala Genesis med 18 Bliesma mellemtoner og diskanter samt 12 stk 7,5 tomme satori woofers i hver side
    dyrt men det må vel spille er der nogle der har bygget noget tilsvarende eller har gode ider

hygge

9acb733ecfb59f1469d23254380dc1bf.jpg

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    4.137
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7

Vis vedlegget 886048
    Mine Line Arrays synes jeg gir et større og mer nært lydbilde når de står nærmere lytteposisjon og lenger fra sideveggene. Når jeg flytter dem slik dine står nå, så faller opplevelsen noe i sweetspot, men den blir jevnere over flere sitteplasser.
    Edit: litt forenklet virker det som jeg i større grad hører høyttalerne «via rommet» når de står nær vegg, mens jeg hører høyttalerne mer «nakne og direkte» når de står lenger bort fra veggene.

Sist redigert:

zikraaudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    1.416
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Mine Line Arrays synes jeg gir et større og mer nært lydbilde når de står nærmere lytteposisjon og lenger fra sideveggene. Når jeg flytter dem slik dine står nå, så faller opplevelsen noe i sweetspot, men den blir jevnere over flere sitteplasser.
    Edit: litt forenklet virker det som jeg i større grad hører høyttalerne «via rommet» når de står nær vegg, mens jeg hører høyttalerne mer «nakne og direkte» når de står lenger bort fra veggene.
    Du har helt ret derfor vil jeg lave mine så de kun spreder ind ad da refleksioner fra side vægge ødelægger 3d lyden

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    4.137
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    jeg kunne godt tænke mig at prøve at bygge noget ala Genesis med 18 Bliesma mellemtoner og diskanter samt 12 stk 7,5 tomme satori woofers i hver side
    dyrt men det må vel spille er der nogle der har bygget noget tilsvarende eller har gode ider

hygge

Vis vedlegget 886935
    [/
    Hejsa
    Går med nogle tanker om at bygge et super line Source System da jeg altid har drømt om at bygge noget
    er kan lave virkelig 3 d lyd
    Evt med BlieSma BE mellemtoner og diskanter sammen med evt 12 stk Satori 7,5 tomme
    basser i et evt 240Højt og 50X50 kabinet
    Er der nogle der har ideer med tilsvarende projekter
    Hygge
    jeg ville vært forsiktig med å lage en lang array av elementer dersom de skal spille over ca 2 khz. Som eksempel er bølgelengden ved 2khz ca 17 cm. Dersom du lager en 2 m lang og rett linjekilde så vil de øverste og nederste elementene på enkelte frekvenser komme i motfase med elementene i midten av arrayet og forårsake kansellering. Denne effekten er lavest ved bruk av elementer med lav vertikal spredning, som feks bånd diskanter. 7,5 tommerne kan du enkelt bruke i full lengde, mens jeg ville laget arrayene av 3 tommete og 1 tommere stadig kortere. Vedlagt er et eksempel på utfasing med 3,5 toms elementer med høy spredning i et 1,8 meter effektiv lengde array.
    47260F74-413B-4B4D-AB0A-DCAA9717240A.jpeg

deretter la jeg inn noe krumming av kurven, og resultatet ble noe bedre.

C99988FC-5F69-402A-AAAF-40E7518C8D5E.jpeg

Sist redigert:

zikraaudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    1.416
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    takker for svar
    Ved ikke hvor meget fase man kan høre faktisk på mit horn system sidder min 18 tommer i fronten hornet der er delt ved 110 Hz køre fra 110 til 8k ca og er over 80cm dybt diskanten sidder igen i front og jeg har hørt rigtigt meget jeg har aldrig hørt noget der bare kommer tæt på dette system uanset pris
    Har fantastisk rum og dybde fasen kan man nok ikke høre ser sådan her ud
    IMG_9785.jpeg

zikraaudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    1.416
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Kevin in Wappinger Falls New York (wherever that is) asked me an interesting question recently.

“Arnie Nudell popularized the line source loudspeaker design and many of his most revered speakers such as the Quantum Line Source, the IRS 1B, the IRS V, and the Genesis 1 (and apparently at least the two larger members of your forthcoming AN series loudspeakers) are all line source designs. Why don’t we see more line source loudspeaker designs? Is it strictly due to the cost because of the many more drivers, the larger cabinet, the increased manufacturing labor cost – or are there other attributes that have made them less popular?”
    This is a really good question and one we don’t talk about much. Perhaps it’s a good idea to first get on the same page. The classic two-way or three-way loudspeaker has two or three drivers in a box. The multiplicity of drivers—tweeter, midrange, woofer—is needed to break apart the frequencies so each driver only has to handle a specific range: tweeters handle the higher frequencies about 2kHz and the woofer handles everything from that point down.

A line source handles the frequency divisions in exactly the same way—tweeters, midrange, and woofers—but instead of relying upon a single driver for each range multiple drivers are instead employed, typically with a line of many tweeters and sometimes many midranges. The advantages of multiple drivers in a line are manifold: each driver has fewer demands and the waveform comes out in a long, vertical, cylinder rather than a single driver’s ever-expanding circular wave.

The advantages of a line source vs. a point source can be summed up fairly easily. A point source sound radiates in all directions from the driver and quickly loses energy as it floods the room in a 180˚ plane. Worse, this expanded radiation pattern hits the ceiling, walls, and floor and reflects back into the room out of synch (time) with the initial launch. Only those listeners in a narrow sweet spot get to enjoy the best sound. A line source radiates a more focused pattern in the shape of a tall vertical cylinder that, above about 500Hz, has nearly no floor, ceiling, or sidewall reflections to dissipate energy and add to sonic confusion.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.890
    Sted
    Østfold
    Det var PA-bransjen som begynte med line array. Der har man for lengst identifisert problemer med line array og laget seg metoder for å løse dem, eller langt på vei løse dem i det minste.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    21.859
    Sted
    Langesund
    Ja her var tråden som omhandler den ultimate linjekilde konstruksjon.

Blir å følge med her, selv om mitt hjerte nok er på konstruksjoner der lyden kommer fra et så lite område som mulig. F.eks TAD 4003 i et trau.

zikraaudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    1.416
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    ja det er set ovenfra spalten har samme arial som det samlet membran arial håber at begrænse spredning for at undgå reflextioner fra side vægge
    håber at kunne lave et system som spiller rumfornemmelse som et sæt Beveridge bare med mere hul igennem og skulle kunne drives med 4 watt fra et sæt PX4 single ended

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.890
    Sted
    Østfold
    Så all lyden kommer ut i en smal spalte pr linje med drivere? Det vil typisk øke spredningen.

zikraaudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    1.416
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Kevin in Wappinger Falls New York (wherever that is) asked me an interesting question recently.

This is a really good question and one we don’t talk about much. Perhaps it’s a good idea to first get on the same page. The classic two-way or three-way loudspeaker has two or three drivers in a box. The multiplicity of drivers—tweeter, midrange, woofer—is needed to break apart the frequencies so each driver only has to handle a specific range: tweeters handle the higher frequencies about 2kHz and the woofer handles everything from that point down.

A line source handles the frequency divisions in exactly the same way—tweeters, midrange, and woofers—but instead of relying upon a single driver for each range multiple drivers are instead employed, typically with a line of many tweeters and sometimes many midranges. The advantages of multiple drivers in a line are manifold: each driver has fewer demands and the waveform comes out in a long, vertical, cylinder rather than a single driver’s ever-expanding circular wave.

The advantages of a line source vs. a point source can be summed up fairly easily. A point source sound radiates in all directions from the driver and quickly loses energy as it floods the room in a 180˚ plane. Worse, this expanded radiation pattern hits the ceiling, walls, and floor and reflects back into the room out of synch (time) with the initial launch. Only those listeners in a narrow sweet spot get to enjoy the best sound. A line source radiates a more focused pattern in the shape of a tall vertical cylinder that, above about 500Hz, has nearly no floor, ceiling, or sidewall reflections to dissipate energy and add to sonic confusion.
    Andet meget interesant er følsomheden ved 1 watt smider den 110Db 1 meter og den falder kun med 3db pr dobbelt afstand så det vil sige 104 db i 4 meters afstand med et samlet membran arial på 900cm2 i mellemtonen og man putter kun 0,06 watt i hver enhed dette vil give en lethed og dynamik som nok bliver ret vild samtidigt er der ingen stående bølger mellem loft og gulv Har hørt Infinitys store sub indgang med 6 12 tommere i hver spillede ekstrem tørt med en lethed i bunden jeg aldrig glemmer

Hygge

zikraaudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    1.416
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    håbet er at begrænse spredningen fra 400Hz og lave en lille kompration så luften presses ens ud i hele højden lyd er kun tryk versioner
    Jeg er meget modtagelig for gode ideer tænkte bare det var på tide at føre ideen ud i livet
    hygge

zikraaudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    1.416
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Ja her var tråden som omhandler den ultimate linjekilde konstruksjon.

Blir å følge med her, selv om mitt hjerte nok er på konstruksjoner der lyden kommer fra et så lite område som mulig. F.eks TAD 4003 i et trau.
    Du har ret det kan også virke har selv spillet på mange horn gennem tiden både TAD GOTO og Ale mm angående perspektiv er mine Lowther horn langt bedre and alt andet horn jeg har hørt nok derfor jeg har spillet på dem i så mange år syntes tiden var moden til at prøvet noget andet med høj følsomhed
    hygge

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.890
    Sted
    Østfold
    den falder kun med 3db pr dobbelt afstand
    Dette er en utfordring siden det påvirker hvordan det hele klinger. Det kan hende det er lettere å tune en 100% linje enn en linje med diskant, men de konstruksjonene jeg har jobbet med som har linje i en eller annen form har vært svært utfordrende å tune i nærfelt. Og nærfelt for en 2 meters linje vil være ekstremt mye lenger enn 2-5 meter.

med et samlet membran arial på 900cm2 i mellemtonen
    Hygge
    Det er veldig tøft, men de har svært små kammere. Har du vurdert å demontere kamerene? I såfall kan du utnytte dem enda bedre nedover i frekvens.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn